Lees eens rustig en twee keer mijn vorige tekst...

Op 25 maart 2006 19:15:13 schreef Pertinax:
Je hebt er wel werk van gemaakt zeg!
De voedingselko's zijn die aluminium kokers links van de afstemcondensator. Voor zover ik kan zien, is er eentje geïsoleerd opgesteld. Dat heeft te maken met de manier waarop de buzien ingesteld worden. Voorlopig nog niet van belang voor de herstelling. Als je zware brom hebt, of de elko's worden warm, dan moet je die vervangen.

Deze zij toch wel belangrijk om te vervangen.
Daar komt de hele spanning over.
Je bedoeld toch die 2 ronden tussen afstem C en die dikke ronde C.

Wanneer zou jij het toestel onder spanning zetten ???
Eerst voedingselko's vervangen en Koppel C?

------------
EDIT:

Nu moet ik weg
ik zla de rest morgen vragen.

De voedingselko's zijn die twee ronde kokers. Die andere iets dikkere, ronde koker lijkt mij een spoel, en te laag voor een condensator (in die tijd toch). Er zal iets opstaan in de aard van 8+8 uF/450V. Het lijken mij types waarvan er meerdere in één behuizing zitten.

Er is inderdaad veel kans dat de voedingselko's verouderd zijn, maar het is niet altijd nodig die te vervangen.

In principe is alles verdacht, je kan niet zomaar zeggen wat moet vervangen worden om de radio terug spelend te krijgen. Het kan ook zijn DAT die gewoon speelt. Maar controle is wel nodig.

Je mag die radio meteen onder spanning zetten, zonder dat je al iets vervangen het, maar wel met een gloeilamp van 100W in serie.
Voordeel van buizen bij halfgeleiders is dat zij tegen een stootje kunnen en niet meteen kapot gaan.
Aan de hand van de waarnemingen kun je dan besluiten wat moet vervangen worden, of waar je moet gaan zoeken.

De rest zal wellicht voor morgen in de late namiddag zijn :+

Hey,

Ik heb een (groot) probleem
ik heb een elco van van 33µF en 385V nodig om men radio verder te repareren, ik heb al een paar winkels gedaan maar niets :(

Is er mss iemand die deze waarde heeft?
Iemand met een hersteldienst mss?

Alvast bedankt
Meert

Op 2 mei 2006 17:31:48 schreef Meert:
Hey,
ik heb een elco van van 33µF en 385V nodig om men radio verder te repareren, ik heb al een paar winkels gedaan maar niets :(
Meert

Is dat de voedingselco?
Als je de lampgelijkrichter door een diode vervangt, dan kun je toch gewoon een grotere elco steken? (is dat zo?)

Ik dacht dat de gelijkrichter er lang niet altijd zo gecharmeerd van is als je een grotere elco ervoor in de plaats zet...

Wat wel kan is 10 330uF 50V elco's met aan iedere elco 1MOHm parallel.

10 stuks 330 kan wellicht wat te groot uitvallen.....

Of het nu van de hoofdvoeding is of een andere ontkoppelelco, iets groter kan geen kwaad.
47 uF/400V is gangbaar en overal te koop voor onder de 2 euro.

Op 2 mei 2006 17:37:43 schreef zweetvoetje:
Ik dacht dat de gelijkrichter er lang niet altijd zo gecharmeerd van is als je een grotere elco ervoor in de plaats zet...

Wat wel kan is 10 330uF 50V elco's met aan iedere elco 1MOHm parallel.

Ik zou liever een 385V 33µF condensator hebben,
Heeft niemand er zo 2 in zen hersteldienst?
Dat zal dan een noodoplossing zijn.

33 uF/385V is niet echt een standaard waarde, tenminste tegenwoordig.
Wat ik hierboven al schreef, 47/400 is standaard en mag geen enkel probleem zijn voor de gelijkrichtbuis in je radio.

Op 3 mei 2006 16:06:10 schreef KT88:
33 uF/385V is niet echt een standaard waarde, tenminste tegenwoordig.
Wat ik hierboven al schreef, 47/400 is standaard en mag geen enkel probleem zijn voor de gelijkrichtbuis in je radio.

Heb jij deze 47µF / 400V?
Ik heb gehoord dat dit niet erg is om een hogere waarde te steken als je de radio niet aanzet
als de lampen nog warm zijn.

Groetjes
Meert

Jazeker heb ik die elco's liggen.

www.baco-army-goods.nl en www.kent-electronics.nl hebben ze ook liggen, tussen de 1 en 2 euro per stuk ben je dan klaar.

Op 4 mei 2006 18:39:59 schreef KT88:
Jazeker heb ik die elco's liggen.

www.baco-army-goods.nl hebben ze ook liggen, tussen de 1 en 2 euro per stuk ben je dan klaar.

Zie ik hier iets leuks :)

Hij heeft ook elco's van 33µF en 450V
deze kan ik dan gebruiken ;)

Als de gelijkrichter een 5Z3 is, dan is 33uF inderdaad het maximum.
Alhoewel, ik geloof dat de tolerantie van elko's tussen -10% en +50% ligt.
Je kan ook 22uF en 10uF parallel gebruiken.

http://users.pandora.be/on1aht1/5Z3.jpg

Hey,

Marc die me zeer goed helpt zegt me dat ik best de oude C's uit hun metalen behuizing haal (2 ronden op chassis).
Nu beschrijft hij het wel maar ik snap het niet zo goed

Weet iemand een site waar me er foto's van heeft?

Groetjes
Meert

Op 12 mei 2006 18:04:24 schreef Meert:
Hey,

Marc die me zeer goed helpt zegt me dat ik best de oude C's uit hun metalen behuizing haal (2 ronden op chassis).
Nu beschrijft hij het wel maar ik snap het niet zo goed

Weet iemand een site waar me er foto's van heeft?

Groetjes
Meert

Even hier kijken, met fotoverslag http://tips-en-trucs.verdijk.info/condensatoren/elco.htm
Naar onder scrollen

Leg iets op je tafel ter bescherming, het geeft een behoorlijke rommel.

Ik vraag me af waarom elco's en condensatoren vernieuwen als het misschien niet nodig is.
Ik heb al heel wat van die ouwetjes weer aan de praat gemaakt en probeer ze altijd zo origineel mogelijk te houden.
Zeer waarschijnlijk ga je de radio toch niet permanent gebruiken en dan zou ik de elco's als die nog goed zijn gewoon laten zitten.
Je begint met de voedingselco's opnieuw te formeren.
Je soldeert de aansluitdraden los en sluit op de elco via een weerstand van zo'n 100ohm of hoger een regelbare voeding aan en zet die op ong. 10 volt met je universeel controleer je de stroom die naar de elco gaat. Laat dit zo een tijdje staan en kijk of je meter terug loopt. Als de meter op een heel lage waarde staat dan ga je rustig de spanning opvoeren.
Omdat ik een dubbel uitgevoerde voeding heb kom ik tot de 80V.
Dit hele proces moet je niet al te snel doen, ik doe er meestal een dag over.
Hierna elco's weer aansluiten en de 230V erop.
Na het opgloeien van de buizen regelmatig even aan de elco voelen of ie niet warm wordt. Wordt ie warm dan zal je 'm alsnog moeten vernieuwen of van een nieuwe inhoud moeten voorzien. Heb je een zware brom dan heeft ie waarschijnlijk geen capaciteit meer en houd je er tijdelijk even eentje parallel tegenaan [let goed op de plus en de min !!!]. Brom weg dan moet je de elco toch vervangen. Blijft de brom dan heb je zeer waarschijnlijk een kortsluiting en dan moet je je radio heel snel uitzetten en met je universeel op zoek gaan.
Wat de koppelcondensatoren betreft, dat is weer een ander lang verhaal. Voorlopig kan je vooruit.

Groet Jeroen

Op 13 mei 2006 00:02:17 schreef jerdijk:
Ik vraag me af waarom elco's en condensatoren vernieuwen als het misschien niet nodig is.
Ik heb al heel wat van die ouwetjes weer aan de praat gemaakt en probeer ze altijd zo origineel mogelijk te houden.
Zeer waarschijnlijk ga je de radio toch niet permanent gebruiken en dan zou ik de elco's als die nog goed zijn gewoon laten zitten.
Je begint met de voedingselco's opnieuw te formeren.
Je soldeert de aansluitdraden los en sluit op de elco via een weerstand van zo'n 100ohm of hoger een regelbare voeding aan en zet die op ong. 10 volt met je universeel controleer je de stroom die naar de elco gaat. Laat dit zo een tijdje staan en kijk of je meter terug loopt. Als de meter op een heel lage waarde staat dan ga je rustig de spanning opvoeren.
Omdat ik een dubbel uitgevoerde voeding heb kom ik tot de 80V.
Dit hele proces moet je niet al te snel doen, ik doe er meestal een dag over.
Hierna elco's weer aansluiten en de 230V erop.
Na het opgloeien van de buizen regelmatig even aan de elco voelen of ie niet warm wordt. Wordt ie warm dan zal je 'm alsnog moeten vernieuwen of van een nieuwe inhoud moeten voorzien. Heb je een zware brom dan heeft ie waarschijnlijk geen capaciteit meer en houd je er tijdelijk even eentje parallel tegenaan [let goed op de plus en de min !!!]. Brom weg dan moet je de elco toch vervangen. Blijft de brom dan heb je zeer waarschijnlijk een kortsluiting en dan moet je je radio heel snel uitzetten en met je universeel op zoek gaan.
Wat de koppelcondensatoren betreft, dat is weer een ander lang verhaal. Voorlopig kan je vooruit.

Groet Jeroen

Sorry maar toch ga ik deze vervangen

Nog een artikel + foto ui Retro Radio gekregen. (THX to Marc)
http://img11.picsplace.to/img10/7/tekstuitretroradio.jpg
http://img11.picsplace.to/img10/7/fotouitretroradio3.jpg
Verwacht C's deze week

btw: Heeft er nog iemand info over sbr zelf ik zoek nog wat,
ik ben fier dat belgie zen eigen radio's had :)

[Bericht gewijzigd door Meert op ]

Op 14 mei 2006 15:54:47 schreef Meert:
...ik ben fier dat belgie zen eigen radio's had :)

Beldië had zelfs redelijk veel eigen merken, zie de site van Thierry Magis:
http://users.skynet.be/radiocollection/fr/constructeurs_fr.html

Aan één daarvan, Barco, heb ik een deel van mijn site gewijd:
http://users.pandora.be/on1aht/Barco/Barco.htm

Op 14 mei 2006 17:23:34 schreef Pertinax:
[...]

Beldië had zelfs redelijk veel eigen merken, zie de site van Thierry Magis:
http://users.skynet.be/radiocollection/fr/constructeurs_fr.html

Aan één daarvan, Barco, heb ik een deel van mijn site gewijd:
http://users.pandora.be/on1aht/Barco/Barco.htm

Hey,
Nice die Barco's.
Nu ik de radio microbe te pakken heb
wil ik zeker de Belgische modellen verzamlen\opknappen.

Bendakt voor de info.
echt mooie oude foto's van de fabriek enz...

Groetjes
Meert

Op 16 mei 2006 02:11:34 schreef Henry S.:
Ook maar eens naar een NVHR beurs ;)
http://www.nvhr.nl/index.htm

Pas op. De NVHR beurzen zijn alleen voor leden toegankelijk.

hmmm heb ook nog een belgisch merk staan (ik dacht toch belgisch)
een novak. vind er alleen nagenoeg niets over op internet blijkbaar zeldzaam.
is uitgerust met rimlock buisjes.
de el41 als eindbuis
dan nog de ech41 geloof ik (of was het nu ech42?)
en dan nog de ef42 en de ebc41
als gelijkrichter een ez40
leuke radio anders