killerbeezz16
HF door me brain!
Ik heb het even opgezocht 7,5 graden
http://www.susun-sub.com/product_22_detail.asp?id=50
Het gaat om deze : FL42PM22-01
Maarre hoe hang ik een stappenmotor aan een DAC?
Groet
Bas
[Bericht gewijzigd door killerbeezz16 op ]
roelke.nl
AVR powerd
Op 30 november 2005 20:49:48 schreef killerbeezz16:
Ik heb het even opgezocht 7,5 graden
http://www.susun-sub.com/product_22_detail.asp?id=50
Het gaat om deze : FL42PM22-01Maarre hoe hang ik een stappenmotor aan een DAC?
Groet
Bas
volgens mij is 7,5 graad wel erg veel
killerbeezz16
HF door me brain!
Hoe bedoel je erg veel?
Positief of negatief?
Zijn deze beetje te gebruiken voor een scanner
[Bericht gewijzigd door killerbeezz16 op ]
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
7.5 graden veel???
hoe gek ben jij? 7.5 graden is het normale draaimoment voor een stepper. wil je kleiner draaimoment, moet je een veeeeeeeeeeeel duurdere nemen:)
ik ga btw nog eens kijken of mijn ding met 6 spoelen en een heleboel draajes nog levend te krijgen is:)
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
7.5 graden is vrij normaal, mijn stappenmotors hebben 7 graden per stap.
Ik weet niet van hoever jij wil projecteren roelke (ong 50 m ofzo?) maar voor mij is 7 graden zeer redelijk te doen, veel minder moet het niet worden.
killerbeezz16
HF door me brain!
Ik wil gewoon een leuk scannertje in elkaar draaien om beetj mee te experimenteren.
Just 4 fun een beamshow bouwen.
Nog mensen geintreseerd in de stappenmotoren?
Groet
Bas
roelke.nl
AVR powerd
nou bij mij op de kamer metertje of 5 
maargoed mijn eerste stappenmotor heb ik een uit een 5 1/4
stappenmotor ook 7 graden
hello,
je kan de snelheid van je stappenmotoren opdrijven dmv de spanning op te drijven maar het vermogen te beperken. bijvoorbeeld een 12 unipolaire stappenmotor van 12V en 12ohm inwendige weerstand per spoel kan je met 24V, 48V of meer aansturen maar hou je stroom dan beperkt. dus I bij 12V is 1A, bij 48V is R= 48 Ohm voor een stroom van 1A.
Greetz,
pvo
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Even voor de duidelijkheid nogmaals: Een stappenmotor moet nu NIET ronddraaien, maar heen en weer 'pendelen'
Anders heb je er niet veel aan.
En eh Phivo: van jou verhaal kan ik nie veel opmaken... eerst is de weerstand 12 ohm, en dan ineens 48?
hello weardo,
Het is anders niet zo moeilijk. Als je 48V op je winding van je stappenmotor zet met een inwendige weerstand van bijvoorbeeld 12 ohm zonder een extra serie weerstand, I=U/R= 48/12 = 4A, dan ga je rook ontwikkelen.
Dus je stappenmotor is gespecifieerd voor 12V, 12V/12 Ohm = 1A. De logische stap is dan de weerstand berekenen om bij 48V, 1A stroom te sturen. 48V/1A = 48 Ohm. dus je zet een weerstand in serie met je spoel van 48 Ohm -12 Ohm =36 Ohm. Het geleverde vermogen moet dus hetzelfde blijven.
Greetz
roelke.nl
AVR powerd
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
aangezien je maar èèn spiegeltje van 1x1 cm aan hoeft te sturen per motor kan je een klein exemplaar nemen. hoe groter de as en de motor, hoe moeilijker en slomer hij gaat bewegen.
weardo, ik heb nog 3 leuke steppers erbij: 2 van 3x3 spoelen en 1 van 3x2 spoelen:)
muddy
Op 29 november 2005 18:43:10 schreef roelke.nl:
begin maar eens met zoeken hoe een stappenmotor werkt
daarna kun je gaan kijken wat je nodig hebt (behalve kennis)
2 stappenmotoren
een ULN 2003
en een beetje kennis over progameren in bijvoorbeeld visual basic
???
was dit btw bedoeld tegen killerbeez???
than you should shame you nutty boy:)
ik ga eens een driver voor 3 spoele zoeken.
muddy
eum, vergelijk even jouw stepperkennis met zijn stepperkennis en je zal ongeveer op hetzelfde niveau uitkomen;)
ow man, dit wordt echt vet: ik ga een scanner met 4 steppers maken:)
met zo'n vette spiegel erboven op (net als in het echt):)
edit: ik weet dat mijn 3 leuke steppers variabele reductance dingen zijn ofzo. ze zijn makkelijk met een 555 en een 4017 aan te sturen, en nog een dubbeleschakelaar voor de richting:)
[Bericht gewijzigd door muddy op ]
roelke.nl
AVR powerd
Op 3 december 2005 11:10:29 schreef muddy:
eum, vergelijk even jouw stepperkennis met zijn stepperkennis en je zal ongeveer op hetzelfde niveau uitkomen;)ow man, dit wordt echt vet: ik ga een scanner met 4 steppers maken:)
met zo'n vette spiegel erboven op (net als in het echt):)edit: ik weet dat mijn 3 leuke steppers variabele reductance dingen zijn ofzo. ze zijn makkelijk met een 555 en een 4017 aan te sturen, en nog een dubbeleschakelaar voor de richting:)
ik heb vandaag de printplaat gemaakt
hopelijk dat ik nog ff een voeding zoeken
muddy
sorry, ik was best wel hard... ik flipte even.
ik heb intussen een 555 met een pulsespanning, nu nog wachten op mijn 136's en dan stepperen.
hij geeft btw wel een flinke remspanning:)
en volgens mij heb ik een torretje doorgebrand:)
menno: moet die weerstand van 150 Ohm niet hoger zijn?
weardguy
Op 2 december 2005 12:50:33 schreef phivo:
hello weardo,Het is anders niet zo moeilijk. Als je 48V op je winding van je stappenmotor zet met een inwendige weerstand van bijvoorbeeld 12 ohm zonder een extra serie weerstand, I=U/R= 48/12 = 4A, dan ga je rook ontwikkelen.
Dus je stappenmotor is gespecifieerd voor 12V, 12V/12 Ohm = 1A. De logische stap is dan de weerstand berekenen om bij 48V, 1A stroom te sturen. 48V/1A = 48 Ohm. dus je zet een weerstand in serie met je spoel van 48 Ohm -12 Ohm =36 Ohm. Het geleverde vermogen moet dus hetzelfde blijven.Greetz
Eh phivo... waar schrijf ik dan dat ik 48 volt op mijn stappertjes zet?
Je verhaal heeft (niet bot bedoeld ofzo) geen waarde in dit topic.
Zo slim ben ik zelf ook nog wel dat ik wat dingen moet brekenen ja als het voltage te hoog zou zijn, maar dat is het niet.
Overigens: als die weerstand de resterende 36 volt weg moet werken krijg je een lekker kacheltje.
Eh muddy? 136's?????
muddy
ja kut man nu moet ik dus een stel andere gaan zoeken... of ik zet 2 bc338 paralel... niet zo veilig (denkik) maar toch als proefopstelling redelijk.
en tja, om nou een 5A darlington te gaan gebruiken voor een stepper <1A, beetje overkill (he menno)
roelke.nl
AVR powerd
tis al goed
muddy wil jij mij op msn ff toevoegen jou msn adres lukt niet roelke [at] roelke [dot] nl
wie o wie heeft er nog software om via de parrallel poort de stappenmotor aan te sturen
muddy
ik heb nu al 1 pulsegenerator enzo op een printje, nu nog ff een trafoorje zoeke, en stepperen maar:)
weardguy
muddy
ow, man
wat je allemaal op google vindt: je eigen galvo's maken:) da ga ik ook doen als ik met deze scanner een beetje redelijk beeld krijg:)
Dnstje
Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/
check http://www.mylaserpage.de/
en zo sluit je de stappe motoren aan
)