een ir object detector werkt eik zo: er staan 1 of 2 ir led's + fotodiodes/fototorren voor op de robot.
wanneer het ir licht reflecteert (als er dus een voorwerp vlak in de buurt is) en het komt op de fotodiodes terecht, dan komt er signaal uit de fotodiodes.

hij kan dus eigenlijk zien of er wel/geen voorwerp voor de robot staat

Ik heb nu de object detector via ir uitgetekend, de opstelling op hoe ze op de robot staan heb ik erook boven getekend. Schema

Edit: ik denk dat ik trouwens geen H-brug nodig heb want de motoren hoeven maar 1 kant uit te draaien. Als het ene wiel even draait staat hij toch de andere kant op ;)

[Bericht gewijzigd door Rickzz op ]

Op 14 februari 2006 23:35:37 schreef Henry S.:
Wat voor magische torren zijn dat?

Transistoren zijn toch versterkers? Dus als de motor 12V nodig heeft en ik heb een hFE van 100 dan moet er 0.12V op de basis.

Op 17 februari 2006 14:55:57 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Transistoren zijn toch versterkers? Dus als de motor 12V nodig heeft en ik heb een hFE van 100 dan moet er 0.12V op de basis.

Hij bedoelde dat ik PNP en NPN had omgedraaid. Als de voeding 12 volt is en op de basis 3 volt met een hFe van 100 dan komt er toch ook nog gewoon 12 volt uit.

Zelfs als je daar NPN van zou maken zou 'ie nog steeds niets doen;).

Op 17 februari 2006 15:09:03 schreef jossie:
Zelfs als je daar NPN van zou maken zou 'ie nog steeds niets doen;).

In het 2de schema zitten NPN torren, kun je me vertellen wat daar fout aan is?

Ja.
Waar komt de stroom vandaan om de motor te voeden? En waar gaat 'ie naartoe?

je moet de motor niet parallel aan de transistor zetten, maar ervoor. de motor heeft ook voeding nodig, die krijgt hij nu ook niet

je moet het dus zo doen:

+ voeding > motor > collector en dan emittor > min

Oke 2de poging, het schema staat nu op dezelfde url omdat ik het upload archief niet helemaal vol wil schrijven. Hier dus

Maar als alle 2 de foto transistors een ir straal terug krijgen dan komt de robot stil te staan.

Staat weer een fout in de buurt van de torren...

Op 17 februari 2006 14:55:57 schreef Evilest Aedolon:
[...]

stroomversterkers! geen spannings cmiiw

Op 17 februari 2006 18:28:15 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Is je sarcasme meter defect?

die heb ik niet :-p.

[Bericht gewijzigd door Stynus op ]

Op 17 februari 2006 18:02:55 schreef Stynus:
[...]
stroomversterkers! geen spannings cmiiw

Is je sarcasme meter defect?

Op 17 februari 2006 16:38:47 schreef Rickzz:
Oke 2de poging, het schema staat nu op dezelfde url omdat ik het upload archief niet helemaal vol wil schrijven. Hier dus

Maar als alle 2 de foto transistors een ir straal terug krijgen dan komt de robot stil te staan.

wil je hiermee een lijn volgen? dat lukt niet hoor... en ik vind overigens de tekening wat onduidelijk

en eeh... 2 motors aan 2 collectors? en wat doen die condensators+ diodes daar?

Deze is bedoeld als object detector maar is eigenlijk hetzelfde als de lijnvolger. De elko's zijn ervoor dat als hij het object even ziet dat de motor dan wat langer aan blijft de diodes zijn ervoor om de elko's te beschermen tegen verkeerde polariteit.
Zou iemand me kunnen zeggen hoe ik dat stuk bij de transistor moet doen want ik ben helemaal de weg kwijt.

Op 17 februari 2006 15:06:18 schreef Rickzz:
[...]

Hij bedoelde dat ik PNP en NPN had omgedraaid. Als de voeding 12 volt is en op de basis 3 volt met een hFe van 100 dan komt er toch ook nog gewoon 12 volt uit.

Dat bedoel ik helemaal niet, die torren doen zo niks.

Deze link blijft actueel!
http://home.planet.nl/~heuve345/nl/electronics/course/course.html

Leer eerst eens hoe een tor werkt;).

Ik hoop nu toch echt dat ik de tor goed heb aangesloten:
klik

Nu nog een paar vrijloopdioden!

Maar nu heb ik hier nog een probleem mee :D als de robot recht op een object afrijdt dan krijgen allebei de ontvangertjes een 1 en de inverter maak er een 0 van dus vallen allebei de motoren stil. Ik had er aan gedacht omdat als volgt op te lossen. Door achter ook nog 2 ontvangertjes te zetten met ir-led en dan toch een h-brug te gebruiken zodag die ook achteruit rijdt. Ik zal het binnenkort wel is "proberen" uit te tekenen.

Op 18 februari 2006 18:33:51 schreef jossie:
Eindelijk ^_^.

Moet geen schema's meer tekenen als ik zit te msn'en:P

Moet geen schema's meer tekenen als ik zit te msn'en:P

Of als je het gewoon niet begrijpt.... ;)

Andere oplossing gevonden met een AND poort:
zie: http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=robot4543.png

Op 20 februari 2006 18:16:50 schreef Bartjuuuh:
[...]

Of als je het gewoon niet begrijpt.... ;)

Sssst niet vertellen

[Bericht gewijzigd door Rickzz op ]

Kan ik dus voor de object detector en de lijnvolger het zelfde schema gebruiken? Moet ik bij het uitzoeken van de ir sensors ergens opletten? Die van de lijnvolger hoeven niet zo sterk te zijn als die van de object detector toch?

Heb even met een IR-afstandbediening en een ir fototransistor gespeeld, nu kom ik tot de conclusie dat als ik hem recht onder een lamp houdt dat hij zichzelf dan bijna vol open zet. (Vooral onder een TL-buis) Ik weet dat er in normaal licht infrarood zit maar ik had niet gedacht dat dat zoveel was.
2 opties:
-Er zit echt zoveel IR in het licht
-De fototransistor die ik heb gevonden is voor gewoon licht bedoeld (komt uit een wasmachine en daar langs zat een ir ledje).

Moet ik hiervoor in mijn robot een filter bouwen of valt het wel mee doordat hij nooit volop licht tegen zich krijgt?

Ik heb wel eens gespeeld met een IR ontvangertje. Als je 'm er niet recht onder houd kun je met een scoop de sinus v/h net zien:).