Hallo,
Ik heb 3 vragen over schakelingen waar we stroomkringschema's van moeten maken. Zal ze eerst maar eens posten:

Schakeling 1 (donkerschakeling 1)
Met de enkelpolige schakelaar (S1), kan men de lamp (E1) op volle spanning laten branden. Met wisselschakelaar S2 kan daarna lamp E2 in serie worden gebracht met lamp E1. Daarna kan met wisselschakelaar S3 lamp E3 in serie worden geschakeld met lamp E1 en E2

Schakeling 2 (donkerschakeling 2)
Schakelaar 1 en 2 vormen een wiselschakeling, die indien de dubbelpolige schakelaar S3 uit staat, de lampen in serie kan doen branden. Staat de schakelaar S3 'IN', dan branden de drie lmapen parallel.

Schakeling 3 (controleschakeling)
Schakelaars 1 en 2 zijn dubbelpolige schakelaars, schakelaar 2 bedient lamp E2, schakelaar 3 bedient lamp E3. Met de enkelpolige schakelaar S1 kan lamp E1 worden ingeschakeld.

Ik zit hiermee al een paar uur mee te tekenen, maar het wil niet echt lukken.
De 3e lijkt me makkelijk, dit heb ik getekend: http://members.home.nl/richarddv89/controleschakeling.JPG
Maar eerst wordt er gezegd dat S1 dubbelpolig is en later wordt beweerd dat S1 enkelpolig is. Begrijp ik dit nu verkeerd ofzo?

Schakeling 2 snap ik helemaal niet, waarschijnlijk komt dat omdat ik niet helemaal snap hoe een dubbelpolige schakelaar werkt. En wat bedoelen ze met IN tussen haakjes?

En van schakeling 1 heb ik dit gemaakt: http://members.home.nl/richarddv89/schakeling1.JPG
Daarmee kan E1 op volle sterkte branden als S1 is ingeschakeld en ze staan in serie. Alleen heb ik een gevoel dat dit niet klopt.

Hopelijk is er iemand die een beetje schakeling 2 kan uitleggen en de of schakeling 1 en 3 wel goed zijn getekend.

Een dubbelpolige schakelaar is een schakelaar die de twee lijnen naar een lamp gelijktijdig onderbreekt.

Dus eigenlijk twee schakelcontacten die gelijktijdig opengaan.
Met die 'in' bedoelen ze ingeschakeld, aan, bekrachtigd,..

Ik kan niet zo goed aan de opdrachten aan uit.
Kan je per opdracht eens een figuurtje maken?

De onderste tekening kan niet kloppen.
Je hebt de onderste 2 lampen kortgesloten. Er zal nooit stroom doorvloeien..

Ok, dan heb ik het toch goed begrepen met die dubbelpolige schakelaar. Maar we moeten juist per opdracht een stroomkringschema maken, en dat ben ik dus nu steeds aan het proberen.
Zal het nog eens proberen met de 1e en 2e schakeling. Maar de 1e schakeling is wel goed?

Edit
Ik ben bezig met die 2e schakeling, maar ik snap niet dat als S3 uit staat de lampen in serie staan geschakeld en als S3 aan staat dat de lampen dan parralel staan geschakeld

[Bericht gewijzigd door Rdv89 op ]

http://img339.imageshack.us/img339/4586/bla8nr.jpg[/URL]

dit is volgens mij de oplossing voor je eerste opdracht..
De opdracht is niet eenduidig.. maar voor zover je er iets van kan maken.

Een wisselschakelaar is er maar 1 hé,
wisselend tss twee lijnen.

Van die wisselschakelaar kwam ik ook net achter. Had het schema bijna klaar, ietsje anders as die van jou, maar komt op hetzelfde neer. In ieder geval heel erg bedankt!

Van schakeling 3 heb ik dit gemaakt, misschien dat er een typefoutje in de vraag stond. Hierbij zijn schakelaars 2 en 3 dubbelp. schakelaars, i.p.v. 1 en 2. En is schakelaar 1 de enkelpolige schakelaar.
http://members.home.nl/richarddv89/schakeling3.JPG

Dan zal ik morgen wel even navragen hoe het zit met schakeling 2.

Probleem no2 is niet zo moeilijk.
Ik heb hier wel een schema voor je liggen.
MAAR...
Het is een schoolopdracht waar ik je alleen mee kan helpen. :-)

Even een paar hints:
-Als je je lampen eerst tekent in serie heb je het "serie" deel al te pakken...
-Als je vervolgens beredeneert dat een lamp op volledige sterkte brand wanneer hij rechtstreekse fase en nul heeft...
-Beredeneer dan hoe je een voedingsspanning en een nul op je lampen kunt zetten, zonder de originele Serieschakeling uit elkaar te halen!!
-Laatste hint. Stroom zoekt altijd de weg van de minste weerstand.

Ik ben nog wel even on line vanavond, dus als je er niet uitkomt of vragen hebt roep je maar.
(ik vond het destijds op school ook een pittige en heb hem zelf ook niet kunnen oplossen. Maar dat was ver voor de internet periode) :-)

Fantomaz

ik vind de opdrachten redelijk zinloos..
zoiets maak je noooit in het echt.
1 lamp uit en er brand niets meer..
Maarja dat is een schoolopdracht altijd zeker? :-)

Hoi Rdv89

Zeg even tegen je leraar of een ander dat de tekst bij tekening 1:
Met de enkelpolige schakelaar S1 kan lamp E1 worden ingeschakeld als 1 van de lampen E2 of E3 of beide branden.
echt nergens op slaat.

Ik zal je vertellen dat lamp E1 dan nooit kan gaan branden, want E2 of E3 of allebei, kunnen pas branden als E1 brandt.
Verkeerd overgeschreven of verkeerd onderwijs??

Succes ermee!!!

Groet Pia

Nou, dit is dan 1 van de knutselwerken van schakeling 2:
http://members.home.nl/richarddv89/schakeling%202.JPG
Maar volgens mij staan de lampen dan niet in serie als S3 uit staat.

Op 6 april 2006 17:05:25 schreef Rdv89:
Nou, dit is dan 1 van de knutselwerken van schakeling 2:
[afbeelding]
Maar volgens mij staan de lampen dan niet in serie als S3 uit staat.

Joepie!

1 Hint: je kan zo alle schakelaars weghalen, want zo gaan alle lampen branden, maakt niet uit hoe de schakelaars staan... ;)

Dus hij is goed?
Ik heb 'm ook getest in Crocodile, als S3 uit staat dan loopt de stroom eerst naar lamp E1, maar daarvoor loopt de stroom naar S2 en dan naar S3.

Hij is echt niet goed, de hint is al gegeven.

Nogmaals...
Teken eerst 3 lampen in serie (al dan niet met je hotelschakeling erbij...)
Plaats dan 1 contact van de Dubbelpolige schakelaar zo dat alle drie lampen van nul zijn voorzien.
Hint: 1 lamp heeft dat al, blijven er nog 2 over. >:)

Plaats dan 1 contact van de Dubbelpolige schakelaar zo dat alle drie lampen van fase zijn voorzien, na het sluiten van je wisselschakeling.
Hint: 1 lamp heeft dat al, blijven er nog 2 over. >:)

Duidelijker dan dit kan ik niet zijn, zonder heel erg uit te wijden (en dat wil je echt niet...) of door een tekening te posten.

Ik vind het jammer dat ik al zoveel hints geef.
Gezien je tekeningen sta je in de kinderschoenen wat basiskennis betreft. Dus eigenlijk is het iets dat je zelf zou moeten doen.
Maar goed, probeer het eerst maar weer eens met mijn hints. :-)

als het je niet lukt kan je altijd nog tuinman ofzo worden...

Bloemenkweker?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Tjah, of wietplantage houder... :P
Dit is de eerste keer dat we zo'n opdracht krijgen. Anders krijgen we gewoon zo'n tekening en een bedradingsschema voor onze neus gedouwd en moeten we daar een installatie van maken.
En op school ben je om te leren, nietwaar?

Maar ik heb het weer geprobeerd, maar heb eerst de 3 lampen parralel gezet en daarvoor de wisselschakeling gezet en de dubbelpolige schakelaar erin gebouwd.
Laat maar horen...

http://members.home.nl/richarddv89/2.JPG

JA dat is hem, hoewel ik het eest even anders moest bekijken.
Ik tekende eerst de drie lampen in serie om vervolgens een nul te leggen (via schakelaar) naar een punt tussen de 1e en 2e lamp. (de derde had al een nul)
Vervolgens een Fase (geschakeld) naar het punt tussen de 2e en de 3e lamp. (ook hier: de eerste had al fase)

Omdat de stroom altijd de weg van de minste weerstand zoekt, zal hij af vloeien naar nul via de schakelaar ipv via de andere lamp.
En de andere lampen nemen maar al te graag de stroom rechtstreeks ipv via een andere lamp. :-)

Volgende keer eerst uitvogelen en dan presenteren.
Maar inderdaad is alle begin moeilijk.
En toch hebben de meesten van ons de nodige kennis op gedaan vóór het internettijdperk. :-P

Ok dan! :D In ieder geval bedankt voor jullie hulp en natuurlijk vooral Fantomaz met zijn tips!
En zo heb ik ook weer wat geleerd...