Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
De AEG Öko Lavamat 4750 van een kennis van mij doet alles goed, behalve het water verwarmen...
De temperatuurvoeler lijkt het te doen - als ik warm water in de machine doe dan 'klikt' de temperatuurknop bij een hogere temperatuur dan wanneer er geen of koud water in de machine zit.
Hij is ook al met een multimeter in de weer geweest:
* de schakelaar van temperatuurknop schakelt goed
* bij een draaiende machine staat op beide poten van het verwarmingselement netspanning. Als je de stekker omgekeerd in het stopcontact stop staat op bijde 0V.
* het verwarmingselement heeft een weerstand van zo'n 29 Ohm, dus deze lijkt normaal te moeten functioneren.
Wat kan er aan de hand zijn??
Op 6 januari 2006 19:19:41 schreef Berry:
De AEG Öko Lavamat 4750 van een kennis van mij doet alles goed, behalve het water verwarmen...
extreem energiezuinig!
De temperatuurvoeler lijkt het te doen - als ik warm water in de machine doe dan 'klikt' de temperatuurknop bij een hogere temperatuur dan wanneer er geen of koud water in de machine zit.
Hij reageert in elk geval op warmte
Hij is ook al met een multimeter in de weer geweest:
* de schakelaar van temperatuurknop schakelt goed
* bij een draaiende machine staat op beide poten van het verwarmingselement netspanning. Als je de stekker omgekeerd in het stopcontact stop staat op bijde 0V.
op beide poten spanning? hoe is dat gemeten? waar zaten de meetpennen?
zo moet het: 1 meetpen op 1 poot, de andere meetpen op de andere poot en dan moet de gemeten spanning 230V zijn.
Het draaien van de stekker verandert de meetwaarde niet.
* het verwarmingselement heeft een weerstand van zo'n 29 Ohm, dus deze lijkt normaal te moeten functioneren.
Dat lijkt een goede waarde te zijn
Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
De 2 meetpennen elk op een van de 'poten' van het element meet ik 0V. Wat ik eerder schreef is van 1 poot van het element naar de massa gemeten.
Om 230V te kunnen meten op de verwarmingweerstand moet 'het programma' van de machine op 'verwarmen staan'
Je zal met de knop moeten draaien tot het zo is.
Zonder de machine te zien is het moeilijk je te helpen.
De verwarmingweerstand is niet onderbroken en is in orde.
De thermostaat klikt en is waarschijnlijk ook in orde (tenzij er toch nog iets mis is met zijn contact.)
In de programmaschakelaar zitten ook contacten van de verwarming en daar kan ook iets fout zijn.
Kijk of je geen losse draden of slechte verbindingen ziet.
Slechte verbindingen veroorzaken vaak aan de stekkertjes verkleurde draden.
Vaak zit er ook nog ergens een veiligheidsthermostaat, misschien is daar iets mis mee.
Om nog verder te zoeken is een schema van de machine nodig.
Op dit forum kunnen ze misschien helpen:
http://klusidee.nl/Forum/about5282.html&highlight=