'TS modereren'

Hallo,

Dit lijkt me wel een grondige aanpassing aan het systeem maar misschien is het mogelijk voor het volgende:

Stel er is een 'groot' topic bvb een stappen motor algemeen topic.
Mijn voorstel is dat de TS bepaalde rechten krijgt om een post een niveau lager te modereren, die rechten kunnen enkel gegeven worden door een echte moderator.
Op die manier kan het topic veel duidelijker gemaakt worden en kunnen moderators als ze in een ander topic zitten en wat offtopic dingen zien die echte TE offtopic zijn ook een niveau lager modereren.
Natuurlijk moet dan ergens een linkje staan 'Alle niveaus weergeven' en eventueel in de gebruikersopties zetten dat het altijd zo wordt weergegeven (standaard off).
Dit lijkt me bij te dragen aan de leesbaarheid van het forum.

Ik weet niet hoe het forum is opgebouwd in de database maar een veld toevoegen moet te doen zijn? En dan een symbooltje om naar beneden te modereren.

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Ja, maar door die 'extra delen' is de TS een mod meestal.

Op 14 januari 2006 23:36:31 schreef Bertrix:
Ja, maar door die 'extra delen' is de TS een mod meestal.

In zijn eigen topic...

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Henry S.

Moderator

Modereren van je eigen topic kan idd handig zijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dan worden er nog meer topics ge-opend:P.
over onzinnige dingen

Woei! *heeft etsbak*
klein is fijn

Moderator

Op 15 januari 2006 03:14:51 schreef Henry S.:
Modereren van je eigen topic kan idd handig zijn.

Met mate ja. Om opeens iedereen mod te maken in z'n eigen topic lijkt me geen puik plan.
Maar een TS als semi-MOD aangewezen door full MOD's kan inderdaad tijd schelen.

Henry S.

Moderator

Natuurlijk niet automagisch, maar in project of FAQ topics is het van belang om on topic te blijven, vooral om het leesbaar te houden voor toekomstige bezoekers.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
GJ_

Moderator

Ik vind dat de mod's het prima doen.

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Op 15 januari 2006 10:14:04 schreef GJ_:
Ik vind dat de mod's het prima doen.

http://www.bertold.org/icon_question.gif Ze doen altijd steedz een topic op slot als ik net een lange reply getikt heb... Maar verder vind ik dit ook wat voerdreven dat de ts dat mag in zijn topic :P

[Bericht gewijzigd door Bertrix op zondag 15 januari 2006 12:53:36

Op 15 januari 2006 10:14:04 schreef GJ_:
Ik vind dat de mod's het prima doen.

Jij hebt het duidelijk niet gelezen.

Het gaat om een extra feature. Heb jij dan al posts in verschillende niveaus gezien?!

Henry S. en klein is fijn hebben duidelijk wel ogen in hun hoofd :) En ze herinneren het 1ste jaar van de basisschool ook nog...

Het gaat alleen om FAQ topics ed, tuurlijk als je die functie zou toevoegen aan alle topics dat mods gewoon een niveautje lager kunnen zetten ipv delete (moet wel niet overdreven worden...) kan het wel handig zijn als de TS van zo een FAQ topic wat meehelpt?

[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op zondag 15 januari 2006 12:56:46

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Je zou een post bijv. kunnen minimaliseren naar 1 regel als die off topic is.

Van de andere kant vind ik dat zelf niet prettig. Op slashdot werken ze ook met niveaus en ik vind niet dat het er duidelijker op wordt. Ten tweede vind ik dat hier de grote lijnen meer dan elders goed in de gaten gehouden worden. Als het even mis gaat, gaat het topic op slot en ook oude topics worden in principe niet opgehaald.

Ik zou wel graag de wijzigingsrechten krijgen over alle posts van EA.

elmowww

Golden Member

Ik vind niveau`s geen goed idee, dat word echt onoverzichtelijk en stimuleert volgens mij offtopicgedrag (zo van: maakt niet uit als ik iets stos zeg, verdwijnt het naar niveau 5 ofzo).

Maar dat de "echte" moderators een optie krijgen om bij een topic aan te vinken dat een TS dit mag modereren, lijkt me een zeer goed idee.

Ik denk hierbij aan de CO Scope topic`s van free_electron, ook het wiskunde topic van Evilest Aedolon.

Dat was het voor de topic`s die nu active zijn.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Wel een leuk idee ... :)

Maar zo een systeem blijkt in de praktijk ook niet zaligmakend, ik denk dat het het forum niet overzichtenlijker maakt en herhalingen in de hand werkt.

En er komen veel grotere verschillen in de moderatie; stel dat ik het "laser en dergelijke" topic zou modereren, dan houd men (hoogstens) slechts de helft van de post's over. ;)

elmowww

Golden Member

Op 15 januari 2006 13:40:05 schreef Aart:
Wel een leuk idee ... :)

Maar zo een systeem blijkt in de praktijk ook niet zaligmakend, ik denk dat het het forum niet overzichtenlijker maakt en herhalingen in de hand werkt.

En er komen veel grotere verschillen in de moderatie; stel dat ik het "laser en dergelijke" topic zou modereren, dan houd men (hoogstens) slechts de helft van de post's over. ;)

Maar dat topic zou ik dus niet laten modereren door de TS.
Je hebt gelijk: het is een groot topic, maar dit is meer een "traditie" van showen, vragen en helpen. Dit is goed zo hoor.

Ik doe meer op echt topics die voor leesbaarheid nodig zijn. Bijvoorbeeld mijn servotopic. Dat máák ik vóór anderen: Daar kunnen wat mij betreft de de reacties allemaal weg!

Ik denk wel dat het handig is om zo`n topic dan ook een apart figuurtje te geven (nu heb je slotje, active en non active topics geloof ik). Als daar bijvoorbeeld een boekje voor komt te staan, weet een user ook dat het een FAQ of tutorial is.

Maar de optie dat een oderator die functie toekent is wel het meest belangrijk. Er moet echt voorzichtig mee omgesprongen worden wil het werken. Houdt ook in dat een topic eerst belangrijk moet worden en dán pas die status krijgen.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Ik vind het een vorm van de verkeerde oplossing bij het verkeerde probleem..
De dingen die jullie hiermee aan zouden willen pakken hangen volgens mij sterk samen met ongewenst postgedrag op een elektronica-forum als Co.

Dus slowchat en luie herhalingen van vraag/antwoord in lange topics, niet-elektronica gerelateerde zaken etc. Wat elders op het internet een logischere plaats heeft of al te vinden is hoeft hier niet te staan. Wat op IM thuishoort ook niet ;)

Ik ben zoals men uit vorige discussies zal herinneren een beetje een extremist, maar zou veel liever zien dat Co zich qua indeling als ook moderatie concentreerde op de elektronica-hobby, en vermijd zaken van een niet-elektronica kant te benaderen.

Naarmate de spoeling dunner wordt verliest het forum bestaansrecht tov andere fora.

[edit]

Dat is op een opbouwende, niet-repressieve manier mogelijk - een forum krijgt de posts en users die het verdient, er is hier zeer veel goede en brede elektronicakennis verzamelt.

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 15 januari 2006 14:32:53

GJ_

Moderator

Op 15 januari 2006 12:55:05 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Jij hebt het duidelijk niet gelezen.

Het gaat om een extra feature. ..

Wel gelezen. Ik vind het onnodig ingewikkeld. Maar misschien valt het in de praktijk mee. Voorlopig zit ik er iig niet op te wachten.

Het gaat maar om een enkele posts en moderators moeten beslissen of de gebruiker die rechten krijgt.
Lijkt me wat werk uit handen nemen en als het misgaat krijgt die user nooit die kans meer...

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Ik vind het zelf een uitstekend idee, het is een soort tussenvorm van meta moderatie door de leden zelf en dat de TS posts kan modereren.

Ik heb het zelf toegepast gezien in vele forums en ben er zelf behoorlijk fan van. (zie www.8052.com en www.slashdot.org) Ik doe altijd me best om het systeem te laten werken.

Belangrijke topics grote topics worden zo veel leesbaarder vind ik, zoals tesla topic, nixie tube topic en vele anderen. Als je een stuk belangrijke informatie zoekt kun je veel simpeler iets opzoeken door de filtering anders te zetten.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Als ik dan hier iets aan kan toe voegen, kweennie..

Loopt er 'n gefrustreerd forumlid rond, die 'n grote hekel
heeft gekregen aan jawel hoor de Ledjes....

Kan je toch verlichting en ledjes samenvoegen tot een draad.

Het wiel hoeft toch niet steeds opnieuw uitgevonden te worden.

mvg

p.s. heerlijk forum hier, soms ook lekker gekibbel...

Niveau's in topics vind ik meestal vervelend.
Het gebeurt soms dat er iets verborgen is naar een lager niveau en dat er naar verwezen wordt op een hoger niveau. Je moet dan toch alle niveau's lezen.

Het servotopic en andere topics zoals de scope (als die ooit werkt) en het wiskunde topic zouden eigenlijk artikels moeten zijn volgens mij. Op een artikel kan je ook commentaar geven en dan zou de auteur rechten moeten krijgen om het aan te passen.
Als je dan de input van anderen wil lezen ga je naar de commentaren op het einde van het artikel. Als je overzichtelijke info wil, lees je het artikel (waarvan je online de vorderingen kan volgen en input kan geven)

Sommige topics zijn nu eigenlijk (soms onoverzichtelijke) informatiebronnen en geen forumdiscussie's.

voor de rest ben ik het eens met Aart!

Dat is waar, als de artikelen een betere 'postmogelijkheid' zoals dit krijgen en rechten om het aan te passen is het ook in orde. Wat me eigenlijk een betere oplossing lijkt!

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Henry S.

Moderator

Hier zat ik ook al mee, artikel of topic. Ik ben met een projectje bezig en een artikel met edit mogelijkheid was handig geweest, nu heb ik besloten om er een topic van te maken.

Niet meteen gaan zoeken in de active topics, topic is nog niet geopend, ik wil me goed voorbereiden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hmmm, een artikel die op het forum zit kan ook natuurlijk...
Een soort artikel wat je altijd ziet en de comments eronder? Zoals bij artikellen.
Moet je wel door een mod die mogelijkheid krijgen.

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.