Ik weet niet of het mag maar ik heb bij mij thuis het volgende gedaan:
Ik heb een Aardingskabel (4mm2) vanop de 2de verdieping (zolder) naar een aardingspin die ik in de grond heb geslagen gebracht.
Volgens mij zijn mijn stopcontactoen nu toch geaard of niet??

Het aarden van je computer is eigenlijk belangrijk.Dit zie je in vorige posts.Maar ik denk dat er nog een tweede reden is om je computer te aarden.Namelijk EMC.Meer informatie vindt je hierover in het toppic: indeling elektrische kast.

[Bericht gewijzigd door MR.James op ]

Op 18 maart 2006 19:24:01 schreef MR.James:
Ik weet niet of het mag maar ik heb bij mij thuis het volgende gedaan:
Ik heb een Aardingskabel (4mm2) vanop de 2de verdieping (zolder) naar een aardingspin die ik in de grond heb geslagen gebracht.
Volgens mij zijn mijn stopcontactoen nu toch geaard of niet??

Het aarden van je computer is eigenlijk belangrijk.Dit zie je in vorige posts.Maar ik denk dat er nog een tweede reden is om je computer te aarden.Namelijk EMC.Meer informatie vindt je hierover in het toppic: indeling elektrische kast.

Is die aardingspin ook gemeten met een toegelaten aardingsmeter ?

Op 18 maart 2006 07:40:13 schreef Snah:
Wat een geklets over die aarding. En nog meer over die 115 Volt. Gemeten zeker met een digitale voltmeter?

werk maar verder met uwe draadgewonden shunt met 'kromme naald' ampere meter over.

en die 115 volt.
als je weet hoe de netfilters in elkaar zitten in de meeste modenre apparatuur snap je het wel

ter verduidelijking dit is ene NEtfilter in moderne apparatuur :

L -----uuuuuu---------
                 |
                ---
                ---
                 |
   G ------------+----- massa
                 |
                ---
                ---
                 |
   N -----nnnnnn-+-------

die twee condensatortje maken een capacitieve spanningsdeler. die spoel is meestal ene common mode choke ( twee windingen op 1 kern in tegengestelde richting )
als je die G dus niet aan sluit staat daar 115 volt op. punt uit.

en als een van die condensatoren meer lekt dan de andere verschuift dat punt.

als je dus twee van die toestellen hebt zonder aarding
krijg je dit fenomeen

L -----uuuuuu--              -----uuuuuu- L
                 |              |
                ---            ---
                ---            ---
                 |              |
                 +-- punt 1     +--- punt 2 
                 |              |
                ---            ---
                ---            ---
                 |              |
   N -----nnnnnn-+              -----nnnnn- N

als die 4 caps iedentiek zijn is er GEEN verschil tussen punt 1 en 2. maar door de tolerantie zijn die nooit identiek dus krijg je WEL een spanningsverschil tussne 1 en 2.
en dat kan soms tot 10 volt bedragen. genoeg om bijvoorbeeld ene poort op te blazen als je de stekker in steekt. ( en geloof me die dingen kunnen stroom leveren als het moet ! )

vandaar die tip die ik gaf.
koop een spanningsbalk met aardpin en zorg dat al je apparaten via dat aan elkaar hangen. dan is het potentiaalverschil TUSSEN de apparaten tenminste weg en kan je niks opblazen door andere kabels tussen apparaten te prikken. er kanwel nog een spanningsverschil ontstaan tussen de echte aarde en die bank apparaten.

Op 18 maart 2006 19:52:36 schreef Peter112:
[...]

@ Ik woon nu wel in Belgie maar kom : Ik heb mijn aardings pen gewoon in de grond geslagen , die zit meer dan 2 meter diep en is ongeveer 1,5 cm diameter .
Vandaar met 16 mm^2 naar een klem die open en toe kan , en dan met 2,5 mm^2 naar stop contacten ( naar de aardings pen)
De aarding is getest ( vincotte) en goed gekeurd .
De klem dient om open gezet te worden en de pen af te koppelen van de huis instalatie bij het testen .
DE pen is van koper en kan dus nooit vergaan .
Wij ( in Belgie , iig waar ik woon) kunnen het ook zelf testen , maar in Holland kan dat niet
Mon

Op 19 maart 2006 02:15:19 schreef Mon1935:

Onee? Over een paar jaar merk je wel anders. ;)

Wij hebben hier twee fasen 220 Volt , dus geen nul , en tussen elke fase en aarding staat 110 volt . Dit is wel geen 100% goeie controle , maar toch .

Op 19 maart 2006 02:34:13 schreef Mon1935:
Wij hebben hier twee fasen 220 Volt , dus geen nul , en tussen elke fase en aarding staat 110 volt . Dit is wel geen 100% goeie controle , maar toch .

de spanning meten heeft geen enkele zin, als de aarding 10 kilo ohm is heb je nog steeds 110 volt.
Een pen van twee meter ?, ik heb hier een pen laten slagen die is 18 meter en Ra was toen 5,2 Ohm. En dat is voldoende als je hele huis achter aardleks zit.

Je zou toch een weerstandmeting kunnen doen tussen de bestaande aarde en de nieuw geslagen aarde ??

Op 19 maart 2006 11:09:23 schreef Peter112:
[...]
de spanning meten heeft geen enkele zin, als de aarding 10 kilo ohm is heb je nog steeds 110 volt.
Een pen van twee meter ?, ik heb hier een pen laten slagen die is 18 meter en Ra was toen 5,2 Ohm. En dat is voldoende als je hele huis achter aardleks zit.

@@ Ik heb die aardings pen gekocht bij een electro handel lang geleden , en men heeft me gezegt : normaal hier slagen we niet dieper dan 2 a 3 meter en moet je al een goede aarde hebben . Als je tegenslag hebt kan het dieper moeten . Ik heb dus een pen van 2 meter gekocht en die zo diep mogelijk geslagen ( +/- 2,5 meter )
Ik had dus geluk , bij controle bleek ze aan de vereisten te voldoen .
De baas van die handel deed zelf plaatsingen in de buurt en wist waar hij het over had .
Hij heeft me erop gewezen dat ik tussen (een der) beide fasen en aarde 127 volt moest kunnen meten om te testen of de aarding nog wel werkte .
Hij voegde er wel aan toe dat dit maar een lapmiddel was en geen garantie op de weerstand die ( x ohm) niet mocht overschreiden . Ik zeg x ohm , ik meen dat het nu 100 ohm is , kan het me niet meer herinneren .
Maar ik voer die meting nog geregeld uit en blijf steeds 127 volt ( =/-) meten .
Dit gaat niet op voor Holland of eender waar men 230/ 400 volt netten heeft . Spîjtig voor de Nederlanders , het was een handige truc

Mon

Op 19 maart 2006 11:24:09 schreef Willybilly:
Je zou toch een weerstandmeting kunnen doen tussen de bestaande aarde en de nieuw geslagen aarde ??

@@ Dat gaat niet . De ohm meter die ervoor gebruikt wordt is geen gewone ohm meter . Nu ja , het gaat wel als je je zo een speciale meter aanschaft natuurlijk . Maar met een normale ohm meter lukt het niet . ( toen toch niet )

Mon

Op 18 maart 2006 19:52:36 schreef Peter112:
[...]

Uitgemeten heb ik men aarding niet echt.

Ik weet wel dat vanaf ik een aardsluiting maak men aardlekschakelaar springt.

Maar een aarding is toch beter als geen aarding lijkt me zo.

nog even vergeten: als ik men aarding nu wil uitmeten onder welke ohmse waarde moet die dan liggen?

100 ohm werd hier gezegt is dit correct??

[Bericht gewijzigd door MR.James op ]

Op een der topics zwerft een lijst van vincotte rond waar je het kan vinden . Ik DENK dat het 100 ohm is , maar zeker ben ik niet . ( site van vincotte kan (nu) niet geopend worden )
Maar hoe kun je die weerstand meten ?
Aan de ene zijde heb je de aardings pen , aan de andere zijde een kabel die ....( via het stop contact ) doodloopt op de aanraakbare delen van een aangesloten machine ?

De speciale ohm meter waar ik het over had kostte ( omstreeks 22 jaar geleden ongeveer 125 / 150 Euro

Het was goedkoper het door Vincotte te laten testen ...

onder de 30 Ohm
als de weerstand tussen de 30 en de 100 Ohm ligt moet je elke kring een eigen differentieel van 30mA geven en dan is het goedkoper vlug een pennetje bij te slaan om onder de 30 Ohm te zitten

Ik herinner me de juiste getallen niet meer , maar volgens wat je zegt zou die (toen gemeten) weerstand dus halveren
of toch alleszins nog fors dalen als ik er een pin op de zelfde diepte bijslaag ?

Mon

Op 19 maart 2006 16:51:24 schreef Mon1935:
Ik herinner me de juiste getallen niet meer , maar volgens wat je zegt zou die (toen gemeten) weerstand dus halveren
of toch alleszins nog fors dalen als ik er een pin op de zelfde diepte bijslaag ?

Mon

idd

OK dan . Ik zou niet echt weten of het nodig is of niet , maar voor wat die pennen kosten , is het best eens te doen . Want die "self-test" van mij is het ook niet 100 % zeker . Tenslotte, als het 22 jaar geleden een goede aarde was , is een nieuwe bijkomende aardpen op dezelfde plaats gegarandeerd zeker .
Bedankt voor de reactie .

Mon

Op 19 maart 2006 15:40:37 schreef MR.James:
[...]
Maar een aarding is toch beter als geen aarding lijkt me zo.
[...]

Dat is een heel gevaarlijk misverstand!
Op een slechte aarding kan spanning komen te staan, terwijl het juist de bedoeling was deze af te voeren.
Levensgevaarlijk

Stel: James knoopt zijn aarde aan de verwarming, verwarming maakt geen goed contact met aarde, komt een 230 kortsluiting
-> normaal gaat het weg via aarde en schiet aardlek eruit
-> nu komt het over de verwarmingen en computer te staan, wachtend op een slachtoffer!

Stel: James heeft zijn computer niet geaard en er komt een korsluiting.
-> nu komt de 230 alleen over je computer te staan en niet OOK over bijv alle verwarmingen in je huis.

[Bericht gewijzigd door JuuL op ]

Op 19 maart 2006 02:15:19 schreef Mon1935:
[...]

DUH . we spreken binnen 10 jaar nog wel eens...

een aardingspin moet van 'galvanise' zijn . dat vergaat bijna niet.

koper diffundeert in de grond

trouwnes leuk weetje : waarom gebruiken ze bij telefonie negatieve spanningen ??? ( een telefoonlijn is -48 volt ten opzichte van 'grond' ...)

simpelweg om dat koper in de grond niet weg te anodiseren moest de isolatie om zeep gaan.
bij de eerste telefoonkabels die met gutta-percha ge-isoleerd waren traden na ene paar jaar onderbrekeinge op.
de gutta was vergaan , koper lag in vochtige aarde en der stond 48 votl DC op. : het koper was aant weg-anodiseren tot en met ( koper loste op. pak ene batterij hand daar twee koperdraden aan en steek die 2 draden in een bak met water waar je een snuifje zout in smijt. de draad die aan de + hangt lost op, de andere wordt dikker.
dat gebeurde ook met telefoonlijnen.
vandaar ; men keerde de polariteit om. het enige wat nu nog kan gebeuren is dat de draden 'dikker;' worden als de isolatie het begeeft en de draad toevallig in koperhoudende grond ligt :p

Hi Free

Er worden hier in de electro winkel twee soorten aardings pennen verkocht , een van gegalvaniseerd ijzer en een van ( wat ik noem) koper . Volgens mijn electo-handelaar was die pen niet van zuiver koper maar een soort legering van verschillende metalen ... ( welke weet ik niet )
Volgens die handelaar vergaat koper inderdaad in de grond en raadde hij het gebruik van een koperen water buis ten stelligste af .
Mijn aardings pen is dus niet van koper maar een soort legering van allerlei metalen , maar ze heeft dezelfde kleur als koper , er zit waarschijnlijk ook wel koper bij

Maar nu ik dit weet maak ik me geen zorgen over mijn aardingspen zelf , maar de kabel waarmee de aardingspen verbonden is met de binnenhuis instalatie ...
Die kabel is ook van koper , en volgens u kan die vergaan ....De uiteinden zijn ontdaan van hun isolatie om ze met de pen zelf te verbinden .
IK zal de boel eens opgraven en inspecteren .

Ik vertrouwde op een test waarmee ik 110 volt moest kunnen meten tusssen en der beide fasen en de aardings kabel .
Maar nu ik dit weet , als die kabel zover weg geanodiseerd is dat er nog maar 1/100 mm van overschiet zal ik er waarschijnlijk ook nog wel 110 volt op meten ...

Oei , het wordt wel een probleem : mijn vrouw heeft daar planten staan . Hoe kan ik het haar wijsmaken dat dat wegmoet ?

Groetjes
Mon

Dat is een interresante link, maar volgens mij (ik ben GEEN deskundige) wordt dit soort "PEN" stelsels zo niet (meer ? ) toegepast in nl.

hmm, dan maar niet op de bouw gaan kijken. Veel utiliteit wordt dmv. TNC-stelsels (PEN-leiding) gevoed. In woonwijken weet ik het niet, maar het is wel degelijk mogelijk. TT-stelsels worden steeds minder toegepast. Bovendien, het hoeft geen PEN-leiding te zijn. binnenshuis kan zich hetzelfde probleem voordoen, omdat de metalen leidingen altijd aan een potentiaalvereffening zijn aangesloten. Hierdoor wordt al snel aangenomen dat daardoor metalen gestellen (CV/waterleiding etc.) te misbruiken zouden zijn als aarde.

TNC ... Terre Neutre en Chaud ?

TNC = Terre Neutral Combined --> PE-N gecombineerd als een PEN-geleider
TNS = Terre Neutral Separated --> PE en N beide eigen geleiders.

TT = Terre Terre --> lokale aardvoorziening (aardpen)

Het voordeel van TNC en TNS stelsels is dat de aarde centraal geslagen is, en niet elke aansluiting een eigen aardpen nodig heeft die aan inspectie onderhavig is. Of als er een harde ondergrond is is het slaan van lokale aardpennen soms geheel onmogelijk.

Bij TNC heb je 4 geleiders nodig voor 3F, PEN (=nul en aarde gecombineerd.) TNC is bijvoorbeeld nuttig als de het grootste deel van de belasting in driehoek geschakeld is. De nulleider is dan niet per se nodig en kan gecombineerd met aarde aangeboden worden. Belangrijk is dan dat bij het aansluiten van eindverbruikers die WEL een NUL nodig hebben deze voor automaten en/of schakelaars van de PEN afgesplitst wordt. Na de automaat gaat men dan 3 (of 5) aderig verder. Nog een belangrijk puntje, een PEN-leider mag NOOIT geschakeld worden, omdat in dat geval de PE onderbroken kan worden.

bij TNS heb je 5 geleiders voor 3F, N en PE
Verder hetzelfde verhaal.