Al sinds een lange tijd ben ik met periodes bezig geweest om een universele ECU te ontwikkelen (hardware, firmware, software, enz) voor auto's/motoren. In het begin was het vooral veel dingen uitzoeken, documenteren, bedenken, enz. Vorig jaar heb ik een print ontwikkeld en ben ik druk bezig geweest om de firmware alsmede de PC software te ontwikkelen. Maar aangezien ik ook een baan heb en samenwoon, heb ik mijn vrije tijd (en de zin) nogal overschat. Ik heb periodes gehad dat ik er geen zin in had (bv omdat ik eventjes vastzat of omdat ik andere dingen belangrijker vond) en ik moet natuurlijk ook rekening houden met mijn vriendin.
Het doel van de ECU was voor mijn getunede Suzuki Swift GTi (ik had er een turbo opgebouwd). Dat was een grote motivatie voor mij. Omdat ik die auto verkocht heb, is een deel van de motivatie verloren gegaan. Het houdt me echter nog steeds bezig (niet alleen de ECU, maar automotive elektronica in het algemeen). De ontwikkeling van mijn huidige ECU ligt al een lange tijd stil. Dat vind ik erg zonde (voor zowel de tijd en het geld). Maar ik besef nu wel, dat ik het allemaal niet alleen kan. Ik heb hulp nodig van diverse disciplines om het project (of een project) tot een goed einde te kunnen brengen.
Ik heb dat vaker geprobeerd, maar telkens liep het op niks uit. Waarom? Ten eerste omdat de mensen die wilde helpen, toch te weinig ervaring hadden met de materie (of de interesse was niet echt aanwezig). Ook woonde ze ver van mij vandaan, waardoor je niet kon overleggen, brainstormen, enz.
Daarom heb ik besloten dat ik het anders aan ga pakken. Ik heb mensen (die in een straal van ~50km wonen tov Breda) nodig voor oa de volgende disciplines:
- HW (vooral analoog) designer;
- Embedded software ontwikkelaar;
- PC applicatie ontwikkelaar;
- Test designer;
- Documentatie/manual schrijvers;
- Ontwikkeling/implementeren logistiek;
- Ontwikkeling/opzet support tools (administratie, website, forum, enz);
De bedoeling is eigenlijk om in de vrije tijd automotive elektronica te ontwikkelen (naast een eventuele baan/opleiding). Te denken valt aan:
- Piggybag systemen;
- ECU's;
- Turbo timers;
- Boost controllers;
- Wideband lambda meters;
- Pingel detectoren;
- MAF->MAP conversie;
- Dataloggers;
- Telemetrie;
- Dashboard systemen;
- Enz.
Het doel is meerzijdig:
- Ervaring opdoen;
- Kennis delen onder elkaar;
- Mensen ontmoeten en praten over onderwerpen wat ons boeit;
- Bezig zijn met je hobby;
- EVENTUEEL doorgroeien als bedrijf(je);
- enz.
Mijn insteek is dat de ontwikkelde projecten bedoelt zijn om te verkopen (en natuurlijk eventueel zelfgebruik). Ik wil namelijk graag een bedrijf beginnen in automotive elektronica, maar wil dit rustig aan opbouwen (dus weinig investeren qua geld en middelen zodat de risico's laag blijven). Dit betekent dat de mensen die mee willen doen, dit geheel vrijwillig doen (zonder een echt (financieel) verwachtingspatroon). Er wordt eigen geld gebruikt om projecten te ontwikkelen. De opbrengst van eventuele verkoop wordt voor X% in het 'bedrijf' gestoken (maw, je houdt er eventueel een zakcentje aan over. Maar (in het begin) niet meer dan alleen dat, een zakcentje). De eerste insteek is hobby, de tweede is een beetje geld bijverdienen, de derde is proberen zonder al te veel risico groter te worden en de vierde is een volwaardig bedrijf te worden.
Mensen die mee willen doen, moeten dus dezelfde ambities hebben. Ook moeten ze bereid zijn om te accepteren dat het ingestoken geld niet terug verdient wordt (lees: verloren is). Voor eenieder die meedoet, geld dat hobby/kennis opdoen prio nr. 1 is.
Hoe zou ik het aan willen pakken:
- Mensen zoeken;
- Overleggen wat voor project als eerste ontwikkeld wordt (afhankelijk van afzet, geld, effort, enz). Een klein project is aan te raden;
- Voor dat project documenteren wat de eisen zijn, welke disciplines er nodig zijn, wat het moet kosten, wat de afzet markt is, wie wat gaat doen, enz;
- Functionele documentatie maken voor het te maken project;
- Design documentatie maken;
- Ontwikkelen van HW, software, enz;
- Ontwikkelen van test HW, software, documentatie, enz;
- Testen van het product;
- Verkopen;
Dit is kort door de bocht en elke stap kan uitgebreider zijn dan omschreven (en er zijn zelfs nog meer stappen). Het geeft wel aan dat ik het professioneel wil aanpakken (ivm het oog op de toekomst als een eventueel bedrijf(je)). Dat verklaard ook dat ik bv mensen zoek om het een en ander te bedenken/ontwikkelen/implementeren van het logistieke gedeelte. Dit kost namelijk tijd en mocht het goed lopen, dan is dit een noodzaak om goed voor elkaar te hebben.
Zaken zoals een website, administreren van uitgiften/inkomsten, manuals, enz moeten ook zelf gemaakt worden (dus als daar ook vrijwilligers voor zijn met dezelfde ambities....).
Resume:
Ik wil met mensen, met dezelfde ambities als ik, automotive producten maken. De eerste insteek is lol, kennis/ervaring opdoen, van elkaar leren, kletsen over onze hobby, enz. De tweede insteek is eventueel groter worden (internet verkoop, grotere projecten, meer tijd insteken, enz). De tweede insteek is minder belangrijk dan de eerste, maar dient zeker in het achterhoofd gehouden te worden.
Mensen die meedoen zijn vrijwillig en bereid er geld in te steken (hoeveel hangt af van de projecten, het aantal mensen die meedoen, de eigen financiële situatie, enz. Het is niet de bedoeling dat dat 1000-den euro's zijn. Denk meer aan 500e of zo (tzt)). Ook zij willen eventueel langzaam doorgroeien tot iets groters (maar ook realist zijn en dus beseffen dat het een grote flop kan worden). Automotive spreekt bij die mensen ook echt aan en men is dus ook bereid om er tijd in te steken (ook in de minder leuke dingen zoals bv documenteren, manuals, website, enz).
Bovenstaand staat of valt met de enthousiasme van de mensen die dit lezen (ik ben iig erg enthousiast). Ikzelf kan het niet alleen en heb dus echt mensen nodig. Ik denk dat het heel erg leuk en leerzaam kan zijn. Ook denk ik dat dit een goede markt is om producten te ontwikkelen en om door te groeien. Flopt het... dan heb je iig misschien wat bijgeleerd, mensen ontmoet, ervaring opgedaan, enz. Mijn inziens is dat ook wel wat waard.
Als er vragen of opmerkingen zijn.... laat het horen! Ik ben benieuwd wat jullie (de lezers) ervan vinden.
PS: Nog wat over mezelf: Mijn naam is Jasper en ben geboren in 1976. Ik heb MTS->HTS elektro gedaan en werk op dit moment als embedded firmware (C en VHDL) ontwikkelaar voor digitale camera's (worden gebruikt in oa het leger, de medische industrie en in machine vision applicaties). Ik heb veel geprogrammeerd in C++, java, machinetaal en pascal. Mijn interesse ligt al heel lang in dingen besturen/regelen met elektronica, auto's, mechanica, enz. Ik zit dus al aardig in 'dit' wereldje en kan de opgedane ervaring qua project opzet en dergelijke gebruiken voor wat ik in dit topic heb beschreven. Meer weten? Don't hessitate to ask...
PS: Foto's van mijn project:
De lege print
Print geassembleerd
Testen van de print/firmware
Ziet er erg interessant uit, daarbij wekt de automotive richting ook zeker mijn interesse. Jammergenoeg woon ik niet in een straal van 50km binnen Breda en zie ik momenteel helaas weinig tijd beschikbaar om in groepsverband mee te helpen. Zelf ben ik in mijn vrijetijd wel bezig met de ontwikkeling van zulke projecten. Denk aan speed/rpm/detonatietellers. Het ligt eraan hoe, waar, wanneer en in welke mate. Bereid en gemotiveerd ben ik in ieder geval. Succes iig!
Is Apexi misschien een mooie bedrijfsnaam?
[Bericht gewijzigd door Xander2K op ]
Kijk, weet je, het overleggen, brainstormen, enz gaat niet via internet. De motivatie is dan minder, je krijgt ideeen moeilijk overgebracht bij een ander, enz. Daardoor werkt het niet. Dat is de reden van die 50km. Als mensen ook bereid zijn om verder te rijden/reizen (mij maakt dat niet uit namelijk), dan maakt mij die 50km ook niet zo uit. Persoonlijk contact wel, dat vind ik wel belangrijk.
Zodra bekend is wat er gemaakt 'moet' worden, kan eenieder aan de slag zeg maar. Via internet kunnen dan regelmatig dingen doorgesproken worden (problemen, status, enz). Het is natuurlijk niet zo, dat iemand continu aan het werk is zeg maar. Het moet wel leuk blijven (maar er moet natuurlijk ook voortgang in blijven).
Dus ja, als je je ooit bedenkt, dan hoor ik het misschien nog wel 
Wat betreft brainstormen heb je idd gelijk. Enkel wanneer je verplichte persoonlijke contacten gaat onderhouden kom je al gauw in een bedrijfssfeer terecht zonder de voordelen (zoals bijvoorbeeld maandelijkse loon). 
Misschien is het een idee om een kleine gesloten internet community op te zetten waarbij deelnemers aangenomen worden op basis van hun CV en bijdrage. De front end van de site straalt uit naar de klant en ondertussen wordt er op de site hard gewerkt aan de hardware. In plaats van een bedrijfspand heb je dan een site waar je acticiteiten ontplooit. Mocht er in de toekomst resultaten geboekt worden kan er altijd verder gekeken worden. Dit is zomaar even een hersenspinseltje hoor.
Verplichte persoonlijke contacten? Tsja, wat is verplicht. Ten eerste doet iemand graag mee omdat men wil leren, omdat het interessant is en omdat het onderwerp aanspreekt. Loon en dergelijke speelt niet eens, want het is en blijft (voorlopig) een hobby. Veel verplichte persoonlijke contacten onderhouden is dan ook niet nodig. Wel af en toe, als je een bepaalde stap wilt maken (of als je een probleem hebt waar je niet uitkomt).
Over de community... Zoiets had ik ook in gedachte. Via msn, (gesloten) website, forum, enz contact onderhouden en zaken onderling afspreken. Tevens 1 centraal punt maken waar alles samenkomt (code, schema's, documentatie, enz). Hierdoor kan je toch samen ontwikkelen en uiteindelijk tot een mooi resultaat komen (als het goed is). Bedrijfspand en dergelijke speelt nu ook nog lang niet. Ik vind het onderwerp automotive super interessant en wil daarom zoveel mogelijk daarin actief zijn. Vooral als hobby met in het achterhoofd om het eventueel om te zetten in een bedrijf (natuurlijk met de mensen die al actief bezig waren met de hobby).
Ik wil nog wel even duidelijk maken dat het vooral niet de bedoeling is om elkaar x keer per maand te ontmoeten, werk overleg te plegen, enz. Het moet vooral via internet, telefoon, msn, enz gaan. Achter ontkom je niet aan af en toe persoonlijk contact.
Wel is het natuurlijk zo, dat men het echt leuk vind en dus ook eigen tijd erin wil steken (om bv bepaalde planningen en dergelijke te halen... het is niet de bedoeling dat het nooit afkomt omdat iemand af en toe eens een beetje knutselt zeg maar).
Niet om te zeuren hoor maar eigenlijk zoek je mensen die de producten voor jou ontwikkelen zodat je een bedrijf kunt starten?
Een ondernemer moet risico's durven nemen en die durf zie ik hier niet erg terugkomen in jouw plannen. Als je met meerdere mensen aan de slag wilt zul je ze toch wat moeten bieden, al was het maar een aandeel in "de zaak". En met die zaak zul je dan dus meteen moeten beginnen en niet pas als de verkopen gaan lopen.
Nee, ik zoek geen mensen die produkten voor mij gaan ontwikkelen. Ik zoek mensen die samen met mij produkten voor ons ontwikkelen. Voor de mensen die dus ook interesse hebben (in alles wat erbij komt kijken). Het gaat mij vooral om bezig zijn, mensen ontmoeten, samen ideeen opdoen, ervaring opdoen, enz. Het is dus niet alleen voor mij, maar ook zeker voor de anderen (die mee willen helpen). Het lijkt me leuk om uiteindelijk daarin een bedrijf te hebben (samen met die mensen!), maar dat is zeker niet mijn eerste doel (zoals ik al een paar keer aangegeven heb). Hobby, daar gaat het vooral om. Voor iedereen die mee wil doen dus.
Een ondernemer moet idd risico's durven te nemen, maar je bent ondernemer als je perse een bedrijf wilt beginnen. Als daar tenminste je grootste ambities liggen. Bij mij is dat niet direct. Ik wil dus ook idd geen flinke risico's lopen, want voor mij gaat het voornamelijk om de hobby. Maar de mensen die mee willen doen, moeten het ook leuk vinden dat het eventueel verder uit zou kunnen breiden naar een bedrijf(je). Een bedrijfje voor iedereen die daar interesse in heeft.
Dus je zeurt niet, maar je hebt me denk ik verkeerd begrepen (of ik ben niet duidelijk geweest).
eeeh, OK.
Het is overigens nogal wat, wat je wilt. Ik had al moeite genoeg met de onsteking en NOS injectie alleen. En dat was alleen maar voor enkele seconden (genoeg om 400m af te leggen)
De ECU ging aardig goed moet ik zeggen. Veel van de (ongeteste) code was al af (geschreven in C). De software aan de PC kant is nogal veel (heb ik me een beetje op verkeken).
Neemt niet weg dat een ECU goed te doen is. Maar zoals ik al zei, het kan ook iets anders zijn. Een kleiner project. Een piggybag systeem is al een stukje eenvoudiger. Een MAF naar MAP conversie nog eenvoudiger. Keuze zat en met een groep zou je daar best wel uit kunnen komen.
(Ik moet wel eerlijk bekennen dat de ECU mijn grootste voorkeur is, omdat ik daar heel veel ideeen over heb. Maar... ik zou niet de enige zijn die beslist).
Hmm, allemaal heel mooi, maar heb jij al een beetje markt onderzoek gedaan?
Aan wie wil jij dit verkopen? particulier of bedrijven?
Wat denk je te gaan verkopen? De prijs?
Ga je het ook inbouwen? hoe doen je dat met garantie? Stel een motor loopt in de soep of een hele auto brandt uit.
Ik heb zelf een mk1 1600 GTI. en ik weet hoe verlijdelijk het is om naar weber of motorcarbs over te stappen is.
Maar het mooiste blijft altijd nog TBI 
Marktonderzoek heb ik niet echt gedaan. Maar zoals je al gelezen hebt, heb ik al eerder geprobeert om mensen te werven. Ook heb ik op diverse auto fora's (zowel nationaal als internationaal) gevraagt of er interesse in was. En dat was er. Ik heb van heel veel mensen (en zelfs bedrijven) te horen gekregen dat ze zeker wel geinteresseerd zijn in automotive producten (oa de ECU; daar ging het toen om).
Aan wie ik het zou willen verkopen? Particulieren en bedrijven.
Prijs? Kan ik niks zinnigs over zeggen.
Inbouwen doe ik niet. Dan doen de bedrijven en/of particulieren. Garantie? Dat is een lastig onderwerp omdat zelfs bij commerciele merken (MoTeC, Haltech, enz) zoiets als een afgebrande auto, niet onder de garantie valt.
Maar..... het gaat vooral om de hobby. De andere zaken zijn voorlopig bijzaken. Ik wil wel vanaf het begin het professioneel aanpakken, maar dat wil niet zeggen, dat het dan 'meteen' commercieel moet worden.
er is op dit gebied zoveel te koop met meer mogelijkheden etc.
ik denk niet dat je dit met zelfbouw gaat evenaren.
je zal ook bijbehorende hardware moeten leveren zoals gaskleppen diverse sensoren etc.
in de wereld van de autosport is alles te koop.
Op 19 april 2006 19:02:16 schreef -iCe-:
Maar..... het gaat vooral om de hobby. De andere zaken zijn voorlopig bijzaken. Ik wil wel vanaf het begin het professioneel aanpakken, maar dat wil niet zeggen, dat het dan 'meteen' commercieel moet worden.
Neem eens contact op met mijn broer.
www.beekautoracing.nl
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ik wil best wat helpen de hardware in de goede banen te krijgen, ik ben zelf niet zo'n software man. Hoewel het mappen en afstellen en zoeken naar de goede datavelden in bestaande systemen redelijk gaat allemaal.
Interesse is er altijd in een betrouwbaar en betaalbaar systeem, maar er is reeds veel te koop ook slecht werkende systemen dus moet je jezelf gaan onderscheiden in iets.
Piggyback en Maf-Map conversie systemen zijn er ook in overvloed en op de moderne auto's kom je daar bijna niet meer mee weg. Je zou dus meteen op die markt moeten mikken.
Dus een systeem die Drive By wire, continu variabele nokkenas timing dubbele breedband Lambda regeling etc. aan kunnen zodat je straks nog steeds door de APK kan met je getunde auto daar zitten de gaten in de markt.Systemen die dat aan kunnen zijn alleen Motec, Efi, Marelli in de aftermarket systemen maar dan moet wel een erg goede creditcard hebben (vanaf 3000 euro!!)
Er gaat heel veel tijd zitten in het Monkey-Proof maken van een systeem trek daar rustig een paar jaar voor uit!
Ik heb nog steeds programmeurs over de vloer soms van Motec omdat er dan toch nog ergens een Bugje of een een of andere interferentie optreed tussen signalen en die jongens zijn al dik 20jaar bezig!
http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html
Volgensmij zijn dit 2 soort vergelijkbare projecten, deze zijn opensource
@klasse a: Meer mogelijkheden? Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik kan genoeg nuttige dingen verzinnen die lang niet overal gebruikt worden. Zeker in de opensource gemeenschap (welke relatief eenvoudige systemen hebben).
Bijbehorende hardware hoef ik helemaal niet mee te leveren. Kan wel natuurlijk, maar hoeft niet. Als je bv de ECU universeel genoeg maakt, kan je de huidige sensoren gebruiken (is ook een selling point).
En niet alleen is er vanalles te koop in de autowereld, maar ook in de levensmiddelen industrie, mode, computers, enz. Maar dat wil toch niet zeggen, dat je er dan niet mee bezig kan zijn? Al is het om te zien dat je ook iets voor elkaar hebt gekregen (bv het laten draaien van een motor). En als je een bedrijf zou worden, dan nog. Als je bv goedkoper bent, betere service levert, dynamischer bent, enz. kan je jezelf (als bedrijf) ook op de kaart zetten. Maar nogmaals.... het gaat vooral om de hobby (hoe pas je dingen toe, welke technieken zijn er, welke problemen ontstaan er, enz). Dat is leerzaam en leuk. Een bedrijf... eventueel pas (veel) later.
@Paul Welther: Ik weet dat er veel te koop is. Het is ook niet zo dat ik meteen zou willen concureren met bv MoTeC. Het is ook niet zo, dat ik meteen in de professionele wereld wil stappen. Nee, elec. devices maken voor de 'amateur' tuner, de NL markt, enz. Tuurlijk zou ik wel steeds meer in de prof. wereld willen zitten (als het alleen gaat zoals ik zou willen). Maar voorlopig nog niet. Op internet is er veel vraag van DHZ tuners (welke ook verstand van zaken hebben) naar goedkope ECU's die veel kunnen. Dat zou een eerste afzet markt kunnen zijn.
Op moderne auto's is het idd een stuk moeilijker om bv een piggybag systeem in te bouwen. Dat besef ik wel degelijk. Maar er is in mijn ogen nog genoeg vraag naar dit soort systemen van mensen die een relatief wat oudere auto hebben. Maar over enkele jaren, is het idd een stuk moeilijker om bv een piggybag systeem te verkopen.
De motoren worden steeds complexer en daarbij hoort ook idd steeds complexe hardware. Neemt niet weg, dat er nog ontzettend veel auto's rijden welke nog op de 'oude' manier getuned kunnen worden. Naarmate de motoren moderner worden, moeten de aftermarket ECU's ook moderner worden. Maar zover is het in mijn ogen nog niet. Ik zit al een tijdje in de hobby tuning en ik merk dat er nog heeeeel veel vraag is naar ECU's, piggybag systemen, maf-map conversie, enz.
Het is ook niet makkelijk om bv een goede ECU te maken. Maar ik denk dat teveel mensen hier teveel focussen op het bedrijf zeg maar. Terwijl ik juist meer wil focussen op lekker bezig zijn, dingen ontwikkelen, testen, uitproberen, enz. Vooral bezig zijn dus. En ik denk, dat ik samen met een of meerdere hardware 'mannen', een zeer uitgebreide, universele en complexe ECU kan maken (oa gebaseerd op een FPGA, 32 bits uC, ram, SD-CARD, enz).
@R.Niepoth: Deze twee opensource ECU's ken ik. Beide kunnen in mijn ogen te weinig en daarom was ik zelf begonnen. Niet alleen dat, ik vond het ook erg leuk om zelf vanaf het begin te beginnen (zodat ik zelf nog meer kennis op kon doen, zelf dingen uit kon zoeken, enz. Leerzaam bezig zijn dus).
er is op de markt vraag naar dhz tuners die het zelfde werk doen als een profie en dan het liefste voor niks.
bij bedrijven die lpg systemen ontwikkelen werd in het verleden de electronica zelf ontwikkeld maar de meeste kopen tegenwoordig de ecu van grote fabrikanten is goedkoper en betrouwbaarder.
er is alleen vraag naar dit soort producten als je een stuk goedkoper bent als de concurentie.
wat denk je dat een ecu van siemens kost als je er een paar miljoen besteld, dat is minder als wat jij aan componenten kwijt bent
Paul Welther
Als je hobbie matig een ECU gaat bouwen die veel kan en je er geen geld aan hoeft te verdienen is het natuurlijk altijd mogelijk, maar als je zo'n print als jij gemaakt heb ergens wilt laten maken is dat al erg duur.(bij enkel stuks)
Ben het met "Klasse A" volledig eens een goede ECU ontwikkeling is jaren werk ook voor de DHZ tuners. Als je voor bv 500 euro een Ecu kan maken die meer kan dan eentje die je voor 500 koopt dan graag gelijk bestel ik er 10 maar mijn mening is dat dat niet echt lukt.
Als je bv voor een nieuwe Honda Civic Type R een leuke ECU maakt die de nokkenassen (continu variabel) kan besturen en een Turbo aankan ook de Can aansluiting op de Body Ecu heeft voor dat geld?
Trouwens voor de meeste Ecu's is er wel flashsoftware te vinden via de opensource kanalen en leuke sw voor de Honda ecu's dus de type auto's die nu "hot" zijn zijn zo te herprogrammeren. De enigste moeilijke is nog steeds Toyota die dat slim aangepakt heeft. De rest is allemaal te herprogrammeren.
Paul Welther
Nog even een paar vragen,
Zit net even nog die print te bestuderen maar die Power Fets(of torren) aan de rand van de dprint zijn die voor de injectors of voor de Bobine's?
In beide gevallen de vraag wat die diode's dan doen?
Hoe meet je de stroom?
Als ik de tijd had zou ik zo mee doen.
Enkele jaren geleden getracht een knock sensor te bouwen.
Maar toen was de TI knock ic niet te verkrijgen.
Nu kun je de Bosch knock ic zo kopen alsmede de knock sensors.
Maar dan nog blijft het een moeilijke materie, als je het wilt toepassen op verschillende motoren.
-ICe- doet jouw ecu ook aan J1939?
@Klasse a: Er is idd veel vraag naar DHZ tuners. Maar ook naar goedekope ECU's welke volledig te programmeren zijn. Dat hoeft echt niet meteen state-of-the-art te zijn. Er is trouwens zeker niet alleen vraag als je goedkoper bent dan de concurrentie. Geld speelt niet altijd de hoofdrol. Wat dacht je van service, gebruikersgemak, mogelijkheden, flexibiliteit, enz.. Dat speelt ook zeker mee.
Ik snap niet dat iedereen hier loopt te hameren op de professionele verkoop van bv ECU's. Zoals ik al tig keer heb aangegeven, gaat het vooral om bezig te zijn, ideeen op te doen, zaken uitproberen, enz. Dat het later eventueel verkoopbaar is, is ten tweede.
PS: Ik heb al van heel veel mensen (nationaal als internationaal) mailtjes gehad, dat ze er zeker eentje wilde kopen, mocht het zover zijn. In de amateur wereld is er zeker wel vraag naar (en niet alleen naar ECU's). In de prof wereld zijn er meer eisen en daar zal je misschien niet zo makkelijk iets verkopen. Boeie. Het zou gaan zoals het loopt... Ik wil gewoon graag met anderen nieuwe technieken verzinnen, dingen uitproberen, enz.
@Paul Welther: De print die ik gemaakt heb, kostte 200e euro voor 2 stuks (ik heb hem dus ook professioneel laten maken; Het routen van de print (de layout) heb ik zelf gedaan). Bij die 200e zitten ook de opzet kosten (oa voor het soldeermasker). Elke volgende print zou rond de 30 a 50e komen (incl. electrisch testen). Dat is peanuts. Het is een dubbelzijdige, doorgemetaliseerde print btw.
Een goede ECU ontwikkeling kan jaren duren, ben ik het met je eens. Maar afhankelijk van de mogelijkheden en het aantal mensen kan je dat verkorten of verlengen. Veel zaken heb ik al zover in mijn hoofd zitten, dat ik het alleen nog maar hoef te programmeren. Het programmeren an sich kost veel tijd, waardoor ik beseft heb, dat ik niet alles in mijn eentje kan. Als er bv een FPGA op zou komen, dan kan je relatief snel een uitgebreide ECU maken omdat je veel functionaliteit in de FPGA kwijt kan. Ik zou begot niet weten wat uiteindelijk een ECU zou kosten (is ook zo afhankelijk van diverse factoren). Mijn inziens kan je voor 500e wel een ECU maken die meer kan dan eentje die je voor 500e koopt.
Geen enkele UNIVERSELE ECU zal om kunnen gaan met CAN, body dynamics, enz. Tenminste, voorlopig nog niet. Daar daarvoor is zo'n ECU ook helemaal niet bedoeld. Een ECU voor een bepaalde auto is helemaal custom gemaakt voor die auto (of range van auto's). Je kan al die verschillende soorten nooit combineren in een enkele ECU. En als dat wel zou kunnen, dan is het voor de gebruiker onmogelijk om zo'n ECU te configureren. Tevens zijn bv lang niet altijd de CAN-messages en andere (bus-)protocollen bekent van een auto, waardoor je niet eens een universele ECU kan maken. Dat is in mijn ogen ook iets nastreven wat zijn doel voorbij gaat.
Kijk, boost control is relatief makkelijk te maken en zou ook zeker in de ECU komen. Evenals dynamic knock, DFI, geadvanceerde IDLE control, enz. Continu variable cams? Zou best kunnen, ik weet niet hoe je die aan moet sturen (PWM, stroom, spanning, stappenmotor, enz). Is ook niet relevant voor nu, maar als je de uitgangen hebt, zou het in mijn ogen ook mogelijk moeten zijn (zeker als je een FPGA gebruikt). Een CAN-bus kan je er ook opzetten, alleen is het zo goed als onmogelijk om dat goed te integreren in een bestaand systeem (je weet niet alle messages, je hebt bepaalde functies/sensoren niet, enz).
Flash software voor oa Honda is er, dat weet ik. Maar daar kan je lang niet alles mee. Een universele ECU kan meer (oa omdat deze bv meer geheugen en/of uitgangen heeft). Velden veranderen, tsja.. als dat 'alles' is, dan kan je ermee door. Als je extra PWM uitgangen wilt hebben, meerdere knock sensoren (bv per cylinder knock control), andere idle mogelijkheden, boost control (op een auto waar orgineel geen turbo zit), enz. Dan kom je niet ver met Flash software (al weet ik dat bepaalde mogelijkheden voor oa Honda beschikbaar komen, die er orgineel niet inzitten). Zoals ik al eerder aangegeven heb, er zijn nog genoeg mensen die 'oudere' auto's hebben waar een universele ECU zeker een aanvulling is. Eer dat iedereen op de wereld (bij wijze van spreken) een auto heeft die body dynamics, drive-by-wire, enz heeft, duurt nog wel eventjes.
Over die torren (TIP121), want dat zijn het, zijn voor de injectoren. Ik wil(de) op die print de LM1949N gebruiken voor de injector aansturing (welke zowel saturated als peak&hold injectoren aan kan sturen). Aangezien je een inductieve load aanstuurt, zijn de transils om de torren te beschermen.
De stroom wordt gemeten met SMD current sense weerstanden onder op de print.
@Izzy: Ik gebruik de TPIC8101 voor knock sensing (TI). Deze heeft twee ingangen. De materie is idd moeilijk, maar wel toe te passen. Ik had daar al behoorlijk wat ideeen over om dit dynamisch te doen. Uiteraard is het een 'vak' appart en heb deze code dus nog niet geschreven, omdat ik eerst zaken wilde uitproberen, testen, onderbouwen, enz.
j1939? Nope. Ik heb een eigen protocol ontwikkeld. Waarom? Waarom geen bestaand protocol? Omdat het me gewoon leuk leek. Via cat5 kabels communiceren tussen verschillende devices. Het laagste nivo van het protocol is af (handschaking, verbinding opzetten, her-transmissie, collision detect, fault checking, enz.). De hoger gelegen laag moe(s)t intelligent zijn, zodat elk device de mogelijkheden (incl parameters) op kan vragen bij een ander device en deze gebruiken. Mocht ik een nieuwe ECU maken, dan zou ik bepaalde zaken wel anders aanpakken (PWM injector drivers. Geeft EMI/EMC storing maar wordt tegenwoordig vaker toegepast en is veel energie zuiniger. Meer injector uitgangen, snellere proc, FPGA, meer digitale uitgangen (beter configureerbaar), andere software opzet, enz. Heb er alweer heel veel ideeen over).
bij auto's van af 1996 zijn de ecu's gekoppelt aan andere besturingssystemen in de auto.
ik zal er een paar noemen het dashbord voor de snelheid,van ecu naar dashbord hoeveelheid ingespoten brandstof om de benzinevoorraad te berekenen.
diverse signalen van ecu naar dashboard om de service interval te berekenen.
communicatie met ecu van de automatische versnellingsbak.
stuursignaal van de compressor van de airco om de extra belasting te compenseren en stationair draaien.
communicatie met centrale deurvergrendeling,electrische ramen schuifdak en cabrioletkapbesturing.
ik zal nog wel wat vergeten zijn.
Paul Welther
Daar ben ik weer.....
De Can Bus gaat niet alleen over Body dynamics. Als je een wat jongere auto hebt zoals Klasse A zegt zitten er al heel wat signalen aan elkaar geknoopt in de vroege jaren een soort I2C bus.(op het dashboard zelf is het wel vaak I2C)
EN er zijn nu reeds (wel de duurdere) zat Ecu's die gewoon met de Can-Bus om kunnen gaan en de Body dynamics, ABS, Dashboard etc kunnen besturen cq verwerken.
De meeste Can messages zijn bekend cq gewoon te lezen met een Can reader dus dat is ook geen probleem.
De huidige Ecu's zijn echt behoorlijk universeel.
Er worden wel componenten weggelaten of juist toegevoegd afhankelijk van specificaties, er draait een OS op en er worden op afroep van klanten gewoon routine's gekozen die nodig zijn, gecompileerd en draaien maar.
Dit is duidelijk te herkennen als je verschillende door een disasmbler haalt. Ook de aansturing van verschillende Asic's kun je herkennen.
Ik heb 2 handboeken (Diesel en direct ingespoten benzine)van een zeer bekende automotive fabrikant waar alle variabelen in de software worden beschreven en tevens alle stroom diagrammen van de routines daar ga ik aardig van duizelen de ene is ruim 1300 pagina's de andere 1700!!
Maar goed het is altijd goed dat er iemand in het "diepe" wil springen en er is zeker vraag naar een goed alternatief die meer kan dan de gemiddelde.
Waarom gebruik je geen Powerfets?
De Lm is inderdaad een goed ic maar is steeds moeilijker te verkrijgen.
Transils kan je hier niet gebruiken ivm de injectoren, je vertraagd het sluiten van de injector teveel.
Dan moet je of een ouderwets snubber netwerkje nemen of een Push-Pull trap, trouwens de Lm die kan dat ook voor je doen.
De VVT's zijn tegenwoordig allemaal PWM.
Met PWM injector sturing bedoel je een HF stroom tijdens de Hold fase??
nieuwe piezo injectoren bij commonrail worden wel pulserend aangestuurd maar of ze dat ook bij di benzinemotoren doen weet ik niet
@Klasse a: Ik ben zeer bekent met dit soort technieken en systemen. Dat hoef je mij echt niet te vertellen. Voorbeelden aandragen is goed bedoelt, maar niet nodig (ik ben al een lange tijd in mijn vrije tijd met auto's bezig, dus ik weet genoeg van wat er allemaal speelt (zowel mechanisch, electrisch, enz).
@Paul Welther: Ook dat weet ik allemaal. Jongere auto's worden steeds minder makkelijk om te tunen. Maar zoals ik al veel eerder zei, er zijn ook nog GENOEG auto's die geen CAN/LIN systemen hebben (of beperkt). Voor die auto's is ook veel vraag naar ECU's en dergelijke. Waarom zou ik anders tig mailtjes krijgen van mensen die geinteresseerd zijn.
CAN bus messages kan je lezen, tuurlijk (duh). Maar weet je ook wat al die bitjes/bytjes/messages betekenen? Wat de herhalingsfrequentie is van een message? Wanneer je wel en wanneer je niet een message stuurt? Nee, dat weet je niet. Of je moet reverse engineren (tricky als je bv de ABS en/of airbags ermee aanstuurt (ik noem maar wat)), of je moet een fabrikant hebben die bereid is om het gehele protocol aan je te geven/beschrijven (en ik denk niet dat ze dat doen).
Dat je een hardware platform gebruikt om daarvan verschillende specifieke ECU's te maken met verschillende mogelijkheden, is ook al een oude techniek (en ook logisch dat men dat doet). Niks nieuws dus.
Ik wil geen alternatief bieden voor een ECU die gebruikt wordt door een auto fabrikant en die vollledig geintegreerd is in het systeem. Er zijn maar zeer weinig merken (als ze er al uberhaubt zijn) welke een volwaardig alternatief kunnen bieden.
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom jullie zo hameren op moderne ECU's, moderne auto's, gooien met voorbeelden, terwijl jullie niet eens goed lezen. Ik zeg niet dat jullie niet gelijk hebben, maar je 'vergeten' even voor het gemak dat er nog GENOEG auto's zijn die met een ECU te tunen zijn. Van moderne auto's worden bepaalde zaken gewoon buiten werking gesteld om dat daar de prioriteit niet ligt. Andere auto's hebben deze moderne systemen niet.
Ik heb dus ook geen zin meer om constant een discussie te gaan voeren over universele ECU's in moderne auto's. Ten eerste gaat het mij vooral om bezig te zijn, te hobbyen, enz. Niet om een eventuele ECU te ontwikkelen die goed in de markt ligt (bij bv professionele tuners). En zelfs dan weet ik dat ik 'mijn' ECU zou kunnen verkopen en genoeg klanten (mocht ik/we dat willen). Al is het maar voor een zakcentje, bij wijze van spreken. Haltech, DTA, Link, adaptronic, etc. hebben ook geen volledig geintegreerd CAN systeem welke exact hetzelfde kan als de orginele ECU. Sterker nog, ze hebben niet eens een CAN bus. Dat MoTeC dat wel heeft (zou het echt niet weten), is wel wat anders wat dat is zowat de top qua aftermarktet ECU's (en betaal je dus ook voor). Verder is het vrijwel onmogelijk door een tuner om een ECU te integreren welke helemaal goed samenwerkt tussen al de verschillende bestaande modules in de auto (via CAN/LIN). Veel zal het dan ook niet gebeuren (als het uberhaubt kan/gebeurd). En als het gebeurd, betaald de klant zoooooveeel, dan is het echt niet leuk meer.
BTW: Ik heb de LM1949 schakeling gemaakt volgens een of twee werkende ECU's (ook opensource). Daar werd een TIP121 en ook transils gebruikt. Dat werkte perfect volgens hem. Aangezien ik zoveel moest doen om een ECU te maken, heb ik deze schakeling (gemodificeerd) overgenomen.
En met PWM injector sturing bedoeling ik idd de HF stroom tijdens de hold fase.
Dus vanaf nu wil ik gewoon praten met mensen die interesse hebben om gewoon hobbymatig bezig te zijn. Om zelf dingen uit te zoeken/proberen. Om een ECU te maken die veel mogelijkheden heeft, relatief goedkoop is en die eventueel door amateurtuners gebruikt kan worden (en die zijn er echt wel veel).
Ik weet dat het goed bedoeld is van jullie, maar jullie hebben je punt gemaakt.