Mag ik uit de berichten van Jan Klaasen opmaken dat de leverancier niet erg royaal is met informatie?

Als het dan toch door iemand getest wordt zoals gemeld dan zou het fijn zijn dat er kritisch gekeken wordt naar het produkt en de resultaten even melden hier op CO.
Want op zich is 59 euro niet erg duur voor een machine, maar als het geen goede machine is dan is iedere euro er één te veel.

SWSje

De minikolomboor is besteld en zal een dezer dagen binnen komen. Ik zal er zeker kritisch naar kijken en mijn bevindingen hier neerzetten.

Zou je dan ook wat close upjes van de boorkop en dergelijke kunnen maken? :)

Uiteraard, zoals het hoort bij een goede review ;)

Klinkt prima.

In het verleden heb ik een kolomboormachine gekocht, zag er wel goed uit, maar zodra er het wat zwaardere boorwerk op gedaan wordt klappert het ding behoorlijk.

Zit toch ergens speling in wat zo op het oog bij aankoop niet te zien was.

Even een "vuurproef" kan dus geen kwaad. :D

SWSje

Ik wacht af.... ik wil het wel eens zien. en inderdaad erg ruim is de leverancies niet met de informatie. nog geen mail terug gehad met meer dan 5 regels, maar dat kan de drukte ook zijn.

[edit]Ik zie net een mail van de leverancier....verzending naar meerdere adressen is mogelijk, nu geven ze verzendkosten van 6 euro, terwijl dit eerder 7,50 zou zijn, wat heb jij betaald KillerB the Supreme [/edit]

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op ]

Ik betaal ook 6 euro, maar dat is dan wel met vooruitbetalen, anders was het 13,50 onder rembours.

ik ben benieuwd wat eruit komt. Ik wil namelijk de komende weken weer wat printjes gaan maken dus dan zou dit ding ook makkelijk zijn.

Het pakketje zou vanochtend verstuurd zijn. Morgen waarschijnlijk binnen.

Als er dan morgen iemand gaatjes aan het boren is dan is het de postbode die probeert het geheel aan de binnenkant van de deur te krijgen :-)

SWSje

Prima, doos open en boren maar :)
Even op vol vermogen laten werken (vol belasten) brengt vaak gebreken aan het licht.

SWSje

Ben hem aan het testen en mijn eerste indrukken zijn echt heel goed! :)

Vanuit de doos heb je al direct het gevoel dat je met iets degelijks te maken hebt, in tegenstelling tot de plastic rommel van een dremelstandaard oid. Het ding weegt behoorlijk veel (~7kg), maar dat mag ook wel, hij is namelijk compleet van metaal gemaakt. Hij komt bijna compleet geassembleerd uit de doos, alleen de boorkop en de hendels zitten er los bij.

Wat meteen opviel was de hoeveelheid vet waarmee al het metaal behandeld was. Het vet beschermt het metaal natuurlijk tegen roesten en het zorgt voor smering van bepaalde onderdelen, maar er zat wel zoveel vet op dat ik het er eerst op bepaalde plekken vanaf heb gehaald. Bijvoorbeeld van het voetstuk. Hier is toch geen smering nodig, en alle stof van de epoxyplaten zou er toch maar in komen te zitten.

Het frame is erg stevig, een kracht van ommenabij de 10 kilo direct boven op de kop uitgeoefend levert een verticale beweging van ~0.3mm op.
Het voetstuk staat verder stevig op de grond, de machine gaat niet bewegen over de tafel als je de hendels bedient.

En dan nu misschien wel het belangrijkste, de speling op de boorkop.
De verkoper loog niet toen hij zei dat er geen speling op zat. Wel goed, geen speling is natuurlijk niet te zeggen, maar in ieder geval geen voelbare speling. En dat over het complete bereik van de hendel. Dat is in ieder geval een zeer groot pluspunt van dit apparaat.

Voor als nog laat ik het hier even bij, ik ga eerst een bak koffie drinken, daarna zal ik nog foto's plaatsen en dieper in gaan op de interne werking van het ding :)

Oh ik heb al een aantal gaatjes geboord in een epoxy print en dat ging echt super :D Later ook meer hierover

heel mooi....meer meer meer, nu de keuze nieuwe broek of boor machine... maar stufi komt vrijdag weer

Ok, laten we eerst beginnen met een overzichtsfoto:

http://www.xs4all.nl/~angenen/Roel/Drill/Drill_01.jpg

Hier is de kolomboor volledig geassembleerd. Je hebt de keuze om slechts één van de twee hendels erop te monteren, en eventueel kun je de hendel verdraaien naar een gewenste uitgangspositie. Daarnaast is het mogelijk de hendels horizontaal te verplaatsen over de as heen, tevens naar de andere kant van de machine voor linkshandigen.
Het voetstuk bevat twee sleuven waarmee voorwerpen vastgeklemd kunnen worden, en, erg belangrijk, een gat waardoor de boor kan zakken.
De kap bovenop zit vast met twee inbusbouten waarvoor je zelf nog een inbussleutel moet hebben wil je de kap eraf halen. Een draaisleutel voor de boorkop ontbreekt gelukkig niet.

De achterkant ziet er dan zo uit:

http://www.xs4all.nl/~angenen/Roel/Drill/Drill_02.jpg

Verder niet zo heel spannend. Zichtbaar zijn in ieder geval twee stelschroeven waarmee de hoogte van de boor versteld kan worden. De onderste ring is voor het limiteren van de stelhoogte. De boorkop kan maximaal tot iets meer dan 11cm boven het voetstuk geplaatst worden. Dit is dus nog zonder een boortje oid erin.
Je ziet hier overigens ook het andere eind van de as waarop de hendel gemonteerd kan worden (voor de linkshandigen dus).

Volgende foto is van de tekst op de voorkant van de kap:

http://www.xs4all.nl/~angenen/Roel/Drill/Drill_05.jpg

Ah vier mogelijke snelheden! Dat stond niet op de website ;) Dit trucje is mogelijk doordat de pulli's verschillend qua grootte zijn. Omwisselen op de assen levert de gewenste snelheden op tot 11400 RPM (onbelast)

Laten we eens naar de pulli's kijken:

http://www.xs4all.nl/~angenen/Roel/Drill/Drill_03.jpg

Ah juist, dit ziet er goed uit :) Aandrijving via een een simpel doch redelijk dik bandje. Het bandje is echter iets te dik waardoor deze niet geheel in de groef van de pulli valt. Het gevolg is extra frictie wat zorgt voor de nodige warmte ontwikkeling tijdens het draaien. Ik denk dat het bandje eerst iets moet inslijten op de pulli, daarna zal de frictie minder zijn. Het is dus niet aan te raden om in het begin voor lange tijd op hele hoge snelheden te draaien.
Een deel van het verticale bewegings mechanisme is hier ook al te zien (is wel beetje donker magoed). Belangrijk is dat de motor vastzit op het bewegende deel. Er zit dus geen aparte askoppeling voor op. De veer die zichtbaar is op de foto is bijzonder sterk en drukt het geheel goed naar boven toe. De metalen staaf (30mm diameter) binnen de veer is gesmeerd met vet, en bevindt zich in de geleiding. Je kunt de geleiding nog net op de foto onderscheiden (rechts onderaan de veer). Deze geleiding loopt van boven tot onder door (pak uhm beet 70mm), met een uitsparing in het midden waar de as van de hendel middels een tandwiel - tandlat systeem voor de beweging zorgt.

Niet zichtbaar, maar wel aanwezig, voorop een aanwijzer waarop zichtbaar is hoe diep je aan het boren bent (mm verdeling). De maximale slag van het verticale mechanisme is ongeveer 33mm.

Dan gaan we verder kijken naar de boorkop:

http://www.xs4all.nl/~angenen/Roel/Drill/Drill_04.jpg

De boorkop ziet er kwalitatief gewoon goed uit en biedt plaats aan boortjes van 0.6 - 6mm. Op de foto zit er een boortje in van 1.0mm. De kop moet tijdens het opbouwen vastgeklemd worden op de as. Volgens de handleiding dien je daarvoor een stuk hout onder de kop te leggen, de kop helemaal naar binnen te draaien en vervolgens met de hendel de kop in het hout drukken. Als je hard genoeg drukt klikt de kop vanzelf ineens vast op de as.

- De prestaties -

De ingebouwde motor neemt een vermogen op van 150W. Als je het vergelijkt met een normale boormachine kun je al snel concluderen dat dit niet heel veel is. Als je daarbij gebruik gaat maken van een grote overbrenging en dus hoge toeren kun je wel nagaan dat er niet heel veel koppel overblijft bij de kop. De motor heeft dan ook de neiging om te zakken in toerental op het moment dat deze belast wordt. Ik heb echter een aantal gaatjes geboord met de 1mm boor in epoxy en daarbij is nog geen sprake van toerental daling. Daarbij moet opgemerkt worden dat ik met de laagste overbrenging heb gewerkt (2800 rpm) en dat ging prima door de printplaat heen.

De zijwaartse speling op de kop had ik het al eerder over gehad, deze is niet voelbaar aanwezig. Ik heb echter bekeken hoeveel de kop beweegt op het moment dat er een zijwaartse kracht op komt te staan. Bij een kracht van ~100N beweegt de kop ~0.2mm. En dat komt puur van de verdraaing van het frame en dus niet de speling van het mechanisme. De speling blijft ~0.2mm als je de kop volledig naar beneden hebt gestuurd.

De hendel heeft ook iets speling, en wel bij de tandlat, echter alleen vóór de daadwerkelijke aanslag van de tandlat. De speling bedraagd ~5mm, gemeten op het uiteinde van de hendel(!). Deze speling is dus echter alleen aanwezig bij bij het eerste stuk van de hendelslag. Daarna zit de as van de hendel goed gekoppeld op de tandlat en zorgt de stevige veer ervoor dat de speling wegblijft.
Misschien als de as beter afgesteld wordt dat je de eerste speling ook nog kwijt kunt raken, ik zal eens het een en ander gaan proberen later.

Voor nu heb ik wel weer genoeg getypt. ik hoop dat jullie hier al iets mee kunnen. Mochten jullie nog specifieke dingen willen weten, vraag het dan gerust. Ik zal de komende dagen nog wat meer van mijn bevindingen neerzetten.

vraagje wat doet een 6mm boortje in alluminum of plaatstaal. dit in verband met het maken van centreer gaten frontplaten

Erg goed review :)

Klinkt allemaal erg positief, dus ik zou op basis van dit verhaal dan zeggen; bestellen dat ding.

Jan, dat zal ik dan morgen even testen, vanwege het geluid kan ik momenteel niet meer gaan boren hier.

Paar opdatums:

De 5mm speling voor de aanslag van de hendel is dus inderdaad te verhelpen. Aan beide kanten van de as zitten twee verchroomde ringen, door deze af te stellen kun je de eerste aanslag speling er volledig uithalen.

De hendel blijkt overigens niet helemaal instelbaar, er zitten namelijk twee kleine uitsparingen op de as, waarin de inbusbout van de hendel valt. De hendel kan daardoor dus niet horizontaal verplaatst worden (alleen links of rechts) en ook niet verdraaid ingesteld worden.

Klinkt erg hoopvol en aantrekkelijk allemaal.

Alleen het lawaai, is ie erg rumoerig? of is dat een onjuiste conclusie gezien de reactie van KillerB the Supreme?

SWSje

Op 22 maart 2006 23:01:36 schreef Jan klaasen:
vraagje wat doet een 6mm boortje in alluminum of plaatstaal. dit in verband met het maken van centreer gaten frontplaten

Oude techniek sorry,

Centerpunten maak je met 'n centerpunt.
In zachte metalen kun je gebruik maken van zo'n centerpunt.
Voor staal ook, maar dan komt voorzichtigheid om de hoek.
Ook nog niet genoemd is de kraspen.
Hiermee maak je het mogelijk de centreerlijnen te maken.
De centerpunt zet je precies hierop, en dan 'n tikje met de hamer, dit is het begin van gaatjes boren.
Met die printplaten is het natuurlijk iets anders.

Doe je wel voorzichtig i.v.m. rondvliegende verspaning.

mvg

p.s. bedankt voor de erg mooie foto's, en dat mag gezegt.

Dit klinkt allemaal zeeer aantrekkelijk!!!

Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen!
verdere vragen komen me zo niet in beschonken/late toestand in me op..

tukhoi
Michel :)

Op 23 maart 2006 00:40:32 schreef Wiedewa:
[...]

Oude techniek sorry,

Centerpunten maak je met 'n centerpunt.
In zachte metalen kun je gebruik maken van zo'n centerpunt.
Voor staal ook, maar dan komt voorzichtigheid om de hoek.
Ook nog niet genoemd is de kraspen.
Hiermee maak je het mogelijk de centreerlijnen te maken.
De centerpunt zet je precies hierop, en dan 'n tikje met de hamer, dit is het begin van gaatjes boren.
Met die printplaten is het natuurlijk iets anders.

Doe je wel voorzichtig i.v.m. rondvliegende verspaning.

mvg

p.s. bedankt voor de erg mooie foto's, en dat mag gezegt.

Dat weet ik... (ik heb ook mts elec gedaan) toch vind ik het fijn om fronten en dergelijke klein voor te boren. ne in een kolom gaat dat wel een stuk beter recht een goed

Nog een vraag als je met 11000 toeren boort (in printplaat)... hoe zit dat dan met de kracht / toerenverlies

Vanavond zal ik wat testen gaan uitvoeren op hogere snelheden.

Over het geluid, tja het ding maakt wel wat lawaai. Hangt er natuurlijk ook vanaf op wat voor ondergrond je het ding hebt staan. Het is vergelijkbaar met een normale boormachine (geen accuboormachine).

Ik zal vanavond ook wel ff een filmpje met geluid maken, van boren in een PCB en met een 6mm boor in alu.