ben bezig een automatisch robot voertuig te maken, maar omdat dit te toon gesteld zal worde moet dit volgens die normen gemaakt worden. In welke kleuren moet k de DC hoofdkring en de DC stuurkring bekabelen??
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
morc
Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
welk norm moet je volgen, in de kastenbouw (besturings kasten) is het al vaag, de een doet dit de ander dat.
dus vraag wat de norm is en pas daar de kleuren op aan
klein is fijn
Moderator
IS er dan een norm? 
Rood zwart voor de DC hoofdkring en paars zwart voor de stuurkring lijken mij prima, je hangt toch beide massa'a aan elkaar, anders kan je altijd nog bruin of blauw gebruiken. Leef je uit, zolang het maar logisch blijft.
Poels Design
Join the party en become famous !Bezoek ook eens : www.lucpoels.nl
Op 14 maart 2006 21:53:43 schreef Jestofunky:
ben bezig een automatisch robot voertuig te maken, maar omdat dit te toon gesteld zal worde moet dit volgens die normen gemaakt worden. In welke kleuren moet k de DC hoofdkring en de DC stuurkring bekabelen??
Ik denk dat je het betse de DC Hoofdkring in Donkerblauw of zwart kan doen en de Stuurkring altijd als het DC is in Lichtblauw. ALs het AC is in rood!
Rood: Stuurking AC
Licht Blauw: Stuurking DC
Donker Blauw: Vermogenkring Dc
Zwart: Vermogenkring
Normen genoeg, wetten en verplichtingen geen.
Veel duitse kasten gebruiken rood voor de 230VAC en blauw voor de stuurstroom, blauw met een wit streepje voor de min.
Engelse kasten gebruiken rood, blauw en geel voor de drie fasen van de 400Vac.
Ik gebruik vaak rood voor de plus, bij sommige klanten geel voor geschakelde DC en groen voor de min. Andere willen de gele juist weer voor de AC stuurstroom (voor zover dit nog voorkomt.
Grijs voor analoge signalen en wit voor de veiligheidscircuits komt ook voor.
De meeste grotere fabrieken hebben een eigen norm. Dit kan in een concern (Nestle, Unilever enz) per fabriek anders zijn.
Kortom: bedenk zelf maar wat gezelligs.
morc
Klopt, bij ons (ook grote fabriek) het volgende
Geel= + 24 v DC
Wit = 0 v DC
Rood = 24 vAC
Donkerblauw = stuurspanning
oranje = vreemd spanning
ENZ. ENZ.
Kortom er is geen echte regel alleen de regels van het bedrijf waar je werkt of klubje waar je mee hobby´t
Het maakt ook niet zoveel uit, als er in de documentatie maar staat wat wat is, alleen geel/groen is heilig!
Maarja aarde en robot gaat toch niet samen.
[Bericht gewijzigd door morc op ]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
het enige wat je NIET moet doen is alles cableren met roded draad zoals het russiche MIR ruimtestation.
morc
Op 21 maart 2006 20:16:54 schreef free_electron:
het enige wat je NIET moet doen is alles cableren met roded draad zoals het russiche MIR ruimtestation.
of een oude BBC installatie
Op 14 maart 2006 22:37:08 schreef free_electron:
blauw met roze bollen
Bestaat zo'n kabel eigenlijk wel?
Op 21 maart 2006 20:09:06 schreef morc:...Het maakt ook niet zoveel uit, als er in de documentatie maar staat wat wat is, alleen geel/groen is heilig!...
Ook geel/groen is niet heilig en wordt gewoon voor andere zaken gebruikt.
Meten, documentatie erbij houden, nadenken en niks als vanzelfsprekend aannemen redt levens en installaties.
morc
Mee eens, meten is van levensbelang, zeker als de installatie wat ouder is en er al 20 monteurs voor je zijn geweest.