Trillend apparaat

o Probleemstelling:
Voor school heb ik een apparaat ontworpen wat klein en compact is en wat moet meetrillen op muziek. Een makkelijke oplossing zou zijn een speaker maar dat is te groot. Ik heb 10 tril motortjes besteld (2.5 .. 4 Volt, 70mA) die ik aan wil zetten.

o Wat heb je zelf al over het onderwerp gevonden?
Zelf heb ik het een en ander al uitgezocht maar mijn kennis van de elektronica blijkt toch niet voldoende. Ik heb wel een algemene opzet voor de schakeling: Microfoon, filter, versterker, motortjes. Zelf heb ik ook al wat schakelingen gevonden op deze site:
LED Orgel,
http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/63

Sub-woofer filter,
http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/69

Mijn idee is om de motortjes te laten reageren op een hoog volume en op lage tonen.

o Wat is je doel?
Mijn doel is ten eerste om een schakeling te maken die werkt (logisch) ten tweede wil ik graag weten hoe de verschillende onderdelen met elkaar verbonden moeten worden om tot een goed resultaat te komen en uitleg over hoe er in een schakeling te rekenen valt (zodat ik weet hoe ik bijvoorbeeld LEDjes kan vervangen door Motortjes).

Ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven.
(en ja ik heb al eerder een topic geopend)

4 kanaals LED orgel
http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/73

Na nog wat meer zoeken heb ik bovenstaande circuit gevonden.

Kan de luidspreker ingang vervangen worden door een microfoon?

Kan ik de spanning (nu 220V) verlagen naar minder? Kan ik de LEDjes nu vervangen door motortjes? En is het ook mogelijk om op de vier uitgangen dezelfde 10 motortjes te plaatsen?

Het eindresultaat zou dan zijn dat op lage en hoge frequenties de motortjes reageren (dus eigelijk zou het 2 kanaals moeten zijn)

Ergens bij de schakelingen (ik denk audio) staat een zelfbouw spectrum analyseer apparaat, misschien dat je met de filterschakelingen wel iets kan.

Overigens zitten er in de laatste schakeling die je poste geen LED's maar lampen.
Triacs werken geloof ik ook nog wel met 24 volt, maar daaronder houd het op dacht ik, dus worden het transistoren, FET's of MOSFET's ofzo.

Je kan de luidspreker ingang niet zomaar vervangen door een microfoon, omdat een luidsprekeruitgang erg laagohmig is, en een microfoon dat juist niet is.

Maar, daar staat dan tegenover dat je met een microfoon voorversterker denk ik weer een heel eind komt, door die weer te verbinden met het lichtorgel.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

wil je je vriendin een plezier doen?

het is voor ons makkelijker als je concreet zegt wat je wilt maken

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op dinsdag 10 januari 2006 13:21:19

Ik zou graag vertellen wat het idee inhoud maar dat is helaas niet mogelijk (het is iig niet voor mijn vriendin).

Ik zou graag de 10 motortjes willen aansturen en ik denk dat toch voldoende is voor hetgeen wat opgelost moet worden, mocht dit echt een probleem zijn dan zit ik ermee en niet degene die mij willen helpen. Ik zou dan op zoek moeten naar andere manieren om mijn probleem op te lossen.

Hier is in elk geval meer informatie over de motortjes: http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?MOT-09

zo word het lastiger een voorstelling te maken van wat het moet doen

moeten er meer motertjes trillen bij hardergeluid (vu meter idee)

of bij een andere frequentie (spectrum analyser / lichtorgel)

je zou en dergelijke schakeling als het licht orgel kunnen maken

De motortjes zitten verdeeld over een oppervlak en het idee is dat elk motorje het zelfde gedrag heeft. Ofwel ze moeten allemaal hetzelfde doen. Ik dacht door er meer of minder spanning op te zetten ze zo harder en zachter te laten draaien.

Graag zou ik ze bij lage fequenties langzaam laten draaien, en bij een hard geluid (volume) de motors op vol vermogen laten draaien.

inmiddels heb ik al weer wat schakelingen gevonden:
http://www.epanorama.net/wwwboard/messages/1463.html
Deze beweert dat de schakeling ook op 12 V werkt. Is dat ook zo? (zie bovenstaande reactie)

en nog een leuke:
http://www.electronicpeasant.com/projects/ledlamps/ledcolor.html

Ik heb gezien dat een LED ongeveel 1.1V en 20mA is, dus de stroom en spanning moeten nog wat opgevoerd worden dmv versterkers.

Op 10 januari 2006 18:06:39 schreef Enzo:
...

Graag zou ik ze bij lage fequenties langzaam laten draaien, en bij een hard geluid (volume) de motors op vol vermogen laten draaien.

...

je haalt nu twee dingen door elkaar de freqeunatie, hoe hoog of hoe laag is het geluid (in hertz). en de amplitude, hoe hard is het geluid.

wil je hoe harder het geluid hoe harder de motertjes kun je denk ik het ledlichtorgel van deze site wel als basis gebruiken. led vervangen door motertjes, met een diode daar anti parralel overheen. en de laaste transistor wat zwaarder maken

Graag zou ik de motortjes bij heel hard geluid (amplitude) willen laten trillen, dit kan oplopend zijn zoals bij een lichtorgel. Onder een bepaalde amplitude moeten de motorjes niets doen(dus alleen hard bij hard geluid).

Als tweede zou ik ook graag de motortjes willen laten trillen bij lage frequenties (lage tonen). Er zal dus een gebied zijn waar de motorjes niet trillen.

In mijn vorige post had ik een (simpel) schema gevonden en degene die daar over heeft gesproken zei ook dat je het geheel makkelijk naar 12V kan brengen. Na jou vorige post (Jan klaasen) over het gebruik van Triacs zou ik daar graag meer over weten.

Niet te moeilijk over doen. Vergeet dat hele verhaal lichtorgel. Microfoon, op-amp, FET, motortje. Door de versterking te regelen kun je het geheel 'leuk' laten reageren.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Klinkt zeker als een simpele oplossing! Beginnen de motortjes niet bij het minste geluid al te trillen en naarmate steeds harder ? of is er wel een grens en is dat dan te regelen met de op-amp?

Anoniem

Op 12 januari 2006 20:01:36 schreef Enzo:
Klinkt zeker als een simpele oplossing! Beginnen de motortjes niet bij het minste geluid al te trillen en naarmate steeds harder ? of is er wel een grens en is dat dan te regelen met de op-amp?

Ik snap iets niet, jij spreekt steeds maar van trillen, motortjes draaien doorgaans. Als je iets wil laten trillen kan dat door op de as van het motortje een metalen blokje te steken met het gat uit het center.

Het zijn motortjes die van zichzelf al trillen.. dus voor trillen bedoel ik dus eigelijk het laten draaien van de motortjes.. een verkeerde term dus.

Waar heb je de trilmotertjes vandaan en wat heb je er voor betaald ?

Op 10 januari 2006 13:55:06 schreef Enzo:
Hier is in elk geval meer informatie over de motortjes: http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?MOT-09

ik heb er 1.50 per stuk voor betaald

Het is inmiddels opgelost, ik heb een VU-meter omgebouwd. Op het 4e en 5e heb ik een transistor aangesloten die een aparte lus schakelt. En het werkt.

En wat is nu het doel van de schakeling of ben je nog bezig met patent aanvragen te verwerken?

Je had ook een speaker kunnen nemen waar je de conus zwaarder van had gemaakt (stukje metaal in vast lijmen).

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"

Het doel van de schakeling is om een prototype te maken van iets wat ik heb ontworpen.. Bedankt voor de tip om gewoon speakers te gebruiken maar ik denk dat die veel te groot waren geworden voor hetgeen wat ik ontworpen heb.

Probeer het eens! Pak eens een simpel pc speakertje, plak er eens wat gewicht in en kijk eens wat hij doet. Ik denk dat je verstelt zal staan van het resultaat. Een pc speakertje zal qua afmetingen zeker kunnen concureren met 10 trilmotortjes. Verder hebben die motortjes het nadeel dat in het slechte geval de motoren tegen elkaar in gaan trillen en je effectief geen trilling over houd!

[Bericht gewijzigd door No_Brain op maandag 16 januari 2006 19:21:26

"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
Henry S.

Moderator

Op 16 januari 2006 16:30:26 schreef Enzo:
Het doel van de schakeling is om een prototype te maken van iets wat ik heb ontworpen..

Top secret!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

als je een goede amp hebt , gewoon uw luidsprekersignaal gelijkrichten en daar u motor op.
klaar