hay,
Wij heb de opdracht gekregen om een multimeter te bouwen die tussen 0-60v meet en tussen 0-2,5A
deze moet via een K8000 gelinkt worden met de pc om zo een aflezing te verkrijgen, uiteindelijk is het een multimeter bouwen die we via de k800 aansluiten op de pc.
Het programma om de K8000 aan te sturen hebben we al geschreven en werkt in multisim enkel de praktische kant, het bouwen van de multimeter wil niet lukken, we zitten met een spanningsdeler om de Spanning te meten en met een enkele weerstand om de stroom (is dit al juist?)
kan er hier iemand ons verder mee op weg helpen?

thanks

best een beetje vaag?????????/

vaag, heb zo goed mogelijk de opdracht omschreven, vondt ik toch...
tips om het duidelijker te maken?

Wat doet hij wel en wat doet hij niet?

de praktische kant van de opdracht wil niet zo goed lukken,
1. we weten niet of we juist zitten met de spanningsdeler en de weerstand, met name gaat dit een juiste spanning en stroom opmeten...

m.a.w hoe kan ik mijn spanning en stroom meten met een circuit dat we zelf moeten bouwen
(betreft zowel AC als DC)

Voor de stroom moet je idd een serieweerstand zetten, de spanningsval hierover is een maat voor de stroom.

Ik zou trouwens een regelbaar bereik maken (aantal serieweerstandjes, die met een fetje kortgesloten kunnen worden ofzo), zodat je zowel 10mA als 2A netjes kan uitlezen.

ik veronderstel dat je voor de stroom te meten een weerstand pakt en daar de stroom laat doorgaan. En vervolgens uit de spanning over deze weerstand de stroom afleidt ?

I?      _____
 ->-->-.-|_____|-.-->-->-
       |         |
       |         |
        <--------
            U

Om de stroom te meten perfect, want de gemete waarde wordt dan omgerekend via het programma in Multisim zodus dat is al in orde :-)

dan zit het probleem ng in de spannings meting, want het is de bedoeling om zowel AC als DC te meten, en ik dacht dat dit 2verschillende schakelingen vraagt..

Op 9 april 2006 16:00:25 schreef Darco:
Om de stroom te meten perfect, want de gemete waarde wordt dan omgerekend via het programma in Multisim zodus dat is al in orde :-)

dan zit het probleem ng in de spannings meting, want het is de bedoeling om zowel AC als DC te meten, en ik dacht dat dit 2verschillende schakelingen vraagt..

dat doet het idd.
dc is het denk ik het makkelijkst om een soort van verzwakker te maken, delen door 10 oid.
en ac, daarvoor kun je het gelijkrichten en afvlakken, daarna delen door wortel 2, of je moet de piekwaarde gaan meten en delen door 2.

Op 9 april 2006 16:12:42 schreef pcnerd:
[...]
dat doet het idd.
dc is het denk ik het makkelijkst om een soort van verzwakker te maken, delen door 10 oid.
en ac, daarvoor kun je het gelijkrichten en afvlakken, daarna delen door wortel 2, of je moet de piekwaarde gaan meten en delen door 2.

Om AC goed te meten, heb je heel wat ingewikkelder zaken dan dit nodig. De piekwaarde delen door 2 is goed voor een blokgolf, voor een sinus moet je delen door wortel(2), voor een driehoek nog anders. Goed de effectieve waarde van een wikkeleurige AC spanning meten is heel erg moeilijk.