Als ik het goed zie, alleen de knoppen eraf, schroeven aan de onderzijde losschroeven en de luidspreker geheel uitnemen of alleen de draden lossolderen.
De radio komt dan met afstemschaal en al uit de behuizing.
Blijf maar van de snaartjes daarvan af.
Hey
Ik heb vandaag 2 doe-het-zelf zaken bezocht en
daar hadden ze geen spuitbus met lucht.
Dan probeer ik het maar met een plantenspuit.
Strax zal ik chassis eruitnemen.
Mss vandaag foto's ervan.
Grtz
Meert
--------
EDIT
Foto's zijn voor het weekend is nog niet helemaal
"stofvrij".
En ik moet nog even w8e op het fototoestel
van men vader.
Hij heeft geen tijd in de week
.
[Bericht gewijzigd door Meert op ]
Hey
Ik heb gisteren het chassis uit de radio gehaald
en de radio vanbinnen grondig "uitgestoft".
Eerst haalde ik de lampen uit de radio maar schreef eerst
op waar ze stonden.
Ik heb ze opgeborgen in keukenpapier in een doos.
Ik keek onderaan het chassis en 
Wat een wir war.
Foto's volgen vanavond of morgen
Thx voor hulp tot nu toe
Grtz
Meert
Op 24 maart 2006 17:27:50 schreef Henry S.:
Suc6, er zit logica in die wirwar
zeker 
ik ben nu zwaar op zoek naar het schema ik denk dat ik
bijna alle site's al gehad heb 
Heb nu al zeker 3 uur constant gezocht naar schema:
ONVINDBAAR 
Ken jij iemand die deze in bezit heeft ???
Op 24 maart 2006 18:28:30 schreef Meert:
Heb nu al zeker 3 uur constant gezocht naar schema:
ONVINDBAARKen jij iemand die deze in bezit heeft ???
Heb je al een mailtje gezonden naar het SBR museum?
Pertinax
Mijn thuis is waar mijn Weller staat
SBR schema's zul je niet al te gauw vinden...
Hier staan er een 20-tal:
http://www.radiomuseum.be/sch_intro.php
Uw toestel zit er niet bij.
Kies er één uit met dezelfde buizenbezetting.
Heb je van Marc niets gekregen? (zie ander forum) Misschien zat uw hotmailbox vol of is hij te klein.
Op 24 maart 2006 20:29:23 schreef Pertinax:
SBR schema's zul je niet al te gauw vinden...Hier staan er een 20-tal:
http://www.radiomuseum.be/sch_intro.phpUw toestel zit er niet bij.
Kies er één uit met dezelfde buizenbezetting.Heb je van Marc niets gekregen? (zie ander forum) Misschien zat uw hotmailbox vol of is hij te klein.
Site reeds bezocht 
Marc helpt me zeer goed via e-mail.
Hij heeft het schema ook niet 
Hij gaat dit weeken ook eens zoeken.
Groetjes
Meert
Iemand lid
van het museum in olen ???
Kreeg e-mail terug waarin ie zei dat ik
eerst 5€ moet storten om het schema
te krijgen.
Groetjes
Meert
FOTO's ZIJN ER !!!
Lampen:
Grootte afbeelding
Chassis bovenaan + plaats lampen:
Grootte afbeelding
Chassis vooraan:
Grootte afbeelding
Chassis onderaan:
Grootte afbeelding
Chassis onderaan midden:
Grootte afbeelding
Speaker achteraan:
Grootte afbeelding
Speaker vooraan:
Grootte afbeelding
Chassis + speaker moet nog eens wordt afgespoten met
lucht.
En daarna wat stof wegnamen met kwast.
Nu weet ik dat ik de condensatoren moet vervangen
maar welke ?
De metalen van op het chassis ?
Indien ja, heb ik al de tip gekregen om
onderaan andere condensatoren te zetten zodat
de metalen, originele kunnen blijven staan.
Groetjes
Meert
Pertinax
Je hebt er wel werk van gemaakt zeg!
Als je begint met vervangen zal je het ganse toestel herbouwen... Niet alle C's die slecht (minder goed) zijn moeten vervangen worden. Ook de weerstanden kunnen slecht geworden zijn. Soms begin je aan een toestel dat op het eerste zicht niet veel mankeert. En op het einde heb je een respectabel aantal componenten vervangen. Het gaat er om hoe ver je wilt gaan.
Zeker na te zien, en desnoods vervangen: voedingselko en koppelC naar de eindtrap. Zonder goede afvlakking heb je brom, dat hoor je gewoon, en met een slechte koppelC zal de eindlamp snel defect gaan.
Onderaan een schema van een radio met ongeveer gelijkaardige buizen, kwestie van u op weg te helpen.
De voedingselko's zijn die aluminium kokers links van de afstemcondensator. Voor zover ik kan zien, is er eentje geïsoleerd opgesteld. Dat heeft te maken met de manier waarop de buzien ingesteld worden. Voorlopig nog niet van belang voor de herstelling. Als je zware brom hebt, of de elko's worden warm, dan moet je die vervangen.
De koppelC zit aan het rooster van de eindbuis (6V6), en zorgt voor DC scheiding met de voorgaande buis (6SQ7).
Is die lek, dan wordt het rooster positief en gaat de eindbuis teveel stroom trekken, en tenslotte defect gaan.
Op het schema is dat C30 van 10.000cm. Voor het gemak lees je cm als pF.
In uw toestel ga je gewoon op zoek. Het rooster van de 6V6 is pin 5. Je telt in wijzerzin, vanaf de nok, gezien vanaf de onderkant. De pin links van de nok is pin 1.
Nu zoek je van waar het LF van de 6SQ7 vandaan komt. Dat vertrekt aan de anode, pin 6. Die anode is enerzijds met een relatief grote weerstand aan de plus hoogspanning verbonden. Anderzijds via een mogelijke RC combinatie met het rooster van de eindbuis. De C die daartussen zit is in principe altijd verdacht.
Je kunt meten of die goed is door het toestel in te schakelen, en de spanningen op rooster en kathode (of er tussen) te meten. Als het verschil van die spanningen, of het rooster positief is tov. kathode, dan moet de C vervangen worden.
In feite gaat het veel sneller in praktijk dan als je het moet opschrijven.
Sluit het toestel aan met een lamp is serie, en kijk wat hij doet. Heb je ontvangst, dan zit je al redelijk goed. Heb je geen ontvangst, probeer dan de radio als versterker door de PU ingang te testen (vinger op leggen, en je moet een krachtige brom horen). Heb je geen LF, dan voeding controleren. En dan weer van achter naar voor werken.
Een buizenboek kan handig zijn als je geen schema hebt.
Laat maar weten als iets niet duidelijk zou zijn.
groot schema:
http://users.pandora.be/on1aht1/ferriet/groot.jpg
Op 25 maart 2006 19:15:13 schreef Pertinax:
[...]
Je kunt meten of die goed is door het toestel in te schakelen, en de spanningen op rooster en kathode (of er tussen) te meten. Als het verschil van die spanningen, of het rooster positief is tov. kathode, dan moet de C vervangen worden.
[...]
Wat bedoel je met je werk ervan gemaakt?
Redelijk ingewikkeld voor een "noob" in oude radio's als ik.
Kan je niet zeggen welke condensatoren ik moet vervangen?
Aan waarde, op foto type ofzo..??
Leraar elektriciteit van men zegt om de metalen C's te vervangen
en de lampjes van de zenderplaat.
en dan eens te testen.
SBR museum heeft het schema NIET 
Groetjes
Meert
Op 25 maart 2006 19:15:13 schreef Pertinax:
Je hebt er wel werk van gemaakt zeg!
De voedingselko's zijn die aluminium kokers links van de afstemcondensator. Voor zover ik kan zien, is er eentje geïsoleerd opgesteld. Dat heeft te maken met de manier waarop de buzien ingesteld worden. Voorlopig nog niet van belang voor de herstelling. Als je zware brom hebt, of de elko's worden warm, dan moet je die vervangen.
Deze zij toch wel belangrijk om te vervangen.
Daar komt de hele spanning over.
Je bedoeld toch die 2 ronden tussen afstem C en die dikke ronde C.
Wanneer zou jij het toestel onder spanning zetten ???
Eerst voedingselko's vervangen en Koppel C?
------------
EDIT:
Nu moet ik weg
ik zla de rest morgen vragen.
Pertinax
De voedingselko's zijn die twee ronde kokers. Die andere iets dikkere, ronde koker lijkt mij een spoel, en te laag voor een condensator (in die tijd toch). Er zal iets opstaan in de aard van 8+8 uF/450V. Het lijken mij types waarvan er meerdere in één behuizing zitten.
Er is inderdaad veel kans dat de voedingselko's verouderd zijn, maar het is niet altijd nodig die te vervangen.
In principe is alles verdacht, je kan niet zomaar zeggen wat moet vervangen worden om de radio terug spelend te krijgen. Het kan ook zijn DAT die gewoon speelt. Maar controle is wel nodig.
Je mag die radio meteen onder spanning zetten, zonder dat je al iets vervangen het, maar wel met een gloeilamp van 100W in serie.
Voordeel van buizen bij halfgeleiders is dat zij tegen een stootje kunnen en niet meteen kapot gaan.
Aan de hand van de waarnemingen kun je dan besluiten wat moet vervangen worden, of waar je moet gaan zoeken.
De rest zal wellicht voor morgen in de late namiddag zijn 
Hey,
Ik heb een (groot) probleem
ik heb een elco van van 33µF en 385V nodig om men radio verder te repareren, ik heb al een paar winkels gedaan maar niets 
Is er mss iemand die deze waarde heeft?
Iemand met een hersteldienst mss?
Alvast bedankt
Meert
Op 2 mei 2006 17:31:48 schreef Meert:
Hey,
ik heb een elco van van 33µF en 385V nodig om men radio verder te repareren, ik heb al een paar winkels gedaan maar niets
Meert
Is dat de voedingselco?
Als je de lampgelijkrichter door een diode vervangt, dan kun je toch gewoon een grotere elco steken? (is dat zo?)
zweetvoetje
Free the whales!
Ik dacht dat de gelijkrichter er lang niet altijd zo gecharmeerd van is als je een grotere elco ervoor in de plaats zet...
Wat wel kan is 10 330uF 50V elco's met aan iedere elco 1MOHm parallel.
10 stuks 330 kan wellicht wat te groot uitvallen.....
Of het nu van de hoofdvoeding is of een andere ontkoppelelco, iets groter kan geen kwaad.
47 uF/400V is gangbaar en overal te koop voor onder de 2 euro.
Op 2 mei 2006 17:37:43 schreef zweetvoetje:
Ik dacht dat de gelijkrichter er lang niet altijd zo gecharmeerd van is als je een grotere elco ervoor in de plaats zet...Wat wel kan is 10 330uF 50V elco's met aan iedere elco 1MOHm parallel.
Ik zou liever een 385V 33µF condensator hebben,
Heeft niemand er zo 2 in zen hersteldienst?
Dat zal dan een noodoplossing zijn.
33 uF/385V is niet echt een standaard waarde, tenminste tegenwoordig.
Wat ik hierboven al schreef, 47/400 is standaard en mag geen enkel probleem zijn voor de gelijkrichtbuis in je radio.
Op 3 mei 2006 16:06:10 schreef KT88:
33 uF/385V is niet echt een standaard waarde, tenminste tegenwoordig.
Wat ik hierboven al schreef, 47/400 is standaard en mag geen enkel probleem zijn voor de gelijkrichtbuis in je radio.
Heb jij deze 47µF / 400V?
Ik heb gehoord dat dit niet erg is om een hogere waarde te steken als je de radio niet aanzet
als de lampen nog warm zijn.
Groetjes
Meert