Op 6 maart 2006 22:39:21 schreef Sandertje:
Steekt iemand een passer naald in me hand. Leraar doet er ook niets aan, vindt het allemaal wel best.
:@
Terugsteken en onder spanning zetten>:).
Dit topic is gesloten
Op 6 maart 2006 22:39:21 schreef Sandertje:
Steekt iemand een passer naald in me hand. Leraar doet er ook niets aan, vindt het allemaal wel best.
:@
Terugsteken en onder spanning zetten>:).
@piet electro: Geweldig, een CD op je platenspeler leggen
is net zoiets als dat ik ooit een dipoolantenne in me geluidskaart van de PC geprikt had, om te kijken of er niet toevallig een TV-kaart in zat. Daarna nog een aantal TV-kaart drivers geïnstalleerd enzo. Gevolg, computer compleet over de zeik, moest geformatteerd worden...
Op 6 maart 2006 22:57:52 schreef zweetvoetje:
is net zoiets als dat ik ooit een dipoolantenne in me geluidskaart van de PC geprikt had, om te kijken of er niet toevallig een TV-kaart in zat. Daarna nog een aantal TV-kaart drivers geïnstalleerd enzo. Gevolg, computer compleet over de zeik, moest geformatteerd worden...
Geweldig:D.
Als het je eigen pc is, is het iets minder, marja, hoe stom kan je zijn|:(.
[Bericht gewijzigd door jossie op maandag 6 maart 2006 23:01:38
even gauw op een stukje expirimenteerprint iets opzetten, schakeling gebruiken resultaat -> 1x gemolde 12v zener levertnu nog een volt of 2,2 + 1x collector en emitter van transistor omgedraaid en dat in een schakeling met 8(!) componenten (als je 'draadjes' niet meetelt).
moraal van dit verhaal: volgende keer ff nadenken, ofwel bezint eer ge begint
Moderator
Ohja!!! even snel zonder te controleren een icje plaatsen, verkeerd om dus. "Houston! We have lift off!"
Op 7 maart 2006 01:24:57 schreef Henry S.:
Ohja!!! even snel zonder te controleren een icje plaatsen, verkeerd om dus. "Houston! We have lift off!"
Is mij nou nog nooit gebeurd dat er iets uit elkaar vloog...
[klein jongetje expiriment]
hoeveel kan een led hebben?
regelbare trafo, voltmeter, led gepakt, aangesloten
de lichtkleur (rood) werd steeds donkerder, totdat ie bij een volt of 8/9 uitging.
ahh, toen deed ie het niet meer op 2 volt
[/klein jongetje expiriment]
Vanmiddag even een turbine motortje getest Hoesnel kan ik hem laten draaien ? op 9.000 vloog de schijf met bladen eruit auw flinke snijwond. Volgende keer klem ik hem in de bankschroef zet ik er spanning op en ren ik hard weg
Of ik lijm de bladen gewoon goed vast dat kan ook .......
Op 7 maart 2006 01:57:31 schreef Dominic:
Vanmiddag even een turbine motortje getestHoesnel kan ik hem laten draaien ? op 9.000 vloog de schijf met bladen eruit auw flinke snijwond. Volgende keer klem ik hem in de bankschroef zet ik er spanning op en ren ik hard weg
lol, zelfgebouwd?
Honourable Member
Gisteren nog de kopse kant van een Merlin Gerin 3 fasenrail aangeraakt met de top van mijn wijsvinger. Normaal zitten hier eindkapjes op. En dan zeker 5 seconden stomverbaasd naar je rokende vingertopje zitten kijken.
Ik wist niet dat je met 400V zo goed vlees kan grilleren.
Golden Member
Op 7 maart 2006 01:39:01 schreef compardo:
[...]
Is mij nou nog nooit gebeurd dat er iets uit elkaar vloog...
Plastieken TO220 triacs/thyristoren: de stukjes vliegen als kogels rond je hoofd als ze uit elkaar spatten...
Na verschillende onderdelen in een defecte Sanyo TV te hebben vervangen de TV onder spanning zetten om te testen:
Grote klap, witgloeiend vloeibaar bolletje (van ontplofte transistor) valt op de grond, rolt nog een halve meter op de pas vernieuwde vloerbekleding.
Resultaat: brandspoor van een halve meter en een brandgat waar het gloeiende bolletje tot stilstand kwam.
TV dan maar met groot vuilnis meegegeven...
In de beginjaren '70, bij het afregelen van een 2x50W-stereoversterker in kit (van het merk Socora voor de mensen die het gekend hebben) effe de voedingscapaciteiten ontladen (2x 4700µF-63V) met een schroevendraaier: Bang! Schroevendraaier vastgelast aan condensator. k'heb hem met een ijzerzaag moeten verwijderen...
Tijdens mijn job als technicus-reparateur bij Bosch (1976-1979):
Elektrische inbouwoven met pyrolithische reinigingscyclus (bij 500°C!): Proberen blindelings (via de smalle opening van de verluchtingsgrill onderaan) en zonder de oven uit de ingebouwde keuken te verwijderen achteraan het defecte elektrische vergrendelmechanisme van de ovendeur te ontgrendelen.
Geen geluk, ik raakte per ongeluk een stroomvoerend contact aan, door de schok bleef mijn arm geblokkeerd in de oven.
De klant had pas na vele seconden door wat er gebeurde om dan snel de automatische zekeringen van het ovencircuit te gaan uitschakelen (die was ik vergeten)...
CD
Een nieuwe 400V machine installeren in een schrijnwerkerij.
Mooi overal leidingen leggen om te bedraden.
Met de pink in een buis naar de kabels graven om ze naar buiten te trekken.
Uiteraard had iemand ondertussen de zekering terug opgezet...
Sorry.. ik kan het lachen echt niet inhouden als ik sommige van die verhalen zo lees
Mijn broertje (eigenlijk niet zo heel veel jonger..) is tegenwoordig aan het kloten met TV Flyback trafo's. Ik een mooie regelbare PIC timer maken, voor de mosfetdriver. Hij heeft een nieuwe trafo en gaat testen, welke pin is de HV GND? Hij probeert ze allemaal (behalve de primaire spoel, gelukkig), en natuurlijk werken ze allemaal. Bij 20kV slaat de isolatie van de laagspannings-spoelen dus blijkbaar door.. Gelukkig had ie de primaire spoel nog niet gepakt.
De plasmabol (gloeilamp) op eigen HV-voeding was ook leuk, ineens had 'ie zwarte plekjes op z'n vinger Hij had helemaal niets door..
Toen ik dacht mijn nachtlamp als plasmabolletje aan die voeding te hangen, hing er ineens ook een mooie paarse gloed tussen de geisoleerde kabel en mijn vingers.. dat voel je niet.. dan schrik je best wel even..
niet gelijkgerichte hoogspanning is idd leuk spul...
Ik kan me ook nog wel herrinneren dat ik er een keertje mee bezig was. na een tijdje voel ik wat prikken in mijn vinger, maar ik was druk naar de scoop aan het kijken, dus ik lette er niet op. Toen ik wel keek zag ik klein mooi felwit vonkje uit de spoelkern me vinger in slaan, en daarboven een mooi rookwolkje uit mn vinger...
Ik heb een paar dagen een hele rare geur uit mn vinger gehad, maar ik heb er nooit iets van gevoeld...
tis wel een aanrader als je mensen wilt laten schrikken. Misschien is het ook wel toepasbaar als een soort tijdelijke tatoo.
Woot, lol, ik heb dat ook met van die CCFL dingetjes. Das safe:9.
Ik ben bang dat de ongevallen zijn geescaleerd tot het nivo waarbij men niet meer bij machte is hierover te schrijven.
Hmm.. mijn eerste BC547 die getest moest worden.. ik wist toen nog niet dat daar een weerstand voor moest...
Een 'gast' wil ook eens wat proberen en plaatst zo een draadje over een accu..... draadje kapoet
Broertje is aan het spelen met plasmastraaltjes op 60V, heeft een draad als weerstand gebruikt, eerst laat ie die draad al 5x in de rand van de tafel branden, daarna ligt die draad op zn eigen schoen te roken
Nieuwe triackaart van Velleman in elkaar gezet, loopt er een mooi straaltje tussen twee triacpinnen , Gelijk een mooi koolstoflaagje tussen de poten op de print..
Dat was het voorlopig weer..
Tja.... Een veer in een fitting proppen en dan een battery van 1.5v plaatsen en stroom er op. MOOIE knal:P
Op 5 april 2006 20:56:41 schreef ibanezman1990:
Tja.... Een veer in een fitting proppen en dan een battery van 1.5v plaatsen en stroom er op. MOOIE knal:P
UCH.. ?
Mijn broertje had uitgevonden dat 10v elkootjes leuk knallen met 60V erover. Een elko had een keer zin om te gaan branden , nee, dat ging niet echt mis.
Blacklight (gloei)lampen.. die zijn eng.. bij aanraken (na aan te zijn geweest) kunnen ze zomaar uit elkaar knallen :|
Op 5 april 2006 21:40:47 schreef UFO:
Blacklight (gloei)lampen.. die zijn eng.. bij aanraken (na aan te zijn geweest) kunnen ze zomaar uit elkaar knallen :|
Die op 230V~? Uitproberen:D.
ik had vroeger skelter vol met lampen hangen even doorverbinden naar andere skelter met 2 balpen veertjes
bijna roodgloeiend pak je ze vast heb je mooie spiraalvorm in je vinger staan
Op 7 maart 2006 01:57:31 schreef Dominic:
Vanmiddag even een turbine motortje getestHoesnel kan ik hem laten draaien ? op 9.000 vloog de schijf met bladen eruit auw flinke snijwond. Volgende keer klem ik hem in de bankschroef zet ik er spanning op en ren ik hard weg
In m'n vroegere jaren, redelijk motortje gekocht op een markt. Wou wat proberen met een klein riemschijfje erop te zetten maar het gat daarvan was 3mm groter dan de motoras.
Dan maar snel een fijn pincet tussengepropt.
Inschakelen, de boel begon te slingeren als zot (exentrisch), fwieuuuwww, pincet niet meer te zien, stak omgeplooid in de deur...
Ooit eens een PCinterface kaartje geetst en gebouwd voor in m'n toenmalige XT PC (zo'n 14jaar geleden).
Kaart ingepropt, PC opstarten, rook uit de print, en geen klein beetje. Bij nader inzien had ik de bovenste en onderste layout voor de print te maken omgedraaid zitten, dus alle IC's en zo totaal verkeerd aangesloten. Pc ging in storing maar heeft het overleefd, m'n HCT logica op de print helemaal niet.
- - big bang - -
Typisch lomp geval:
IC verkeerd gezet in onoplettendheid
IC rookt ==> stank
Neem direct IC eruit,
Auuww verbrande vingers
geluk dat ik nog wat kan type
perongeluk elcotjes opblazenen dan eerst niet weten waarom je schakeling toch niet werkt.
mosfets altijd onder een doosje oid testen. kunnen stevig uitelkaar spatten.
maar ik dacht dat dit toppic bedoeld was zodat anderen dus wisten waarvoor ze moeten uitkijken. en dus niet zomaar een offtopic dood(/schade)-en-verderf-toppic.
dus geeft ff een serieuse linger aan je verhaal anders komt er met een beetje pech een hangertje op.
overgens vond ik de eerste verhalen het leukst...
(vooral die ene van iemand op een onderzeeër met een schroevendraaier die ergens tussenviel geloof ik. is alweer tijdje geleden dat ik dit allemaal gelezen heb)
nog 1 die me tebinnen schoot:
we moesten bij natuurkunde of schijkunde (of toen dat nog samen was) eens zelf een aantal electrolyzeproefjes doen. op een 9volt batterijtje, 2 snoertjes, plastic minibekertmet dopje voor 2 ferrietstaafjes. wat vloeistof erin en maar wachten...... aan het einde van de les moesi iedereen zijn spul weer inleveren. dus ik (nouja, met z'n 2en) die doosjes en snoertjes gepakt, alle batterijen opelkaar aangesloten en tussendoor de 'binnenkomende' batterijen er ook nog aan knopen. 5 leuk, 10 gaat sneller, 15 gaat nu wel heel snel en pinnetjes beginnen door het potje heen te smelten. oops. loshalen, en wij ook maar opruimen...
[Bericht gewijzigd door MAH op woensdag 19 april 2006 23:01:46
Zie dit topic meer als een leedvermaaktopic.
Zelf afgelopen tijd bijna niks gesloopt, alleen blijven die draadjes in mijn breadboard hangen (breken af).
Dit topic is gesloten