Moeilijk te omschrijven probleem wat velen van ons kennen

Dit topic is gesloten

Als de klein free dat soort humor ook in z'n boek verwerkt,
dan wordt dat een feest om te lezen.
Ik verheug me d'r nu al op. :-)

Maar dat is logisch ...

Op 31 december 2005 01:35:13 schreef ikkedus:
[...]

Het ging niet om IQ, het ging erom dat eerlijkheid m.i. geen deugd is. Dwz, de meeste mensen verwachten dat je oneerlijk bent. 'Nee hoor, wat ik voor je gemaakt heb is absoluut kut, maar betaal toch maar'. Kijk, dat willen mensen niet horen.

Evenmin zijn normen en waarden m.i. een deugd, omdat ze vaak alleen bestaan in het hoofd van degene die vindt dat hij/zij ze anderen moet bijbrengen. Ik noemde al de moraalridder die ons aanspoort vooral donor te worden, maar zelf geen organen wil afstaan na zijn dood, omdat hij 'niet met de dood bezig is en nog teveel in het leven staat'. Of een andere moraalridder die vindt dat we meer vrijwilligerswerk moeten doen en een week later loopt te jodelen dat armoede hier eigenlijk niks voorstelt (leuk voor de vrijwilligers die bij de voedselbanken staan, die doen dus nutteloos werk).

Dat je voor die IQ test betaald hebt dat is minder. Maar normen en waarden bedelen mensen zichzelf toe. Die zijn wel gratis en dus waardeloos.

Jij snapt het, ik ga volledig akkoord.

Het is niet omdat ik laag gescoord heb op een IQ test dat ik het waardeloos vind, integendeel zelfs...

Wat er wel een mooie uitspraak is is dat bij een verschil van meer dan 20 geen zinnig gesprek mogelijk is, wat ergens wel een beetje klopt maar het blijft nog steeds appels met peren vergelijken (maar bij een verschil van 20 niet meer want 20 is een redelijk groot verschil en dan heb je al beter op meerdere vlakken gescoord).

Je kan eigenlijk alleen personen vergelijken op vakkennis en de term 'slim' als je op alle markten thuis bent anders ben je een vakidioot en zo zijn er zo veel.
Het is irritant als iedereen wil dat je zijn computer hersteld, bijles wiskunde, chemie en natuurkunde geeft als 'vriendendienst'
Ik heb 1 ding tegen die mensen te zeggen: Vriendendienst? Val dood, ik heb geen vrienden.

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Op 31 december 2005 01:47:46 schreef free_electron:
[...]
ik neem alvast mijn cirkelzaag en nagelpistool ter hand ... iemand een nieuw plafond ? we hebben net een nieuwe lading 'plankskes' gevonden ...

kom maare een plafont maken hoor, jij dedd toch alleen in smd.. hebben ze zulke kleine circelzagen?

free_electron

Silicon Member

Op 31 december 2005 17:25:18 schreef Jan klaasen:
[...]

kom maare een plafont maken hoor, jij dedd toch alleen in smd.. hebben ze zulke kleine circelzagen?

o ja . al eens de schijfjes gezien waar chips mee verzaagd worden ? das piepklein hoor.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Best wel gelachen met dit topic... Ik denk ook dat heel veel leden van dit forum vanwege hun vak "eerlijk" zijn, omdat het technisch (nu nog) onmogelijk is om komponenten in tussenlayers te plaatsen. Dus echt waar/niet waar. Verkopers/marketing mensen/managers hebben andere idee-en 1+1 is daar misschien twee al dan niet met BTW, koffietoeslag en bonus en/of extra vakantiedagen. En inderdaad snappen ze meestal echt niet waar het over gaat. Met hoge I.Q is hetzelfde. Die mensen zien dingen duidelijker wat er (technisch) aan de hand is, dus het merendeeel van de bevolking vind ze "dom" om dat ze gewoonweg het gedachtepatroon niet kunnen volgen. In de orde trand van "Ik snap het niet, ik ben intelligent, dus moet jij het niet uit kunnen leggen, dus jij bent dom" Overigens op de HTS waar ik zat, hadden we een prakticum voor een versterker ontwerp, gegevens, zoveel voedingspanning, zoveel maximaal vervorming e.d. De uitvoering was, dat als je alles goed deed, het net ging met Germanium Transistoren (Si lukt niet vanwege de voedingsspanning) Echter, met een kleine SMPS, en wat opamps de voeding en terugkoppeling opgekrikt, en we kregen er een 8 voor, terwijl het totaal niet de oplossing was. Dus er zijn uitzonderingen op "onder" wijzers...

carpe cerevisi

Sorry, ben even paar dagen van forum geweest.
Ja Free, ge zijt gene gewone hé

Nog een klein anecdote:

Bij ons in 't labo in 't school was er een studentje bezig met een schakelingetje rond een triac, ene zijde rechtstreeks met het net verbonden, andere kant (stuurzijde) wat elektronicaprul en een voeding.

We hadden 2 soorten voedingen in het lab: veel gewone en 2 duurdere (Philips) van veel betere kwaliteit.

Hij had eerst een gewone voeding geprobeerd, maar na een tijdje teruggezet, waarom weet ik niet juist, het ging in elk geval niet.
Dus hij met zo'n goei voeding naar z'n project (moest het eerst wel een de leraar vragen - kende da?)

Student tegen leraar na een tijdje: euhh meneer....die voeding rookt.....Leraar druk met iets anders bezig: ja zeg manneke, stoor eens nie, neem dan een andere hé.

Student met half opgestookte voeding naar kast, andere Philipsvoeding gaan halen...beetje daarna: eeuhh, meneer....de deze rookt nu...ook....

Godmiljaar! Gij se dit en gij dat. Heeft daar ferm tegen zijn schenen gehad, in plaats van da manneke te gaan helpen

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

laat me raden, belgische school mentaliteit ?

slimme mensen vinden oplossingen, genieën vinden problemen.

Op 3 januari 2006 10:18:56 schreef Mr. Digital:
laat me raden, belgische school mentaliteit ?

Ik begin de Belgische schoolmentaliteit steeds meer te waarderen :P

Free the whales!

@fantomaz: idd. hoogbegaafdheid is in het neederlandsche (heb ik dat goed gespeld ?) onderwijschsysteem een niet gewaardeerd goed. Je steekt op een of meer gebieden uit boven de rest, school wordt saai, dus je gaat ALLES verwaarlozen. Gevolg: die dingen die je op je sloffen doet gaan nog net goed, maar die zaken waar je wel voor moet aanpoten gaan de mist in. Gevolg: je bent een slechte leerling en moet dus nog maar een jaartje overdoen.

als ik naar mijn schoolloopbaan kijk zit dat er ook wel een beetje in bij mij (het is ook bij mij zo dat de IQ-teller wat hoog op de schaal blijft steken.) Lagere school afgegaan met advies gym. in het lyceum in de brugklas, maar net over voor havo. Dan in havo-3 met een 4 voor frans en een 5 voor duits maar net over (hing wel een 9 en 10 voor schei- en natuurkunde tegenover, plus een dikke 8 voor wis) Op de havo pretpakket Ned. Eng. WIS-B. Nat. Schei. Econ. midden havo-4: keuze vervolgopleiding, je moest het tijdig weten om je tijdig bij het CBAP aan te melden ivm. eventuele loting. Dus PCC geroepen, ik ga na de HAVO VWO doen. Nee dus, PCC moest naar het HBO, als dat überhaupt al ging, misschien was MBO zelfs beter. met 6,6,7,8,9,10 geslaagd voor HAVO (Ne,En,Eco,WIS-b,NAT,Schei voor die die het precies willen weten) en dus mocht ik natuurlijk door naar het VWO. Dus nog 2 jaar atheneum eraangeplakt, vervolgens TU-Delft. na 2.5 jaar metaalkunde (lastig hoor, wiskundedocenten die ver onder je intellectuele nivo zitten en je dus de zaak niet kunnen uitleggen) Daarna HTS-Elektro, ging als een speer, heb me daar ook wel verveeld hoor, vooral tijdens de lessen informatica en operating systems (boeit geen zak, ik WIL niet weten hoe windhoos werkt, ik wil ook niet C programmeren, als er al wat geprogd moet worden dan hooguit in assembler) dus regelmatig mot met de docenten. Maar wel op de tentamens altijd de hoogste cijfers gehaald. Enige 'compuervak' wat me interesseerde was computerarchitektuur, omdat dat over hardware ging en ik toevallig thuis zelf met een 8255 zat te klooien, vond de docent natuurlijk prachtig.

Aan de TU had ik ook een docent die zelf aan de TU gestudeerd had en ook altijd zei: 'het enige wat in aan de TU geleerd heb is debatteren en roeien. Vakkennis doe je of voor de studie, of erna op, mar niet tijdens.'

Als je een goede universiteit of hogeschool hebt dan leren die je de basisbeginselen en vervolgens hoe je ZELF kennis dient te vergaren.

Om terug te komen op de TS: mijn handschrift is ook klote om het maar op goed nederlands te zeggen. Zal wel met het IQ te maken hebben. Een tip: laat die jongen eSeMDeetjes solderen, daar ontwikkelt de fijne motoriek zich vanzelf.
Of misschien een schoolrichting zoeken die meer 'past' bij de jongen zijn capaciteiten.

Wat Einstein betreft, denk ook eens aan Edison, de Tovenaar/patentpiraat (doorhalen wat niet van toepassing is) van Menlo Park. Die heeft nooit veel schoolopleiding gevolgd, maar was wel een heel erg goed ingenieur.

@F_E: dat met die titels is hier in germanië wel wat doorgeslagen mijns insziens. als mensen die dubbele doktorstitel hebben dan willen ze er ook mee aangesproken worden. Gewoon status. Ook het salaris wordt daarop aangepast. vandaar dat Dipl.Ing.(FH) PCC ook voor weinig centjes hard moet werken ;-) en lang van huis weg is. Heb je niet het papiertje wat de werkgever wil zien, dan geen job.

overigens nog eentje om over na te denken:
een stagiair heet hier toepasselijk 'stift'. Als je hier in de bouwmarkt zoekt naar 'stifte' dan vind je spijkers/nagels zonder kop.

free_electron

Silicon Member

Op 3 januari 2006 12:12:49 schreef DC2PCC:
Wat Einstein betreft, ...

het is algemeen geweten dat einstein in school altijd slechte punten had voor wiskunde ...
de mijne waren nog slechter ! >:) >:) >:) >:) >:)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 3 januari 2006 18:42:08 schreef free_electron:
[...]

het is algemeen geweten dat einstein in school altijd slechte punten had voor wiskunde ...
de mijne waren nog slechter ! >:) >:) >:) >:) >:)

Dat algemeen geweten klopt niet, ik heb een biografie van einstein.

Einstein had de maximale score op zijn toelatingsexamen wiskunde en natuurkunde voor de hogeschool fysica in zurich.
Ik zie jou nog niet onmiddellijk de gemiddelde snelheid van moleculen afleiden (browne-movement)

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
free_electron

Silicon Member

Op 3 januari 2006 18:45:07 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Ik zie jou nog niet onmiddellijk de gemiddelde snelheid van moleculen afleiden (browne-movement)

ik laat dat over aan de 'mongolen'. die zijn kontent met ne 'lekstok' en bovendien doen die dat graag ook >:) kan ik mijn tijd nuttiger spenderen :p

trouwens waarom zou je daar nu nog tijd in steken? das al lang opgelost. daar bestaan waarschijnlijk al lang programmatjes voor.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 3 januari 2006 18:50:59 schreef free_electron:
[...]

trouwens waarom zou je daar nu nog tijd in steken? das al lang opgelost. daar bestaan waarschijnlijk al lang programmatjes voor.

Dat heeft Einstein in 1905 gedaan in 3 maand tijd ofzo...

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

ik zit nou in mijn 4e jaar elektronica op school.

de meesten in mijn klas bekijken mij nu als een enorme geek omdat ik zodanig veel bezig ben met elektronica.

echt geen pretje!
stiekem zit ik dan te hopen dat ze mij binnen een paar jaar sterk nodig hebben, en dat ik ze niet ga kunnen weghouden, maar zoals het nou is, pffft...

Op 3 januari 2006 18:50:59 schreef free_electron:
ik laat dat over aan de 'mongolen'. die zijn kontent met ne 'lekstok' en bovendien doen die dat graag ook >:) kan ik mijn tijd nuttiger spenderen :p

Doet me denken aan mensen die zeggen 'alles wat ik op kan zoeken, hoef ik niet uit mijn hoofd te kennen'. En 'hoe minder ik weet, hoe frisser ik tegen een probleem aan kan kijken.' Yeah right :)

Op 3 januari 2006 12:12:49 schreef DC2PCC:
@fantomaz: idd. hoogbegaafdheid is in het neederlandsche (heb ik dat goed gespeld ?) onderwijschsysteem een niet gewaardeerd goed. Je steekt op een of meer gebieden uit boven de rest, school wordt saai, dus je gaat ALLES verwaarlozen. Gevolg: die dingen die je op je sloffen doet gaan nog net goed, maar die zaken waar je wel voor moet aanpoten gaan de mist in. Gevolg: je bent een slechte leerling en moet dus nog maar een jaartje overdoen.

Stift auf den koppf geschlagen, DC2!
Uiteindelijk zal zo'n jongen wel met de nodige begeleiding goed terecht komen. Alleen staan niet alle scholen open voor een afwijkende aanpak van "hun" leerling(-en)

Misschien is de volgende stelling wel een stukje zelfbescherming, maar IQ zegt lang niet alles. Ik heb ook behoorlijk gescoord en heb er in mijn leven vooralsnog weinig mee gedaan.
Tot nog toe alleen maar frustraties wanneer je moet werken met (of nog erger: Onder) mensen die (met alle respect en een vleugje arrogantie mijnerzijds) beneden jouw nivo zijn. Onbegrip is hier een allesomvattend woord.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 3 januari 2006 22:13:49 schreef Fantomaz:
Misschien is de volgende stelling wel een stukje zelfbescherming, maar IQ zegt lang niet alles. Ik heb ook behoorlijk gescoord en heb er in mijn leven vooralsnog weinig mee gedaan.
Tot nog toe alleen maar frustraties wanneer je moet werken met (of nog erger: Onder) mensen die (met alle respect en een vleugje arrogantie mijnerzijds) beneden jouw nivo zijn. Onbegrip is hier een allesomvattend woord.

Ik ga het nog een beetje doortrekken. IQ zegt niks! Behalve dan je vermogen om puzzeltjes op te lossen...

Motivatie en doorzettingsvermogen zijn de 2 dingen waarmee je het maakt... (op intellectueel vlak that is)

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Op 3 januari 2006 22:16:56 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Ik ga het nog een beetje doortrekken. IQ zegt niks! Behalve dan je vermogen om puzzeltjes op te lossen...

Motivatie en doorzettingsvermogen zijn de 2 dingen waarmee je het maakt... (op intellectueel vlak that is)

Ja dat klopt ik had eigenlijk havo scoren maar ik ben door doorzettingsvermogen toch op vwo terechtgekomen.

Op 3 januari 2006 22:20:36 schreef Rickzz:
[...]

Ja dat klopt ik had eigenlijk havo scoren maar ik ben door doorzettingsvermogen toch op vwo terechtgekomen.

En dat is veel respectabeler dan iemand met een hoog IQ die wat lui zit te wezen... Daar ben je ook minder mee als werkgever!

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Op 3 januari 2006 22:16:56 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Ik ga het nog een beetje doortrekken. IQ zegt niks! Behalve dan je vermogen om puzzeltjes op te lossen...

Motivatie en doorzettingsvermogen zijn de 2 dingen waarmee je het maakt... (op intellectueel vlak that is)

Motivatie en doorzettingsvermogen moet je inderdaad hebben. Maar stel dat je dat hebt, maar je interesseerd je totaal niet voor een onderwerp...
mmm... Met dat ik dit typ moet ik zeggen dat je wel een punt hebt. Ik kan niet alles verdedigen omdat ik zelf onvoldoende doorzettingsvermogen heb. [feitvermelding]

OK schoolvoorbeeld dan...
Op school moet je aan bepaalde eisen voldoen. Kan ik enigzins inkomen. Maar wanneer je qua inteligentie jezelf geisoleerd voelt omdat niemand je begrijpt, ben je toch ongelukkig?
Dat heb ik zelfs ervaren.
De motivatie kun je niet vinden omdat je de stof niet interessant vindt. Daardoor mis je het doorzettingsvermogen. (onlosmakelijk met elkaar verbonden toch?)
Maar je moet wel omdat je anders meteen geblokkeerd wordt in je vooruitgang.
Je kunt nu van baan verwisselen omdat je een scala aan keuzes hebt. Maar je moet je klassen doorlopen wil je uberhaubt ooit een papiertje om aan de slag te kunnen.
En omdat je moet voldoen aan de format die men heeft gemaakt adhv modelleerlingen en statistieken kun je flink vast komen te zitten wanneer je qua intelligentie diagonaal door de grafieken schuift. Daarmee bedoel ik de hoge cijfers in de vakken waarin betrokkene uitblinkt versus de lage cijfers voor de stof die hij niet tot zich kan nemen.
En als een van die lage cijfers een essentieel vak betreft, kan een hele cariere (wees eerlijk, die begint al in de laagste klassen groepen) geblokkeerd worden.
En dat steekt me behoorlijk!

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ja, je hebt wel gelijk.

Stel, je vindt het op school saai... Maar je vindt enkele vakken toch leuk, die andere moet je er helaas bijnemen zo is het voor iedereen en iedereen is gelijk. Ok, dus die vakken zijn een beetje te eenvoudig.
Wat houdt je tegen om thuis je er verder in te verdiepen? Een tekort aan doorzettingsvermogen? Tja, dat ligt dan aan jezelf en niet aan de school. Je moet het niet gebruiken als excuus voor je slechte motivatie, dat is gewoon zwak, als je het echt interessant vindt en het is moeilijk genoeg dan hou je je alleen bezig met schooldingen, is het te makkelijk dan zoek je zelf het hogere niveau op.

Je moet nu eenmaal vervelende dingen doen en tja 6 jaar is wel lang voor middelbaar.. Als het toch zo makkelijk is kan je met een minimum aan moeite het ook wel halen, er zijn er genoeg doe het moeilijk vinden en ook geen motivatie. Dan heb je allesinds een voorsprong...

Dus: op jezelf bestuderen, als je daar te lui voor bent dan ben je de stempel hoogbegaafd niet eens waardig.

Wat jij beschrijft is een lui persoon, geen hoogbegaafd. Ok, de motivatie valt wel iets makkelijker te verliezen als het allemaal heel eenvoudig is maar als je echt iets wil bereiken heb je dat er wel voor over lijkt me? De school is je leven niet. Je bent vrij te doen wat je wil erbuiten. Als je hoogbegaafd bent ga je dan niet juist sneller je interesseren voor een onderwerp omdat je hersenen informatie willen?

[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op dinsdag 3 januari 2006 22:45:19

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Op 3 januari 2006 22:22:43 schreef Evilest Aedolon:
En dat is veel respectabeler dan iemand met een hoog IQ die wat lui zit te wezen... Daar ben je ook minder mee als werkgever!

En dan heb je zo'n persoon die zo dom is als het achtereind van een varken maar die toevallig wel goed is in stampwerk. En geloof me, ik ken ze!
Die persoon zou op basis van die papiertjes nog wel eens boven mij kunnen komen te staan.
Nu hoop ik dat selectieprocedures bij sollicitaties daar een stokje voor kunnen steken, maar dat zijn de bulten frustraties waar je tegenaan loopt.

Klein voorbeeld uit eigen verleden.
Ik heb door omstandigheden thuis nooit een goede start met school kunnen maken.
Daardoor heb ik voor mezelf de keuze gemaakt om bij Defensie in de functie van Radiomonteur de nodige papieren te halen. Mijn rang daarbij was Korporaal. Ik had daar sergeanten rondlopen (voor de duidelijkheid; die zijn een enkel stapje "hoger" dan korporaal) die het leger ingingen zonder een leerdoel voor ogen. Hoewel ze qua denkvermogen vaak minder ver waren dan mijzelf of collega's met dezelfde visie als ikzelf, hadden ze wel een leidinggevende taak en moesten ze mij vertellen hoe en wat ik moest doen.

Dit voorbeeld komt nu nog voor in het bedrijfsleven. Technici die een gedegen opleiding hebben gedaan, maar vanwege die kennis wel tot hun kloten in de drek staan te graven en daarbij vanuit kantoor aangestuurd worden door een knuppel (stuurknuppel? :-P)met een managementopleiding en het bevattelijk vermogen van een ijskast.
Beetje overtrokken waarschijnlijk. Maar in die strekking kom je veel tegen.
Dan mag je wel doorzettingsvermogen hebben, maar een stukje mentale bagage is ook niet weg!

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op dinsdag 3 januari 2006 22:51:26

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 3 januari 2006 22:50:53 schreef Fantomaz:
[...]

En dan heb je zo'n persoon die zo dom is als het achtereind van een varken maar die toevallig wel goed is in stampwerk. En geloof me, ik ken ze!
Die persoon zou op basis van die papiertjes nog wel eens boven mij kunnen komen te staan.
Nu hoop ik dat selectieprocedures bij sollicitaties daar een stokje voor kunnen steken, maar dat zijn de bulten frustraties waar je tegenaan loopt.

Ja frustrerend is het wel inderdaad.
Maar is dat niet een beetje mooi dat iemand die minder intelligent is het toch voor elkaar brengt? Als ze hun job niet kunnen worden ze echt wel eruit geknikkert...

Niet iedereen is met hetzelfde geboren dus eigenlijk zou je je eigen schoen moeten opeten als iemand die dommer dan je is een functie boven je krijgt met een hoger loon. En dat je dan die jobbeschrijving nog eens interessant vindt ook...

Een manager moet je ook niet vergelijken met een technicus. Beide doen waar ze voor aangenomen zijn.

En voor je zou denken dat ik dit zeg omdat ik een lage IQ score zou hebben => Nee, dat zeg ik niet daarom en nee, ik heb geen laag IQ

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
free_electron

Silicon Member

Op 3 januari 2006 22:35:11 schreef Fantomaz:
[...]
vanalles

wat mij doet geloven dat brave new world van george orwell al lang werkelijkheid geworden is.
iedereen in vakjes, naarmate je 'geconditioneerd groeit' krijg je een grotere ( nog steeds kubusvormige ) bak. en als je daar niet in past omdat je plots uitsteeksels groeit : pech ...

en het ergste is als je iemand bent die zichzelf afvraagt of er ook nog andere niet kubus-vormen bestaan ( zoals de absoluut te mijden bol , een balk kan nog das een 'lange kubus' , maar een bol kan je niet in een 'vakje' stoppen )

[Bericht gewijzigd door free_electron op dinsdag 3 januari 2006 23:02:39

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 3 januari 2006 22:41:55 schreef Evilest Aedolon:
Wat houdt je tegen om thuis je er verder in te verdiepen? Een tekort aan doorzettingsvermogen? Tja, dat ligt dan aan jezelf en niet aan de school...
Wat jij beschrijft is een lui persoon, geen hoogbegaafd.

Ik neem je niet kwalijk dat je niet de hele voorgeschiedenis van dit Topic nog kunt herinneren, maar de betrokken persoon is net 6 jaar oud geworden :-)
Omdat het probleem wat ik aanhaalde paralel loopt met zijn "normale" ontwikkeling loop je tegen "normale" koppigheid aan.
Mijn vrouw is begeleider van dit jochie en probeerd de motivatie dus ook te wekken bij hem.
Maar omdat de basiskennis er is wil hij niet verder leren want hij "kent het al". Terwijl hij te jong is om in te zien dat het slechts een aanloop is naar verdere stof.
En als hij iets niet kan zegt hij doodleuk dat hij het niet begrijpt omdat hij zich daar te jong toe acht.
Daarmee heb je gelijk al het begin van de scheve lijn te pakken. Hij ontwikkeld een eigen leersysteem gericht op wat hijzelf leuk vind om te leren. Wat hij ook kan leren omdat hij hoogbegaafd is. Dat gaat ten koste van de stof waar hij zich voor afsluit. Die trent probeert mijn vrouw nu te doorbreken, om hem toch een zo breed mogelijke kennis te laten opnemen.
Verder heeft intelligentie ook nog iets van doen met het gebruik van de linker versus de rechter helft van de hersenen. Wat ook weer een achterstand in de fijne motoriek verklaard.
Betrokkene is overigens gediagnosticeerd als hoogbegaafd.
Dit is dus niet een ouder die zijn kunt op een voetstuk wil plaatsen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Dit topic is gesloten