Op 11 januari 2006 12:21:59 schreef mp3jay:
[...]Kijk maar eens in de datasheet van de DAC0832; Vdc van 5 tot max. 15V. Ook de TL084 kun je met 12Vdc voeden.
Had dat nog niet bekeken 
Als ik nu nog 12v mots heb dan lukt het allemaal wel met 1 voeding 
Op 11 januari 2006 15:15:45 schreef LiquidSmoke:
[...]Had dat nog niet bekeken
Als ik nu nog 12v mots heb dan lukt het allemaal wel met 1 voeding
Met een LM317 schakeling achter de 7812 kun je simpelweg een regelbare remspanning (ong. 5V) voor je MOT's creeren.
killerbeezz16
HF door me brain!
wow mooie laser ! wel vet al die kleurtjes !
(duur grapje waarschijnlijk)
Sorry jongens, ik moest die mot1's vrij snel betalen, dus had maar voor 1 setje betaald!
Mischien een inkoop actie starten!
Groet
Bas
(wie heeft er nog een DAC print voor mij???)
voor die mots moet je een instelbare remspanning hebben
anders word het echt heel brak 
ik had mijnes op 3.8 volt
en gain en position is ook handig om in te kunnnen stellen
binnenkort ga ik btw een eshop openen voor bestellingen van dingen uit duitsland 
(me pa woont daar
)
dus ook reichelt enzo
[Bericht gewijzigd door Electrogek op ]
Op 11 januari 2006 17:28:08 schreef killerbeezz16:
wow mooie laser ! wel vet al die kleurtjes !
(duur grapje waarschijnlijk)Sorry jongens, ik moest die mot1's vrij snel betalen, dus had maar voor 1 setje betaald!
Mischien een inkoop actie starten!
Groet
Bas
Dank je!
Volgens mij had ik je op de vorige bladzijde een DAC aangeboden... Ik kan me vergissen natuurlijk!
Mail me maar eens... Je moet wel snel zijn want ik heb al enkele mailtjes gehad van mensen die wel opgelet hebben. Ik heb nog niets verkocht want ik wou je wel een eerlijke kans geven om te reageren. Laat maar even weten of je interesse hebt.
Mullie
Het begin van wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar zijn wet, getuigt van goed inzicht.
Yo mensen,
Ik zie dat enkele met een zelfbouw DAC bezig zijn. En sommig hebben hem al een tijdje aan de gang.
Ik heb een vraag voor jullie. Ik heb de Big Dipper K-1000+ animatie laser. Dit is een groene DPSS laser met optische terugkoppeling op de galvo's.
Welke DAC raden jullie me aan. Schema's ed zijn welkom. Die schakeling van Dnstje he, is dat wat? Iemand met gebruikerservaringen ofzo?
Om de DAC erop aan te sluiten heb ik gemeten wat de signalen zijn wat de voeding van de galvo's aangeleverd krijgt.
X = +12 V en -10 V
Y = +11 V en -10 V
Dit is bij benadering. Ik heb gewoon een patroon laten herhalen dat naar mijn idee aan de maximale scanhoek van de galvo's zit.
Niet letten op de typo in de foto 
Maar zo kan ik de DAC aansluiten op de laser.
roelke.nl
AVR powerd
Op 11 januari 2006 17:28:08 schreef killerbeezz16:
guido bied zijn DAC aan voor 50 euro (veel te veel) maar als je niet zelf kunt solderen zul je wel moeten
Op 11 januari 2006 17:29:30 schreef Electrogek:
voor die mots moet je een instelbare remspanning hebben
anders word het echt heel brak
ik had mijnes op 3.8 volten gain en position is ook handig om in te kunnnen stellen
Gain en position is toch met de potmeters op de dac te doen?
killerbeezz16
HF door me brain!
Soms is het wel handig om goed te lezen!
Dankje frank!
Email is onderweg!!!
(JAAAAAAH IK WIL DIE DAC + VOEDING HEBBEN!)
Bas 
Op 11 januari 2006 19:08:50 schreef Mullie:
Ik heb een vraag voor jullie. Ik heb de Big Dipper K-1000+ animatie laser. Dit is een groene DPSS laser met optische terugkoppeling op de galvo's.
[[url=http://img205.imageshack.us/img205/7374/img20738sk.th.jpg]afbeelding][/URL]
De galvo[[url=http://img208.imageshack.us/img208/244/k10003rt.th.jpg]afbeelding][/URL]
Niet letten op de typo in de foto
Maar zo kan ik de DAC aansluiten op de laser.
Mooie detail foto's van de galvo's uit de Big dipper actie! Ben erg benieuwd hoe de optische terug koppeling is gedaan in deze galvo's, volgens mij is het volgens dit patent (http://www.freepatentsonline.com/5671043.pdf ) maar dan in enkele uitvoering. Dus 1 IR led en 2 photodiodes.
Wil je voor mij op de driver print van de galvo's ook is kijken welke eindtrap is gebruikt. (de gekoelde tor met 5 pootjes) Kan het trouwens bijna lezen, die foto is echt wel scherp, 't begint met LM x87 ofzo. (misschien de LM1875T?)
killerbeezz16
HF door me brain!
Weet iemand toevallig of die groene laser van inkoopactie beetje te modificeren is naar wat meer mW?
Ik zit er aan te denken om die te kopen
Groet
bas
Mullie
Het begin van wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar zijn wet, getuigt van goed inzicht.
Op 11 januari 2006 19:58:43 schreef geronimoos:
[...]Mooie detail foto's van de galvo's uit de Big dipper actie! Ben erg benieuwd hoe de optische terug koppeling is gedaan in deze galvo's, volgens mij is het volgens dit patent (http://www.freepatentsonline.com/5671043.pdf ) maar dan in enkele uitvoering. Dus 1 IR led en 2 photodiodes.
Wil je voor mij op de driver print van de galvo's ook is kijken welke eindtrap is gebruikt. (de gekoelde tor met 5 pootjes) Kan het trouwens bijna lezen, die foto is echt wel scherp, 't begint met LM x87 ofzo. (misschien de LM1875T?)
U vraagt ik kijk 
Het is idd de LM1875T een audio versterker datasheet
Achja het princiepe werkt goed. Zo stuurde ik voor het eerst 2 stappenmotoren uit diskettestations aan met een simpele versterker uit 2 stereo boxjes voor een pc...
De galvo's werken idd met een IR LED. Weet niet of die bepaald pulspatroon meekrijgt want de galvo stoorde niet toen ik het afdekplaatje erafhaalde.
Hier een filmpje van het gebeuren. De digicam vind felle lasers op korte afstand niet leuk
Ook zit er een wazig getik in alle filmpjes die ik opneem en die stomme fan maakt een herrie alsof er een vliegtuig aan het opstijgen is.
http://rapidshare.de/files/10865861/Galvo.AVI.html
Best een leuk ding... die K1000+ ! Heb je ook een filmpje van een beamshowtje ofzo? Ziet er ook netjes uit van binnen. Ik denk ook dat je hier best leuke resultaten mee kan behalen als je straks je DAC eraan hebt hangen! Ben benieuwd!
Succes met je project!
Op 11 januari 2006 19:30:43 schreef LiquidSmoke:
[...]Gain en position is toch met de potmeters op de dac te doen?
remspanning is nog wat anders
daarmee kan je je hoeken netjes instellen
Mullie
Op 11 januari 2006 21:49:07 schreef F-rank:
Best een leuk ding... die K1000+ ! Heb je ook een filmpje van een beamshowtje ofzo? Ziet er ook netjes uit van binnen. Ik denk ook dat je hier best leuke resultaten mee kan behalen als je straks je DAC eraan hebt hangen! Ben benieuwd!Succes met je project!
Thnx jij ook he met je project.
Tsja ik moet het doen op auto/geluid stand dus... en ik heb geen rookmachine
En bovenalles nog, ik moet bij me zussie gaan zeuren voor de digicam. Mijne is half jaar geleden overleden door een HeNe voeding 
ps, ik kan me vergissen maar ik zie daar een fan van een Argon-Ion laser of niet?
Zal wel multiline zijn he. Geschatte vermogen? Orginele voeding of zelfbouw?
Ik ga weer eens rondbellen om er ook eentje te bemachtigen. Ben al half jaar aan het loeren ervoor maar steeds net te laat. Een soort electro sloper krijgt er af en toe binnen. Werkende, niet werkende soms een voeding dus tis nog effe afwachten.
Hmmm gaslasers zijn vet!!! Heb nu 5 complete HeNe's en nog 2 buizen zonder voeding. Die dingen zijn gewoon super.
Alleen jammer dat het groot, lomp, breekbaar, duur en inefficient is.
Is inderdaad een multiline argonlaser de welbekende 60X. Op dit moment worden alleen de blauwe golflengten gebruikt. Eerder werdt het groen ook gebruikt maar bij een gebrek aan groen, toch maar een DPSS'je gekocht. De 60X is gemeten op net geen 200mW. De DPSS module is 120mW en er zit ook nog een rode 100mW diodelaser in. De voeding van de 60X is een gemodificeerde Xerox "goldbox" Dit is de standaard voeding die samen met deze lasers gebruikt werdt in copiers. Er zijn ook andere versies geweest oa. de "Marlin" Ik heb me laten vertellen dat deze wat minder van kwaliteit zijn... Wel jammer dat deze "originele" voedingen op 110v werken. Best zwaar zo'n verhuistrafo! Gaslaser zijn zeker vet! en lekker warm als je aan het knutselen bent
Tjah lomp breekbaar en inefficient is het zeker... maar wel tof!
Alleen jammer dat het groot, lomp, breekbaar, duur en inefficient is.
Je vergeet het belangrijkste: Wel heel mooi blauw..
DPSS blauw is ook duur.
Goede foto's btw, met name interresant om de optische feedback eens vanbinnen te zien.
Als de sensoren een flinke oppervlakte hebben zou het redelijk lineair kunnen zijn, of misschien past men nog andere truuken toe.
hilbren
zonder rook geen elektronica
Op 11 januari 2006 21:27:53 schreef Mullie:
[...]De galvo's werken idd met een IR LED. Weet niet of die bepaald pulspatroon meekrijgt want de galvo stoorde niet toen ik het afdekplaatje erafhaalde.
de sensoren in de galvano vormen een H-brug. zo'n sensor opstelling wordt wel vaker gebruikt bij meetapparatuur.
één van de vele voordelen is dat de schakeling temperatuurs onafhankelijk wordt en ook omgevingslicht heeft niets of nauwelijks invloed.
het tweede voordeel is dat de schakeling zichzelf bijna lineair maakt. dit komt doordat de twee sensoren die in serie staat en elk een gespiegelde afwijking binnenkrijgen. door de twee sensoren zo te schakelen hef je de afwijking op (net als bij de temperatuur en het omgevingslicht)
@Mullie ik zie dat je twee AOM's gebruikt, maar je zegt net dat je alleen blauw gebruikt... betekend dit dat je er één over hebt?
Hey Hilbren ik denk dat je het over onze laser hebt? Er staan inderdaad 2 AOM's in onze bank. Deze worden allebei gebruikt. Een voor de 60X en een voor de DPSS aangezien deze electronisch niet analoog te moduleren is.
Op 11 januari 2006 22:37:36 schreef Electrogek:
[...]remspanning is nog wat anders
daarmee kan je je hoeken netjes instellen
ja dat begrijp, de gain en position regel je op de dac, de remspanning op de voeding van de steppers.
Zover was ik ook wel
Als ik dus de ene spoel op de remspanning aansluit en de andere op een driver (of hele lichte steppers direct op de opamp), zla ik toch iets van weerstand moeten hebben voor de remspanning geloof ik, of niet?
[Bericht gewijzigd door LiquidSmoke op ]
killerbeezz16
HF door me brain!
Hallo mensen!
Hoe zit dat nu met die remspanning?
Ik heb een setje mot-1 stappers, moet ik die ook voorzien van remspanning?
Groet
bas
Op de ene spoel van de motor moet een remspanning komen. Deze zorgt ervoor dat de spiegel altijd op de zelfde positie terugkomt. Op de andere komt je sturing. Hoe meer spanning je op de remspoel zet, hoe stugger het gedrag van de motor wordt. Je zult met deze instellingen moeten spelen om een zo mooi mogelijk resultaat te krijgen.
P.s. Heb je m'n mail niet ontvangen? Ik wacht op je reactie!
Ben alvast begonnen met het bouwen van de voeding:
Van links naar rechts: aansluiting voor +12/0/-12v, dan een L7812, een 7912 en een lm317
Nu nu ff wachten op mijn dacs etc 
(input is plm 18v, gelijkrichterbrug en trafo staan op een aparte print)
[Bericht gewijzigd door LiquidSmoke op ]
Eindelijk mijn laser is aangekomen, het lange wachten is eindelijk beloont. (damm usps) 
Nu kan het echte werk beginnen.
Enkele pics:
killerbeezz16
HF door me brain!
(hoi frank, ik had al een email gestuurd!!!)
(ik email me dood hier!)
[Bericht gewijzigd door killerbeezz16 op ]