Een 1:9 nbalun geeft altijd een goede swr over een breed gebied, de coax van de shack naar de balun was bij mij destijds 15 mtr. de balun was bruikbaar van 1-30 mhz bij longwires met een lengte vanaf 6 mtr. het is niets anders dan een mis aanpassing, eigenlijk al een heel oud principe, de een maakt "m met een ferrietstaafje en de ander met een ringkern
http://users.belgacom.net/hamradio/schemas/balun.gif

Bedankt Galaxy! Ik heb wel eens gelezen dat een 1 : 9 balun minder goed presteerd dan b.v. een 1 : 1 balun... Vraag me af of dat waar is en zo ja, in wat voor mate dat gebeurd...
Ga binnenkort ook maar eens beginnen met een Isotron, aangezien de SWR van mijn verkorte halvegolf-dipool op zolder 3 streepjes SLECHTER (1:1.7) staat dan voorheen (1:1.4). Komt waarschijnlijk door de Woningstichting, die het belangrijk vond een nieuwe CV-ketel in ons huis te plaatsen, waardoor er nu een extra aluminium buis langs de antenne door het dak heen loopt... Met genoeg vermogen ben ik momenteel nergens te ontvangen, terwijl ik voorheen met al mijn testuitzendingen bij Dr. Tim doorkwam... Zelfs met een paar wattjes minder... Een bittere pil...:( De SWR van 1:1.7 is waarschijnlijk net niet voldoende om een spelletje met de luchtlagen te spelen... Dus op weg met het bouwen van een Isotron óf eens een 1 : 9 balun gaan uitproberen om te zien wat dat oplevert... Hoe staat het momenteel met jouw Isotron-kwaliteiten, Galaxy?

Hey Hans, ik zit wat dat betrefd met het zelfde probleem als jij, ook een nieuwe ketel en leidingen op zolder, voorheen stond alles op het dak maar dat mag hier niet meer dus dan ga je kijken naar andere alternatieven.
De isotron geeft een goede swr 1:1.1 op 48 mtr. ook op de middengolf werkt ie voor mijn gevoel goed alleen heb ik nog geen reacties gehad ik zit ook niet elke dag in de lucht omdat ik daarvoor de laatste periode weinig tijd vrij hebt, afgelopen woensdag heb ik s"ochtends van 9 tot 12 uur in de lucht gezeten met wat nonstop 30 watt op 48 mtr. 6270 ik wacht daarom de ontvangst rapporten af van dr.tim, tevens ga ik toch weer een langdraad +/- 14 mtr. gevlochten koperlitze proberen
(dik doorzichtig luidsprekerdraad voldoet ook) met een 1:9 balun omdat ik een aantal jaren terug ook op die manier hebt gewerkt, en daarmee goede resultaten behaalde.
Dit ondanks de verhalen die er nog steeds gaan dat dit type balun alleen voor ontvangst geschikt is.
Conrad electronics verkocht vijf jaar geleden ook dit type balun onder de noemer ebberson balun voor 99 gulden, nadat ik "m open maakte keek ik vreemd op gezien de onderdelen die erin zaten, later bouwde ik ze zelf na voor nog geen 5 gulden en zo kwam ik ook dit ontwerp tegen (zie plaatje in eerder bericht) exact het zelfde.

Op 7 april 2006 17:41:27 schreef Hans de Swan:
Bedankt Galaxy! Ik heb wel eens gelezen dat een 1 : 9 balun minder goed presteerd dan b.v. een 1 : 1 balun... Vraag me af of dat waar is en zo ja, in wat voor mate dat gebeurd...
Ga binnenkort ook maar eens beginnen met een Isotron, aangezien de SWR van mijn verkorte halvegolf-dipool op zolder 3 streepjes SLECHTER (1:1.7) staat dan voorheen (1:1.4). Komt waarschijnlijk door de Woningstichting, die het belangrijk vond een nieuwe CV-ketel in ons huis te plaatsen, waardoor er nu een extra aluminium buis langs de antenne door het dak heen loopt... Met genoeg vermogen ben ik momenteel nergens te ontvangen, terwijl ik voorheen met al mijn testuitzendingen bij Dr. Tim doorkwam... Zelfs met een paar wattjes minder... Een bittere pil...:( De SWR van 1:1.7 is waarschijnlijk net niet voldoende om een spelletje met de luchtlagen te spelen... Dus op weg met het bouwen van een Isotron óf eens een 1 : 9 balun gaan uitproberen om te zien wat dat oplevert... Hoe staat het momenteel met jouw Isotron-kwaliteiten, Galaxy?

Je hebt geen VFO zendertje om de dip van de antenne te bepalen?

Had ik al aan gedacht, maar ben al volop bezig geweest de 2 aluminium "armen" van de halvegolf, beetje voor beetje in- en uit te schuiven. Dat gaf geen verbetering, maar leverde juist juist een verslechtering op van de SWR... De antenne stond dus al op de piek (en dat klopt ook wel, aangezien de frequentie indertijd de 6.295 MHz. was).

:( Dan zit die buis echt in de weg. Antenne hoger of lager geeft geen effect?

Op 7 april 2006 19:23:55 schreef Henry S.:
:( Dan zit die buis echt in de weg. Antenne hoger of lager geeft geen effect?

Misschien, maar nog niet geprobeerd, aangezien de afstand van mijn antenne tot de CV-ketelbuizen identiek blijft op elke hoogte...:(

Ik hoorde van ±12:00 tot 14:45 een zender op 1570 Khz.
Wie heeft deze ook gehoord en weet wie het is?
Hij zei net "Hallo, luisteraars ik moet snel de band uit" en weg was ie, zonder een naam te noemen.
Ik heb hem nu al een aantal keer gehoord op zondag, en zou nu toch wel eens willen weten wie het is.;)

Op 9 april 2006 14:52:33 schreef Boet:
Ik hoorde van ±12:00 tot 14:45 een zender op 1570 Khz.
Wie heeft deze ook gehoord en weet wie het is?
Hij zei net "Hallo, luisteraars ik moet snel de band uit" en weg was ie, zonder een naam te noemen.
Ik heb hem nu al een aantal keer gehoord op zondag, en zou nu toch wel eens willen weten wie het is.;)

Ik vermoed dat het gaat om de "Ome Soto" en zijn zoon de "Daniël-zender", ofwel hun gezamenlijke noemer "Studio Vrijheid" uit NW-Overijssel, die bijna elke zondagmiddag tot in de late uurtjes vrijwel non-stop draaien met een aanzienlijk vermogen (zie ook de SINPO-rapporten van Dr. Tim's NEWS).

Ik vermoedde al iets als De Soto, die ik vaak vermeld zie staan onder 1570.
Dat aanzienlijk vermogen zal wel kloppen, ik ontving hun ook tot ±13:30 zeer sterk, en ineens kwam er een ruis op.
Ze draaiden non-stop Nederlandse en Duitse platen.

[Bericht gewijzigd door Boet op ]

@Hans de Swan Ik ga de isotron ook bouwen binnenkort.
Ik heb misschien nog een mooie link voor jou.
http://www.hagenbuchner.at (ham-radio)
@Galaxy Heb je misschien voor mij ook nog wat info over de isotron ?
Bouw info enzo of misschien een foto?
Groet de kastelein

[Bericht gewijzigd door de kastelein op ]

@Hans, hele mooie info op bovenstaande site, vooral die crossed field antenne van 1.8-30 mhz krijg ik ook al aandrang van om te gaan bouwen haha.

@de kastelein, hier de link zoals ik "m gebouwd hebt de hobbytron zoals ik "m noem.
http://www.uploadarchief.com/Bestanden/335f5352088d7d9bf74191e006d8e24c.JPG
en het schema:
http://www.uploadarchief.com/Bestanden/757b505cfd34c64c85ca5b5690ee5293.JPG
Met antennetuner swr 1:1.1 prima te gebruiken van 1.5 tot 7.5 mhz, ook zonder tuner te gebruiken alleen de swr is dan wat slechter.

Dit is het schema waar ik het van afgeleid hebt:
http://www.uploadarchief.com/Bestanden/9766527f2b5d3e95d4a733fcfb77bd7e.gif
omdat ik nog wat draad over had ben ik doorgegaan met wikkelen naar 94 windingen rond diameter van 11 cm om zo uit te komen op de 180 meterband, ook de afstand tussen de twee ^ hoeden is bij mij iets groter namelijk 1.00 mtr.

Hier de orginele foto van het project:
http://www.uploadarchief.com/Bestanden/7e7757b1e12abcb736ab9a754ffb617a.jpg

Meer info vind je op het uploadarchief url:
http://www.uploadarchief.com/index.php
Onder topic totaal overzicht, veel succes met bouwen, groeten, walther!

@KASTELEIN: Bedankt voor de link! Heb er weer eentje bij mijn verzameling Bladwijzers. :)
@GALAXY: Heftig antennetje, die CFA... Weer een leuk antennetje voor een discussie... ;)
http://home.tiscali.nl/huppiedos/crossfield-inhoud.htm

@Galaxy

Ik lees net dat je soms de tuner gebruikt voor de iso.
Als je dit doet doe het dan met de tuner zo dicht mogelijk bij de iso.
Je past de swr van het stuk kabel na de tuner aan zodat de zender 50 ohm ziet maar het stuk coax na de tuner heeft dan een heel andere imp. dan de karakterestieke imp. van 50 ohm en de verliezen zullen in dit stuk kabel dan toenemen.Dus tunen kan wel maar dan zo dicht mogelijk bij de iso.

Volgens mij kun je de aangegeven maten van b.v. de lengte van de PVC-buis en de diameter ook niet zomaar veranderen t.o.v. de "refelectoren" ('huisje onder en boven'), aangezien je dan invloed uitoefent op de afstraling van het geheel... Of zie ik dat verkeerd? Die maten geven ze toch niet voor niets aan??? ;)

@mrf, de afstand tussen tuner en antenne is slechts acht meter, de kabel gaat door het plafond (beton) naar de shack.
@hans, je hebt gelijk wat de maatvoering betrefd, maar de antenne op het origineel is geschikt voor de 40 en 80 meterband dus 7.0 en 3.5 mhz.
Voor de middengolf moet je de lengte van de pvc buis verlengen naar minimaal 3 meter en de spoel opwikkelen, ik heb er 94 windingen van gemaakt om de topband 1.650 mhz met een beetje geluk te kunnen bereiken.

@Galaxy bedankt voor de uitgebreide info.
Helaas zal ik even moeten wachten met de bouw.
Ik ben eergisteren aangereden toen ik op mijn motor reed.
En zit nu met een dikke enkel op de bank :(
Mijn vriendin naar de bouwmakrkt sturen is ook geen optie.
Nog even wachten tot na de paasdagen dus.
Groeten de kastelein uit Boekelo

graag gedaan kastelein, succes met met je enkel en met bouwen natuurlijk.

Mooie antenne hoor galaxy,die wordt hier zeker na gebouwd,ik zal alles over die antenne opslaan,mijn handen jeuken.

Het zal mij benieuwen wat er allemaal op het frequentem gaat gebeuren met deze moderne trend der Isotrons...:o
Meer info over MG-antennes en Isotrons op:
http://www.am-forum.tk/

@woefdram, het is een leuk ding, ik heb al wat reacties binnen gekregen na de paas.

galaxy ik ben benieuw of je nog resultaten behaald hebt met de isotron.Mijne schiet ook al op.

@KROKET: Wil het een beetje lukken met het bouwen, Kroket? Ben nog steeds behoorlijk nieuwsgierig naar de resultaten van de Isotron.
Ga zelf bezig met het bouwen van een éénspoelige Z-match, waarmee het mogelijk zou (moeten) worden om elke symmetrische antenne (zoals een open dipool) met open voedingslijn op zowel KG, als MG, 1:1.1 te stellen. Laat binnenkort mijn bevindingen wel weten... Sowieso spannend, aangezien ik tot heden nog geen Z-match ben tegengekomen op internet, die tot 190mtr. werkt... Dankzij hulp van Marcel, Frits en Lloyd heb ik hier 3 (verschillende) schema's liggen... Mocht het werken, dan zou het een uitkomst zijn voor elke "piraat", die met één antenne uitzendingen wil verzorgen op b.v. 41mtr. en later het nog eens dunnetjes over wil doen op b.v. 190mtr. :)

ehh, snap 1 ding niet..
bij die meeste isotrons-ook commerciele!- is bandbreedte vrij klein..

ok, kan je met tuner wel weer impedantie terug regelen, maar rendement zal wel erg teruglopen..

Vooral als ik zie dat op die sites verschillende isotrons voor verschillende banden worden aangeboden...

(en persoonlijk denk ik dat draadje van 10 meter met een goede tuner meer doet dan die kleiner dan 1 meter isotron shit.. :9 )

[Bericht gewijzigd door Ron-nl op ]