Wij zijn begonnen met een prestatie op school. Nou hebben wij een schakeling schema gemaakt in multisim ( versie 8). Maar weten de juiste waarden van de weerstanden niet. Zou iemand ons kunnen helpen?

Het gaat om een Accuconditie tester ( 1.5Volt )

Hier hebben wij de schakeling :
http://i1.tinypic.com/nwnas6.jpg
Onze eerste vraag is of hij wel juist is.
Onze tweede vraag is of jullie de juiste waarden weten voor 1.5 volt?

Met vriendelijke groeten,
Willen Jan Peter.

Even wat open deuren:

• hoe wil je die 1.5V meten? Er staat alleen een weerstand overheen?
  • Die 1Ohm weerstandjes mogen rustig een factor 1000 tot 10000 (en 100000 gaat ook nog lukken) groter
  • Door R2 t/mR7 loopt geen stroom. Er valt DUS geen spanning over -> alle opamps 'meten' hetzelfde
  • Een zener is ten ene male ongeschikt als spanningsreferentie. Die dingen zijn verre van stabiel. Gebruik desnoods een TL431 of zo.

Heb hier wel eens iets soortgelijks voorbij zien komen. Zoeken!

Verder: de accu capaciteit meten aan de hand van de spanning is een heel grove benadering. Zie de ontlaadcurve van zo'n ding maar eens: nagenoeg vlak tot-ie echt bijna leeg is. Verder is de uitgangsspanning redelijk temperatuur afhankelijk. Dus voor een presentatie is zoiets wel geinig, in de praktijk gaat het niet werken.

Nu we toch bij die ontlaadcurve zijn: bepaal eens waar je je indicatie punten wilt hebben. Dan weet je bij welke spanning een LED aan of uit moet gaan. Kun je aan de hand daarvan je weerstanden berekenen (wet van Ohm hebben jullie toch wel gehad op school neem ik aan?)

Wij hebben zojuist de website doorzocht en hadden een topic gevonden over een accu conditie tester. maar toch is het iets anders,
nu hebben wij in multisim hem bijna klaar en zullen het zodirect laten zien. Of we alles goed hebben aangesloten betwijfelen we, (over aantal minuten zetten we hem hier op)

En nogmaals bedankt voor uw post!

dit is hem zover:

Alleen weten we niet wat we missen, en de juiste waarden.

http://i1.tinypic.com/nwwml0.jpg

Hee, dat schema ken ik! Kijk eens in de datasheet van de LM3914 op pagina 7 en sta verbaast. :)

ja die hebben we gebruikt. maar we komen helaas niet verder,
we hebben nog amper verstand hiervan,

Mvg Willen Jan pieter

En weer een accu in de zweefmolen...

Datasheet lezen, chippie kopen en experimenteren.

Later pas tekenen in MultiSlim.

Volgens mij gaan minstens 2 van de opmerkingen die ik eerder plaatste nog steeds op. Over de 3de twijfel ik, kan geen weerstandswaarden lezen.

Nou zou het schelen als je ook wat doet met commentaar dat je krijgt. Anders kun je natuurlijk net zo goed niet om hulp vragen...

Wat hier getoont wordt is in feite een voltmeter het zegt hooguit iets over de laadtoestand van de accu. Een betrouwbare accutester is geen eenvoudig ding. Bijv. Bosch heeft(had ) er een die de accu belastte en dan na tijd de spanning controleerde, er zat echter een functieschakelaar op waarmee je moest aangeven leeftijd accu kleiner dan 3 jaar of niet. Ik heb wel eens een test gedaan schakelaar op jonger dan 3 jaar accu oke, zelfde test schakelaar op ouder gezet accu was ineens slecht!!!!!
Ik test een accu meestal als volgt: eerst meet ik de laadtoestand met een zuurweger is deze oke dan belast ik de accu en meet de spanning als die dan te laag is is de accu slecht deze methode bevalt mij goed.