Hoi,
Ik en 2 andere uit mijn klas zijn van plan om bij de vrije opdracht van techniek een robot te gaan maken. We hebben tot de zomervakantie de tijd dus het moet wel een beetje "groot" worden:D. De robot word waarschijnlijk van aluminium gemaakt en moet een lijn kunnen volgen en obstakels kunnen ontwijken. Ik heb het schema van de obstakel ontwijker al uitgetekend zouden jullie het even willen controleren of opmerkingen geven over het schema? Heb ik een motorstuur ic nodig voor de motoren of is een transistor voldoende?
Ununoctium
I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am
Uiteraard kun je altijd een motorstuurIC gebruiken, of als je het een beetje simpel wil houden, een H-brug (zoek er maar een beetje achter, vind je heel veel over, zijn maar 4 transistors per motor)
1 enkele transistor is wel niet voldoende(maar wie ben ik dan ook?), dan kent je motor enkel aan/uit, zou je niet willen dat je robot ook nog eens links, rechts vooruit en achteruit kan, en zelfs kan remmen?
Als je hulp nodig hebt qua microcontroller/motoraansturing/IC's dan kun je dat hier altijd vragen, ikzelf ken er ook wat van ondertussen (dank u parallax
) maar duizend weten meer dan één.
klein is fijn
Moderator
Vrijlooptorren. Antiparallel aan de motor geschakeld. 
Nee, zonder dollen, dat gaat echt niet werken. Die torren staat alleen maar niksen, overal voeding, nergens ground..
Misschien eerst eens leuk om te kijken wat een stroomkring is.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
ga idd voor twee H-bruggen, daar kan je (met evt wat knutselen) de lijnvolger op aansluiten zodat hij de lijn ook echt volgt. is een ir-objectdetector niks?
Ik heb een H-brug gevonden:
http://www.solarbotics.net/library/circuits/pix/Bolt_smokeless_Hbridge…
Kan zo'n ir light object detector hetzelfde als die voelsprieten? en heeft daar iemand een schema van?
---MOD edit----------------
Ik heb de IMG tags weggehaald. Op de afbeelding stonden wel erg opvallende copyrights.
Zo mag het wel.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
een ir object detector werkt eik zo: er staan 1 of 2 ir led's + fotodiodes/fototorren voor op de robot.
wanneer het ir licht reflecteert (als er dus een voorwerp vlak in de buurt is) en het komt op de fotodiodes terecht, dan komt er signaal uit de fotodiodes.
hij kan dus eigenlijk zien of er wel/geen voorwerp voor de robot staat
Ik heb nu de object detector via ir uitgetekend, de opstelling op hoe ze op de robot staan heb ik erook boven getekend. Schema
Edit: ik denk dat ik trouwens geen H-brug nodig heb want de motoren hoeven maar 1 kant uit te draaien. Als het ene wiel even draait staat hij toch de andere kant op 
[Bericht gewijzigd door Rickzz op ]
Evilest Aedolon
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Op 14 februari 2006 23:35:37 schreef Henry S.:
Wat voor magische torren zijn dat?
Transistoren zijn toch versterkers? Dus als de motor 12V nodig heeft en ik heb een hFE van 100 dan moet er 0.12V op de basis.
Op 17 februari 2006 14:55:57 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Transistoren zijn toch versterkers? Dus als de motor 12V nodig heeft en ik heb een hFE van 100 dan moet er 0.12V op de basis.
Hij bedoelde dat ik PNP en NPN had omgedraaid. Als de voeding 12 volt is en op de basis 3 volt met een hFe van 100 dan komt er toch ook nog gewoon 12 volt uit.
Op 17 februari 2006 15:09:03 schreef jossie:
Zelfs als je daar NPN van zou maken zou 'ie nog steeds niets doen;).
In het 2de schema zitten NPN torren, kun je me vertellen wat daar fout aan is?
jossie
Woei! *heeft etsbak*
muddy
je moet de motor niet parallel aan de transistor zetten, maar ervoor. de motor heeft ook voeding nodig, die krijgt hij nu ook niet
je moet het dus zo doen:
+ voeding > motor > collector en dan emittor > min
Oke 2de poging, het schema staat nu op dezelfde url omdat ik het upload archief niet helemaal vol wil schrijven. Hier dus
Maar als alle 2 de foto transistors een ir straal terug krijgen dan komt de robot stil te staan.
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Op 17 februari 2006 14:55:57 schreef Evilest Aedolon:
[...]
stroomversterkers! geen spannings cmiiw
Op 17 februari 2006 18:28:15 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Is je sarcasme meter defect?
die heb ik niet
.
[Bericht gewijzigd door Stynus op ]
Evilest Aedolon
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Op 17 februari 2006 18:02:55 schreef Stynus:
[...]
stroomversterkers! geen spannings cmiiw
Is je sarcasme meter defect?
Op 17 februari 2006 16:38:47 schreef Rickzz:
Oke 2de poging, het schema staat nu op dezelfde url omdat ik het upload archief niet helemaal vol wil schrijven. Hier dusMaar als alle 2 de foto transistors een ir straal terug krijgen dan komt de robot stil te staan.
wil je hiermee een lijn volgen? dat lukt niet hoor... en ik vind overigens de tekening wat onduidelijk
en eeh... 2 motors aan 2 collectors? en wat doen die condensators+ diodes daar?
Deze is bedoeld als object detector maar is eigenlijk hetzelfde als de lijnvolger. De elko's zijn ervoor dat als hij het object even ziet dat de motor dan wat langer aan blijft de diodes zijn ervoor om de elko's te beschermen tegen verkeerde polariteit.
Zou iemand me kunnen zeggen hoe ik dat stuk bij de transistor moet doen want ik ben helemaal de weg kwijt.
Op 17 februari 2006 15:06:18 schreef Rickzz:
[...]Hij bedoelde dat ik PNP en NPN had omgedraaid. Als de voeding 12 volt is en op de basis 3 volt met een hFe van 100 dan komt er toch ook nog gewoon 12 volt uit.
Dat bedoel ik helemaal niet, die torren doen zo niks.
Deze link blijft actueel!
http://home.planet.nl/~heuve345/nl/electronics/course/course.html