ik heb vandaag in rosmalen deze gekocht. Nu zit daar een ingang op waarbij staat 0-10V ~ input voor 1:10 frequency ratio. En in de specs die ik erbij kreeg staat dat er een VCF 4 digit freq. counter in zit (INT onley)

Is deze ingang dan een frequentie meter. Dan kan het ding meer als ik dacht. Een vriend van mij (zendamateur) was er bij en die zei dat het een goed ding was maar heeft hem niet zo uitgebreid bekeken. Ik ben nog een beginner en wil hem voor wat leer-experimenten gebruiken.

Hij heeft ook een Sinus, zaagtand, blokgolf, TTL puls en CMOS output. Die eerste 3 ken ik die andere zeggen me niets.

Fred101

Deze? http://www.elexp.com/tst_gfg8.htm
http://www.elexp.com/test/gfg-8020h.jpg

De input die jij bedoeld is om er een sweep generator van de maken door het aanbieden van een zaagtandspanning op die input.

Je stelt de generator in op bijv. 2kHz Met 1:10 ratio kan je de generator laten sweepen tussen 2kHz en 20kHz.

Quote van de website: "Built in 4 digit counter (Internal Only)" .
Alleen voor intern gebruik dus, je kan er niet extern mee meten.

Dan moet ik dus twee functiegenerators daar voor hebben ?

Ik ben bv een toerenteller aan het bedenken met analoge componenten. Ik wil die nu op het breadbord bouwen. Het lijkt me handig als dat ding dan automatisch een sinus produceert van 500 tot 5000Hz (kan ook door aan het knopje te draaien maar even voor het idee) Maar dan moet ik er dus eerst een sinus van 500 Hz invoeren met een andere functie generator. Is dat het idee erachter.

fred101

Op 19 maart 2006 10:58:14 schreef fred101:
Dan moet ik dus twee functiegenerators daar voor hebben ?

Ik ben bv een toerenteller aan het bedenken met analoge componenten. Ik wil die nu op het breadbord bouwen. Het lijkt me handig als dat ding dan automatisch een sinus produceert van 500 tot 5000Hz (kan ook door aan het knopje te draaien maar even voor het idee) Maar dan moet ik er dus eerst een sinus van 500 Hz invoeren met een andere functie generator. Is dat het idee erachter.

fred101

Nee, geen sinus. Je hebt een zaagtandspanning nodig. Die oploopt van 0 tot 10V.
Normaal heb je daar een tweede functie generator voor nodig die de zaagtand levert, of je bouwt een zaagtand (sawtooth) generatortje. Schema's zat op het net.