Hi mensen;;
Ik ben nu bezig met een robot te maken, en ik maak hem voor me zelf; en het vak techniek bij ons op school.. nu wil ik hem eerst voor me zelf maken, daarom ook dat hij nu niet bij de rubriek 'schoolvragen' staat.
Ik heb de hele schakeling uitgetekend, en ik dacht, volgens mij klopt er iets niet... Ik weet niet precies wat mij dwarszit, daarom dacht ik: 'laat ik het eens op mijn favoriete forum vragen':p..
Dus hier komt hij:
een korte uitleg:
De bedoeling is dat deze 'robot':p rondrijd, en zodra hij een muur of ander obstakel waarneemt, omdraait, en de andere kant oprijd. Nu is het gewoon zo dat ik er een schakelaar heb neergezet voor het gemak, maar in de toekomst wil ik er een IR sensor voor in de plaats zetten. Dat hij niet eerst tegen een obstakel hoeft te 'botsen'.
Ik kan de fout niet vinden, maar heb tog het gevoel dat er een fout in mijn ontwerp zit.
O, ja de spoelen L1 en L2 zijn gewoon de motoren. de een is voor voor en achteruit, en de andere is voor links en rechts.
@ iemand die het beter weet: is het: de plaatje of het plaatje? 
MvG,
///\\\///iek A.K.A. Snake A.K.A. [SWP]0ebele
Ununoctium
I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am
Misschien zie ik het verkeerd, maar waarom één motor gebruiken om voor en achteruit te gaan, en dan een tweede voor links en rechts.
Gebruik 2 H-bruggen die 2 motoren aansturen en dan kun je perfect sturen.
Ununoctium
en gebruik ook best een pull-down weerstand aan je schakelaar, anders gaat je PIC af en toe denken dat ie ergens tegen aan botste, terwijl ie dat niet deed.
het komt in een auto, en er zat al een 'servo' achtig motortje in voor links en rechts.. daarom dacht ik laat ik die gebruiken 
pull down weerstand.. goed idee
:D
[Bericht gewijzigd door snake op ]
Ununoctium
Ah, ok dan 
Dan is mijn enige opmerking de pull-down weerstand, voor de rest ziet het er goed uit (maar ik zou toch nog wachten op een tweede mening)
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
ik vind het maar een vage h-brug hoor...
gebruik idd gewon een complete, ben te zeker dat ie werkt, en ziet het er beter uit.
Op 2 maart 2006 22:58:23 schreef snake:
nou dan denk ik dat ik hem ga etsen
Werkt dit? Ik zou eerst proberen op breadboard, daar zijn ze voor.
ja deze schakeling werkt wel..
de rede dat hij zo 'raar' is, is omdat ik heb gemaakt dat als er een fout inzit, dat ik perongelijk allebei de poorten open zet, oftewel, om hem naar links EN naar rechts ( oftewel foutje in het programma ) dat ik dan niet de transistors opblaas; maar dat hij gewoon links om draait
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
in dat geval blaas je wel de transistoren en de atterijen op.
ik heb al eens gedacht over h-brug bescherming dmv. twee transistoren en een nand poort, zal dit eens uit gaan werken.
nee toch? bij mijn schakeling zal er toch geen transistor knallen?
[edit] o op die manier.. ik snap het [/edit]
[Bericht gewijzigd door snake op ]
ik heb alle sheets door zitten lezen;; maar volgens mij zit er wel een ingebouwd kristal in(!) zo niet, kan ik het dus niet vinden, wat voor kristal moet ik er dan bij doen? 40Mhz?
Op 9 maart 2006 14:29:33 schreef snake:
ik heb alle sheets door zitten lezen;; maar volgens mij zit er wel een ingebouwd kristal in(!) zo niet, kan ik het dus niet vinden, wat voor kristal moet ik er dan bij doen? 40Mhz?
Toch maar eens beter gaan lezen
.
Allereerste bladzijde:
- Operating speed: DC - 20 MHz clock input
En dan paragraaf 6.2.1:
- LP Low Power Crystal
- XT Crystal/Resonator
- HS High Speed Crystal/Resonator
- RC Resistor/Capacitor
Op 9 maart 2006 18:49:23 schreef DIY:
[...]
Toch maar eens beter gaan lezen.
Allereerste bladzijde:
- Operating speed: DC - 20 MHz clock inputEn dan paragraaf 6.2.1:
- LP Low Power Crystal
- XT Crystal/Resonator
- HS High Speed Crystal/Resonator
- RC Resistor/Capacitor
dat komt dus neer op 1 kristal van 20MHz?? 
@snake: topic kicken? Geduld is een schone zaak!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
muddy
de pic16f84 heeft twee aansluitingen voor een kristal, ik dacht pin èh 15 en 16. de polariteit van je kristal maakt niet uit.
let wel op de condansatortjes naar de massa he...
maar, je zult idd echt geduld moeten hebben, niet iedereen checkt elke 5 minuten dit topic...
Op 9 maart 2006 21:14:16 schreef snake:
ben nogal nieuw in de pic wereld..
waarom moet er dan een condensator naar de massa??
Ik zou zo zeggen, lees de datasheet nog maar eens goed door..
ga ik nu doen
ja ik zie dus inderdaad staan dat er een 20 MHz input moet zijn;; maar over die condensators lees ik niks??!!