Het bouwen van een programmeerbare schakelklok

Goeieavond allemaal,

Ik zit met het volgende ik moet een electronische programmeerbare klok bouwen op een testboard, en deze klok moet programmeerbaar zijn via een USB poort van een windows pc. Deze klok kan geprogrammeerd worden voor maximaal een week en schakelt 220 volt en maximaal 500 watt.Als je het loskoppelt moet deze schakelklok werken , hij moet de tijd laten zien via een LED scherm. Mijn vraag is ik probeer al een hele tijd te zoeken in het vakblad electuur, en diverse vakbladen maar kan niets vinde. Ik ben bij Muco geweest in Amsterdam, maar deze kunnen mij niet verder helpen, wie kan mij verder helpen, ik weet ook niet wat voor componenten er op het testboard moeten. Kan iemand zo iets voor mij ontwikkelen tegen betaling natuurlijk, of kan ik het ergens laten maken?????Helpppppppppp, alvast bedankt.

Henry S.

Moderator

3 zelfs!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 14 december 2005 20:58:59

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Als je een beetje handig bet met de 8051 van Intel, kun je je helemaal uitleven met de TUSB3210 van Texas Instruments.
Da's een 8051 µC met een USB1.1 interface + stack en een I²C interface. Zonder eigen firmware chippie op de print zal 'ie altijd een live firmware download doen vanaf de PC via USB), maar dat staat allemaal uitgelegd in de datasheet.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Hoi MNM( tm)

Bedankt voor je reactie,ik heb lopen kijken naar deze microcontroller ziet er goed uit. Maar ik moet een testboard maken met diverse componenten met layout ( ultiboard) ik weet niet wat ik er allemaal op moet plaasten qua componenten????Kunjij me misschien hiermee helpen???Alvast bedankt.

free_electron

Silicon Member

8051 , ftdi232 eraan , 2x20 char lcdtje en een paar druktoetsen , een 2402 eeprommetje en pcf8583 rtc met crystalletje en supercap eraan . mmmm een uln2803 en 8 relais. superschakelklok. rotary encodertje erop in DIN rail behuizinkje stoppen ... aaaah kwijl. kzie het zo al voor mij liggen..

2 regelig display in de vuilbak en een 128x64 graphic eraan . blauw met wit. druktoetsjes van MEC erop .... 2402 en normale 8051 er terug uit en vervangen door Siliconlab F05s kan je de interne eeprom gebruiken voor storage.

dcf77 ontvanger erin of gps ontvangervoor tijd syncro ... in plaats van gewoon usb wireless usb araan . da wordt supercool

maare @TS nu effe serieus. heb net je andere posts gezien : je moet vanalles doen maar wat is je niveau ? ik heb de indruk dat je nog maar net met electronica aan't spelen bent. niet een beetje hoog gegrepen als project ?

[Bericht gewijzigd door free_electron op woensdag 14 december 2005 21:22:54

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Hoi Headhunter,

Ik moet zoiets ontwerpen , dat is een opdracht voor school, miscchien kun je mij op weghelpen??alvast bedankt.

free_electron

Silicon Member

Op 14 december 2005 21:21:32 schreef The Headhunter:
Huiswerk?

dergelijk advanced spul hoort niet thuis in 3 leerjaar. dus neen tkan geen huiswerk zijn.(ofwel zit TS minstens een aantal niveau's te hoog )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

blokschematje :

code:


                      ____
                     |    | -port1-[lcd 4 bit mode]
  [USB]--[FTDI232]---|8051|
             |       |    | -port2-[drukkknop]
          [93C46]    |    |
                     |    | -port0-[uln2803]
 [24c02]----+--------|    |
 [pcf8583]--|        |____|

 der zit niet zoveel in.
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Henry S.

Moderator

Op 14 december 2005 21:24:06 schreef Harold01:
Hoi Headhunter,

Ik moet zoiets ontwerpen , dat is een opdracht voor school, miscchien kun je mij op weghelpen??alvast bedankt.

Met wat je geleerd hebt moet je dat zelf kunnen, anders deugt de opdracht niet...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 14 december 2005 21:29:15 schreef free_electron:
blokschematje :

code:


                      ____
                     |    | -port1-[lcd 4 bit mode]
  [USB]--[FTDI232]---|8051|
             |       |    | -port2-[drukkknop]
          [93C46]    |    |
                     |    | -port0-[uln2803]
 [24c02]----+--------|    |
 [pcf8583]--|        |____|

der zit niet zoveel in.

Ook een uitstekende oplossing! :)
Alleen beetje lastig dat een standaard 8051 niet beschikt over een I²C interface. Die zul je dus weer helemaal zelf moeten implementeren dmv. software. Daarom kwam ik dus meteen met die TUSB3210 aanzetten. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
free_electron

Silicon Member

Voila. hier staat een compleet uitgewerkt schema met componentenwaardes en alles. zie wel dat nie moeilijk is ?

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=KLOK.pdf

je kan de boel uitbreiden met nog meer relais ( der zitten er nu 4 in . en eventueel druktoetsjes. je hebt nog een massa poorten over op de cpu.

alle electronica ( behalve transfo en relais ken je zonder problemen op een bordje stompen wat net acter het LCD display past. ) als ik nog ergens een gat vind teken ik de PCB ook wel effe.

de software zal je zelf moeten schrijven hoor.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
free_electron

Silicon Member

Op 14 december 2005 22:11:29 schreef MNM(tm):
free_electron *RULEZ*

fr33_3l3ctr0n 0\/\/nz all Ur d3zignz !

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=klokbso.pdf
en
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=kloktso.pdf

de eerlijkheid gebied me wel te zegen dat ik zoveel designs in mijn archief zitten heb dat ik meestal met 5 minuten cut copy en paste zoiets in elkaar kan boksen. Deze schakelklok is nu niet direct een complex systeem.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

heb je geen single chip oplossing?
bij voorkeur met voorschakel chippies voor een led display.

'tuurlijk kan dat.
Kost alleen wat meer en je zit gelijk aan een minimum afname van 100.000 stuks vast, maar als je genoeg $$ aan free_electron geeft, kan 'ie vast wel wat regelen bij ST. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
free_electron

Silicon Member

Op 14 december 2005 22:50:04 schreef MNM(tm):
'tuurlijk kan dat.
Kost alleen wat meer en je zit gelijk aan een minimum afname van 100.000 stuks vast, maar als je genoeg $$ aan free_electron geeft, kan 'ie vast wel wat regelen bij ST. ;)

voor 100.000 stuks halen wij onze neus op hoor.

tzal paar miljoen stuks moeten zijn + de kostprijs van de design. dergelijke prutscircuitjes valt niks aan te verdienen. je zal ook USB licentie moeten betalen + de kost voor de certifiering van het produkt en je VID / VIP.

prop dat in een altera. Stratix - II bijvoorbeeld. klets daar de embedded processor in met software en alles. maar das ook niet exonomisch rendabel. met 677 pinnen BGA heb je al direct een 8 layer aan je broek. en de kostprijs van dergelijk ding wil je niet weten. dus das ook geen alternatief.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Sorrie, was 3 nullen vergeten. ;)

Maarreh, ik zou echt niet weten w'rom je dit persé in een single-chip ontwerp zou willen. Met 5 IC's ben je al klaar. Daar hoef je niet eens een dubbelzijdige print voor te maken!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
JoWi

Special Member

Op 14 december 2005 22:46:33 schreef The Headhunter:
heb je geen single chip oplossing?
bij voorkeur met voorschakel chippies voor een led display.

Je kan een 18F4550 gebruiken, klaar met een single chip. De rest doe je in software. Je kan hem per stuk kopen, maar over het schrijven van het programma zullen we het maar niet hebben.

Ignorance is bliss

De PIC18F4550 heeft geen ingebouwde RTC. Dus tóch weer een extra chippie nodig! ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
JoWi

Special Member

Op 15 december 2005 11:04:56 schreef MNM(tm):
De PIC18F4550 heeft geen ingebouwde RTC. Dus tóch weer een extra chippie nodig! ;)

Waar heb je een RTC voor nodig ? Dat ding kan zelf ook de tijd bijhouden.

Ignorance is bliss

Hoe had je dat gedacht te doen dan?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
JoWi

Special Member

Op 15 december 2005 11:37:52 schreef MNM(tm):
Hoe had je dat gedacht te doen dan?

Met een ISR die op een hardware timer draait, dat kan de systeemklok zijn of 32.768 Kristal op TMR1. Dan hou je in de ISR de tijd bij met wat variabelen. In de tweede situatie kan je de processor in sleep zetten om het stroomverbruik te minimaliseren.

Ignorance is bliss
free_electron

Silicon Member

Op 15 december 2005 13:20:24 schreef JoWi:
[...]Met een ISR die op een hardware timer draait, dat kan de systeemklok zijn of 32.768 Kristal op TMR1. Dan hou je in de ISR de tijd bij met wat variabelen. In de tweede situatie kan je de processor in sleep zetten om het stroomverbruik te minimaliseren.

wat is het stroomverbruik van dat ding in sleep. ik vrees dat ie dergelijk supercap toch leegzuigt in paar minuten hoor. ( telkens wakeup on interrupt )

die pcf8574 is content met 1.2 microampere ...

nog een ander probleem met de PIC : driver aan pc kant. ik ben ook eens aan het stoeien geweest met die pic. de driver schrijven is een rotellende. ik heb alleen een voorbeeldje gevonden van hoe je de PIC in HID mode gebruikt maar ik will full speed mode kunnen doen ( isochrone transfers bijvoorbeeld ) . heb je toevallig niks liggen ? ( kheb geen zin het zelf uit te zoeken , k'gebruik de FTDI2232 en 245 nu )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM