CNC PCB boormachine deel2

Dit topic is gesloten

Hallo,
Even een response op de driver keuze die LED Maniak uiteenzet. Ik ben zelf de eigenaar van de site www.damencnc.nl dus het is natuurlijk niet helemaal objectief..

Het klopt dat de drivers op www.damencnc.nl geen galvanische scheiding hebben. Dit kun je als een nadeel zien. Vooral als je de kaarten wil gaan aansturen met de nieuwste pc.. Ik heb echter in de drie jaar tijd dat ik al werk zonder galvanische scheiding nog nooit een paralleport opgeblazen... Maar het blijft opletten met nieuwe pc`s!!

Het volgende vond ik op de site van xylotex:

"PLEASE NOTE: Althought the driver board does provide unmodified/unbuffered access to the unused parallel I/O through through screw terminals, the board plays no other role in handling of home/limit switches, E-STOP, or Spindle/Coolant relay control, etc. If you want a break-out board, look here:breakout boards under hardware"

Dit doen de drivers op damencnc dan weer wel. Ze hebben voorziening voor de limietschakelaars een een nooduit. Met het interface boardje kun je zelfs relais schakelen.

Ik ben de site steeds verder aan het uitbreiden. Met momenteel een FAQ gedeelte aan het maken... Krijg veelal dezelfde vragen via de email.
Met vriendelijke groet, Kevin

Hallo,
Ondanks dat KPdamen niet objectief zou zijn ben ik blij met alle informatie die hij en iedereen geeft.

Want met het aanbod aan driverkaarten op het internet met de verschillende mogelijkheden en prijzen maak je moeilijk een keus.
Dan prijzen de makers van kaarten met een galvanische scheiding zichzelf de hemel in dat het zo belangrijk is.

Als de galvanische scheiding inderdaad zo belangrijk zou zijn denk ik zouden er veel meer klachten zijn van opgeblazen LPT poorten.

Ik heb dat nog nergens gelezen, dus neem ik aan dat zoals KPdamen het al zei, opletten met wat je doet, zeker met nieuwe pc's.

Dit brengt mij dan weer dichter bij huis tot de aankoop van interface en driverkaart, wat natuurlijk makkelijker is voor de communicatie, garantie en verzending.

De limietschakelaars en nood-uit lijkt mij een must en dus een voordeel indien die ingang op de interface-kaart aanwezig is.

Zelf denk ik er over om een extra LPT poort in de pc te zetten en die te gaan benutten voor de besturing.

Henk (Chopper)

Kan iemand mij vertellen of het enable signaal van een L297 aangesloten moet worden naar de LPT poort?

Ik zie dat er vaak alleen step/dir gebruikt wordt.

Wat zou het voordeel kunnen zijn van xyz-enable aan te sluiten?

Op 18 december 2005 22:26:23 schreef chopper:
Kan iemand mij vertellen of het enable signaal van een L297 aangesloten moet worden naar de LPT poort?

Ik zie dat er vaak alleen step/dir gebruikt wordt.

Wat zou het voordeel kunnen zijn van xyz-enable aan te sluiten?

Ik heb:
dir en step voor x, y en z (2x3 LPT outputs)
eindschakelaars voor x, y en z (gebruik ik alleen voor veiligheid, steeds 2 in serie, dus 3 LPT inputs)
zeroing (gebruik ik (nog) niet, maar ga dat wel heel snel veranderen, 1 LPT input)
frees aan/uit (1 LPT output)
koeling aan/uit (gebruik ik niet, 1 LPT output)
boost aan/uit (gebruik ik niet, 1 LPT output)
sleep aan/uit (1 LPT output)

Mijn machine slaat af als ik op de enter balk sla of als ik de noodstop indruk, maar ik lees de noodstop (enable signaal dus) niet uit in het programma, die wordt op de print onderbroken. Dus in geval van de noodstop gaat mijn programma gewoon door en is de synchronisatie verloren. Maar meestal is die sync wel het laatste waar ik me druk over maak. Misschien heb je hier nog wat aan http://www.nc-step.de/pdf/3dstep_doku_27.pdf

Bedankt voor die link, dat doc had ik nog niet gezien.
maar daar zag ik ook niets aangesloten van een enable signaal aan de LPT poort.

In KCam4 staan enable wel aan gesloten (zie tek)
erg verwarrent zo diverse firma's.

http://members.lycos.nl/iochenk/cnc/kcamp.jpg

Ik ben een steppermotor-print aan het ombouwen die uit een laserprinter komt waar 4 motoren op aangesloten kunnen worden en moet dus diverse signalen aanpassen.

http://members.lycos.nl/iochenk/cnc/4step.jpg

Op 19 december 2005 00:10:21 schreef chopper:
Bedankt voor die link, dat doc had ik nog niet gezien.
maar daar zag ik ook niets aangesloten van een enable signaal aan de LPT poort.

Aha... Nou, bij mij (dat duitse schema) wordt enable aangestuurd door de nooduit knop en het signaal gaat ook naar een ingang van de LPT. Je kunt het dus alleen uitlezen met de PC.

Maar ik vraag me af of die enable in jouw programma een soort sleep moet voorstellen. Tenminste ik denk niet dat 'NU' en 'M CODE FUNCTION' iets met een idle stand te maken hebben en veel meer pinnetjes om nog iets te doen heeft de printerpoort niet meer. In dat geval is het wel belangrijk om aan te sluiten.

Omdat er op de print gebruik wordt gemaakt van een L297 steppermotor-chip en ik dat ook geprobeerd heb om het enable signaal daarvan hoog en laag te maken betekend het alleen dat bij laag dat de motor niet wil stappen maar wel vast staat.
en bij hoog kan er normaal gestapt worden.
Dus meer een signaal blokkade als een sleep functie.

Ik wil TurboCNC op een P1-233 gaan gebruiken onder dos
en eventueel KCAM4 onder windows 98 als dat loopt op zo'n oude pc, maar ik moet nu toch nog uit zoeken welke signalen ik aan ga aansluiten om met beide programma's te kunnen werken.
Misschien toch ook wel handig een kompleet interface-printje te kopen.

hmm, ik heb hier wel een lm298 liggen, maar geen lm297, kan ik de l298 mischien met pic aansturen?

Take a parachute, and jump!

Lees de beschrijving (datasheet) eens van de L297 dan zie je dat het erg lastig is die te vervangen door een pic.
voor die paar euro's zou ik mij die ellende niet op de hals halen, of je moet het als een uitdaging zien en vrije tijd vulling.

Op 29 december 2005 20:58:48 schreef chopper:
Lees de beschrijving (datasheet) eens van de L297 dan zie je dat het erg lastig is die te vervangen door een pic.
voor die paar euro's zou ik mij die ellende niet op de hals halen, of je moet het als een uitdaging zien en vrije tijd vulling.

ik zie het idd in, zal binnekort maar is even tjes wat van die dingen bestellen

Take a parachute, and jump!

Nu eens weer een andere vraag.
Wat van spindle gebruiken de mensen hier op hun machine en wat zijn hen ervaringen ermee.

Ik hoor bijvoorbeeld dat als je een dremel gaat gebruiken dat deze de zijdelingse krachten niet aan kan (de lagers van de dremel).

En wat van toerentallen moet je voor zoiets hebben.

De toepassing is vooral printplaten maar ander werk met kunstof en mischien aluminium/metaal zal ook mooi wezen.

Wie kan me hierin voorlichten?

Arnold

Ik weet het helaas ook (nog) niet zo precies.

Ik heb een dremel, maar wil deze nu gaan kopen. Ik weet alleen nog niet waar, ik krijg geen berichtjes op mijn mail. Zal wel door kerst komen.

De freesjes snap ik ook niet goed. Als je naar de freesjes op de site kijkt mag je ze wel voor alu gebruiken, maar niet voor hout. Waar dat in zit weet ik niet.

Ik heb dit van een CNC forum

Zoltan, assuming you are using a router, you need to keep the RPM's low. Feedrate should be as high as possible, around 600mm/min is a good starting point. Cutters should be either single or two-flute type spiral bits. Coolant if you have it, WD40 is good, a bit of wax can be used if you don't have coolant. Depth of cut is up to you, depnding on the rigidity of the machine and power of the spindle. Hope this helps!

Ideally you want to "ramp" into the material, so use a diagonal move from, say, (X0 Z5) to (X10 Z-1) if you see what I mean! It all depends on your CAM software. If you can't ramp, then a slow plunge is best, probably around 150mm/min for starters, then see how much vibration you get and go from there.
The Kress is a nice router, for a 3mm cutter, I used to run about 12-14000 RPM with WD40 as coolant.

Op 30 december 2005 16:48:22 schreef Arnold_19:
Nu eens weer een andere vraag.
Wat van spindle gebruiken de mensen hier op hun machine en wat zijn hen ervaringen ermee.

Ik hoor bijvoorbeeld dat als je een dremel gaat gebruiken dat deze de zijdelingse krachten niet aan kan (de lagers van de dremel).

En wat van toerentallen moet je voor zoiets hebben.

De toepassing is vooral printplaten maar ander werk met kunstof en mischien aluminium/metaal zal ook mooi wezen.

Wie kan me hierin voorlichten?

Arnold

Toerental is afhankelijk van het materiaal, hout sneller dan plastic of aluminium. Dus tussen de 8000 en 15000 rpm

Ik start straks ook met een "dremel" van de Aldi en zie wel
hoe die gaat, lagers zijn te vervangen denk ik.

Velen kopen een goedkope haakse slijper en halen het haakse deel eraf en maken daar een collet op.

Voor printjes moet een dremel voldoende zijn lijkt mij.

Je kan ook een goedkope bovenfreesmachine gebruiken en dan staat hier 1 voor 15 euro:
http://www.tooldiscounter.nl/index.php?p=detail&product=259
daar staat wel geen plaatje bij maar het is deze:
http://www.afterbuy.de/afterbuy/shop/storefront/produkt.asp?shopid=181…

Die Kress van ikkedus is natuurlijk mooier en beter, maar die krijg je niet voor die prijs :-)
.

ok, dit is misschien niet zo relevant voor printen frezen, maar het probleem wat ik heb met die dremel is dat het freesje gewoon niet recht in het materiaal staat.

Als je bijv. dikker materiaal freest zie je gewoon dat het schuin is. En dat moet je achteraf allemaal weer bijwerken (wat ik maak tenminste, t.w. tandwieltjes).

mijn vader heeft nog een mooie bovenfrees, ik denk dat ik die ga gebruiken, mischien ga ik 'm ook wel gebruiken voor het fresen van printjes, lijkt me wel leuk, eerst maar is zien hoe ik zo'n ding ga bouwen, ik zit nu met de vraag of mijn stappenmotoren sterk genoeg zijn om een aandrijving aan te sturen met draadstangen, ik moet alleen nog ff uitzoeken wat voor gelijding ik wil, ik zat te denken aan hout met gat en koberbuizen/staal oid, of een lange strip trespa en een andere waar het overheen glijdt, heel mischien op de een of andere manier la-rails of gewone rails, moet het nog ff bekijken, heb ook nog minstens 2 andere projecten voor me, fijn dat het vakantie is dat wel, maar nadeel dat je er geen geld mee verdient.

Take a parachute, and jump!

Op 30 december 2005 22:49:47 schreef pcnerd:
mijn vader heeft nog een mooie bovenfrees, ik denk dat ik die ga gebruiken, mischien ga ik 'm ook wel gebruiken voor het fresen van printjes, lijkt me wel leuk, eerst maar is zien hoe ik zo'n ding ga bouwen, ik zit nu met de vraag of mijn stappenmotoren sterk genoeg zijn om een aandrijving aan te sturen met draadstangen, ik moet alleen nog ff uitzoeken wat voor gelijding ik wil, ik zat te denken aan hout met gat en koberbuizen/staal oid, of een lange strip trespa en een andere waar het overheen glijdt, heel mischien op de een of andere manier la-rails of gewone rails, moet het nog ff bekijken, heb ook nog minstens 2 andere projecten voor me, fijn dat het vakantie is dat wel, maar nadeel dat je er geen geld mee verdient.

Ik heb nog wel een paar motoren liggen van 2A bij 2V en 3A bij 1.8V, dus lukt het niet met draadeinden laat dan maar weten.
http://members.lycos.nl/iochenk/cnc/2aen3a1.jpg
http://members.lycos.nl/iochenk/cnc/2aen3a2.jpg
Ik stuur ze aan met 53 Volt voeding.
Maar je kan ook 2 draadeinden per X/Y/Z-as gebruiken met 2 motoren als je motoren wat aan de krappe kant zijn.
Je blijft dan ook beter parallel.

Op 31 december 2005 15:38:26 schreef chopper:
[...]

Ik heb nog wel een paar motoren liggen van 2A bij 2V en 3A bij 1.8V, dus lukt het niet met draadeinden laat dan maar weten. Ik stuur ze aan met 53 Volt.
Je kan ook 2 draadeinden per X/Y/Z-as gebruiken met 2 motoren.

dan moet je die motoren synchroniseren, anders gaat 't helemaal fout, en ik moet nog iets zoeken aan het eind, en het begin om ze te bevestigen dat ze nog steeds kunnen draaien.
mischien wel een id om 1 motor met tandwielen oid te gaan werken, maar da's ook lastig...

Take a parachute, and jump!

Hoezo synchroniseren?
Het zijn stappen-motoren hoor, elk stapje maakt bij elke motor van 1.8 gaden de zelfde afstand
en bij 200 stapjes is elke motor kompleet rond geweest.

Ik heb er net even een toerenteller aan gehad en elke motor loopt PRECIES hetzelde toerental, bij gelijke aanstuur-pulzen natuurlijk.

En nee geen tandwielen, met tandwielen moet je altijd een geringe speling tussen de tanden houden, en dat wil je met een cnc-machine niet, of je koppeld direct met een koppelbus of met een koppeling en anders met een tandriem die je strak zet, op de HCC zag ik een cnc-machine die met een stukje slang (+/- 5cm)en slangklemmen gekoppeld was. Het werkte heel goed en natuurlijk zeer goedkoop.
.

[Bericht gewijzigd door chopper op zaterdag 31 december 2005 18:14:34

Op 31 december 2005 18:05:41 schreef chopper:
Hoezo synchroniseren?
Het zijn stappen-motoren hoor, elk stapje maakt bij elke motor van 1.8 gaden de zelfde afstand
en bij 200 stapjes is elke motor kompleet rond geweest.

Ik heb er net even een toerenteller aan gehad en elke motor loopt PRECIES hetzelde toerental, bij gelijke aanstuur-pulzen natuurlijk.

dat zal wel, maar die stappenmotoren moeten wel hetzelfde aantal graden hebben ;)

en trouwens, weet iemand al hoe je die tandwieltjes erafhaalt en er een draadstang voor in de plaats zet/

Take a parachute, and jump!

Op 31 december 2005 18:13:41 schreef pcnerd:
[...]
dat zal wel, maar die stappenmotoren moeten wel hetzelfde aantal graden hebben ;)

en trouwens, weet iemand al hoe je die tandwieltjes erafhaalt en er een draadstang voor in de plaats zet/

Tandwieltjes trek je eraf met een poelie-trekker, die zitten er vaak op geperst, als er geen schoefjes te zien zijn. Ook heb ik wel eens meegemaakt dat ze gelijmd waren
maar dan zie je aan de asranden dat daar lijm zit.

kijk hier voor koppellingen http://www.damencnc.nl/mechanicalparts.htm

Op 31 december 2005 18:17:43 schreef chopper:
[...]

Tandwieltjes trek je eraf met een poelie-trekker, die zitten er vaak op geperst, als er geen schoefjes te zien zijn. Ook heb ik wel eens meegemaakt dat ze gelijmd waren
maar dan zie je aan de asranden dat daar lijm zit.

hmmm, m'n pa heeft wel van die pulli trekkers, maar die zijn veel te groot :s, wat nu?, verwarmen zodat ze uitzetten ofzo?

Take a parachute, and jump!

Op 31 december 2005 18:20:16 schreef pcnerd:
[...]
hmmm, m'n pa heeft wel van die pulli trekkers, maar die zijn veel te groot :s, wat nu?, verwarmen zodat ze uitzetten ofzo?

Nee, daar worden de lagers niet goed van, beter voorzichtig met 2 stevige schroevendraaiers in de bankschoef ze eraf persen.

Op 31 december 2005 18:23:31 schreef chopper:
[...]

Nee, daar worden de lagers niet goed van, beter voorzichtig met 2 stevige schroevendraaiers in de bankschoef ze eraf persen.

zal het proberen.... en hoe zet ik die draadstangen eraan?

Take a parachute, and jump!

Op 31 december 2005 18:25:11 schreef pcnerd:
[...]
zal het proberen.... en hoe zet ik die draadstangen eraan?

Net nog even bij een motor geprobeerd in de bankschroef en dat ging makkelijk, tandwiel hoeft natuurlijk niet heel te blijven als je hem niet meer nodig hebt.

Koppelen: of je koppeld direct met een koppelbus of met een koppeling, op de HCC zag ik een cnc-machine die met een stukje slang (+/- 5cm)en slangklemmen gekoppeld was. Het werkte heel goed en natuurlijk zeer goedkoop.
Wel moet je de draadstang een stukje ongeveer op een gelijke diameter als de motor maken (slijpen,vijlen of beter even afdraaien op een draaibank)
http://www.damencnc.nl/mechanicalparts.htm

Op 31 december 2005 18:43:41 schreef chopper:
[...]

Net nog even bij een motor geprobeerd in de bankschroef en dat ging makkelijk, tandwiel hoeft natuurlijk niet heel te blijven als je hem niet meer nodig hebt.

Koppelen: of je koppeld direct met een koppelbus of met een koppeling, op de HCC zag ik een cnc-machine die met een stukje slang (+/- 5cm)en slangklemmen gekoppeld was. Het werkte heel goed en natuurlijk zeer goedkoop.
Wel moet je de draadstang een stukje ongeveer op een gelijke diameter als de motor maken (slijpen,vijlen of beter even afdraaien op een draaibank)
http://www.damencnc.nl/mechanicalparts.htm

goeie site, alleen half af en lastig, maargoed, maar ff zien. eerst weer geld verdienen :P

Take a parachute, and jump!

Dit topic is gesloten