ik bouw die van norm wel. dan weet ik zeker dattie goed is.

Hoe weet je dat dan ?

Ik baseer mij op de info in dit stukje van de laserfaq.

Er zijn natuurlijk heel veel voors en tegens, maar ik zou dus andere keuzes maken. :) [edit] Zie b.v. de door mij ontworpen driver, zal hem binnenkort eens op mijn site kiepen.

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

ik had nog zomaar een vraag rond om die galvo's van Chan..

er zitten 2 spoelen in die je in serie zet ... maakt de richting van de spoelen nog wat uit?

ja,

als je er spanning op zet zal hij afstoten als je aan de as draait. zoniet dan zitten ze verkeert. teminste als ik zo in me gedachten heb.

Ik had ze openloops gemaakt (met rietjes van 5mm en daar in een magneet), en die de as in center brengt om 2 nedieum magneetjes aan de zeikant van de galvo te plaatsen. het werkte wel. maar nog niet zo mooi als de mot-1's.

kan ik ook de mot-1's closed loop maken met een pd ? kben namelijk benieuwt of dat kan .

EDIT: Ik ga het es proberen :P

Er zijn mensen die dit al hebben gedaan... Ik heb geen idee wat voor resultaten ze hiermee behaald hebben. Kijk maar eens op het forum van laserfreak.net Het zou hier ergens tussen moeten staan... Ook in dit forum is het al weleens voorbij gekomen!

Succes!

Op 2 april 2006 15:00:07 schreef Dnstje:
Kep nog es nagedacht over de laser driver om hem zo veilig temaken.

ik heb weer es getekent, waar nu wel een pot zit op de adjust pin. en met een npn over de weerstand en de pot.
want als de potwaarde weinig is zal de laser ook minder gaan branden of helemaal uit.

Dus als de npn geleid zal de lm317 zijn spanning dalen van de output en de laser doven. klopt dat? mischien zijn de waardes nog teveel/teweinig ik moet het nog es een keer uittesten op een led.
nog nadelen? piekspanningen enz?

zie plaatje.
[afbeelding]

Wel verdorie, zie ik wéér een 'vrijloopdiode' staan, wat heb je daar nou aan?

heej laser mannen,

ja ze zijn in duitsland ook al bezig geweest om die mot-1 closed loop te maken zelfde princiepe als Norm en Chan.

Is wel moeilijk omdat ie mot-1's ook al redelijk klein zijn. Maar het moet kunnen ben er ook al aan bezig geweest maar nog niet afgemaakt. Ben ook met 100 dingen te gelijk bezig en das niet helemaal goed.
Op het duitse laser forum zijn ze al een stukje verder als ons hier. Kijk alleen plaatjes daar. Ken niet zo goed duits. Maar ze maken daar ook leuke dingen.
Voor de mensen met zo'n bilda bordje die moeten daar ook maar eens kijken.

Nog ff een heel ander iets. ( weet niet of het mag )
Maar ik heb nog 2 kaartjes voor een weekend weg voor vrijdag en ik kan helaas niet. Dus als een van jullie je vriendin eens willen verrassen met een weekendje hotel. moet je maar even mailen.

Off topic.

Grtzzz Antoine

Iemand nog een 300 mw (of meer)532 nm groene laser tekoop?
Ik heb hier een 120 mw gemeten 532 nm groene laser die ik er e.v.t op in wil ruilen. Laser heeft net een paar uurtjes aan gestaan maar ik wil een zwaardere hebben.

Ook heb ik nog steeds geen DAC.
Iemand die me hier nog aan kan helpen?

Ik wil straks 3D shows kunnen geven. Welke DAC en Software kan ik dan het beste gebruiken, wat kost dit en hoe kan ik er aan komen?

Mensen die nog een rode dpss laser hebben liggen van minimaal 200 mw mogen me ook even mailen.

G_Hammink@hotmail.com

3D shows, kan dat ook al?

het lijkt me dat het er dan heel raar uit komt te zien.

en tja, er zijn mensen die nog niet eens tevreden zijn met 120mW groen...

edit: en haal je email weg, staat in je profiel

[Bericht gewijzigd door muddy op ]

3D effecten met brilletjes zijn op diverse manieren mogelijk, maar bij mijn weten niet populair vanwegen het gedoe.

Er zijn verder diverse mogelijkheden om een kleinschalige volumetrische 3d-projectie te maken met een laser, bijvoorbeeld deze of dit knutsel. :)

Ik bedoel eigenlijk dat ik met mijn laser projecktor een 3d lasershow kan geven zonder brilletjes en toestanden.
Dit heeft te maken met de software.

Op 5 april 2006 19:55:06 schreef Aart:
3D effecten met brilletjes zijn op diverse manieren mogelijk, maar bij mijn weten niet populair vanwegen het gedoe.

Er zijn verder diverse mogelijkheden om een kleinschalige volumetrische 3d-projectie te maken met een laser, bijvoorbeeld deze of dit knutsel. :)

Ik denk dat je dan een beamshow bedoeld, dat is het 3D-effect van een of meerdere tweedimensionale projectoren in de rook in een ruimte.

Dat effect is natuurlijk echt 3D, de aansturing (bij b.v. een set XY galvo's) tweedimensionaal. :)

Op 3 april 2006 20:40:53 schreef weardguy:
[...]

Wel verdorie, zie ik wéér een 'vrijloopdiode' staan, wat heb je daar nou aan?

stond ook in norm's schema :P

maare kep hier weer wat nieuws :). vandaag mijn 532nm binnegekomen en gelijk maar es aan de RGY gezet.
Pics
http://dnst.be/laser/RGY/Groen.JPG
http://dnst.be/laser/RGY/geel.JPG
http://dnst.be/laser/RGY/rood.JPG
en filmpie

http://dnst.be/laser/RGY/MVI_0201.zip[/img]
zit verder nog geen blanking op.
dat blauwe is van mijn pc kast.

EDIT: kep ff de plaatjes als link geplaats, scheeld teminste wat.

Ik heb nog 1 dingetje uitgevonden. bij een cheapo laser had ik gewoon 2 batterijtjes op aangesloten, nadat ik kortsluiting maakte met de plus en de min is de diode erna verbrand. dat zal wel door komen doordat de batterijen tijdelijk zichtzelf opladen en een piekstroom geven.

Mijn vraag is klopt dat hier boven? en zal het ook gebeuren bij voedingen?

[Bericht gewijzigd door Dnstje op ]

Hey,

Kep de leadlight 110 532nm laser binnen (5 april).
In het begin gewoon met de 5mW geprobeerd, mooi met rood jah heb je geel.

Erna heb ik de module er uit gehaalt en de potmod gedaan. tegen de klok in gedraait en kreeg gelijk huppa 20mW er uit. heb gemeten met een 3mm led. nounou das zeer fel (voor mij dan) ik meetde 63uA/2.8=22.5mW ongeveer.
wolkjes raken oke.
verder nog heb ik toch maar voor de lol een blanking TOR tussen de min gedaan. en verdraait, hij blankt gewoon super net als de roode diode van me. met de orginele driver!.

bij roelke en elektrogek die de leadlight 105 hebben deden dat niet. elektrogek heeft daarom ook een eigen driver gebouwt. er zat wel een status ledje in (rood) en er zit APC in.

verder nog zullen er nadelen vallen?

EDIT: Waarom is dit topic nu dood?

ik heb is een vraagie
hoeveel mW is de standaard pompdiode van een leadlight of andere groene laserpointer eigenlijk ?
bij laten we zeggen 1 mW groene output

Weet iemand waar je tegen een redelijke prijs 500 mW ir kan kopen :P

[Bericht gewijzigd door Electrogek op ]

Op 8 april 2006 20:22:59 schreef Electrogek:
ik heb is een vraagie
hoeveel mW is de standaard pompdiode van een leadlight of andere groene laserpointer eigenlijk ?
bij laten we zeggen 1 mW groene output

Weet iemand waar je tegen een redelijke prijs 500 mW ir kan kopen :P

leadlight pomp diode gaat tot 250-300 mw max

je kan ze pompen met 500 mw maar of de crystalen dat overleven is een ander geval
goedkoopste source voor losse laser diodes is roithner in duitsland

Op 5 april 2006 23:45:52 schreef Dnstje:
[...]

Ik heb nog 1 dingetje uitgevonden. bij een cheapo laser had ik gewoon 2 batterijtjes op aangesloten, nadat ik kortsluiting maakte met de plus en de min is de diode erna verbrand. dat zal wel door komen doordat de batterijen tijdelijk zichtzelf opladen en een piekstroom geven.

Mijn vraag is klopt dat hier boven? en zal het ook gebeuren bij voedingen?

klopt dat gebeurd op een voeding ook maar alleen als de laser een hele slechte driver heeft

Wat doet het crystal precies van een dpss laser?

het makelijks gezegt is dat ze van ir naar zichtbaar lichtmaken. maar welk stof doet dat?

Op 2 april 2006 16:26:14 schreef Aart:
[...]

Ik baseer mij op de info in dit stukje van de laserfaq.

Er zijn natuurlijk heel veel voors en tegens, maar ik zou dus andere keuzes maken. :) [edit] Zie b.v. de door mij ontworpen driver, zal hem binnenkort eens op mijn site kiepen.

@Aart,
Ken je deze site al?
Volgens mij heeft deze kerel wel door hoe het moet, ik denk dat dit ook een variatie op een schema van de laserfaq. Wellicht kan jij dit beter beoordelen.

Ziet er goed uit opzicht. tegelijk een analogo functie.
http://www.die4laser.com/dvd-rec/Die4Drive_files/Die4Drive.pdf
een andere opamp is ook mogelijk hopelijk?

ik ga hem is goed doorlezen voordat ik mijn diode er aan hang. 1ntje is al stuk :P neej ze werken niet goed op 150mA XD. van een 2.4x burner.

@ Superbeamer: Dat schema ziet er netjes uit. :) en de testresultaten ook.

Lijkt idd veel op mijn ontwerpje, alleen dan met een FET aan de uitgang, en waarschijnlijk om die reden een rail to rail opamp (zie de sheet) in plaats van een oude vertrouwde LM358-achtige.

Mijn ontwerpje was weer gebaseerd op een schema van een soortgelijke SMD-driver`ergens' uit de laserfaq, maar in dat schema zaten helaas een aantal opvallende fouten.

Heb nog een SDL-532-030F voor de liefhebbers!

Compleet in doos met voeding, draden en specificatie sheet.

Met Coherent fieldmaster gemeten vermogen is: 50 mW
Eventueel te bevestigen met een foto.

Laser is totaal 1 uur gebruikt dus nog zgan.

Vraagprijs: 200 euro, eventueel met factuur(btw á 19% komt erbij)

Weg=weg

Op 12 april 2006 12:17:57 schreef sabre:
Heb nog een SDL-532-030F voor de liefhebbers!

Compleet in doos met voeding, draden en specificatie sheet.

Met Coherent fieldmaster gemeten vermogen is: 50 mW
Eventueel te bevestigen met een foto.

Laser is totaal 1 uur gebruikt dus nog zgan.

Vraagprijs: 200 euro, eventueel met factuur(btw á 19% komt erbij)

Weg=weg

humz beetje duur dat kost een nieuwe ook
is trouwens een dreamlaser module met lose driver waarschijnlijk

als het goedkooper kostde was ik de eerste klant :P

@ ledfreak

hij zegt dattie maar 1 uurtje gedraait heeft.

Dit is idd een dream lasers module.
Deze is zo goed als nieuw.

Stuur een berichtje met een bod, ik ben de moeilijkste niet, maar er gaat niet veel vanaf, omdat ik hem voor meer heb gekocht.

Heb je mischien nog een roode (of er iemand misch nog een roode heeft) 632nm tussende 50 tot 100mW. (et mag meer zijn). liefst een diode module.

Ik ben het zat met dvd lasertjes :P.