Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Hmm, zou niet moeten kunnen...
Heb je de reset loshagen of aan VCC gehangen? Aan de + hangen wil nog weleens helpen...
Ik heb het ook ff in een ATmega32 geprobeert, werkt niet goed helaas... Zelfde als wat jij zegt. 
In een ATtiny15L gaat het wel goed! Misschien dat er nog iets anders ingesteld moet worden wil het in een ATmega werken...
Ik gebruik TCNT0 (timer/counter 0), dit is ook een PWM timer, misschien dat het hier fout gaat?! Ff geen tijd nu om er naar te kijken, sorry.
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Sommige controller types lopen ook op een andere standaard interne osc. Dus het kan dat die tiny op 1MHz loopt standaard en de Mega16 op 1,6MHz ofzo.
Benadski
Volgens mij kan je bij die ATmega16 de interne oscillator alleen aanzetten door m parallel te programmeren. Die oscillator is schakelbaar tussen 1, 4 en 8MHz als ik het goed heb...
De Tiny11 is trouwens NIET te programmeren via SPI interface, alleen high voltage serial!!! Je hebt dus een ontwikkelbord met eigen controller nodig (bijv. STK500) om m te programmeren...
Ik heb nu trouwens ook een soort random achtig iets gemaakt! Ziet er erg speciaal uit! Binnenkort filmpjes! 
Op 10 april 2003 21:21:57 schreef Bastiaan:
Sommige controller types lopen ook op een andere standaard interne osc. Dus het kan dat die tiny op 1MHz loopt standaard en de Mega16 op 1,6MHz ofzo.
ik heb al verschillende kloksnelheden geprobeerd...
maakt niet uit welke ik pak genenkele werkt goed
en ik heb de reset hoog maar als ik hem laag maak maakt niet uit...
denk die avr gesloopt te hebben 
Op 10 april 2003 21:33:05 schreef Ralph Benadski:
Volgens mij kan je bij die ATmega16 de interne oscillator alleen aanzetten door m parallel te programmeren. Die oscillator is schakelbaar tussen 1, 4 en 8MHz als ik het goed heb...De Tiny11 is trouwens NIET te programmeren via SPI interface, alleen high voltage serial!!! Je hebt dus een ontwikkelbord met eigen controller nodig (bijv. STK500) om m te programmeren...
Ik heb nu trouwens ook een soort random achtig iets gemaakt! Ziet er erg speciaal uit! Binnenkort filmpjes!
damn jammer dat rob keij die niet meer had.. tenminste dat stond in de brief die er bij zat..
maja deze werkt iig wel lekker 
bevalt me heel goed 
sven
pointers don't kill programs, programmers kill programs
De Atmega16 heeft maar 1 interne klok , RC-osc 1MHz.
Welke klok je gebruikt (intern rc, extern rc, xtal,...) programeer je via de CKSEL, dewelke simpelweg via ponyprog (SPI) programmeerbaar is.
Op 10 april 2003 21:58:35 schreef sven:
De Atmega16 heeft maar 1 interne klok , RC-osc 1MHz.Welke klok je gebruikt (intern rc, extern rc, xtal,...) programeer je via de CKSEL, dewelke simpelweg via ponyprog (SPI) programmeerbaar is.
de interne klok kan je ook op 4 of 8 mhz laten lopen hoor
tenminste als ik hem daar op in stel werkt hij nog gewoon
maar het mooiste resultaat haal ik als ik hem zet op 1mhz
alleen dan is het nog steeds verre van traploos...
[Bericht gewijzigd door ace op ]
kick plus vraagje....
hij draait nu ondertussen goed.. ik heb een beetje met de snelheden lopen kloten..
maar hoe kan ik de stappen kleiner maken??
de kleur van uit naar vol aan is maar 10 stappen...
ik had liever dat dit er 255 oid waren, dan is de fade mooier en heb je meer kleurtjes.
verder snap ik niet hoe ik hem nu langzamer of sneller kan laten gaan...
als je (of iemand anders) me hiermee kan helpen zou wel fijn zijn 
Benadski
Officieel doet ie 255 * 3 stapjes in totaal.
Misschien dat er ergens iets niet helemaal goed gaat? Ik heb helaas nog geen ervaring met ATMega controllers, dus ik kan je er helaas niet mee helpen...
sven
Op 10 april 2003 22:32:50 schreef ace:
de interne klok kan je ook op 4 of 8 mhz laten lopen hoor
tenminste als ik hem daar op in stel werkt hij nog gewoon
maar het mooiste resultaat haal ik als ik hem zet op 1mhz
alleen dan is het nog steeds verre van traploos...
Dan mag je me dat wel eens uitleggen hoe... dit vind ik in de datasheet (enzo heb ik het ook steeds toegepast)
Calibrated Internal RC Oscillator
The calibrated internal oscillator provides a fixed 1 MHz (nominal) clock at 5V and 25°C. This clock may be used as the
system clock. See the section “Clock Options” on page 5 for information on how to select this clock as the system clock.
This oscillator can be calibrated by writing the calibration byte to the OSCCAL register. When this oscillator is used as the
chip clock, the Watchdog Oscillator will still be used for the Watchdog Timer and for the reset time-out.
Internal RC Oscillator
The internal RC oscillator option is an on-chip oscillator running at a fixed frequency of nominally 1 MHz. If selected, the
device can operate with no external components. The device is shipped with this option selected. See “EEPROM
Read/Write Access” on page 53 for information on calibrating this oscillator.
hmmzz vaag want als ik met of avr studio of ponyprog welke weet ik niet meer ergens iets van de crystal ga installen krijg ik een lijstej met internal clock speeds: 1,2,4,8mhz en dan kan ik intypen welke van die 4 ik wil
maar hij werkt het beste in 1mhz mode dat heb ik wel al gevonden...
Benadski
Kijk eens voor de gein in deze datasheet op bladzijde 27! 
sven
tja, jullie hebben gelijk. Ik werk met een ATmega 163 en deze heeft dus maar 1 enkele interne klok...ik dacht dat de 16 en 163 niet veel verschil zouden zijn...
als je dit idee combineert met de DTMF-generator appnote word het nog mooier
daar zit een echte sinus tabel in.... moet ik mischien maar eens gaan doen als ik weer wat wakkerder ben
remco
vraagje...
dit schema werkt dat ook zonder die 10k weerstand of is die perse nodig??
normaal gezien weet ik dat die nodig is maar omdat dit pwm is weet ik het niet...
iemand??
Benadski
Die 10k weerstanden zitten erin om de basisstroom te begrenzen, dit heeft niets met PWM te maken, alleen met de transistor.
Als je die weerstand weglaat gaat of je AVR kapot, of je transistor.
Filmpjes komen vandaag (als ik m'n netwerkkaart niet weer vergeet mee naar huis te nemen), dus hou het in de gaten! 
bij dit soort leuke ideen kan ik het nooit laten om het zelf net ff anders te doen.... sinus tabel in een 2313 en dan 3 sinussun op net iets andere frequenties genereren. (Naar idee van de DTMF appnote) Vanwegen mijn programmer inefficientie heb je wel minimaal een 2313 nodig (SRAM ivm stackpointer, en LPM)
http://hosman.xs4all.nl/rgbgenerator.zip
ergens bovenin staan de speeds gedefinieerd... de huidige getallen zien er aardig uit bij 10MHz (maar op 4MHz werkt het zootje ook)
outputs zitten op portD 0,1,2 (3 (pen 7)*MOET* je open laten, word gebruikt als output om een software inerrupt te genereren)
remco
p.s. heb het bij gebrek aan BC557's nog niet getest op een RGB led, alleen de leds op mn STK500
[edit]dan maar direct op de poorten van mn atmel... kunnen best wel 10mA sourcen, ziet er mooi uit al zeg ik het zelf
[/edit]
Ik heb een RGB LED rechtreeks aangesloten op een AT90S2343, dat werkt prima (i/o kan max. 20 mA sourcen/sinken) dus blaas je niet op de LED, ondanks dat er 5 volt op komt (de boel verzadigd namelijk) niet met een PIC proberen, die gooien wat meer pep eruit, dan 3 weerstandjes ertussen gooien. of zoals schema wat ik zag (met torretjes (of fetjes) oppeppen, en dan de boel laten multiplexen, dan krijg je het maximale uit die LED's)
Prutsertje
bloep....
is dit principe ook in een PIC mogelijk ?? ik wil nml. ook een rainbowled aan een programma in m'n PIC toevoegen, compleet met fading e.d. nu was ik aan C'tje en torretjes het denken, maar het is mooier als ik dit met PWM zou kunnen doen, alleen gaat dat me nog net iets boven pet. Daarom wil ik het liefst de code voor het PWM gebeuren ergens 'lenen' en in m'n eigen progje verwerken. Als iemand zoiets heeft hoor ik het graag !
N00B-vraagje: als ik dit schema wil maken, moet ik zeker eerst die IC flashen, of kan dat via dezelfde poort?
Op 17 april 2003 12:45:05 schreef Prutsertje:
is dit principe ook in een PIC mogelijk ?? ik wil nml. ook een rainbowled aan een programma in m'n PIC toevoegen, compleet met fading e.d. nu was ik aan C'tje en torretjes het denken, maar het is mooier als ik dit met PWM zou kunnen doen, alleen gaat dat me nog net iets boven pet. Daarom wil ik het liefst de code voor het PWM gebeuren ergens 'lenen' en in m'n eigen progje verwerken. Als iemand zoiets heeft hoor ik het graag !
Zoek ff op "random" in onderwerp, niet echt PWM, maar het werkt wel 
Op 17 april 2003 12:45:05 schreef Prutsertje:
ja, gaat gewoon met een pic, ik heb het ook. Net nog mee aan het spelen geweest. Hij doet allerlei fade dingen. Kheb het onder jal gemaakt. Met een 16f84a. Alleen hij zit nu wel bijna helemaal vol, kan er misschien nog 1 effect bij maken. Met 4 ledjes, die komen in mijn doorzichtige fan.
Hij fade nu:
alle ledjes:
rood-groen-blauw
yellow-mangenta-cyaan
wit aan-uit
en ook ronddraaiend van kleur veranderend en dat soort dingen.
kan mijn sourcecode wel posten als daar vraag naar is of filmpjes ofzo.
Zou je de source op het internet kunnen zetten? dat zou namelijk wel erg
zijn. Filmpjes zijn natuurijk altijd leuk.
Koen Van Vlaenderen
De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.
Op 15 april 2003 13:25:14 schreef Benadski:
Filmpjes komen vandaag (als ik m'n netwerkkaart niet weer vergeet mee naar huis te nemen), dus hou het in de gaten!
nou waar blijven de filmpjes 
Benadski
Ehh, problemen met mijn netwerkkaart, sorry. Eén van mijn PC's werkt niet meer en daar zit een video opneem kaart in voor mijn handycam... De andere pc's (siemens mediabox) hebben niet genoeg power om die kaart aan te sturen, dus zo gaat het ook niet lukken.
Zodra ik mijn nieuwe harddisk heb en alles weer heb geinstalleerd komt er echt een filmpje!