De gate moet opgeladen worden, wat voor piek stroompjes kan zorgen...

Moet ik dan in de grote van enkele Ma denken ?

[Bericht gewijzigd door MMSoft op ]

Op 24 december 2005 13:26:04 schreef MMSoft:
Moet ik dan in de grote van enkele Ma denken ?

Welke tor?
Megaampere lijkt me wel erg veel:P
In de datasheet staat de capaciteit, en als er weinig weerstand is laad 'ie zichzelf veel te snel op.

http://www.eje-electronics.nl/circuitsonline/ontdender.png

R7 moet een sterke pullup zijn.

gegeven waarden zijn voorbeeldwaarden

Op 24 december 2005 13:37:28 schreef jossie14:
In de datasheet staat de capaciteit, en als er weinig weerstand is laad 'ie zichzelf veel te snel op.

Nee, dat is het niet. Het punt is dat als de FET aan of uitschakelt, dan verandert de spanning op de drain in korte tijd veel. Deze piek wordt door de D-G capacitiet doorgegeven naar de gate. Als die weerstand er niet zit dan gaat die piek ook door naar de PIC, die daar niet goed tegen kan.

Bij het gebruik van die weerstand mag er toch rechtstreeks een FET worden geschakeld (zoals in mijn voorbeeld)
Dus zonder gebruik te maken van een transistor zoals in het voorbeeld van 'elmowww' ?

Jep.
Maar zo'n tor kost ook maar 3 cent hoor.

[Bericht gewijzigd door jossie op ]

Het gaat niet om de kosten, maar ik probeer het altijd met zo min mogelijk componenten te maken :)

Op 24 december 2005 15:24:04 schreef MMSoft:
Bij het gebruik van die weerstand mag er toch rechtstreeks een FET worden geschakeld (zoals in mijn voorbeeld)
Dus zonder gebruik te maken van een transistor zoals in het voorbeeld van 'elmowww' ?

ja, maar dan komt er maar 5V gatespanning op de FET, wat meestal betekent dat de FET niet helemaal 'aan' komt te staan en dus warmer wordt.

Overigens is 24V voor sommige FETs juiste weer te veel gatespanning. Zie de datasheet van de FET die je gebruikt.

Welke FET kan ik het beste gebruiken voor deze toepassing ?
Motor stroom is max. 3 Amp.

Op 24 december 2005 15:48:33 schreef MMSoft:
Welke FET kan ik het beste gebruiken voor deze toepassing ?
Motor stroom is max. 3 Amp.

De meeste FETs in TO220 behuizing zullen wel goed zijn. De 3 die ik in m'n winkel heb (BUZ11, BUZ71, IRF540) hebben een maximale gate spanning van 20V, dus met die extra tor moet er nog een weerstand bij over de C/E van de tor, bv 2k2 en die andere weerstand ook 2k2.

Op 13 november 2005 20:20:29 schreef MMSoft:
[...]
Ok, maar graag wat gegevens, zoals type etc.
Heeft iemand ervaring met PIC's die aangestuurd worden door 24VDC, en uitgangen aansturen van 24VDC ?

Edit:
En ervaring met PIC's in industriële omgevingen.

Optocouplers, altijd. Gewoon een grote zak CNY17 laten komen. Voor de ingangen heb ik ook optocoupler gebruikt die met zn achten in een DIL zitten.
Maar altijd galvanisch scheiden en ingangen altijd een ingangsvertraging van 3-25ms geven.

Die IRF540 van WvanO is ook een prima ding als er maar een optocoupler voor zit.

Voor de voeding gebruik ik een Traco Dc/Dc converter 24V/5V-600mA TEM 3-2411

Nogmaals: ALLES galvanisch scheiden, en ingangsvertragingen gebruiken!

------edit---------------------
voor uitgangen zijn MIC5801 ook heel bruikbare dingen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]

Allemaal bedankt voor de Info !

Je bent hetzelfde aan het bouwen als ik MMSoft.

Dat is mogelijk !
Ik ben met diverse 'dingen' bezig, de meeste hebben (nog) geen doel.
Deze zijn alleen maar bedoeld om met PIC's te leren werken.
Omdat ik veel met 24vdc werk heb ik deze discussie gestart...

Edit:
De laatste vragen hadden betrekking op een regeling van een klein gelijkstroom motortje (ventilator).
Via een Pot.meter kan de snelheid worden ingesteld.
De snelheid wordt gemeten met een sensor (licht straaltje dat door de waaier wordt onderbroken).
Doormiddel van een PWM uitgang wordt de FET aangestuurd.
Ook dit project heeft (nog) geen doel !

Nu ik mijn DCF77 antenne binnen heb gekregen, ga ik daar mee bezig. Dit heeft wel een doel.
Een klokje maken, en ik loop tevens met de gedachten dit signaal ook te gebruiken om de klok van een PLC op tijd te laten lopen

GJ: Waarmee ben jij bezig (ik denk dat ik het wel weet, maar ook leuk voor andere belangstellende:))

[Bericht gewijzigd door MMSoft op ]

Op 25 december 2005 08:46:28 schreef MMSoft:
GJ: Waarmee ben jij bezig (ik denk dat ik het wel weet, maar ook leuk voor andere belangstellende:))

Grapjas.
Ik ben nog steeds bezig met een controllertje:
-standaard behuizing geschikt voor TS35 railmontage
-24Vdc ingangen
-24Vdc uitgangen (alle i/o op connector)
-"navigatie/programmeertoetsen op front
-LCD scherm op front
-geschikt voor industriele omgeving

....en nog lang niet af. Eigenlijk ligt het gewoon helemaal stil omdat ik het nogal druk heb :-(
http://img510.imageshack.us/img510/378/proto2si.jpg

Tread 'Forum > Ontwikkeling > ontsteking'

Op 24 november 2005 10:04:03 schreef GJ_:
Omdat het op het werk een beetje rustig is (dat is ieder jaar wel een maandje en dat is wel prettig) zijn we maar begonnen met een straalmotor. Op zoek naar een ontsteking vond ik een schema met een aardige manier om een blokgolf te maken. Het kan best zijn dat iedereen hier straks roept "ja, zoooo, dat doen we al jaaaaaaaaaren zo" maar voor mij istie nieuw:

Druk met Straalmotoren zeker :)

Op 25 december 2005 17:26:57 schreef MMSoft:
Tread 'Forum > Ontwikkeling > ontsteking'
[...]Druk met Straalmotoren zeker :)

bijdehandje :D. Maar ja, dat kwam ook nog even voorbij. heel snel.

De BTS115A is niet meer/moelijk aan te komen.
Wat is een goede vervanger hiervoor ?
Het is de bedoeling dat deze FET zo direct mogelijk op een uitgang van een PIC kan worden aangesloten.
De Stroom zal Max. 6 Amp zijn, en de Spanning max. 35 Volt.