morc
Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
probeer het hier eens http://www.tccn.nl/
daar moet je toch behoorlijk kennis van zaken hebben om te kunnen bepalen welke kenfelden je aan moet passen,ik zou daar zelf niet aan beginnen.
je hebt ook een vermogenstestbank nodig om te controleren etc.
Er is aardig wat ervaring van tuning in huis. We gaan regelmatig naar de testbank voor metingen en afregelen, voornamelijk met VW Golf. Dit gaat allemaal om de autocross
Neems eens contact op met mijn broer
www.beekautoracing.nl
Hugo,
Ik heb even op de site gekeken. Ziet er allemaal leuk uit. Er zijn natuurlijk best wel veel chiptuning bedrijven en iedereen weet er het zijne ook (of niet) van. En de prijzen ( je betaalt eigenlijk per PK) liegen er ook niet om. Terwijl het vaak een simpele aanpassing is. Een collega heeft vorige week 125 eproms besteld en brand nu programma's voor het V-tec systeem. Mij lijkt het dan ook leuker om zelf aan de slag te gaan met de ECU van de Celica. Ik kan je broer wel vragen, maar ik denk dat hij de fijne kneepjes (welke software e.d.)niet aan mij wil vertellen en hoe ik zo'n ECU aan kan passen. Maar goed, kaan het altijd even proberen
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Hallo,
Ik ben dus de broer van Hugo, Paul dus.
Een Celica van 92 heeft meestal een Denso Ecu en heeft helaas een single-chip processor uit de 8054 familie.
Het is er een met 42 pennen en die variant heb ik heden ten dage nog nergens kunnen kopen.
Uitlezen gaat wel maar dan, er waren in die jaren in Engeland een paar firma's die extensie borden leverden.
Processor eruit een bordje met 6802 processor en een losse Eprom erin en tunen maar.
Als je een van de zeer weinige bent met een Bosch ecu erin is er geen enkel probleem.
Anders wordt het toch een Piggy-Back ecu. (WWW.Dastek.co.za).
Fijne kneepjes van het tunen is geen geheim er komt een hoop "feeling" bij kijken.
Ik zie vaak software (net zoals je collega aan het doen is) pluk van internet kopieer 200x en waarom komen er nu gaten in mijn zuigers????
Bijna ieder heeft wel wat "anders" op zijn auto zitten van uitlaten tot filters tot nokkenassen en zuigers stroker-kits en noem maar op, je kunt dus onmogelijk ieder hetzelfde programma verkopen. In zulke gevallen is alleen een afstelling cq programmeer werk op de rollenbank mogelijk. En ja die rollenbank kost geld evenals de computers, emulators etc kosten ook geld ik moet ook de huur betalen etc. als je dan je uurloon uitrekend denk ik dat je schrikt......
Als je zelf je ECU wilt maken zoek dan even op Megasquirt.
Is een leuk en denk ik goed apparaat.
Paul
Daar wil ik graag wat meer over weten! Kan je mij daar misschien wat meer over vertellen? Of moet ik je even mailen.
Paul Welther
Ik heb er jaren geleden een gebouwd, maar het is eenvoudiger er een te kopen die goed werkt, zie daar ook de ander topic over een zelfbouw ecu.
Het grootste probleem is een goede puls nabootsen van de toerental positie sensor van de krukas die de std computer slikt. Hier komt namelijk een sinus vormig signaal uit.
Je moet dus een blok spanning (die uit een Pic oid komt)integreren en die integrator mee laten lopen met het toerental das niet eenvoudig.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 18 april 2006 23:13:48 schreef Paul Welther:
Hallo,
Ik ben dus de broer van Hugo, Paul dus.Een Celica van 92 heeft meestal een Denso Ecu en heeft helaas een single-chip processor uit de 8054 familie.
Het is er een met 42 pennen en die variant heb ik heden
de enige die ik ken met 42 poten is een OKI variant. en dat is alleen in MASK rom te krijgen.
Paul Welther
Zou Oki kunnen zijn hij komt wel op mijn programmer voor.(Dataman).
Nippon Denso zet er een eigen nummer op meestal beginnend met 151801. Je zou een extensie bordje kunnen maken met een bus multipexer.
Heb dat eens gemaakt voor een Denso Diesel systeem met een Hitachi H8/536 processor maar je kreeg dan toch een timings probleem op een of andere manier.
Later kon ik die processors gewoon kopen dus dat was opgelost.(Dit waren de Hyundai H200 en de Nissan Patrol 6cil diesels.)