Hallo,
Ik heb hier thuis een kapotte versterker staan van DAP, type: Palladium 500 Vintage (de naam maakt me aan het lachen).
Het is deze: http://www.new-line.nl/webshop/view.asp?i=11477
Nu heeft iemand deze zwaar overbelast (nogal onduidelijk wat er echt gebeurd is, de eigenaar weet er niets vanaf)
Situatieschets: Voor elk kanaal zijn er 5 leds: protect, clip, sign sign en OK
Bij het linker kanaal branden deze bij het inschakelen allemaal behalve 'protect'.
Bij het rechterkanaal brandt 'protect en clip'. Ze blijven dan ook branden.
Wanneer ik bij het rechterkanaal de volumeknop op '0' draai, gaat het 'clip' ledje uit.
Ik heb de versterker opengemaakt en op het eerste zicht is er niets te zien, geen verbrande componenten.
Op de koellichamen zitten aan elke kant twee grote transistoren van het type A1941 (Toshiba). Ik kan echter nergens een datasheet vinden van deze transistoren. Ik dacht deze eerst te demonteren en uit te meten, aangezien het me het meest logische lijkt dat deze het begeven hebben, waardoor een gelijkspanning naar de uitgang resulteert in het aanspringen van allerhande beveiligingen. Verder zitten er nog wat transistoren op de koelplaat, ik vermoed dat deze dienen als sensoren voor de beveiligingen enz?
Wat kan ik best doen, weermee begin ik? Kan iemand me verder helpen met die A1941's? Een schema van de versterker zou helemaal te gek zijn, maar ik denk niet dat ik deze online zal vinden... Ik heb twee van de vier kapotte zekeringen vervangen en deze begeven het direct terug wanneer de versterker wordt ingeschakeld. Zowel in het linkse als het rechtse kanaal zit blijkbaar dus een kortsluiting.
Ter verduidelijking heb ik nog even wat foto's gemaakt van de binnenkant van de versterker...
Edit: Ik heb net gemerkt dat op de andere koelvin twee IC's van een ander type gemonteerd zijn, namelijk 'c5198' van Toshiba. Ik heb ook al ontect dat er '2SC'voor de type-aanduiding moet komen, en ik heb de datasheets reeds gevonden van beide types.
Ik heb eens gemeten tussen BE, BC en CE en bij de vier transistoren meet ik een kortsluiting tussen de C en E. Deze zijn dan naar de vaantjes vermoed ik?
Greetz
echtepino
Word lid van de Benelux DX Club
Is dat geen 2SC5198
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/toshiba/3226.pdf
Edit: overbodige info, voortaan beter lezen.
[Bericht gewijzigd door echtepino op ]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
bij de vier transistoren meet ik een kortsluiting tussen de C en E. Deze zijn dan naar de vaantjes vermoed ik?
Inderdaad, die mag je gaan vervangen. Onsemi heeft daar mooie torren voor zoals de MJL21193 / MJL21194 .
The MJL21193 and MJL21194 utilize Perforated Emitter technology and a specifically designed for high power audio output, disk head positioners and linear applications.
- Total Harmonic Distortion Characterized
- High SOA: 2.25 A, 80 V, 1 Second
Ondermeer te koop via Digikey.
Anoniem
was je voor het overige tevreden over deze versterker?
Ik dacht deze ook te koten (dan wel om in te bouwen in een instalatie)
Steven
Ik heb ondertussen die 4 eindtransistoren vervangen, nieuwe zekeringen erin, de stekker in het stopcontact en flikker flikker, weer al die led's aan en de zekeringen stuk. Ik hoop nu dat de transistoren ook niet terug gesneuveld zijn... Wat kan er nog fout zijn??
Greetz
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Voor die eind transistoren zitten nog stuurtorren ( volgens mij die T0220 blokjes op de heatsink) deze kunnen ook defect zijn. Enige ervaring en een shema is bij dit soort zaken wel handig.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op ]
Zet om je eindtorren te beschermen 10 Ohm/ 1/4W weerstanden in je voedingslijnen, als er dan wat misgaat heb je een begrenzing.
Bizar, je drivertransistoren zijn resp. geisoleerd en niet-geisoleerd.....
Er is meer stuk.
Trek die printen er maar uit en controleer alles met meer dan 2 pootjes.
Let ook speciaal op verbrande weerstanden en elco's met een bol koppie.
Dan op de plek van de zekeringen 10 ohm bij 1/4 watt plaatsen zoals Henry zei, dat 1/4 watt is dat ze doorpiepen bij sluiting.
Vervolgens met een variac langzaam opregelen.
Is alles OK, dan de zekeringen er weer in en nogmaals testen, bias afregelen etc.
Tegen die tijd meldt je je maar weer 
Op 8 februari 2006 19:44:32 schreef KT88:
Bizar, je drivertransistoren zijn resp. geisoleerd en niet-geisoleerd.....
Dat klopt, de andere driver tor zit aan de onderkant van het koelblok.
Op 8 februari 2006 19:44:32 schreef KT88:
Bizar, je drivertransistoren zijn resp. geisoleerd en niet-geisoleerd.....Er is meer stuk.
Trek die printen er maar uit en controleer alles met meer dan 2 pootjes.
Let ook speciaal op verbrande weerstanden en elco's met een bol koppie.Dan op de plek van de zekeringen 10 ohm bij 1/4 watt plaatsen zoals Henry zei, dat 1/4 watt is dat ze doorpiepen bij sluiting.
Vervolgens met een variac langzaam opregelen.Is alles OK, dan de zekeringen er weer in en nogmaals testen, bias afregelen etc.
Tegen die tijd meldt je je maar weer
Ik zei 5W, mijn fout, rooksignalen zijn in dit geval nuttig!
Morgen bekijk ik de rest van de print eens. Ik meet een kortsluiting tussen de positieve en de negatieve voedingsspanning, maar de eindtransistoren zijn niet terug stuk. Er zit dus nog ergens een component die kortsluiting veroorzaakt tussen v+ en v-. De kans is wss groot dat het een drivertransistor is... Of niet? Verder heb ik geen kapotte/verbrande componenten gevonden en bij alle dioden meet ik een normale waarde.
Wat bedoel je met bias afregelen? Ik heb nog nergens een trimmer gevonden en wat moet ik dan afregelen? Gaat het over 1.4V over BE? Of iets anders? Ik leer in elk geval wel wat bij met deze herstelling.
Ik heb DAP ondertussen ook gemaild met de vraag naar een schema. Ik ben benieuwd of ze deze snel vrijgeven.
In elk geval al bedankt voor de hulp!!
Greetz
beertje_01
My Tube is bigger then yours
DAP zelf zal niet veel geven. die paladium serie is een serie gemaakt door een of ander goedkoop bedrijf die ook zo'n versterkers maakt voor andere merken. onderandere een merk die vooral veel doen met DJ mixers ben alleen even de naam kwijt. ik heb van de twee merken de versterkers naast elkaar zien liggen. exact hetzelfde!
ik heb zelf de P2000. het blijven natuurlijk goedkope dingen maar als je ziet wat er in zit.... klaag ik zo hard nog niet eigenlijk. je moet ze natuurlijk niet overbelasten (dat mag je met geen elke versterker trouwens....).
als je de constructie binnenin ziet valt die toch mee eigenlijk hé?
swat zal wrsch wel een drivertor ofzo zijn.
zou leuk zijn te weten hoe ze hem hebben opgeblazen....
twee kanalen in 1 keer....
als al die leds blijven branden van het signaal kan het daar natuurlijk ook ergens aan liegen. in de voortrap ofzo...
toevallig iemand een dummy van 4ohm voor 1kW?
dan kan ik dat beestje eens testen. de specs zeggen 1025w rms @ 4ohm
en 2kW @ 8ohm bridge. zou leuk zijn om eens deftig te testen.
ze hebben er toch niet 4 ohm speakers aangehangen in bridge ofzo?
[Bericht gewijzigd door beertje_01 op ]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
zie ik op die foto aan de rechterkant van het koelblok niet iets van een beveiling ? iets in de zin met een temp. sensor die eventueel kan zijn blijven hangen ?. Klinkt mss heel stompzinnig, maar ik heb het vaker meegemaakt.
Na het vervangen van de eindtransistoren, heb ik nog steeds een kortsluiting tussen V+ en V-, ik denk dat de drivers er voor iets tussenzitten. Ik ga ze nu uitmeten en eventueel vervangen. Ik heb een mail terug gekregen van 'highlite', de fabrikant van de versterker en ze zeggen me dat een schema geen probleem is, maar dat hotmail geen attachments accepteert?! Nu goed, ze hebben me er ook bijverteld dat de eindtransistoren, drivertransistoren, de NE5532 opamp en de 15V zenerdioden wel eens stuk gaan. Ik kijk het eens na.
Hoe ze erin geslaagd zijn om beide eindtrappen op te blazen? Wel ofwel hebben ze de versterker in brug-mode of parallel gebruikt en deze om zeep geholpen. Ofwel hebben ze gewoon eerst het eerste kanaal verneukt en gewoon verder gedaan met het tweede.
Deze kereltjes hebben blijkbaar ook een cd-speler gemolesteerd door het schakelaartje achteraan op '115V' te zetten... Dat zegt genoeg, niet?
Greetz
beertje_01
als je dat schema krijgt ben ik ook wel nieuwsgierig anders 
die opamp zou ook wel kunnen als deze een soort van signaal op de drivers zet zodat deze stuk gaan.... dat zou de signaal leds verklaren door op te lichten.
en zo'n kiekes verdienen het niet om apparatuur in hun handen te krijgen...... 
laat me raden johnny met de pet?
heb op mijn vorige school is een feestje moeten doen. ik deed het audio gedeelte. hoe dikwijls ik het geluid niet moest bijregelen door die fucking dj die maar harder wilt constant....
Inderdaad: 'Johhny met de pet'...
Ik heb de drivers uitgemeten, bij één print althans (één per één, zo wordt het niet onmiddelijk te duur). Geen van de andere transistoren is beschadigd. Ze meten allemaal normaal. Dus ik heb de eindtorren vervangen, de drivers en alle andere transistoren zijn OK. Toch zit er maar een weerstand van 0.5 Ohm tussen V+ en V-. Alle dioden en de meeste weerstanden heb ik ook gemeten en ik vind niets... Wat kan dit toch zijn. Kan die opamp hier iets mee te maken hebben? Ik zie niet in hoe een opamp stuk kan gaan door overbalasting... Hoe kan ik deze testen?
Greetz
beertje_01
goede vraag
er uit halen. op een breadboard zetten. +/- spanning er op
simpele versterker mee maken en proberen of het werkt en de uitgang meten op op een scoop.
als het niet in deze print zit kan het miss ergens in de andere print zitten die de zekeringen laat springen.
Roland van Leusden
Toch zit er maar een weerstand van 0.5 Ohm tussen V+ en V-
Beveiligings relais wat vast zit ?
Laat ze anders dat shema naar mij sturen, zet ik 't wel online. Mijn mailbox is groot genoeg.
Ik heb het schema ondertussen ontvangen. Het is wel het schema van de Palladium 700.
Nu heb ik ontdekt dat er nog een kapotte eindtransistor inzat wegens een vergissing. Deze heb ik vervangen, ik was heel blij dat de kortsluiting opgelost was. Ik heb alles terug aangesloten met weerstandjes van 10 Ohm i.p.v. zekeringen enz... Paf, direct die weerstanden doorgebrand en de kortsluiting is er weer...
Ik weet niet of ik dit schema online mag zetten, maar psst... het staat hier.
HULP!!
Greetz
Ik vind de bootstrapping van de opamp voeding wel erg spannend. Zit daar geen probleem ?
Misschien is het een idee hem anders voor een kleine test even los te maken van de uitgang. [edit] doe toch maar liever niet.
Wat voor opampje is het ? Misschien gewoon even vervangen. Zeners heel ?
Ik heb de eindtransistoren nogmaals uitgemeten en er zijn er weer een paar stuk. Geen weerstand tussen C en E wat resulteert in een regelrechte kortsluiting. Hoe is dit mogelijk? Hoe kunnen deze transistoren stuk gaan wanneer de voedingsspanning slechts enkele ms aangeschakeld is geweest en zonder ingangssignaal of belasting??
Ik begrijp er niets meer van...
Greetz
Roland van Leusden
Shema klopt niet, kijk maar eens naar de aansluiting van de speaker ... Gaat via C10 & C11 van 220nF ...
Dat zijn snubbers naar de voeding, maar het lijkt inderdaad niet helemaal te kloppen. Ook de voeding ontbreekt.
Als het gnd-punt op de plaats waar je normaal de uitgang zou verwachten ook een `ls' gemerkte aansluiting was geweest die dan verbonden was met de `ls' links van R32/L1 snapte ik er meer van.
Maar misschien ook dat het te maken heeft met het meelopen van de opampvoeding met de uitsturing, via R28/29 D11/12 ..
Heb die constructie nog niet eerder gezien, en begrijp hem eigenlijk ook niet helemaal.
[edit]
Nu ik nog eens kijk, zal men op die "LS" aansluiting niet gewoon de nul V van de voeding aansluiten ? Dan klopt er volgens mij meer van. Interresant wel.
[Bericht gewijzigd door Aart op ]
Roland van Leusden
Hoe kunnen deze transistoren stuk gaan wanneer de voedingsspanning slechts enkele ms aangeschakeld is geweest en zonder ingangssignaal of belasting
Als door een fout zowel T3/T9 als T6/T10 vol opengestuurd worden veroorzaakt dit een kortsluiting tussen +V & -V, door de hoge stroom gaan de transistoren dan defect.
Ik heb sterk m'n twijfels bij het shema, volgens mij zitten er in jouw versterker meer componenten, gebaseerd op wat ik zie op foto 2.
Dit is een grounded collector amplifier, de collectroren zitten aan de massa verbonden zodat de voedingsspanning kan worden geregeld.
Jammer dat de voeding er niet bij is gezet want nu kan ik me voorstellen dat het niet begrepen word.
voeding is geen symmtrische voeding maar heeft een enkele sec. winding. deze word gelijk gericht en afgevlakt met 2 in serie staande elco's (meestal 4 in totaal). het middenpunt van de elco's is verbonden met de "LS" in het schema.
Dit type schakeling word veel toegepast in de PA audio wereld. Voordeel is dat de transistoren thermisch beter kontact maken met het koelblok, maar aangezien deze versterker een groundswitch heeft moeten de collectoren toch worden afgeschermd van het koelblok
dus daar gaat je voordeel...
Maar deze P500 werkt gewoon met een symmetrische voedingsspanning, dus is het schema niet hetzelfde. op nieuw het schema aanvragen.