Evilest Aedolon
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Einstein helemaal niet.
De zin 'God does not play dice' was maar spreekwoordelijk bedoeld.
Ja... Newton maar dat is wel erg lang geleden.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
hoe weten ze eignelijk dat darwin en newton dergelijke IQ's hadden ? IQ is middne jaren 60 ontwikkeld en toen waren die gasten al lang stof en as ...
trouwens als je die zou terug tot leven brenegen en een hedendaagse IQ test voor leggen zouden ze misschien wel eens bij de 'blo-ers' kunnen belanden ...
Op 5 januari 2006 22:23:01 schreef free_electron:
hoe weten ze eignelijk dat darwin en newton dergelijke IQ's hadden ? IQ is middne jaren 60 ontwikkeld en toen waren die gasten al lang stof en as ...
Ze kijken naar de prestaties die iemand geleverd heeft voor +/- het 17e levensjaar. Daaruit wordt het geschat. Tenmiste dat heb ik ergens gelezen, ik weet niet wat en of Einstein op die leeftijd al wat had gedaan. Maar als je kijkt naar Michelangelo of Mozart, Chopin, etc. die hadden al volwassen werk geleverd voordat ze 10 waren.
En de IQ test is oorspronkelijk ook ontwikkeld om kinderen onderling te vergelijken. Een kind met een bepaalde score zou dan vergelijkbaar zijn met een kind van die en die leeftijd. Dus als een kind iets presteert dat je pas zou verwachten op een veel latere leeftijd kun je zo de score herleiden. Dat vermoed ik tenminste dat het zo gaat.
[Bericht gewijzigd door ikkedus op ]
Evilest Aedolon
Op 5 januari 2006 22:24:23 schreef ikkedus:
En de IQ test is oorspronkelijk ook ontwikkeld om kinderen onderling te vergelijken. Een kind met een bepaalde score zou dan vergelijkbaar zijn met een kind van die en die leeftijd. Dus als een kind iets presteert dat je pas zou verwachten op een veel latere leeftijd kun je zo de score herleiden. Dat vermoed ik tenminste dat het zo gaat.
Ja, dat klopt.
Maar helaas klopt dat tegenwoordig niet meer...
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Ik vind het jammer dat er zoveel verschillende schalen zijn om aan te refereren.
Wat is nu gemiddeld en wanneer ben je nu Hoogbegaafd?
Ik bedoel, als ik een score van 129 heb op een schaal waarbij 130 hoogbegaafd is, weet ik wat mijn plek is (op de IQ-ladder en niet in de maatschappij (om Evil even een slag voor te zijn
))
Evilest Aedolon
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Op 5 januari 2006 23:24:22 schreef Evilest Aedolon:
Een IQ is ook maar een momentopname. Goed mogelijk dat je op dit moment maar 110 scoort
IDD.. dan maar een gemiddelde trekken...
Goed in de maatschappij of niet. Ik heb voor mezelf wel een verklaring gevonden waarom ik niet altijd begrepen wordt. (ongetwijfeld ook andere factoren
)
Mooier zou echter zijn dat de scholen ook eens wat meer open stonden voor de extra capaciteiten die een kind heeft en voor het gemis van ander capaciteiten waarvoor mogelijk middels goede hulp toch nog met enig plezier naar school kan.
Evilest Aedolon
Ik kan echt vurige discussies houden over het feit of wiskund e nu wel of niet intuitief moet of abstract... de meeste doen het intuitief en daar bots ik mee als ik zeg dat hun verklaring op geen bal trekt.
Maar dat heeft niet te maken met intelligentie denk ik of wel? Abstract <=> intuitief wiskundig denken.
Ik kreeg op het middelbaar altijd te horen 'leuk en wel dat je die dingen doet en kan maar zou je je niet eens wat meer met school bezig houden?'
[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]
129 WAIS is toch wel veel hoor. 1 op de 30/40 mensen ongeveer. Wat ik gelezen heb is het gemiddelde op de universiteit 119. Maar ja, echt hele goede referenties daarvan heb ik niet, dus als ik er naast zit dan sorry.
Wat absoluut niet klopt zijn de testjes op het internet. Die scoren veel te hoog, daar heb je niks aan.
Evilest Aedolon
Op 5 januari 2006 23:36:23 schreef ikkedus:
129 WAIS is toch wel veel hoor. 1 op de 33 mensen ongeveer. Wat ik gelezen heb is het gemiddelde op de universiteit 119. Maar ja, echt hele goede referenties daarvan heb ik niet, dus als ik er naast zit dan sorry.Wat absoluut niet klopt zijn de testjes op het internet. Die scoren veel te hoog, daar heb je niks aan.
Ja op zo een internet test had ik eens over 150
.
Geen idee waarom ik het gedaan heb trouwens... Ik verveelde me vast.
119 op de universiteit? Dat is vast een grapje. Als je eens samen een paar oefeningen moet maken wil je die bijna wurgen omdat ze je hersenvelden verstoren.
Op 5 januari 2006 23:38:38 schreef Evilest Aedolon:
119 op de universiteit? Dat is vast een grapje.
Tsja.. 
115 HBO en 105 MBO zoiets. Klopt wel ongeveer met een tabel uit de scientific american van een paar jaar geleden.
Evilest Aedolon
Ah kameraad ikkedus lees ook sciam? Ook New Scientist? En wat vind je van Mathematics Magazine?
[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]
Retirado
Golden Member
Op 5 januari 2006 23:53:04 schreef ikkedus:
Ik lees meestal alleen het Klei Journaal
Heb je "Bloemschikken voor hoogbegaafden" al gelezen?
Een aanrader!
Goede tip. Ik ga er naar op zoek. Ik ben momenteel nog bezig met 'Hoe irriteer ik zo efficient mogelijk mensen op een forum' van dezelfde auteur.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 6 januari 2006 01:23:41 schreef ikkedus:
Goede tip. Ik ga er naar op zoek. Ik ben momenteel nog bezig met 'Hoe irriteer ik zo efficient mogelijk mensen op een forum' van dezelfde auteur.
Ik denk dat ik die autheur ook ken . was dat niet Harold01 ?
Evilest Aedolon
Op 6 januari 2006 01:23:41 schreef ikkedus:
Lijkt me een mooi boek, mag ik het lenen?
zweetvoetje
Free the whales!
Op 5 januari 2006 21:16:04 schreef Evilest Aedolon:
Als ik groot ben wil ik zoals Stalin worden.
Eindelijk begint hij een beetje te begrijpen dat ie communist moet worden... Gelukkig...
Ik geef toch meer de voorkeur aan Kimjong, (die is trouwens zeer intelligent...)
In een democratie is het trouwens niet nuttig om intelligent te zijn als politicus, omdat de mensen je dan toch niet snappen. En omdat ze je niet snappen denken ze dat je er alleen maar op uit bent om geld te vangen. Alleen intelligente mensen verdienen vrijheid. Domme mensen kunnen er niet mee omgaan. Net zoals met het nieuwe zorgstelsel; het is bekend dat al die mensen hun zorgtoeslag (dat ze aan het begin van het jaar krijgen, om het hele jaar hun zorgverzekering van te betalen) besteden aan vuurwerk. Kunnen ze daarna weer lekker klagen dat ze te weinig geld hebben.
Volgens mij is het aantal mensen met een IQ van 130 toch beduidend lager. Als ik zo kijk dat er bij mij op het middelbaar 2 mensen uit de (waaronder ik) misschien een IQ hoger dan 130 hebben, dan is dat dus 1 op 15 van de atheneummensen. Dan waren er in totaal 2 van de 15 klassen atheneum, dus dan kom ik uit op 1 op 100 ongeveer.
Evilest Aedolon
Op 6 januari 2006 11:42:25 schreef zweetvoetje:
[...]
Eindelijk begint hij een beetje te begrijpen dat ie communist moet worden... Gelukkig...
Ik geef toch meer de voorkeur aan Kimjong, (die is trouwens zeer intelligent...)In een democratie is het trouwens niet nuttig om intelligent te zijn als politicus, omdat de mensen je dan toch niet snappen. En omdat ze je niet snappen denken ze dat je er alleen maar op uit bent om geld te vangen. Alleen intelligente mensen verdienen vrijheid. Domme mensen kunnen er niet mee omgaan. Net zoals met het nieuwe zorgstelsel; het is bekend dat al die mensen hun zorgtoeslag (dat ze aan het begin van het jaar krijgen, om het hele jaar hun zorgverzekering van te betalen) besteden aan vuurwerk. Kunnen ze daarna weer lekker klagen dat ze te weinig geld hebben.
Volgens mij is het aantal mensen met een IQ van 130 toch beduidend lager. Als ik zo kijk dat er bij mij op het middelbaar 2 mensen uit de (waaronder ik) misschien een IQ hoger dan 130 hebben, dan is dat dus 1 op 15 van de atheneummensen. Dan waren er in totaal 2 van de 15 klassen atheneum, dus dan kom ik uit op 1 op 100 ongeveer.
Mooi.
Je hebt gelijk, daarom denk ik dat sommige schrijvers ook zo populair zijn... Je hoort niks over een David Jackson, Een Paul Dirac (RIP), of een Shakurai nee... moet weer allemaal gezeik zijn over 1 of andere code...
Trouwens, nu je in belgie woont kan je vast een belgische krijgen, en die is gratis onder de 25
(onder bepaalde voorwaarden).
En je hebt hier ook geen geld nodig voor vuurwerk want op de schelde hebben ze 30min belastingsgeld de lucht in geschoten. Brood en spelen, waarbij het brood uiensoep met kaas is.
Het verbaasd met wel dat je jezelf ook een IQ wil toebedelen, het is wel gratis enzo maar je kan er heel erg weinig mee en op je CV zetten is gewoon pretentieus. Als je je graag wil vergelijken met anderen moet je dat maar met resultaten doen. En dat heb je al gedaan denk ik met je elektronica-dingetjes.
Op 6 januari 2006 11:42:25 schreef zweetvoetje:
Domme mensen kunnen er niet mee omgaan. Net zoals met het nieuwe zorgstelsel; het is bekend dat al die mensen hun zorgtoeslag (dat ze aan het begin van het jaar krijgen, om het hele jaar hun zorgverzekering van te betalen) besteden aan vuurwerk. Kunnen ze daarna weer lekker klagen dat ze te weinig geld hebben.
Mensen op het bestaansminimum gaan (met aftrek van de zorgtoeslag) in dit zorgstelsel 15 tot 25 euro per maand meer betalen. Ook krijgen zij de toeslag niet voor het hele jaar ineens. Bovendien kun je voor (maximaal) 35 euro nu ook niet bepaald een hoeveelheid vuurwerk aanschaffen waarvan de buren nu echt onder de indruk zullen zijn. Verder zijn er 200 gemeenten die igv een uitkering de kosten voor verzekering direct op de uitkering inhouden.
Die mensen kunnen wel dom zijn, maar dat wil niet zeggen dat jij je dus maar niet hoeft te informeren en kunt volstaan met vooroordelen.
zweetvoetje
Free the whales!
@Ikkedus: ik ben het met je eens. Al dat rechtse gedoe in Den-Haag is slecht. En ik vind dat de armste mensen er niet op achteruit zouden moeten gaan. Ik vind dat het hele nieuwe zorgstelsel dan ook afgeschaft moet worden, omdat het principieel nooit goedkoper kan worden dan het was. Je moet nu namelijk ook betalen voor al die mensen die in de verzerkeringenbranche werken. Die gaan natuurlijk nooit echt zorg leveren, die kosten gewoon een hoop geld.
Ik pleit voor gratis zorg.
Er is wel uit onderzoek gebleken dat zeer veel mensen hun zorgtoeslag besteedden aan vuurwerk. En dat vind ik dan toch raar.
Maar goed, had je al lang kunnen weten, omdat ik communist ben...
@EA: Over die mensen hoor je idd niets. Maar dat komt natuurlijk ook omdat de meeste mensen het toch niet kunnen en willen snappen. Wat ik wel kwalijk vind is dat de gemmiddelde journalist veel te dom is om objectief verslag te kunnen doen.
Alle wel objectieve media krijgen meteen het bordje 'links' opgeplakt. En ze worden dan ook niet meer serieus genomen. Toch een bewijs dat links de (objectief gezien) enige juiste politiek is.
(ja, het is een beetje een kromme redenering, maarja, we hebben het nou eenmaal over politiek...)
Op 6 januari 2006 18:40:29 schreef zweetvoetje:
Ik vind dat het hele nieuwe zorgstelsel dan ook afgeschaft moet worden, omdat het principieel nooit goedkoper kan worden dan het was.
Dit is niet zo!!!!
Ten eerste word er geen geld meer ingehouden door je werkgever en als je eerst particulier verzekerd was ga je er vaak wel op voorruit.
Fantomaz
Mensa is een organisatie van mensen met een IQ van 130 of hoger.
Volgens hun zeggen (en op hun site staat een grafiek) valt "het tweede percentiel" van de mensen binnen deze groep.
Ik was nieuwsgierig of ik daar aan kon voldoen, na de goede resultaten van de "nationiale IQ test" van BNN (die overigens ergens deze maand/volgende maand weer gehouden wordt)
Ik heb de test gedaan en hoewel hij niet officieel was, werd hij wel afgenomen in bijzijn van een psycholoog.
Misschien is het een idee om als CO-ers die test eens te gaan volgen op TV. Hebben we wel allemaal dezelfde test gedaan. Verder hangt een en ander aan de eerlijkheid van de persoon zelf. 
logic
Maar dat is logisch ...
cociedecooc; "als je eerst particulier verzekerd was ga je er vaak wel op vooruit."
En wie waren er particulier verzekerd?
Juist: over het algemeen de mensen met de hoogste inkomens, want wie boven een bepaalde loongrens zat, moest zich particulier verzekeren.
En die kon het echt wel missen.
Dus wie gaan er (wat dat betreft) op vooruit?
1+1=2