Goedendag
Allereerst wil ik even melden dat ik wel IETS van electronica snap, maar al die ingewikkelde schema's worden mij iets TE lastig!

Ik heb voor een pensioenering van een agent het volgende plan! De man moet op een ''politiefiets'' zijn VUT tegemoed rijden! Nu het volgende, om het een beetje politie te laten lijken wil ik een gewoon electronisch fietslampje (2 x 1.5 VOLT) de ledjes er uit halen en ze vervangen voor blauwe ledjes! Het probleem waar ik tegen aan loop is dat ik die ledjes niet kan vinden (ik heb geen idee welke ik nodig heb) Weet iemand of dit idee rendabel is, en WAAR ik die ledjes kan kopen en WELKE ledjes ik moet kopen?

Je mag ook mailen!

Mvg

ik denk dat bijna elke blauwe led volstaat, omdat deze meestal een voedingsspanning van >3V hebben. ze zullen iets minder fel branden, maar dat is te overzien.

ga er vanuit dat je >2.5V led's moet hebben

edit: let op bij het aansluiten van de led's op de polariteit

[Bericht gewijzigd door muddy op ]

Een blauwe led brandt normaal op 3.5 V. Er zou dus geen probleem mogen zijn op 3 V.

Als je een blauwe led in de winkel koop dan misschien een dike led (zie je beter)

Een goede site: Steve010
ook moet je altijd een voorschakelweerstand (is een gewone weerstand) plaatsen.
En leds kun je bij elke electronika boer kopen.

[Bericht gewijzigd door ICtje op ]

Tja, ik zou dan gewoon op de dynamo of een paar NiMh cellen een 4017 schakeling hangen (alle fietslampjes afkoppelen om een enigszins bruikbare spanning te krijgen) en daar 2 ledmodules aanhangen, zodat je 2 x links 2 x rechts knipperend krijgt.

Verduidelijking:
De dynamo levert wisselspanning, dus die moet met behulp van een gelijkrichter en een afvlak elco bruikbaar gemaakt worden voor een spannings stabilisator idee.
Ik zou gaan voor een zogenaamde 7805, die 5 volt leverd, en daarmee de electronica voed.

Door 2 uitgangen van de 4017 met 1 LEDmodule te verbinden en 2 andere uitgangen met de andere module te verbinden krijg je 2 knipperlichten, die je dan op een fiets kan monteren.

De 4017 is een teller IC, die bij klokpulsen gegenereerd door een schakeling rondom een 555 (die schakeling staat hier op de site) z'n uitgangen laat verspringen.

Het 4017 looplicht staat hier ook op de site, alleen dan met een andere klokpulsgenerator.

Ehm, hoop ik dat het zo duidelijk genoeg is ;)

ene.. toen ik blauwe led's in mijn licht had kreeg ik daar wel een boete voor;-)

Op 15 februari 2006 23:25:59 schreef Stijn Damen:
ene.. toen ik blauwe led's in mijn licht had kreeg ik daar wel een boete voor;-)

Terecht, zo staat dan in de wet......

Verlichting voor moet wit en/of warmwit zijn.
Achterlicht moet altijd rood uitstralen.

Alle andere verlichting is tijdens gebruik verboden...

Vrouwe Justitia achterhaald je wel.........

Op 15 februari 2006 23:51:09 schreef Wiedewa:

Vrouwe Justitia achterhaald je wel.........

Minus 1, want het "slachtoffer" van TS stopt ermee...
Zou wel stoer zijn als hij op het laatste moment nog even een bekeuring uitdeelt. :-)

Ik heb eens een medailleuitreiking meegemaakt voor militairen die terug kwamen uit Joegoslavie.
Wij regelden het verkeer (ijsselhallen Zwolle) Alle parkeerplaatsen bezet... Kwam er een stoet aan met ministers en andere hotemetoten, met Marechausee begeleiding. De wagens werden op de stoep voor de ingang geparkeerd en de ministers eruit...
De marechausee had toen even een uurtje niets te doen dus hebben ze die wagens van de minister maar op de bon gezet...
Kenteken AA-00 etc etc. >:)
I shit you not people.
Onder het mom van... "Je mag niet op de stoep parkeren. Ook niet als je minister bent."
LOL

Op 16 februari 2006 00:00:10 schreef Fantomaz:
Onder het mom van... "Je mag niet op de stoep parkeren. Ook niet als je minister bent."
LOL

En jij denkt dat ze die zelf betaald hebben? http://zelfbouwaudio.nl/forum/images/smiles/icon_eek.gif

Wat je wil is op een supersimpele wijze te realiseren:

- regel een knipperlampje met WITTE leds (geen geel of groen)
- vervang die witte door blauwe. Witte leds zijn gewoon blauwe met een laagje fosfor er over en hebben dus exact dezelfde elektrische eigenschappen.
- klaar

leds kun je o.a. kopen bij www.ledjes.tk en dan zou je kunnen kiezen voor LED's --> helder --> 5mm --> 5mm Blauw 8.000mcd 15 Deg.

[Bericht gewijzigd door JeroenH op ]

Ik had een fiets gekregen bij een telefoonabonoment en deze had een handige dynamo waar je je telefoon mee kunt opladen. er zat ook verlichting bij maar naar twee uur fietsen was de baterij al op.

Dus heb ik power ledjes op me fiets gemaakt.
Die haal je gewoon bij een elektroboer.
Ik had een dynamo waar 4,2V uit kwam ik heb 2 ledjes in serie gezet voor voor en ook voor achter.
Als het donker is zie je gewoon een lichtbundel op de grond voor je. en ze gaan niet kapot echt ideaal.