Het bouwen van een programmeerbare schakelklok

Op 13 januari 2006 17:08:14 schreef Harold01:
Hoi Free_Electron,

Ik zit met het volgende , ik heb een schema van jou gekregen, dit is het schema wat ik van je heb gehad, een goed schema.

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=KLOK.pdf

De schakelklok kan geprogrammeerd worden voor maximaal een week en schakelt 220 volt en maximaal 500 watt.Als je het loskoppelt van de pc, moet deze schakelklok werken , hij moet de tijd laten zien via een LED scherm.

Ik heb een vraag over het schema, als je hem loskoppelt van de pc, werkt de schakelklok nog???Want hij moet nog werken als je hem loskoppelt van de pc. Heb je hiervoor geen onafhankelijke teller nodig + batterij die de schakelklok laat werken???

Alvast bedankt, harold01.

Dat hangt van je programma af, de klok moet in ieder geval voeding krijgen.

Hallo,
We zijn nu september 2022 en ik heb juist dit onderwerp gevonden. Maar is het nog mogelijk om deze "KLOK.pdf" ergens te downloaden? De site expand.xs4all.nl blijkt niet meer te bestaan , tja, 16 jaar later hé?

Alvast bedankt,

Ronald,

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mel

Golden Member

Jaren geleden heeft er in Elektuur een DCF klok gestaan met een 8052 Basic.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
buckfast_beekeeper

Golden Member

AVR (Arduino?) met een DS3231 RTC, ILI9341 als display (kan je gemakkelijk dimmen 's avonds). Plak er nog een 24LC64 EEPROM aan en je hebt een flexibele en accurate klok. Enkele knoppen of rotary encoder vervolledigen het geheel. Indien wekfunctie gewenst, een buzzer.

Een ESP32 met NTP ontvangst display en enkele knoppen is ook mogelijk.

Voor zowel AVR als ESP zijn er libraries beschikbaar voor de gebruikte hardware. Ook zijn er libraries voor bijvoorbeeld wektijden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Free_elektron, Vincent van Himpe, heeft ook een klok beschreven in "programmeerbare logica - van 0 en 1 tot FPGA". Uitgegeven door Elektor.

Best een leuk boek ook.

Als dit topic blijft doorsudderen maak ik er een nieuw van.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 20 september 2022 13:23:32 (16%)

Lambiek

Special Member

Ik heb begin van dit jaar een klok gemaakt met een RTC en een 16F887. Met een kleine aanpassing is daar een schakelklok van te maken.

De klok heeft al een instel mogelijkheid voor tijd, datum en jaar. En heeft een aansluit mogelijkheid voor een display.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Je kunt dan ook een PIC24FJ nemen, daar zit al een RTCC in...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo,
Bedankt voor alle hints. Ik denk dat ik bij AVR blijf. Het klokprogramma is niet zo moeilijk; de keyboardroutine, dat is juist een serieuze uitdaging voor mij. Zo goed ben ik nu ook weer niet in programmeren. Maar ik heb nu genoeg pensioentijd om daar eens goed over na te denken.
Nogmaals, allemaal bedankt!!
Ronald,
:)