Je Mooiste Meetapparatuur!

Dit topic is gesloten

Op 5 maart 2006 16:40:38 schreef Stynus:
[...]
Wat is links dat groot grijs "ding"?

ziet eruit als beamer...

Take a parachute, and jump!

Op 5 maart 2006 16:40:38 schreef Stynus:
[...]
Wat is links dat groot grijs "ding"?

Dat is een beamer

Net te laat :(

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Op 5 maart 2006 16:40:38 schreef Stynus:
[...]
Wat is links dat groot grijs "ding"?

dat is een beamer met teveel draaiuren, het lcd is vergeeld,maar prima om tv te kijken. Heeft alleen nog geen vaste verblijfplaats en ik geen lege witte muur

-
free_electron

Silicon Member

voor die gasten die een spectrum analyser aant maken zijn : pak ene tuner blikje met i2c en pak ene i2/c a/d convertor. plaak daarachter de ftdi 245 en download de i2c dll van ftdi.
tis zo geklonken

vrijdag was het opkuisdag int labo. de 'oogst' was goed
4 lambda 5018 voedingen ( 0.18 v 0.4.5 ampere met led displays en electronische bedieneing , heeft ene numeriek toetsenbord. supercoole dingetjes. maar aangezien ze niet stuurbaar zijn vanuit pc gingen ze weg ) een tek 2268 scoop ( 100 mhz met aparta a en b tijdbasis , delay op timease en digitale multimeter ( ene 7 segment gas display van 8 digit ) , 2 'versleurable' computers ( zeg maar ene mini atx kast met handvat vanboven maar wel met ingebouwde lcd monitor , keyboard. je klapt het open en kan werken. ideaal voor mijn cnc mill mee te sturen )
een nest lcd panelen van 17 inch ( naakte maar werken wel 1280x1024 met dvi ingang)

en de klap op de vuurpijl een HP8116 signaal generator die defect was (er is gene service meer voor van HP wegens al 5 jaar uit productie , deze is in 1999 gemaakt , dus de laatste in zijn reeks). schema opgesnord op internet , 10 minuten proben met de scoop en 1 vervangen defecte zenerdiode later ( lag kort en zit in de uitgangstrap als protectie , waarschijnlijk heeft er eens iemand 40 volt of zo in die uitgang gejaagd ) werkt ie als een trein. 0 tot 50 MHz digitaal aanstuurbaar Vppout =20 volt in 50 ohm zonder problem.

[Bericht gewijzigd door free_electron op zondag 5 maart 2006 17:35:42

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Henry S.

Moderator

Dus niet :+ Ik heb alle onderdelen in de rommelkist of van slopertjes.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

Op 5 maart 2006 17:34:09 schreef Henry S.:
Dus niet :+ Ik heb alle onderdelen in de rommelkist of van slopertjes.

dan nog pak een i2c A/D en D/A en plak die achter zo een ftid245

zelfde scenario. het leuke aan die tunerblikjes met i2c is dat je exact weet op welke frequentie je staat ( de meeste draaien op ene TSA5510 of compatible PLL en daar programmeer je deeltal voor de PLL trein en selecteer je 1 van de 3 VCO's dus je weet exact waar die staat.)

ik ga straks eens iets in elkaar vlammen daarvoor en hier posten

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 5 maart 2006 17:29:01 schreef free_electron:
voor die gasten die een spectrum analyser aant maken zijn : pak ene tuner blikje met i2c en pak ene i2/c a/d convertor. plaak daarachter de ftdi 245 en download de i2c dll van ftdi.
tis zo geklonken

Ja dat was ook eerst mijn idee, maar ik wou hem maken van zaken die ik al had. En de tuner blikjes die ik in de rommella had liggen hadden geen van allen een I2C interface. Maar mischien maak ik er wel eens eentje met I2C, als ik het juiste tuner blikje tegenkom (mijn USB-DAQ heeft al I2C aanboord)

Op 5 maart 2006 17:29:01 schreef free_electron:
vrijdag was het opkuisdag int labo.

Meld het even als de volgende okruimdag ik, kom ik even langs.

-

Oja, nog een voordeel van de SM direct aan de scope hangen: de sweep tijden kunnen veel korter.

Op 5 maart 2006 16:54:45 schreef Ganzz:
[...]

dat is een beamer met teveel draaiuren, het lcd is vergeeld,maar prima om tv te kijken. Heeft alleen nog geen vaste verblijfplaats en ik geen lege witte muur

Als het een LCD beamer is, zitten er als het goed is 3 LCD's in. Elke basiskleur een. Als het beeld over het hele vlak egaal geel/geler is zou hij gecalibreerd moeten worden. als het meer een vlek is, is de gele polarizor verbrand. Daar kun je niks tegen doen.

Hij is voor mij onbekend. Wat is het merk en type?

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Henry S.

Moderator

Op 5 maart 2006 17:39:44 schreef Lexy:
[...]
Ja dat was ook eerst mijn idee, maar ik wou hem maken van zaken die ik al had. En de tuner blikjes die ik in de rommella had liggen hadden geen van allen een I2C interface. Maar mischien maak ik er wel eens eentje met I2C, als ik het juiste tuner blikje tegenkom (mijn USB-DAQ heeft al I2C aanboord)

Precies, ik heb ook geen I2C spul dus no-go free_electron.

En helaas ook geen sweep-out.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Op 5 maart 2006 17:54:56 schreef Nightwalker:
[...]
Als het een LCD beamer is, zitten er als het goed is 3 LCD's in. Elke basiskleur een. Als het beeld over het hele vlak egaal geel/geler is zou hij gecalibreerd moeten worden. als het meer een vlek is, is de gele polarizor verbrand. Daar kun je niks tegen doen.

Da's niet helemaal waar ...

Ik heb bij een oude ASK beamer ( epson binnenwerk ) een verbrande polarizer vervangen door een stukje folie van een TFT beeldscherm wat ik op een glazen plaatje gelijmd heb.

Het werkt niet 100% ( hij kan niet meer 100% zwart ) maar het is een stuk beter dan de vlek die er eerst in zat.

Mijn zelf gekluste polarizer, nog met vingerafdrukken :P
http://members.home.nl/guidomennen/beam/IMG_0078.JPG

beeldje na reparatie

http://members.home.nl/guidomennen/beam/IMG_0142.JPG

'voor' fototje heb ik niet, maar die heb je waarschijnlijk al genoeg gezien.

elmowww

Golden Member

Op 5 maart 2006 17:41:21 schreef Ganzz:
[...]

Meld het even als de volgende okruimdag ik, kom ik even langs.

Denk dat je vliegticket duurder is dan de waarde van je opgesnorde frummels

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Mooie apparaatjes! En dan moet ik het doen met een Aldi-multimeter van €3,-...

Op 5 maart 2006 17:54:56 schreef Nightwalker:
[...]
Als het een LCD beamer is, zitten er als het goed is 3 LCD's in. Elke basiskleur een. Als het beeld over het hele vlak egaal geel/geler is zou hij gecalibreerd moeten worden. als het meer een vlek is, is de gele polarizor verbrand. Daar kun je niks tegen doen.

Hij is voor mij onbekend. Wat is het merk en type?

Het is een liesegang DV 280
hier
vind je product specificaties

ik zie daar ook staan

code:


Display:  	Type:
	1.3" PolySi LCD (3)
Native: 	832x624 Pixels
Maximum: 	1024x768 Pixels
Aspect Ratio: 	4:3 (SVGA)

dus 3 1.3" LCD's?

hoe zou dat calibreren gaan?
Ik sleutel er nu een open, ik heb er 2, ze zijn weg gegaan door dat ene feit en de lagere lichtopbrengst.

-

Op 5 maart 2006 17:38:06 schreef free_electron:
[...]

dan nog pak een i2c A/D en D/A en plak die achter zo een ftid245

zelfde scenario. het leuke aan die tunerblikjes met i2c is dat je exact weet op welke frequentie je staat ( de meeste draaien op ene TSA5510 of compatible PLL en daar programmeer je deeltal voor de PLL trein en selecteer je 1 van de 3 VCO's dus je weet exact waar die staat.)

ik ga straks eens iets in elkaar vlammen daarvoor en hier posten

Ware het niet dat die I2C DLL van FTDI voor de FT2232C chip is. Da's dus de RS232 chip, en niet de parallel-chip (FT245) die jij noemt. ;)
Overigens kan ik heel gemakkelijk aan I2C controlled tuner blikjes komen...
(Die draaien overigens op TDA9886H chippies).

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

@ sine:
Die beamer van jou is een oud monster:-p Ik ken hem totaal niet. Kan me niet herrineren dat we er een te repareren hebben gekregen. En het binnenwerk ziet er ook bijzonder ouderwets uit. En dat ik zei dat het niet meer te repareren is, is uit mijn beroepsmatige reparatie standpunt. Je zei het al zelf. Werkt niet 100%. Als wij iets repareren moet het dus weer goed werken.

@ ganzz:
Dat klopt. Hij heeft er drie.
En dat kalibreren gaat in het servicemenu waar je een code voor nodig hebt. En bepaalde testbeelden.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 5 maart 2006 20:01:21 schreef Nightwalker:

@ ganzz:
Dat klopt. Hij heeft er drie.
En dat kalibreren gaat in het servicemenu waar je een code voor nodig hebt. En bepaalde testbeelden.

en jij hebt heel toevallig die code niet?

-
free_electron

Silicon Member

Op 5 maart 2006 19:39:46 schreef MNM(tm):
[...]
Ware het niet dat die I2C DLL van FTDI voor de FT2232C chip is. Da's dus de RS232 chip, en niet de parallel-chip (FT245) die jij noemt. ;)
Overigens kan ik heel gemakkelijk aan I2C controlled tuner blikjes komen...
(Die draaien overigens op TDA9886H chippies).

der is er ene voor de 245 ook dacht ik ( ik kan mis zijn )

kzal eens kijken anar de tda9886. die die ik hier liggne heb zijn nog TSA5510 of 5511. ik weet dat de nieuwere ook de demoudlatie doen ( de mijn nog niet )

voor de anderen : wat gebruik je als signaal ? gewoon de amplitude van het ontvangen signaal ? vergeet je daarbij niet de agc uit te schakelen ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@ ganzz
Als het om die Liesegang dv 280 Projector gaat, kan ik je zowiezo niet helpen. Wij repareren alleen Infocus, ASK, Geha, A+K en nog een paar merken die onderling het zelfde uitzien en de zelfde binnenwerken hebben. Maar dan nog. Je hebt er niks aan zonder de calibratie afbeeldingen.

Die lage licht opbrengst kan komen doordat de lamp gesmolten is. Het gebeurt wel eens dat zo'n kwik lamp te heet wordt en het kwikbuisje iets uit het brandpunt van de parabolische spiegel terecht komt. Dan heb je lang niet zo veel licht meer.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op zondag 5 maart 2006 20:36:16

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 5 maart 2006 20:31:44 schreef Nightwalker:
@ ganzz
Als het om die Liesegang dv 280 Projector gaat, kan ik je zowiezo niet helpen. Wij repareren alleen Infocus, ASK, Geha, A+K en nog een paar merken die onderling het zelfde uitzien en de zelfde binnenwerken hebben. Maar dan nog. Je hebt er niks aan zonder de calibratie afbeeldingen.

geloof me, het kan er alleen maar beter op worden.

-

Vergis je niet. Als wij een beamer kalibreren op een "gewoon" computerscherm of iets anders, kan het resultaat wel eens veel slechter zijn dan wat het was. En er zijn erbij die zelfs vastlopen tijdens het kalibreren als dat niet gebeurt met het juiste scherm.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 5 maart 2006 20:39:05 schreef Nightwalker:
Vergis je niet. Als wij een beamer kalibreren op een "gewoon" computerscherm of iets anders, kan het resultaat wel eens veel slechter zijn dan wat het was. En er zijn erbij die zelfs vastlopen tijdens het kalibreren als dat niet gebeurt met het juiste scherm.

Ik heb ze nu beide aangesloten en zit nu te kijken maar het is iets vlekkerig, het zit vooral rond de buitenrand en het is beetje geel/blauw

-
Sine

Moderator

zijn die polarizers btw ook als sparepart verkrijgbaar ?

Niet dat ik aan dit ding geld ga uitgeven, als de lamp het begeeft is het toedeledokie, maar ik vroeg me dat af.

Dat is overigens nog het grootste nadeel van die dingen, de prijs van die verrekte lampen die is vaak 1/3 van de beamer prijs of meer !

Ik heb de indruk dat daar een beetje erg veel gilette/hp praktijken op na gehouden worden, beamer aan kostprijs de deur uit en dan flink winstmaken op de lampen.

Dit topic is gesloten