Op 15 juni 2005 22:38:58 schreef Lazeres:
Oja, dat verhaal.
...

Neen, ik heb idd geen scoop.
Het zijn ook niet de motoren van Guido, maar die vanop ebay. Met de motoren van Guido heb ik echter hetzelfde probleem.
Als ik die 'cirkel' dan op lagere snelheid teken, dan tekent hij wel puntjes, maar het is toch nog steeds dezelfde vorm...
Maar het zou wel super zijn als ik mn dac even naar jou kon sturen... Indien je dat ziet zitten, laat maar iets weten!

Bedankt!

Hoi T,

In je inbox staat mijn privé-adres.
Stuur ook de motortjes mee, dan kan ik het systeem in het geheel bekijken...

Heb nog wat kleine ILDA-bestandjes omgezet naar MOT.
Klik hier voor de MOT:
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=ILDA-MOT.zip

Klik hier voor de originele ILDA:
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=ILDA.zip

Laat even weten als er méér interesse is. (via CO)

Gr. Lazeres

ff een vraagie over het mot 1 set

ik krijg er binnenkort een en zou graag alvast wat urls voor software willen hebben zodat ik daar alvast ervaring mee op kan doen :)

Je begint best met Popelscan, en zoals je zou weten na het doorlezen van het Laser ed topic, vind je op http://www.mylaserpage.de/downsoft.htm altijd de laatste versie daarvan. Ik heb ooit van Guido een link gekregen naar een zip met ShowDesigner en Mamba 2004, hier is ie. Maar zoals gezegd, voor je MOT set misschien best met Popelscan beginnen...

Succes!

lol, die jelmer.zip had ie nog speciaal voor mij gemaakt, hij had hem wel even mogen renamen :P

Op 5 juni 2005 12:23:02 schreef Knarf:

Heb je al getest met je opstelling, je scanners lijken wat ver van elkaar te staan zo op het eerste gezicht. heb gisteren die van mij even getest maar wat scant dat groot zeg, moet echt ruim 60% verkleinen om het op een normaal formaat te krijgen, ook ben ik nog niet helemaal tevreden met de strakheid van de vormen.

Heb mijn spiegeltjes wat dichter bij elkaar gezet, maar mijn beeld blijft erg groot.Het is volgens mij vaker aan de orde gekomen in een topic: In Popelscan is dat met de GAIN-knop makkelijk in te stellen en in Mamba kun je een X&Y-maximum aangeven in de PortSettings. Dit laatste gaat alléén als je een DAC gebruikt aan de LPT-poort.
Ik heb echter ook de EasyLase-DAC die via de USB werkt. Dan is de grootte van je plaatje niet instelbaar in Mamba. Erg jammer, zeker als je projectieoppervlak (muur/scherm) beperkt is..
Ik zit nu te denken om de SIZE-potmetertjes op mijn M9024 galvo te vervangen in een 10-slagen stereo potmeter, die ik dan in/aan mijn koffer bouw. Zo kan ik dan makkelijk en snel de scangrootte instellen.

Ben benieuwd hoe anderen dit probleem oplossen met Mamba of in andere software zoals Phoenix
De Ryia-DAC werkt toch ook via USB?

In Phoenix heb je "world" settings, daar kun je de x en y-grootte aan passen en ook de plaatsing links/rechts/boven/onder aanpassen en ook de scansnelheid en timing van de blanking enzo. Is wel handig, alhoewel het bij sommige grafische shows niet gaat, die blijven een vaste grootte houden en moet je aan de potmeters gaan draaien, dat is wel weer vreemd.

Nou, mijn set zit eindelijk geheel in de koffer !!

Heb er ook een schakelaartje ingebouwd zodat ik kan omschakelen van de DACg naar de EasyLase DAC.
Handig als er storingen zijn aan één van de twee tijdens een showtje geven..
Heb ook een schakelaar gebruikt om de Safe Guard uit te schakelen. Als je langzaam scant, wil 'ie nog wel eens de straal uitschakelen. (wat z'n doel is)

Het programmeren in Popelscan en Mamba2004 op muziek gaat redelijk. Alleen preciés op de maat van de muziek is vrij lastig !! Ik heb wel een BeatCounter die de BPM kan tellen, maar gedurende het afspelen van een nummer gaat Popel toch uit de maat lopen. Dit komt waarschijnlijk omdat de BPM niet precies is. De Counter kan alleen in hele BPM meten. Loopt een nummer op bijv. 138,2 Beats Per Minute, dan heb je al na 30 seconden een probleem.

In Popelscan kun je wel de functie 'Live Settings' gebruiken, maar dan zit je tijdens het afspelen van de muziek steeds (willekeurig) op je keyboard te rammen. Wat ik wil is een lasershow maken die precies geschreven is op een bepaald nummer. Met rustige stralen tijdens een break en vette stralen tijdens het beuken van de muziek.

WEET IEMAND EEN BETER IDEE OM DE SHOW SYNCHROON TE LATEN LOPEN MET DE MUZIEK?

Hoe gaat dat trouwens in MambaBlack???

[hersenspinsel]
misschien door een diffrentiator te bouwen, ingaan door een LPF, deze met een schmitt-triggering door te voeren naar je D en uitgang naar een opto om zo digitaal aan te leveren.
[/hersenspinsel]

Maar ik zou zelf me meer willen verdiepen in lasershowtjes, heb binnenkort een 1 Watter DPSS tot mijn beschikking. Complete set is het al, naar de ILDA standaard. maar heb er nog nooit mee gewerkt, en is allemaal nieuw voor mij..

suggesties naar duidelijke sites, artikelen, fora?

Wat voor een software heb je nu in je bezit??
En wat voor galvo's heb je?
Weten we meteen of het snel genoeg is voor graphics of alleen voor beamen op feestjes...

Verder is er op internet we het een en ander gratis te downloaden qua .ILD-bestanden....

Ik heb nu 2 volledige versies van full auto, incl 2 dongles.

Ik heb in mn 'grote speeltje' camebridge6800 galvano's en hoor net dak ook een catwaesel tot mn beschikking krijg.

Klinkt goed !!
Wat wil je met je sets gaan doen?
(professioneel) beamshows geven en/of animatie's maken?
Daar is natuurlijk wel een groot verschil in...
Beamen op muziek is anders dan graphics op een scherm.

Als je helemaal nixx van software weet, ook niet hoe ILD-bestanden zijn opgebouwd enzo, kun je ook eenvoudigere software gratis downloaden om te leren programmeren.

Werken je sets trouwens al? Ik bedoel, is het al aangesloten en kun je bestaande frames of shows draaien?
Een foto van je set zou leuk zijn....

Succes ermee!!

Dat moet een gave set zijn !!!!!
Ik kijk net op de site waar de set vandaan komt.
http://www.laser-light-show.com/index.html

Zeker veel voor betaald?!
Post maar een wat als er iets uitkomt.
Altijd leuk om te zien !!

Door dit kloteweer als vandaag zit ik toch weer met mijn laser te spelen en ben bezig met het volgende:

In Popelscan (tab Live) en in Mamba (LivePlayer) kun je onder toetsenbordknoppen een bepaalde frame zetten. Zo kun je dus op de muziek van de DJ willekeurig beams afspelen die een beetje kloppen bij de muziek.
Ik ben nu bezig om dit automatisch te maken:

Een Beatindicator detecteert de bass in een plaat.
deze triggert een random-generator met 26 uitgangen.
Deze generator sluit je aan op een oud toetsenbord IC.
Dit toetsenbord sluit je aan op je pc als 2e keyboard.

Programmeer onder de 'toetsen' in Popelscan of Mamba de verschillende frames en laat de boel maar draaien.
Je ziet nu op elke beat van de (house)muziek een verschillende beam door de zaal gaan. Alsof deze is voorgeprogrammeerd op de muziek.

Ik heb de nodige schema's al en ben al bezig om printjes te maken. Wie wil er meedenken over dit project?

gezien het slechte weer heb ik het stof maar eens vandaan de laser gehaald, en de pc uitgegraven. Ik werk bij een licht en geluidsverhuur bedrijf, dus het is wel de bedoeling professioneel ermee verder te gaan. Op dit moment zit er in de werkende module een 15mW gasbuisje, welke gebruikt wordt voor animaties. Ik moet er nog een blankingkristal tussen zetten, maar de galvano's werken nog goed.(na enig poets en stelwerk)
Ook is mij opgevallen dat bij het 'testbeeld' ik geen strak figuur krijg, zal proberen hem te posten hieronder

http://83.149.116.23/files666/576386523.jpg

De diagonalen links boven en rechts onder zijn dubbel getekend, waar kan dit door komen?

Verder ga ik van de week samen met mn baas (die ook weer helemaal laserverslaafd is) verder eraan klussen. Dan heb ik ook die catwaesel tot mn beschikking.
Zal proberen meer foto's te maken, ook van de opstelling, iemand nog tips mbt mn blankingkristal? (ik heb iets opgevangen van een invalshoek van 12,5 graden ofzo, ik wil er nu alles van weten)

greetz,
http://83.149.116.24/files666/216938512.jpg

Eerst moet duidelijk zijn welke golflengte(n) je wil moduleren. Er zijn namelijk AOM's (Accousto Opto Modulator) voor allerlei golflengten verkrijgbaar. Ook is het mogelijk uit een witte straal (multi-line) de verschillende kleurlijnen apart te moduleren. Je hebt hiervoor een PCAOM (Polychromatische Accousto Opto Modulator) nodig. Deze laatste is wel erg prijzig! Realiseer je ook dat waneer je een laserstraal op deze manier wil moduleren, je een berg vermogen verliest! Het rendement van deze manier is namelijk niet echt fantastisch te noemen... Ook is dit natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte AOM.

Ziet er redelijk uit, toch?
Misschien zijn de lijnen wat aan de vette kant...

En is een 15mW buisje niet té klein voor het geven van een (grote) lasershow? Multicolor RGB DPSS is misschien een goed alternatief?

Je project blijf ik graag volgen !!

Het 15mW buisje is net om te spelen, zit er in voor leine beamshows. Er komt een 1 Watter voor in de plek, dus dan zijn animaties toch leuker uitvoerbaar.

Over het kristal, ik weet er weinig over, maar zal proberen het te omschrijven naar wat mij verteld is.

Het wordt aangestuurd door een 19" module via een coaxiale connector (hf F-connector ofzo) aangesloten.
De aansturing is een 8 kanaals D/A converter denk ik. (sorry, ben nog behoorlijk leek in lasers)

Mn baas had het over een kleurenwisselaar, en dat het een behoorlijk prijzig beestje is (ik moest er zuinig mee omgaan;))

Zowieso een uitgebreidde fotoreportage na 7 Januari, dan heb ik er een show mee voor een 2000 man:)

Zoals al eerder vermeld zal het uiteindelijk een groene 1 watter bevatten, dus om in kleuren te gaan moduleren is waarschijnlijk geen succes (om niet te zeggen niet mogelijk). Maar nu blijft er altijd een beam uitkomen, dus qua veiligheid liever een 'shutter'. Heb eventueel nog een berg galvano's liggen om een dergelijk iets te fabriceren.

Je omschrijving klinkt als een 8 kanaals PCAOM. Je kunt hiermee 8 kleurlijnen moduleren. Deze PCAOM's worden vaak gebruik in combinatie met zogenaamde "mixed gass" lasers. De naam zegt het al, In deze lasers zit een mengsel van een aantal gassen dat weer in combinatie met de juiste optieken een mengsel van een aantal kleurlijnen tot resultaat heeft. Een veelgebruikt voorbeeld hiervan is een Argon/Krypton laser. Deze lasers hebben een witte straal als totaalprodukt. De basiskleuren van deze lasers zijn (argon) Blauw en Groen (krypton) Rood. Dit wil niet zeggen dat een dergelijke laser drie kleurlijnen heeft. Meestal heeft een dergelijke buis ook nog kleurlijnen tussen deze golflengten in. Zo wordt ook heel diep blauw mogelijk wat anders niet mogelijk is. Het zou zonde zijn als je dit apparaat gaat gebruiken om alleen groen te moduleren! Je kunt hiervoor immers een veeeeeel goedkopere AOM gebruiken. Of je baas heeft een 1 Watt multiline Argonbuis bedoeld. Deze heeft een mengsel van groen en blauw. Dan is het weer wel begrijpelijk dat hij een PCAOM wil gebruiken. Dan kun je dus ook het diepe blauw krijgen. De 19" module zal dus de driver zijn voor het kristal. Ben erg benieuwd naar je foto's

Succes met het bouwen!

tijdje stil geweest, maar ben weer met een (dringende) vraag op de proppen...

Ik heb een paar logo's in .jpg en .gif formaat, nu is de vraag voor de hand liggend... welke software (freeware) geuiken jullie voor het maken van de ilda-files?

Ik heb monkeytools al in gebruik, maar heb een te complex logo. enkele anderen gingen hier goed mee...

Pic's comming soon!

Bedoel je om over te trekken met de hand of als automatische bitmap-tracing?

Popelscan is freeware en kan het eerste.
Mamba (de demo is gratis) kan beide dingen.
TraceIt van Pangolin kan dat automatische het beste, maar dat is geen freeware, geloof ik.

Je kunt ook je logo posten, misschien kan iemand hem voor je overzetten in ILDA.

(PS: ik heb Mamba Black, dus zou het kunnen proberen voor je)

Ik heb mamba black gedownload, maar krijg het niet voor elkaar als met overtrekken.. dit is helaas niet mogelijk met het logo (rhino's, soort redbull)
Heb dit al met monkeytools geprobeerd, maar tevergeefs....

De klus is zaterdag, na een paar jaar geen laser meer verhuurd te hebben.. dus het is weer wennen...
Hopend op een snelle respons,

http://83.149.116.24/files666/216938512.jpg

Stuur er maar een paar naar mijn emailadres. Ik zal ze straks proberen te tracen met MambaBlack. Je krijgt ze dan meteen terug...

helaas niet meer gelukt... Maar iig bedankt voor het aanbod.
Ik heb als plan nu staan de pc waar ik de laser mee aanstuur (win 95) maar te 'vernieuwen' naar 98se (o.a. voor usb support) dit werkt sowieso makkelijker en sneller. Ook begin ik nu fullauto beter onder de knie te krijgen.