Inderdaad, wiskunde en technisch inzicht zorgen al snel voor boven 130...

Moet je eens de haselbauer-dickheiser test doen als je scoort boven 140 op een gewone test, dat is pas pittig! Ik heb er uren op zitten zweten en nog niet eens de helft van de vragen correct.

DAT is pas een representatieve test!

IQ is echt zo zinloos, iemand valt beter te beoordelen op zijn prestaties niet op zijn IQ, een luie persoon met 140+ is in mijn ogen praktisch waardeloos...

Trouwens, het leuke aan de universiteit is dat deze tenminste WEL op je vragen kunnen antwoorden, voor de universiteit zat ik met de vraag van: Wat is de massa van een foton? Een foton is een lichtdeeltje dus het beweegt aan lichtsnelheid, alhoewel de speciale relativiteitstheorie zegt dat je niet aan lichtsnelheid kan bewegen als je een massa hebt, dus het is massaloos maar kan je dan wel van een deeltje spreken?

Er zit ergens een klein redeneringsfoutje in namelijk de term massaloos moet rustmassaloos worden.

Op 29 december 2005 15:12:05 schreef Evilest Aedolon:

Er zit ergens een klein redeneringsfoutje in namelijk de term massaloos moet rustmassaloos worden.

aber das ist toch zelbsverstandlich !
hoe kan een zonnezeil anders werken .... als een foton in beweging is heeft het massa.

Dat is geen sluitende verklaring! Kan evengoed energieoverdracht zijn, maargoed energie is massa maar het ging me erom om het te bewijzen en dat lukte me niet met de kennis die ik toen had of een docent met de juiste kennis ontbrak ook...

Op 29 december 2005 17:10:26 schreef Evilest Aedolon:
Dat is geen sluitende verklaring! Kan evengoed energieoverdracht zijn, maargoed energie is massa maar het ging me erom om het te bewijzen en dat lukte me niet met de kennis die ik toen had of een docent met de juiste kennis ontbrak ook...

zonnezeil is gebaseerd op princiepe dat fotonen een 'druk' uitoefenen en daardoor de boel in beweging zetten. NASA heeft een prototype getest in de ruimte om aan te tonen dat het inderdaad werkt

Op 29 december 2005 17:15:27 schreef free_electron:
[...]

zonnezeil is gebaseerd op princiepe dat fotonen een 'druk' uitoefenen en daardoor de boel in beweging zetten. NASA heeft een prototype getest in de ruimte om aan te tonen dat het inderdaad werkt

is dat niet dat de lucht erachter opwarmt en uitzet en daardoor het zijl vooruitduwt?

[Bericht gewijzigd door Stynus op ]

Op 29 december 2005 17:16:41 schreef Stynus:
[...]
is dat niet dat de lucht erachter opwarmt en uitzet en daardoor het zijl vooruitduwt?

In de ruimte is geen lucht ;)

Op 29 december 2005 17:17:50 schreef kipmans:
[...]
In de ruimte is geen lucht ;)

ik meen toch van wel maar in zeer kleine hoeveelheden.

Onder ontzettend lage druk. die druk is veel te klein om het te laten werken.

Je hebt zo'n apaaraatje, een soort schoepenrad met zwarte, en spiegelende schoepen. Als daar licht op valt begint ie uit zichzelf te draaien. Dat werkt wel op de opwarming van de lucht.

IQ zegt inderdaad geen drol.
In deze wereld gaat het erom dat je goed bent in het verkopen van van alles en nog wat, te beginnen bij jezelf.
Helaas zijn de meeste electronici daar niet zo goed in, te eerlijk en daarbij vaak ook (laten we elkaar geen mietje noemen mannen! ) sociaal niet altijd even handig.

Tja, de nerd op school.......we kennen ze allemaal, en ik vermoed dat een bovengemiddeld gedeelte van de posters hier het zelf was (mijzelf incluis).

Ik ben blij dat ik zelf geen kinderen heb, zou niet weten wat ik ze zou moeten aanraden om gelukkig/welvarend* te kunnen worden in een wereld als de onze.
Ik heb zelf in ieder geval het geheim van veel en snel geld verdienen nog nooit mogen ontsluieren, heb er ook geen enkele drang toe, en zal deswegen wel altijd op de rand van de armoede blijven bivakkeren.

Soit, ik vind het allemaal wel best, zolang de dagelijkse gang van zaken zonder al te veel hangen en wurgen kan betaald worden, vind ik het al wel best.

* Deze begrippen zijn niet synoniem, dat weet ik ook wel, maar er is wel een bepaald verband

Op 29 december 2005 20:48:38 schreef KT88:
Tja, de nerd op school.......we kennen ze allemaal, en ik vermoed dat een bovengemiddeld gedeelte van de posters hier het zelf was (mijzelf incluis).

Tsja... in dat geval waren je glazen waarschijnlijk niet dik genoeg.

Op 29 december 2005 21:31:25 schreef ikkedus:
[...]
Tsja... in dat geval waren je glazen waarschijnlijk niet dik genoeg.

Heheheh :-)

Nee jong, in mijn tijd had je hooguit de PET computer, nerds waren dus geen computer verslaafden maar meer algemeen in wetenschap en techniek geinteresseerden.

Zoals anderen ook al zeiden, de exacte vakken prima, de rest veelal niet.
Nu was ik daar wel een uitzondering op denk ik, mijn talen waren altijd wel in orde.

Het probleem is denk ik wat veelzijdiger dan de meesten denken.
Het is niet alleen een kwestie van andere interesses hebben dan de "middelmaat" (dat kan zich ook uiten in andere richtingen zoals kunstzinnigheid, muziek etc.), maar ook in sociaal gedrag.
Sommigen zijn nu eenmaal gehaaider dan anderen, en de opvoeding zal ook daar wel een grote rol in spelen.
Wie kent niet die handige gastjes die van alles en nog wat verkopen (en altijd met winst! ) op het schoolplein?
Ik heb er zo wel gekend die nu hoog op de maatschappelijke ladder staan (lees: veel verdienen, dikke auto enz., maar ook een hartaanval op hun 37ste en al twee scheidingen).

Geloof het of niet, maar ik heb recentelijk (ben bijna 40) voor het eerst in mijn leven eens iets met wat winst verkocht.
Voorheen gaf ik dingen weg of verkocht het hooguit met verlies.

Nu wordt kinderen altijd voorgehouden dat ze niet mogen liegen, dat ze aardig moeten zijn en delen enzo, maar zeg nu zelf: dan komen ze in een maatschappij terecht waar dat soort deugden genadeloos wordt afgestraft!
Wie zich niet weet aan te passen gaat eraan ten onder.

Nee, nogmaals: blij dat ikzelf geen kinderen heb.
Mijn vrouw heeft een dochter bij haar eerste man, en die is gelukkig al 20, maar als ik zie met wat voor issues die meid moet worstelen om mee te draaien in de mallemolen....

Op 29 december 2005 21:43:30 schreef KT88:
...
Nu wordt kinderen altijd voorgehouden dat ze niet mogen liegen, dat ze aardig moeten zijn en delen enzo, maar zeg nu zelf: dan komen ze in een maatschappij terecht waar dat soort deugden genadeloos wordt afgestraft!
Wie zich niet weet aan te passen gaat eraan ten onder.
...

Als je ooit op je sterfbed ligt, wat wil je dan liever bij jezelf denken:
1 - ik heb andere mensen bedrogen, opgelicht en ben m'n hele leven een egoistische klootzak geweest: shit, ik had 't anders moeten doen, maar nu is het te laat.
2 - ik ben aardig geweest, hulpvaardig, vrijgevig en eerlijk: het is goed zo, ik kan met opgeheven hoofd de wereld verlaten.

Ik ga voor optie 2.
Zeker in deze tijd met z'n normen-en-waarden debatten is het denk ik zeer belangrijk om kinderen eerlijkheid bij te brengen en te leren aardig (lees: verdraagzaam) voor anderen te zijn.

Deugden worden nooit "afgestraft".
Misschien kom je "er niet ver mee" in de ogen van mensen die ten koste van alles en iedereen veel geld willen verdienen, maar je geld neem je niet mee in je graf: je ziel wel.

Helemaal eens, maar wat ik (blijkbaar niet echt duidelijk) wilde aangeven is dat die discrepantie soms erg moeilijk kan zijn, en tot onzekerheid, piekeren en zelfs een gevoel van mislukking aanleiding kan zijn.

De basisvoorwaarden voor een zinvolle maatschappij liggen inderdaad in eerlijkheid en compassie, misschien dat het daarom zo'n puinbende is op de wereld tegenwoordig?

Ik merk zelf als volwassene nog dagelijks dat ik moeite heb met de manier waarop de dingen werken in deze wereld, hoe moet een (gevoelig) kind van 12 zich dan voelen?

Hoe breng je ze bij dat deugden zoals boven omschreven het ideaalbeeld vormen, maar dat ze, voor hun eigen bescherming, maar beter niet altijd zo eerlijk, vrijgevig en liefdevol kunnen zijn?
De wereld is keihard, en het wordt nog steeds harder.
Er moet eten op tafel komen, de huur/hypotheek moet worden betaald enz.

Ik ben zelf zeker niet gelukkig met de manier waarop de dingen blijkbaar moeten gaan tegenwoordig, maar je moet wel (een beetje) mee in de stroom......

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

Ik vind je nogal naief, logic. Voor wie is dat opgeheven hoofd dan wel? Voor die egoistische klootzakken om je heen? Voor de Heer?

Normen en waarden moeten wel van 2 kanten komen. Als ik een Balkenende hoor zeggen dat hij wel een orgaan wil ontvangen van een doodgereden puber, maar er zelf geen wil afstaan, dan valt bij mij de klep dicht.

Kijk, als je mensen kunt helpen, ok. Maar een bepaalde groep vraagt om respect en is zelf zo egoistisch en jaloers als de pest.

Ja, deze opmerking is wel offtopic.

De basisvoorwaarden voor een zinvolle maatschappij liggen inderdaad in eerlijkheid en compassie

Welnee, het gaat om wederzijdse winst. Het is bewezen dat beide partijen daar ook voordeel uit halen, dus dat is ok. Eerlijkheid en compassie is iets wat zich alleen op kleine schaal afspeelt in families bijvoorbeeld.

[Bericht gewijzigd door ikkedus op ]

Moet je eens de haselbauer-dickheiser test doen als je scoort boven 140 op een gewone test, dat is pas pittig! Ik heb er uren op zitten zweten en nog niet eens de helft van de vragen correct.

DAT is pas een representatieve test!

IQ is echt zo zinloos, iemand valt beter te beoordelen op zijn prestaties niet op zijn IQ, een luie persoon met 140+ is in mijn ogen praktisch waardeloos...

Eigengereid dat ik ben en onbegrepen als ik me de laatste jaren heb gevoeld, heb ik op advies van een vriendin eens een IQ test gedaan.
Ik heb dat gedaan bij Mensa en had een "score" van 129.
Bij 130 mag je jezelf hoogbegaaft noemen.
Egostrelend, welliswaar, maar ik koop er geen ruk voor! Ik heb met enige moeite de LTS afgerond (desinteresse? Geen motivatie?) En dankzij Defensie kon ik een opleiding doen tot eerste monteur communicatie installaties. Mooi man...
Maar volgens die test zou ik veel meer moeten kunnen.
Frustratie waarom zoveel mensen me niet begrijpen is nu opgelost.
Frustratie waarom ik niet de motivatie kan vinden door te leren is daarvoor in de plaats gekomen.
Ik ben gelukkig hoewel de gedachte aan een hoger salaris wel eens zijn parten speelt. :-)

Een IQ-test mag dan wel weinig voorstellen. Het is wel een indicatie waaraan je iemand kunt toetsen of hij of zij bepaalde stof mogelijk te simpel vindt wat de nodige frustratie kan veroorzaken!
Je kunt diep ongelukkig zijn wanneer je geen uitdaging in je leven kunt vinden!

Op 29 december 2005 22:44:05 schreef ikkedus:
Ik vind je nogal naief, logic. Voor wie is dat opgeheven hoofd dan wel? Voor die egoistische klootzakken om je heen? Voor de Heer?

Dat noem je eigenwaarde, Ikkedus.
Ik heb dat zelf ook. Ik heb ook de ziekelijke drang te willen zorgen dat iedereen mij aardig vindt. Dat lukt me ook aardig hoor.

Ik kan me alleen ook erg opwinden over onrecht. En zeker nu mijn arrogantie mbt mijn IQ (ik geef eerlijk toe dat ik zo nu en dan wel arrogant ben hoor :-)) heb ik meer moeite met mensen die iets simpels niet begrijpen waardoor anderen daar hinder van ondervinden. Het liefs schreeuw ik die mensen recht in het gezicht hoe het werkelijk zit... Maar ja... Ik heb die ononderdrukbare drang toch maar weer aardig te zijn tegenover die mensen.

Op 29 december 2005 17:02:08 schreef free_electron:
[...]

aber das ist toch zelbsverstandlich !
hoe kan een zonnezeil anders werken .... als een foton in beweging is heeft het massa.

radio meter van kruchs !!! of zoiets, molentje leten draaien door het te belichten

werkt niet in een vaccuum, dus het is gebaseerd op ninuscule drukverschillen aande ziveren, en zwarte kant van het moolentje

overigens zegt dit niets over et al dan niet massa hebben !

Nee, het gaat om radiation pressure. Volgens mij wordt exact dit verschijnsel ook gebruikt om een waterstofbom te ontsteken

[Bericht gewijzigd door ikkedus op ]

Op 28 december 2005 22:18:57 schreef Fantomaz:
Hebben jullie als die hard electronici dat ook ooit zo ervaren, het gevoel hebben vóór te lopen op school zonder dat men begrip had voor je ver gaande kennis in het rekenen met weerstanden, transistoren, condensatoren
(ik moet natuurlijk wel een beetje in het gareel blijven ;-))

Ja , en toen was ik een ongeinteresserd jonetje dat constant voor alles nog wat gestraft werd tot ik veel later vader werd.
Mijn zoon leek heel veel van mij te hebben en in deze moderne tijd heeft dat allemaal een naam. Hij had een beetje ADHD en was hoogbegaafd. Hij verwaarloosde 'bijkomstige 'dingen. Leerde nooit zijn veters knopen enz. Nu zijn er therapien voor , Rilatine (dat ik met klem geweigerd heb) enz.Maar het ging na een tijdje beter. Hij is inmiddels informaticus geworden en krijgt de ene bevordering na de andere.Maar hij is nog steeds zoals ik vroegerwas, weinig sociaal en veel met interessante dingen bezig. Ik kan me niet voorstellen dat hij een ganse nacht zijn tijd zou 'gaan verdoen ' in een disco.
Nu terug ik. Ik kijk bijna geen TV, ben steeds met electronica bezig. Ik verplicht me om me sociaal te engageren want isolement is niet goed.
Electronici zijn speciale mensen.

Op 29 december 2005 23:46:44 schreef Fantomaz:
Dat noem je eigenwaarde, Ikkedus.

Eigenwaarde, onzinnige zelfkastijding, whatever. Het is wat dat betreft nog minder interessant dan het IQ. Maar mensen meten het zichzelf in ieder geval graag aan. En het is gratis, dus waarom niet.

Op 30 december 2005 00:00:05 schreef evarist:
[...]
Electronici zijn speciale mensen.

tjah waarschijnlijk ontdekken ze vroeg of laat wel een gen in het menselijk DNA. ergens een of andere molucule die een electron teveel heeft ( een vrij electron misschien ? )

Bij 130 mag je jezelf hoogbegaaft noemen.
Egostrelend, welliswaar, maar ik koop er geen ruk voor!

Of je het moet wegwuifen als nutteloos weet ik zo gauw niet, IQ zegt iets over mogelijkheden qua intelligentie, maar niets over of je daar gebruik van wilt maken. Qua IQ zou je een universitaire studie aan moeten kunnen met 130, maar als je daar helemaal geen zin in hebt wordt het nooit wat natuurlijk... en als het toch lukte zou je dr niet eens happy van worden denk ik ;)

En de uitdaging om er iets mee te doen hoeft niet per se in werk of opleiding te liggen natuurlijk. Het kan maar zo zijn dat je een baan op middennivo best kunt tolereren, maar ondertussen de meest geniale schakelingen in elkaar tovert op zolder.

Op 29 december 2005 20:48:38 schreef KT88:
IQ zegt inderdaad geen drol.
In deze wereld gaat het erom dat je goed bent in het verkopen van van alles en nog wat, te beginnen bij jezelf.

Ik ben blij dat ik zelf geen kinderen heb, zou niet weten wat ik ze zou moeten aanraden om gelukkig/welvarend* te kunnen worden in een wereld als de onze.
Ik heb zelf in ieder geval het geheim van veel en snel geld verdienen nog nooit mogen ontsluieren, heb er ook geen enkele drang toe, en zal deswegen wel altijd op de rand van de armoede blijven bivakkeren.

Soit, ik vind het allemaal wel best, zolang de dagelijkse gang van zaken zonder al te veel hangen en wurgen kan betaald worden, vind ik het al wel best.

Ik kan KT88 helemaal geen ongelijk geven. Je moet eens kijken hoe het inderdaad er tegenwoordig aan toe gaat.
Je moet inderdaad kunnen verkopen, eender wat én jezelf.
Je moet zeggen dat je het kan, maar je moet het niet kunnen, daar gebruik je wel anderen voor. Durven bluffen en daarna mensen die je bijna door hebben op het verkeerde been zetten. Zo werkt het. Anders zouden verkopers( met alle respect--) niet zo'n hoge lonen hebben om dingen te verkopen die door een evenveel betaalde ontwikkelaar ontwikkeld werden)
Ik ben vooraan in de dertig, heb ook nog geen kinderen, al wel over nagedacht, maar als je tegenwoordig voor en tegen afweegt kom je dikwijls tot hetzelfde besluit...Zet maar eens kinderen op zulke wereld.

En om op het topic terug te komen, vele herkenbare zaken ja. Ik werd ook zo'n beetje als de prof bestempeld qua technische vakken. Middelbaar onderwijs beeindigd met 92%, hoger onderwijs met nipt geen grote onderscheiding (=gemiddelde van 80% of meer). En dan? Garantie op later succes?
In het middelbaar waren er enkelingen die het er veel slechter vanaf brachten, ze beschimpen je dan ook met vanalles en nog wat. Tot de examens er waren, dan veranderd de stemming. Om maar te zeggen hoe mensen, en ook kinderen kunnen zijn.

Als ik dat verhaaltje van de TS lees over dat jongenje, tis toch wel erg hé. Getaxeerd worden op het feit dat je niet aaneen kan schrijven. OK, daar zal moeten aan gewerkt worden, maar ik ben het méér dan eens met de mening van Free_electron op dat gebied, scholen zijn hopeloos niet meer aangepast.

Ik zal eens zeggen hé: ik heb electronica gevolgd in middelbaar, in het hoger onderwijs telecommunicatie(HF) gevolgd. Kan je me geloven dat ik meer in middelbaar van HF opgestoken heb dan in drie jaar hoger onderwijs?
Cursussen van m'n gat, 150 keer gekopieerd, dan nog wel in't Engels of Frans, enfin, leraars die twisten over de leerstof, onder de les schrijven, schrijven en nog eens schrijven. Zoals Free al eerder zei. Echt,nie te doen. Creativiteit: nul. En twisten met ne leraar was er bij ons ook al nie bij. Als ze denken dat nen hoogbegaafde het beter weet dan zij, dan gaan ze duchtig in 't verzet.

Heb ooit in een wiskundeles over verzamelingen hetvolgende eens voorgehad: Fi is het teken van de lege verzameling, en is per definitie in alle verzamelingen aanwezig, zonder meer.
Ik vraag dus: is Fi dan ook in zichzelf aanwezig, en daarbinnen nog eens, tot in het oneindige? Zoals een lege zak in een lege zak? Fi is toch leeg??
De leraar trok ne kop van "wa gaan we nu weer krijgen?" en zei: heb ge dat weer zelf gevonden?

Of tijdens een elektronicales was ik zo'n beetje aan't volgen en ineens een toepassing bedacht, waarbij ik een vraag stelde. Antwoord, ja maar manneke, dat valt buiten het katern van de cursus...Wel miljaarde, wat zitten we hier dan te doen???

Op mijn 5 jaar was onze TV thuis eens kapot. Er kwam een technicus voor reparatie. Ik deed op die leeftijd alles waar techniek in zat open, haalde alles uit elkaar (tot ergernis van m'n ouders). Zolang als die TV opengeweest is, heb ik erbij gestaan, begeesterd, de technicus was overdonderd van de interesse van een gastje van 5 jaar.
De volgende dag stopte hij terug bij ons en had een kapot toestel bij voor mij, mocht ik helemaal uit elkaar halen.
Verrast, onvoorstelbaar. M'n geluk kon niet op.
Toen zat het er al in, gevoel voor elektronica, nog steeds.

Om terug te komen op dat jongentje, laat hem gerust doen; laat hem zeker die dingen ontwikkelen waarin hij beduidend voor is. Tracht zijn schrijven te verbeteren door training.

Einstein kon in zijn jeugd ook wel slecht spreken, stotterde en had dislectie. Maar wat er uit zulk brein achteraf ontsproten is tart ook elke verbeelding. Daar houdt een school jammer genoeg geen rekening mee...

- - big bang - -

Op 30 december 2005 00:07:52 schreef Ben_:
[...]

Of je het moet wegwuifen als nutteloos weet ik zo gauw niet, IQ zegt iets over mogelijkheden qua intelligentie, maar niets over of je daar gebruik van wilt maken. Qua IQ zou je een universitaire studie aan moeten kunnen met 130, maar als je daar helemaal geen zin in hebt wordt het nooit wat natuurlijk... en als het toch lukte zou je dr niet eens happy van worden denk ik ;)

En de uitdaging om er iets mee te doen hoeft niet per se in werk of opleiding te liggen natuurlijk. Het kan maar zo zijn dat je een baan op middennivo best kunt tolereren, maar ondertussen de meest geniale schakelingen in elkaar tovert op zolder.

Ja, kan je daar wel een beetje in volgen. IQ is inderdaad een niet alles omvattend concept. Maar het geeft intelectueel wel een indicatie. Dan kan je er nadien nog mee doen wat je wil.
Mischien veelzeggender in de test: "Emotionele inteligentie" waarbij meerdere individu-aspecten aan bod komen.

Trouwens, het leuke aan de universiteit is dat deze tenminste WEL op je vragen kunnen antwoorden, voor de universiteit zat ik met de vraag van: Wat is de massa van een foton? Een foton is een lichtdeeltje dus het beweegt aan lichtsnelheid, alhoewel de speciale relativiteitstheorie zegt dat je niet aan lichtsnelheid kan bewegen als je een massa hebt, dus het is massaloos maar kan je dan wel van een deeltje spreken?

Yep. Ben ook een beetje Quantummechanica aan het doornemen.
Hierin wordt gesteld dat fotonen (lichtquanta) zowel eigenschappen van deeltjes als eigenschappen van golven vertonen maar zich zoals geen van beiden gedragen.

- - big bang - -

Op 30 december 2005 00:12:02 schreef big bang:
[...]
Anders zouden verkopers( met alle respect--) niet zo'n hoge lonen hebben om dingen te verkopen die door een evenveel betaalde ontwikkelaar ontwikkeld werden)

De leraar trok ne kop van "wa gaan we nu weer krijgen?" en zei: heb ge dat weer zelf gevonden?

verkopers verdienen meestal het 4 dubbele van een arme designer. ... en ze hebben nog eens dikke bonussen erbovenop. en de designers maar lastigvallen : jamaar is da nu nog nie af ? we hebben het al verkocht aan een klant . whaaaaaaa ... waar is mijne tweeloop en de patronen met grove korrel ...

en dat van de leraars begrijp ik ook perfect.
opt examen ( mondeling alectronica voor een juri)

L : teken eens de ingangskarakterisitek van de bipolarie transistor
f_e : assenstelseltje , diodecurve. Ice teven Vbe
tralala
L: Das mis
f_e : toenk ? hersenen in turbo mode en bij mezelf : shit waar heb ik gemist ? nog eens goe gekeken . hardop : banee das juist
L: das mis . hebt dat zo niet geleerd
f_e : tegen mezelf: ( ja da kan wel zijn want van uwe cursus heb ik geen fluit opgestoken. maar wa kan er nu mis zijn ) hardop : euh ?
L: doe die E bij ICE maar weg.
f_e: ela ela ela der is ook een ICb hoor ( lekstroom en die word ook geplot tegen Vbe )
L: poeh ook ene die je zelf uitgevonden hebt zeker ( ik had de dag ervoor net een wedstrijd gewonnen die mij 2 maand stage bij nokia in finland opgeleverd had. Hij was blijkbaar kwaad dat ik met de prijs gaan lopen was en niet een van zijn 'lievelingsstudentjes' )

en toen kwam er een voorzichtig stemmetje uit de jury .. ( er zat iemand in de jury die voor philips werkte ... ): dat klopt dat staat in al onze databoeken.

L kreeg alle kleuren van de regenboog en wist niet waar kijken. had geen verdere vragen meer. Ik lag bijna op de grond van het lachen ( ik wist op dat moment niet waar kijken en moest echt op mijn tong bijten om niet hardop te beginnen lachen. das pijnlijk hoor ...