Hallo

Dit is misschien een domme vraag maar, ik zit met een probleem. Kun je de buzzer(BUZ1) uit het onderstaande schema vervangen door een transistor die al een schakelaar werkt. (Dit schema is van de velleman lichtbrug) Dus als er iemand door de lichtbrug stapt zou de led beginnen branden en de buzzer zal beginnen af gaan. En nu is de bedoeling om die buzzer er uit te halen en er een transistor in te steken (of iets dergelijks), zodat er een andere ic wordt aangestuurd.

Al vast bedankt voor dit te lezen.

http://users.skynet.be/fb219851/SL.bmp

De transistor is er reeds (T2).
Gewoon de buzzer vervangen door een 1k weerstand (de LED kan blijven ter indicatie).
Signaal aftakken op de collector van T2 (opgelet, dit signaal is geinverteerd).
Indien het signaal niet geinverteerd mag zijn: via een 1K weerstand van de collector van T2 naar de basis van een tweede BC547, emitter aan massa, 1K weerstand in collector naar +V, uitgang aftakken op collector tweede BC547.

Of nog eenvoudiger: T2, LD1, R13, R12, BUZ1 weg en signaal aftakken op pin 8 van IC1C.

CD :)

Of heb ik hier een 4N25. Zou dit onderstaand schema beginnen werken? Dat ik aan pin 1 en pin 2 mijn lichtbrug hang en aan pin 5 en pin 4 een andere schakeling hang

http://users.skynet.be/fb219851/SL-2.bmp

Kan ook. Wel serieweerstand nodig in de leiding naar de LED van de optocoupler.
Pin4 van de OC aan massa, 1k weerstandje van pin5 naar V+, aftakken op pin5 (het signaal is dan wel weer geinverteerd).

Of is er nog een andere mogelijkheid voor dit probleem om te lossen.

Op 19 maart 2006 10:20:23 schreef Turbokeu:
De transistor is er reeds (T2).
Gewoon de buzzer vervangen door een 1k weerstand (de LED kan blijven ter indicatie).
Signaal aftakken op de collector van T2 (opgelet, dit signaal is geinverteerd).
Indien het signaal niet geinverteerd mag zijn: via een 1K weerstand van de collector van T2 naar de basis van een tweede BC547, emitter aan massa, 1K weerstand in collector naar +V, uitgang aftakken op collector tweede BC547.

Of nog eenvoudiger: T2, LD1, R13, R12, BUZ1 weg en signaal aftakken op pin 8 van IC1C.

Volgens mij moet het dit zijn:
http://users.skynet.be/fb219851/SL-3.bmp

Klopt dit?

is jouw server zo traag?
die plaatjes laden zeeeeeer traag...
edit: laat maar,ligt aan mij denk ik

[Bericht gewijzigd door echtepino op ]

Op 19 maart 2006 12:35:19 schreef echtepino:
is jouw server zo traag?
die plaatjes laden zeeeeeer traag...
edit: laat maar,ligt aan mij denk ik

Maar de afbeeldingen (zeker de laaste) verschijnen ook wel traag op het scherm bij mij.

Ligt wsl aan skynet zelf, want tegewoordig doen de skynet servers raar (zeker als de login in firefox is opgeslagen).

kan iemand mij verder helpen met dit probleem, alvast bedankt.

Je 'simpeler schema werkt niet, omdat je de massa niet doorverbindt met je tweede schakeling.

Knoop de emitter en de massa van die voedingsbron ook aan de massa van de schakeling ervoor.

Over die plaatjes: vind je het gek als je bmp's op het net zet... ik krijg soms echt het idee alsof niemand tegenwoordig nog normale plaatjes op het net kan zetten, dit valt nog mee hoor, daar niet van.

In GIF zetten lost al een heleboel op.

Op 19 maart 2006 12:13:20 schreef B-Art:
[...]

Volgens mij moet het dit zijn:
[afbeelding]

Klopt dit?

T3 werkt nu tegengesteld aan T2! En trouwens, waarom pak je niet een breadboard en onderdelen, dat scheelt een boel vragen en wachten.

@weardguy: sinds die gsm's foto's maken met veel pixels (en veel ruis) verbaast het me niks, terwijl omzetten en reduceren zo gemakkelijk is.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]