spanningsverschil detecteren

ik zoek een schakeling die de spanning kan meten over de weerstand. Als deze 0V is, of toch kleiner is dan 1 à 2mV dan moet de uitgang HOOG (of LAAG, rest van de schakeling is digitaal) worden.
De bedoeling van de schakeling is om te detecteren of een variabele spanning (0 - 5V) gelijk is aan de ingestelde spanning (3V). ENKEL als de twee spanningen gelijk zijn moet de uitgang HOOG (of LAAG) worden.

mvg

Je zoekt een comparator. Dat is een verschilversterker met oneindige versterking, als het verschil positief is (+pin is hoger dan -pin), dan stuurt hij de +Vcc uit, andersom de -Vcc.

[Bericht gewijzigd door Videomodulator op donderdag 19 januari 2006 21:44:52

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Ik denk toch dat je het logika verhaal beter moet omschrijven, en buiten dat, dien je ook te vermelden hoe het stroomcircuit er uit ziet.
H.

Kromme Volten zijn niet gevaarlijk

code:


+3V             0 tot +5V
  |               |
  |               |
1 Ohm           1 Ohm
  |____10M Ohm____|
  |               |
1 Ohm           1 Ohm
  |               |
  |               |
----            ----

als ik nu recht 3V heb dan zal de spanning over 1O MOhm OV zijn. en als de spanning 2,99V is zal deze al enkele mV zijn.
Nu was mijn vraag hoe ik dit kan detecteren.

Dat kan je veel eenvoudiger, met een comparator. Vergeet al die weerstanden. De negatieve ingang van een comparator gerbuik je als referentiewaarde (de +3V), aan de positieve ingang hang je het te controleren signaal. Het verschil tussen de positieve en negatieve ingang wordt "oneindig" versterkt, de compatator loopt dus tegen zijn voedingsspanning aan.
Even een datasheet van een comparator bekijken, en je bent er.
http://users.skynet.be/bartenkaat/_Tweakers/comparator.gif
(die 3000--> 3kOhm weerstand staat in de datasheet, anders werkt ie niet, dat kan van andere comparators dan de LM339 anders zijn)

Trouwens: PIC's bevatten erg vaak al 2 comparators met een ingebouwde referentiespanningsgenerator. Als je een PIC (of andere componenten met ingebouwde comparator) gebruikt kan je de ingebouwde comparator gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Videomodulator op vrijdag 20 januari 2006 13:16:04

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Op een comparator had ik ook al gedacht, maar..
Als de min-ingang aan 3V hangt en aan de plus-ingang heb ik bvb 4V, aan de uitgang krijg ik dan toch +Vcc?? En dat zou niet mogen, de uitgang mag ENKEL EN ALLEEN hoog zijn als de twee spanning GELIJK zijn.

Dan pak je twee comparators, eentje die vanaf 3v en hoger +5v geeft een eentje die 3v en lager +5v geeft, en stop je daar een AND poortje achter.

Volgens mij dien je een z.g. window detector toe te passen.
Dus een window rondom die 3V geeft dan een "hoog", en alles daarbuiten is "laag"
Als ik de vraag tenminste goed interpreteer, want die was toch wat onduidelijk, met permissie.
Henri

Kromme Volten zijn niet gevaarlijk

Ik voel mij net een roepende in de woestijn.....
Henri.

Kromme Volten zijn niet gevaarlijk

ik heb de schakeling met de twee comparatoren gebruikt en deze werkt perfect. Toch bedankt Henri en Ectholian natuurlijk ook ;-)

OK fijn om te horen.
succes verder met je project.
H.

Kromme Volten zijn niet gevaarlijk