Hoi allen,

Is het mogenlijk om een simpel 2 poorts usb hubje te bouwen? want ik neem aan dat je de datalijnen niet zomaar parallel kan zetten.
Kopen is geen optie want ik heb hier een 4 poorts hubje, maar ik wil zelf een standaard maken voor mijn 2 externe schijven, en op dat standaard wil ik ze beide tegelijk gebruiken. 1 externe schijf vraagt zo'n 500mA dus ik werk ook met een externe voedingsbron voor dat standaard.

p.s. het hoeft maar usb 1.1 te zijn!
Greetzz. Henk:P

Op 20 april 2006 21:14:09 schreef Henk hobby:
.....
maken voor mijn 2 externe schijven,
.....

p.s. het hoeft maar usb 1.1 te zijn!

Als je er twee externe schijven ophangt moet je toch zeker voor Usb 2.0 gaan .. En dat is voor een hobbyist denk ik niet echt haalbaar voor een normale prijs .. Usb 1.1 waarschijnlijk ook niet maarja ..

Het zit zo: op mijn laptop zit alleen maar usb 1.1, dus ik kan wel een hub voor usb 2 gaan bouwen/reverse engeneeren, maar het blijft bij m'n laptop toch usb 1.1.
Dus daarom ga ik proberen om een hubje te bouwen wat werkt met usb 1.1.

De TUSB2077A, een 7-ports USB-hub, is gewoon te samplen bij Texas Instrument. Bekijk eens de datasheet, zie of het haalbaar is voor jou.

Op 20 april 2006 21:23:47 schreef Henk hobby:
Het zit zo: op mijn laptop zit alleen maar usb 1.1, ......

Helemaal duidelijk ! succes .. ik blijf deze in ieder geval volgen ..

Ik zat net eens rond te kijken op de site van TI en daar kwam ik de tusb2046 tegen (een 4 poorts hub).
Ik heb daar de datasheet van bekeken en ik heb meteen dat ic samen met de bijbehorende ic's gesampled

Alleen komen een aantal ic'tje pas op 15-06-2006 binnen ;(

Maargoed, ik ga denk ik zometeen en morgen alvast in eagle een printje ontwerpen, wat ik daarna bij Melieste Printservice laat etsen. (het is maar om bezig te blijven!!)

Alvast bedankt! ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.

Op 20 april 2006 22:26:55 schreef Henk hobby:
Ik zat net eens rond te kijken op de site van TI en daar kwam ik de tusb2046 tegen (een 4 poorts hub).
Ik heb daar de datasheet van bekeken en ik heb meteen dat ic samen met de bijbehorende ic's gesampled

Alleen komen een aantal ic'tje pas op 15-06-2006 binnen ;(

Maargoed, ik ga denk ik zometeen en morgen alvast in eagle een printje ontwerpen, wat ik daarna bij Melieste Printservice laat etsen. (het is maar om bezig te blijven!!)

Alvast bedankt! ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.

tgaat u duurder uitkomen dan dat je dergelijk prul koopt
trouwnens harde schijven via een HUB aansluiten is niet aan te raden , en zeker geen 2 op dezelfde poort en dan nog op usb 1.1 .. tga trager zijn dan een floppy disk ....
koop u een cardbus kaartje met usb2.0 poorten en steek dat in uwe laptop.

Waarom niet een vanuit een hup met een USB verleng kabel een standaard te maken. Zo een kabel kan je makelijk vastmaken en zelf solderen. Dan hoef je niet moeilijk te doen met zelf maak hupje en zo.

Het was eigenlijk mijn bedoeling om een standaard te maken voor 2 exact (uiterlijk) dezelfde externe schijven.
Zodat als je de schijf in de standaard ''schuift'' dat die meteen in een stekkertje steekt. Alleen wil ik ook uiteraard die schijven tegelijk gebruiken.
Thuis heb ik dan wel een hub, maar op m'n werk heb ik maar de beschikking over 1 usb poort.
Er komt dan ook een vrij lange kabel aan de standaard.

En er is altijd wel ergens een stopcontact in de buurt, zoniet, dan verzin ik er wel iets van een accu o.i.d. bij.

Op 21 april 2006 00:08:29 schreef Henk hobby:
[...]

Wat versta je onder "vrij lang" ?
Vergeet niet dat USB het absoluut niet leuk gaat vinden als je er meer dan 2œ meter kabel tussen hangt! (Meer storing, meer datafouten, meer re-transfers van pakketjes, dus veel trager!)
In de winkel zijn overigens hele kleine 4-poorts hubjes te koop. En met heel klein bedoel ik van een kastje van 4œ bij 3 bij 3 cm! Je maakt mij niet wijs dat dat al te groot is voor je rack!

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op ]

Gewoon kopen en evt. uit z'n housing mollen.
Als het heel echt zelf moet met USB1.1: is een Alcor AU9254 iets voor je? Als ik me niet vergis heb je aan een piepsteen en wat R/C's genoeg om die aan de gang te krijgen.

Hey Henk,

Ik heb 1 maand geleden zelf met een chip van Texas Instruments een 1.1 USB HUB gemaakt. Dit de TUSB2046B met 4 poorten.
Het was erg makkelijk en de het voorbeeld in de datasheet is rechttoe rechtaan.

De chip kost rond de 1.40 ofzo (ik gesampeld) en dan heb je nog een 3.3V regulator nodig en een 6mghz kristal. Al met al kost het rond de 5 euro denk ik.

Echter of het slim is om zo'n 1.1 hub te maken voor harderschijven weet ik niet. Zoals Free electron al schreef zal het waarschijnlijk niet echt snel gaan. Wel is het leuk en beetje leerzaam om het is te maken.

Ik heb voor je de ultiboard schema's als je wil. Je zou mijn printje kunnen afdrukken, componenten erop en klaar.
Mijn versie is echter wel bus powered hub, Jij heb toch echt self powerd nodig. Verder omdat ik deze HUB alleen voor test doeleinden heb gebruikt heb ik de over current detector en wat andere stabiliseer componentjes weg gelaten. Maar als je wil zou je die makkelijk in het schema kunnen toevoegen.

Verder ben ik ook bezig geweest met de tusb2136. Dat is een microcontroller met geïntegreerde 2 Ports USB HUB. Je zou ook deze kunnen maken. Dan heb je een 2 ports USB HUB en 1 microcontroller voor de lol er extra bij. Je zou dan gewoon de firmware example er in kunnen laden en dan heb je gelijk een keyboard erbij:)(wel zelf knop matrix maken) weet niet of dat echt nuttig voor je is maar wel leuk!.

De mogelijkheden zijn eindeloos.!!!

Op 21 april 2006 16:46:50 schreef Yodar:
Hey Henk,

Ik heb 1 maand geleden zelf met een chip van Texas Instruments een 1.1 USB HUB gemaakt. Dit de TUSB2046B met 4 poorten.
Het was erg makkelijk en de het voorbeeld in de datasheet is rechttoe rechtaan.

De chip kost rond de 1.40 ofzo (ik gesampeld) en dan heb je nog een 3.3V regulator nodig en een 6mghz kristal. Al met al kost het rond de 5 euro denk ik.

Echter of het slim is om zo'n 1.1 hub te maken voor harderschijven weet ik niet. Zoals Free electron al schreef zal het waarschijnlijk niet echt snel gaan. Wel is het leuk en beetje leerzaam om het is te maken.

Ik heb voor je de ultiboard schema's als je wil. Je zou mijn printje kunnen afdrukken, componenten erop en klaar.
Mijn versie is echter wel bus powered hub, Jij heb toch echt self powerd nodig. Verder omdat ik deze HUB alleen voor test doeleinden heb gebruikt heb ik de over current detector en wat andere stabiliseer componentjes weg gelaten. Maar als je wil zou je die makkelijk in het schema kunnen toevoegen.

Verder ben ik ook bezig geweest met de tusb2136. Dat is een microcontroller met geïntegreerde 2 Ports USB HUB. Je zou ook deze kunnen maken. Dan heb je een 2 ports USB HUB en 1 microcontroller voor de lol er extra bij. Je zou dan gewoon de firmware example er in kunnen laden en dan heb je gelijk een keyboard erbij:)(wel zelf knop matrix maken) weet niet of dat echt nuttig voor je is maar wel leuk!.

De mogelijkheden zijn eindeloos.!!!

Ik heb die onderdelen ook gesampled.
Als je dat schema en de Layout zou willen mailen, zou dat geweldig zijn! (ik was zelf ook al aan het ontwerpen)
USB 1.1 is idd. traag maar ik kan wel een hubje met USB 2 maken maar daar wordt mijn laptop niet sneller van:P
Ik heb ook alle bijbehorende IC's gesampled, en die wil ik ook gaan toepassen.

@MNM,
Onder vij lang versta ik zo'n 1,5 meter.
Of ik zet er een USB contra aan, dat ik dan werk met een verleng kabel.

Ik zal het je maandag sturen. Het ontwerp is eigelijk gewoon dat voorbeeld uit de datasheet min wat componenten.
Maar toch een mooie referentie als je ff iets niet snapt!.

Ik wist trouwens niet dat je laptop usb1.1 had, slecht gelezen!!.

Toch denk ik trouwens dat de tusb2136 leuker is en net zo simpel. Ik heb daar momentueel geen schema's voor want ik heb het op een breadboord gebouwt. (chip op printje met headers in breadboord)

Zucht... Weer een stel sample-hobbyisten... Zucht...

Op 21 april 2006 00:08:29 schreef Henk hobby:
Het was eigenlijk mijn bedoeling om een standaard te maken voor 2 exact (uiterlijk) dezelfde externe schijven.
Zodat als je de schijf in de standaard ''schuift'' dat die meteen in een stekkertje steekt. Alleen wil ik ook uiteraard die schijven tegelijk gebruiken.
Thuis heb ik dan wel een hub, maar op m'n werk heb ik maar de beschikking over 1 usb poort.

En er is altijd wel ergens een stopcontact in de buurt, zoniet, dan verzin ik er wel iets van een accu o.i.d. bij.

je gaat je schijven NIET kunnen voeden vanuit USB
een accu .... je hebt en 12 en 5 volt nodig.

een usb kabel kan niet langer dan 2.5 meter zonder repeater ertussen.
ik heb ooit de test gedaan met een printer. met een 2.5 meter kabel + 2 meter verlengkabel : niks anders dan print errors. nog een 2 meter kabelerbij en twas gedaan met spelen.

Op 21 april 2006 23:40:11 schreef free_electron:
[...]

ik heb ooit de test gedaan met een printer. met een 2.5 meter kabel + 2 meter verlengkabel : niks anders dan print errors. nog een 2 meter kabelerbij en twas gedaan met spelen.

ik heb anders een 5 meter usb kabel tussen een printer en een computer gehad en niks geen storingen.

mijn vraag:
Hoe kan dit dan?

Op 22 april 2006 09:03:29 schreef elektroverslaafde:
[...]

ik heb anders een 5 meter usb kabel tussen een printer en een computer gehad en niks geen storingen.

mijn vraag:
Hoe kan dit dan?

Welke kabel was het, hoe dik/goed de afscherming, hoe storend was de omgeving, hoe goed waren de connectoren op de kabel gezet (afscherming netjes rondom verbonden?), welke kwaliteit had de zender, welke kwaliteit had de ontvanger???
Er zijn zo veel dingen die in heel wat situaties wel werken, op het eerste zicht, maar later enorme problemen kunnen geven (om eens een willekeurig voorbeeld te geven, neem een laptop waarmee je draadloos kan internetten, zet die naast de mikrogolfoven, en leg die aan, daar gaat je verbinding).

Op 22 april 2006 10:06:12 schreef Videomodulator:
[...]
Welke kabel was het, hoe dik/goed de afscherming, hoe storend was de omgeving, hoe goed waren de connectoren op de kabel gezet (afscherming netjes rondom verbonden?), welke kwaliteit had de zender, welke kwaliteit had de ontvanger???
Er zijn zo veel dingen die in heel wat situaties wel werken, op het eerste zicht, maar later enorme problemen kunnen geven (om eens een willekeurig voorbeeld te geven, neem een laptop waarmee je draadloos kan internetten, zet die naast de mikrogolfoven, en leg die aan, daar gaat je verbinding).

Ik snap hem, ik heb er namelijk vrijwel geen andere kabels bij in de buurt. (alleen een netwerkkabel.
en heb gewoon kabels gekocht dus niet zelf lopen romellen.
(wat eigenlijk wel mijn gewoonte is).

dus kunnen we de volgende conclusie trekken:
usb kan lang mits de andere omstandigheden goed zijn.

Mijn hobby is mijn werk :P En ik heb honger

met een USB extender (wel 1.1) kun je tot 50 meter over CAT5 kabel.. werkt errug goed. (tried myself)

Da fripster

Op 21 april 2006 23:40:11 schreef free_electron:
[...]

Die laptopschijfjes die in die behuizingen zitten hebben alleen maar 5V nodig (dat staat op de schijven geschreven)

Op m'n USB poort kan ik 1 schijf laten draaien zonder een bijkomende voeding. de schijf neemt een maximale stroom op van 500mA. Maar 2 van deze schijven tegelijk laten draaien werkt dus uiteraard niet op 1 poort, dus zorg ik er ook voor dat als ik geen extra voedingsbron gebruik dat ik maar met 1 schijf kan werken.

@marco69: het is maar m'n 1e en laatste sampling:P

Zo, ik heb de hele avond mijn layout zitten ontwerpen en ik vind hem best geslaagd!!

Zie Hier: http://www.uploadarchief.net/files/download/eigen%20ontwerp%20USB%20HUB.jpg

Persoonlijk zou ik zeker nog 1/3 van die print afknijpen, als je alles een beetje doordacht plaatst moet dat zeker kunnen, en volgens mij is kleiner (bijna) altijd beter.

Hey Henk,

Ik heb even naar je PCB design gekeken en denk dat sommige dingen niet helemaal kloppen. Ik ga er vanuit dat je de TUSB2046B gebruikt en dat het dil 8 chipje een 3.3v spanning regulator is.

Ik zie dat je BUSPWR aan de VCC heb hangen, Voor self powerd dien je deze echter aan GND te hangen. Ik weet niet of dit uitmaakt voor de werking. Kan zijn dat je hardeschijven zeggen wij hebben 500ma nodig en dat de tusb2046 is ingesteld op 100ma waardoor je in Windows een massage krijgt met de melding niet genoeg power.

Ik zie ook dat je EEDATA/GANGED aan de VCC heb hangen. Als ik goed herriner hielt dit in de ganged mode gebruikt. In datasheet staat dat als je ganged gebruikt dat je all de OVERCUR pinnen met elkaar moet verbinden met die overcurrent chip en als je die chip niet gebruikt aan de VCC. Als je dit niet doet dan werken de downstream poorten gewoon niet. Dit had ik met mijn eerste print.

De niet gebruite downstream ports DM3/DP3 en DM4/DP4 zal ik ook beide met 15K naar gnd pullen. Anders zal je waarschijnlijk steeds pop up messages krijgen van "some devices are not correct bla bla"

De resetpin. Ik weet niet hoe je dat heb opgelost kan ik niet duidelijk zien in je schema. Maar ik heb een reset gemaakt met een weerstand en een condensator, werkt perfect. Ik zie in jouw schema eigelijk niet hoe je die pin tijdelijk naar GND pulled gedurende opstart.

Dan nog iets betreft smaak. Ik heb op mijn pcb de pinout van de usb headers aangehouden zoals die van de gemiddelde moederboord. Dit is GND DP DM VCC. Het zal in jouw geval wel geen eene drol uitmaken maar mocht je op de HUB ooit een ander apperaat aansluiten dan zou het kunnen zijn dat de header dan gelijk klopt.

Verder wat samples betreft henk, gewoon blijven doen! Zolang je maar wel eerlijk in de omschrijving zegt waar je het voor gebruikt. Dan is het aan het bedrijf of ze je wel of niet de sample willen geven en daar is wat mij betreft niks schofterigs aan.

Veel suc6 met je hub!