hallo

ik moet voor school een eindwerk maken, ik construeer een microprocessor gestuurde dimmer. dit heb ik gevonden via elektuur. De schakeling zelf werkt en alles is in orde, maar nu zit ik met het probleem dat ik ook de schakeling volledig moet uitleggen, de werking ervan dus. En dat lukt me niet zo goed.

Mijn vraag is dus of iemand mij kan helpen daarmee. Als je stukjes uit de schakeling mij kunt verklaren waarom ze dienen en waarom ze er staan ben ik zeer blij.
U kan mij contacteren via mijn e-mail adres

U mag mij zeker toevoegen via msn. Zo kunnen we makkelijker communiceren.

Dank u

haal je email weg (staat in je profiel) en post even een schema;) dan weten we waar het over gaat.

Verplaatst naar schoolvragen.

Maarre.., Welke schakeling? Of mis ik iets?

ja sorry dat ik het niet had gepost bij schoolvragen, mijn excuses daarvoor.

hmm ik vind het niet om de schakeling te uploaden, waar moet dat?

christophe

uploadarchief of op je eigen site zetten en dan een link plaatsen.
overgens geeft elektuur meestal redelijke uitleg bij de schakelingen...

http://users.pandora.be/hesk/dimmerschakeling.jpg

voilla, ik heb het zo opgelost. dank u

ja inderdaad, elektuur geeft uitleg maar niet zo specifiek waarvoor alle componenten juist dienen zoals die smithh-triggers bijvoorbeeld.

dank u

christophe

Je moet geen kant en klare oplossing vragen aan ons want die krijg je niet.
Laat eerst maar eens zien wat je er zelf van snapt. Als je dan concrete vragen over een bepaald deel hebt dan vertel je wat je denkt dat het is. Wij kunnen je dan verder helpen.

bijvoorbeeld over die smithh triggers, ik weet wel wat ze zijn en weet wel de werking ervan, maar waarom zijn ze specifiek aan die PIC aangesloten

ook dat kristal, het dient voor de onstoring van de pic maar voor wat diene die twee kleine condensatoren nog van 27p

[Bericht gewijzigd door christopheh op ]

Op 19 april 2006 18:32:29 schreef christopheh:
bijvoorbeeld over die smithh triggers, ik weet wel wat ze zijn en weet wel de werking ervan, maar waarom zijn ze specifiek aan die PIC aangesloten

Je kunt ze weglaten..:)
Het zijn er twee, om er voor te zorgen dat het interrupt signaal niet inverteert. Maar, wat ik zeg, je kunt ze weglaten.
Die twee torren voor de opto triac kun je er ook uitgooien.

Op 19 april 2006 18:32:29 schreef christopheh:
ook dat kristal, het dient voor de onstoring van de pic maar voor wat diene die twee kleine condensatoren nog van 27p

Lees de datasheet van de PIC.

ik ga meteen eens kijken in de datasheet al bedankt voor de tip van de triggers.

waarom staat er voor mijn ingangsketen van het voedingsgedeelte een RC netwerkje? dat met die weerstanden van 470k

Enige hints:

Google?
Datasheet van de PIC?
Datasheet van de 40106?

Dit ontwerp is trouwens vrij brak. Overal optocouplers... en nog geen galvanische scheiding, om over de aansturing van de optotriac nog te zwijgen. Dat los je toch netjes softwarematig op?!

Je zou ook ff kunnen kijken op: http://semitone.sourceforge.net

de moderne jeugd ..

definitie van eindwerk 'maken' :

elektuur schema overtekenen ,iemand vinden die nog twee extra zinnen erbij kan schrijven en voor de rest op cafe gaan zitten.

zoek je nog iemand om het af te printen en er een nietje in te slaan en een kaftje eromheen ook ?

Wees blij dat ik niet in het onderwijs sta.... al die niet afkomt met iets wattie zelf gemaakt heeft krijgt NUL van mij.

ojo electron be nice

ik begrijp wel dat we hem geen kant en klare oplossing mogen geven maar om het zo af te breken kan nu ook niet he

ik zit ook nog in het onderwijs en onderschat dat eindwerk niet he
tis niet altyd even makkelijk hoor
zeker als er dingen zoals waarvoor diend dit gevraagt worden

dus die opmerking van iemand doet dit en dan dat zodat hij op cafe kan zitten kunnen we wel missen (take them back **** :) :p )

Op 19 april 2006 20:29:15 schreef Ddevil:
ojo electron be nice

ik begrijp wel dat we hem geen kant en klare oplossing mogen geven maar om het zo af te breken kan nu ook niet he

ik zit ook nog in het onderwijs en onderschat dat eindwerk niet he
tis niet altyd even makkelijk hoor
zeker als er dingen zoals waarvoor diend dit gevraagt worden

dus die opmerking van iemand doet dit en dan dat zodat hij op cafe kan zitten kunnen we wel missen (take them back **** :) :p )

Als ik lees dat een crystal bij een controller dient om te ontstoren, dan stel ik mij echt vragen ?

Ik kan bij deze wel akkoord gaan met FE, dit is echt piece-of cake. Zelf zit ik ook nog op school (kben bijna ingenieur electronica, kheb al graduaat gedaan), en ik heb zelf zo'n dimmer gemaakt in mijn vrije tijd, de werking is echt doodsimpel. Ze maken het wel enorm moeilijk in dat schema, je kan heel veel weglaten.
Tip aan TS: als je zelf je schema creeert, dan snap je wel hoe alles werkt. Kijk er een uurtje op, ga een halfuurtje aan de slag met soldeerbout en scoop (nuldetectie ff goed doorgronden, als die niet werkt ben je wel ff aan het zoeken naar de fout :) ), en programmeer een beetje.

En idd, wie denkt dat een kristal ontstoort, heeft echt NIETS bekeken van dat schema.

das idd waar xtal om te ontstoren dat is niet juist
dit weet ik zelfs en zit ook in 6e jaar :)
maarja

Op 19 april 2006 20:39:18 schreef Videomodulator:
Ze maken het wel enorm moeilijk in dat schema, je kan heel veel weglaten.

De BC335 daarvan vraag ik me af waarvoor die nodig is.

er zitten veel fouten in dit schema.

daar komt bij de optotriac is overbodig er is toch geen galvanische scheiding

er word veel te veel verstookt in deze schakeling

kom op zeg ik weet mssn ook niet alles maar dit slaat helemaal nergens op.

mssn ook handig om het eens onder de loep te nemen om te kunnen vertellen wat er allemaal niet klopt aan dit schema.
ook leuk voor je mondeling snapt de leeraar ook dat je actief bent gweest op het gebied van kritisch kijken.

Ze hebben met een aantal componentjes de kosten van een trafo slim weten te besparen. Nadeel is wel dat de gehele schakeling levens gevaarlijk kan zijn (ongeacht of je denkt dat er 5 Volt op staat!!).
Mijn advies, zet voor die LM7805 een trafo i.p.v. die weerstanden en condensator. Bouw het 220 Volt gedeelte incl. Optotriac in een appart doosje wat je dicht kunt maken zodat je er zeker niet bij kunt komen. Op die manier ben je veel veiliger aan 't werk!

gebruik dan in ieder geval op zijn minst een kunstof doosje

anders moet je het aarden.

Als idee zou je kunnen kijken naar:

http://daniel.vvtp.tudelft.nl/site/downloads/ir-dimmer.pdf

Let op: Deze hele schakeling is met het lichtnet verbonden!!!

Ik heb deze schakeling niet gestest, maar zou denk ik wel moeten werken. Eea zou misschien wel wat krap bemeten kunnen (bv C2 in de voeding) zijn.

De triac zou denk ik wel moeten ontsteken als ik de datasheet zo lees (max minimale ontsteek spanning 2V en max gate-current 10mA). De uitgang van de atmel kan minstens 20mA leveren, dus dat zit eigenlijk wel goed. Ander voor alle zekerheid een torretje ertussen.

Iig zul je de triac gepulst aan moeten sturen (dus zeker niet continu). Dit kun je doen met de interne timer. Continu aansturen trekt de voeding niet en is ook niet nodig.

In principe heb je niet heel erg veel meer nodig dan dit. De IR-ontvanger kan door een venstertje naarbuiten kijken, dus in principe kan het hele ding in een plastic doosje zonder een enkel aanraakpunt.

Als je ook nog een PC-interface wilt hebben (dat hoeft natuurlijk maar een richting op), kun je dat via een simpele en normale opto-coupler doen.

Nuldoorgang kan dus zo simpel zijn als 2 weerstanden. De uC heeft nl intern al clamp-diodes (zie http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc2508.pdf), die je dus kan misbruiken om de hoge netspanning terug te brengen naar microcontroller-niveau.

Wel opletten met de maximale spanning die over weerstanden mag staan. De meeste weerstanden slaan door bij 230V en dan is het bye-bye microcontroller. Liever dus twee in serie.

Op 19 april 2006 23:27:06 schreef No_Brain:
Ze hebben met een aantal componentjes de kosten van een trafo slim weten te besparen. Nadeel is wel dat de gehele schakeling levens gevaarlijk kan zijn (ongeacht of je denkt dat er 5 Volt op staat!!).
Mijn advies, zet voor die LM7805 een trafo i.p.v. die weerstanden en condensator. Bouw het 220 Volt gedeelte incl. Optotriac in een appart doosje wat je dicht kunt maken zodat je er zeker niet bij kunt komen. Op die manier ben je veel veiliger aan 't werk!

Helemaal niet akkoord.
In mijn broodrooster zit een 4060 deler, maar geen trafo.
Als je die broodrooster open doet is 230 Volt aan raakbaar. Dit is ook voor die dimmer dit moet in de sckakelaar pot, en daar zit toch al 230 volt.

Op 20 april 2006 01:24:01 schreef dexter:
Als idee zou je kunnen kijken naar:

http://daniel.vvtp.tudelft.nl/site/downloads/ir-dimmer.pdf

230 Volt met een serie weerstand naar de µC Hah, dit is pas te gek !!
Een verbetering zou zijn net voor de voeding aftakken want de zener clampt de spanning dan op 5,1 + 0,7.

Net voor de diodes heb je een spanning van 5,8 - (-0,6)
dus 2 kleine diodes antiparallel en je hebt een veilige blokspanning. ( met evenveel componenten)
De voeding in de schakeling van elektuur is ook wel wat robuuster, als hier de zener kapot gaat, daaaag µC

[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]

Op 19 april 2006 22:14:07 schreef timmie:
er zitten veel fouten in dit schema.

Kun je ze aanwijzen?

daar komt bij de optotriac is overbodig er is toch geen galvanische scheiding

pardon? Dit mag je wel even toelichten..

er word veel te veel verstookt in deze schakeling

Te veel verstookt vind ik wel wat overdreven. Er zitten onnodigheden in die naar mijn gevoel niet aan 'verstoken' zijn.

kom op zeg ik weet mssn ook niet alles maar dit slaat helemaal nergens op.

Nou nou..het slaat nergens op? Zet jij even het schema van een u-controller gestuurde dimmer neer?
De schakeling is goed genoeg en er kan het 1 en ander weggelaten worden, that's it.

EDIT//
Okey..ik heb iets grofs over het hoofd gezien. Geen voedingstrafo..Nu zie ik het galvanische scheidings probleem ook. Anyway, vervang die voedingsmodule door een trafo schakeling met gelijkrichter en stabilisator en je bent er.

[Bericht gewijzigd door DIY op ]