Kan het kwaad als ik mijn computer niet geaard heb? want ik heb namelijk op mijn kamer geen geaarde stopcontacten.
Als het echt slecht is wat kan ik daar aan doen?
m.v.g William van ''t Hul
Mijn hele kamer is ongeaard, ik heb het ook niet.
Er staat dan alleen de halve gelijkgerichte netspanning over je pc. Dus als je wat geaards aanraakt + PC krijg je een schok(je).
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Niet alleen met audio apparatuur, maar met alle randapparatuur. Alles wat je verbind komt dan op 115V te staan. Poorten waarvan je denkt dat ze hot-swapable zijn (USB/Firewire), zijn potentieel kapot-swapable. De TV-out kan lekstromen gaan voeren door de TV naar de aarde van de CAI. Hetzelfde kan gebeuren bij een aangesloten radio/versteker combinatie.
Voor je eigen veiligheid zal die 115V wel meevallen, het vermogen is heel laag. Maar je zal maar net de pech hebben met een defecte voeding. Dan moet je maar vertrouwen op de aardlekschakelaar als je die hebt. Een PC is een klasse 1 apparaat. Heeft dus maar enkelvoudige isolatie en is daarom verplicht voorzien van een aansluitkabel met randaarde.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik je zeker aanraden er even een aarde draad bij te trekken. Aard in elk geval niet aan de verwarming of aan de CAI, dat geeft een vals gevoel van veiligheid en brengt andere risico's met zich mee.
Ach... 'kwaad' is een rekbaar begrip. Ik moet het niet meer ongeaard hebben - al te vaak een kaartje gemold. Nog afgezien van risico's voor de gebruiker.
Maar kan het ook nog kwaad op randappatatuur via usb op een externel voeding, we hebben net een dure digitale spiegelrefles, zou zonde zijn als die kapot gaat hierdoor.
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Juist apparatuur met een externe voeding loopt een verhoogt risico. Maar het is nogal afhankelijk van de voeding. Als die voeding dubbel geisoleerd is (zoals de meeste adapters) valt het wel mee. Er is dan namelijk geen route voor de stroom met als gevolg dat er ook geen stroom loopt. Hetzelfde geld voor aparatuur die via de USB poort of batterij gevoed wordt.
Maar dan moeten er geen metalen delen zijn. Anders pak je het beet en kan er via jou alsnog een kleine lekstroom gaan lopen.
Sweet Winter Smile
A long answer is not short!
Gaarne sluit ik mij bij bovenstaande vraag aan.
Is dit alsnog te doen middels een extra aarde draad aan te leggen vanuit de meterkast?
Groepen kastje open, extra aarde draad er in en klaar?
Mag ik het zo simpel stellen?
Of kom ik in de knoei met verzegelde toestanden?
SWSje
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
probleem is dat je door de ontstoorcaps een middenpunt krijgt . als dat op de aarde aangesloten wordt : gene probleem
als je nu twee van die appraten hebt die elk zo een 'middenpunt' maken dan zijn die niet noodzakelijk het zelfde ( der zit een beetje speling op )
daardoor lopen er soms redelijke stroompjes van het ene apparaat naar het andere.
het is niet ongebruikelijk om 5 a 10 volt spanningsverscil te zien tussen twee dergelijke apparaten
als je daar dan een kabel tussen verbindt ... durf je nogal eens een poort opblazen ...
beste is die kamer te aarden OF als dat niet lukt
in ieder geval die toestellen op een stekkerblok te steken zodat hun aardpinnen toch aan elkaar hangen.
dat lost het probleme ten dele op.
Op 16 maart 2006 22:01:35 schreef Sweet Winter Smile:
Groepen kastje open, extra aarde draad er in en klaar?
Mag ik het zo simpel stellen?
Of kom ik in de knoei met verzegelde toestanden?
Ja, dat kun je doen. Dat is niet aan de verzegelde kant, maar bij de schakelaars en smeltveiligheden ('stoppen').
En dan op je kamer contactdozen met randaarde, natuurlijk.
Zelf sluit ik net een USB printer op een netwerk printerservertje aan. Servertje heeft zo'n eigen voedinkje waar een platte steker aan zit (dus niet geaard).
Mooi wel dat ik een heel lichte prik voel tussen het serverkastje en de usb kabel! Dus steker van voedinkje maar even uit de contactdoos, usb plug in server, voedinkje er weer in. Gelukkig kan dat gewoon blijven zitten, is verder geen punt.
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Als je vanuit de groepenkast een aarde trekt, zorg dan wel dat ie spanningsloos is,want je zal de eerste niet zijn die vergeet dat (althans de meeste) een trekdraad van metaal is en dan is een luchtsprong niet geheel uitgesloten. Soms kan het lastig zijn als je door tig centraaldozen moet of nog erger, een aftakdoos die in de loop der tijden weggestucadoord is of iets dergelijks.
In zo,n geval kun je b.v. denken aan een kabel door de kruipruimte als het op de begane grond is. Dat mag zonder te bevestigen in de kruipruimte als je grondkabel (VmVKas b.v.)gebruikt. Dit is die kabel waar de aardlitze onder het gevlochten aardscherm ligt.
Hitman
Life is good if You like electronics
De huizen welke met centraaldozen zijn uitgerust(dit zijn de diepe grote dozen in het plafond) hebben vaak een aardedraad daar inzitten. Dus hoef je alleen maar vanaf dit punt naar de wcd+ra(=wandcontactdoos met randaarde) een aardedraad te trekken.Dus gewoon even de spanning eraf doen. Trekveertje erin, draad aansluiten drie keer rukken en je bent klaar. (ohja stopcontact vervangen voor een uitvoering MET randaarde.)Mocht je nu nog niet voldoende weten ga dan even naar een bouwmarkt daar hebben ze gratis folders over hoe dit moet.
Greetz.
Vaak is zijn de verwarmings radiators wel geaard, moet je ff checken. Dan kun je gewoon een draadje van de verwarming gebruiken als aarde, een waterleiding kan ook. Heb ik ook, en werkt super!
timmie
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
Op 17 maart 2006 09:14:05 schreef bloing:
Vaak is zijn de verwarmings radiators wel geaard, moet je ff checken. Dan kun je gewoon een draadje van de verwarming gebruiken als aarde, een waterleiding kan ook. Heb ik ook, en werkt super!
de radiators zijn geaard dat klopt, maar doordat de leidingen zijn verbonden met knelkoppelingen al dan niet soldeerfittingen krijg je op die punten overgangsweerstand en is het dus geen goed aardepunt derhalve mag je dus je radiator niet als aarde misbruiken
Op 17 maart 2006 09:14:05 schreef bloing:
En we hebben er weer een...
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
De overbekende link.. http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html
Ik begrijp dat C1 & C2 in de netfilter mogen verondersteld worden een kortsluiting te zijn voor hoge frequenties (impedantie aka wisselstroomweerstand is frequentie afhankelijk).
Maar kan iemand mij uitleggen waarom er niet gewoon een enkele C gezet wordt tussen fase & 0 ? Waarom wordt 0 en aarde nog eens expliciet via een C met elkaar verbonden ?
Dank bij voorbaat.
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Ik ben zeker geen voorstander van het gebruik van leidingen als aarding maar een knelkoppeling heeft gegarandeert een veel lagere overgangsweerstand als die lasklemmetjes. De kracht waarmee de koperen delen tegen elkaar geperst worden is ws een factor 100-1000 groter net als het contact oppervlak.
Baskerville, omdat dat zogenaamde commonmode storing dan niet "kortsluit". Dat zijn storingen die tergelijker tijd zowel op de nul als de fase staan.
Baskerville, omdat dat zogenaamde commonmode storing dan niet "kortsluit". Dat zijn storingen die tergelijker tijd zowel op de nul als de fase staan.
Eh waar vind ik meer info over die commonmode storingen en waardoor worden ze veroorzaakt ?