Heb al wel eens succes gehad met een metalen kastje met deksel er omheen verbonden met een goede HF aarde. Is alleen wel lastig bij verwisselen van CD's

@MRF
Ja inderdaad 3,5mTr en de uit eindes 1mTr lager!
Lengte moet ik even meten! (zit rond de 11mTr dacht ik!)
@Saturnus
Een extra waslijn!
Zal ik ze dat maar niet aan doen!
Maar hoezo extra?
@ORN
Dat is de zoveelste keer dat ik dit hoor, voeding stuk (SK050)
Heb ik een gerucht gehoord dat:
Schijnt dat je moet opletten als je de trafo verwisselt,
Schijnt het te kunnen zijn dat er diodes stuk gegaan zijn!
Waardoor de volgende (nieuwe)trafo ook stuk zou kunnen gaan.
@QRO
Ja dan moet het bijna wel klaar zijn!
Het enige kan dan nog de bedrading zijn.

Hoe zit het nu met mijn gebogen coax?
Weet er iemand wat?
Is buigen van coax slecht?

Rob007.

Op 28 april 2006 16:30:05 schreef rob007:
Hoe zit het nu met mijn gebogen coax?
Weet er iemand wat?
Is buigen van coax slecht?

Nou voor HF maakt het allemaal niet veel uit, als de coax maar niet geknikt is, zodat b.v. bij lucht of foam als binnenisolatie de afstand tussen binnen en buitengeleider geweld wordt aangedaan, of deze in het ergste geval kortsluiting maken.

Ziezoooo, ben ff wezen shoppen heb koperlitze gehaald diameter 2.5 mm lengte 40 mtr. en dat wil ik als volgt gaan doen.
Het waslijn effect,een longwire maken door de draad naast elkaar te leggen dus in principe tien draden van vier meter naast elkaar spannen met een tussenruimte van elk tien centimeter hopenlijk gaat dit wel lukken, ik hou het kort, moet ff eten, latuuuuuuuurrrrrrrssssssssss.

@Rob
ff terug lezen rob mijn posting op het blad hiervoor boven de afbeelding van de balun.

Voor een open dipool op 6.3 Mhz zou een lengte van 11,3mtr goed zijn.(lengte kan afwijken bij jou omdat de boel zo dicht boven de grond hangt)

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

@Rob,ik dacht dat je lengte tekort kwam voor je antenne dus ik dacht misschien de buren verblijden...@Orn,jammer van je voeding,zeker ook 1 kant vd trafo eruit gefikt? Kijk eens op het schema,ik vind persoonlijk dat een beetje vreemd zit.Inderdaad er zijn er meer die problemen mee hebben,een kennis van mij had 2 trafos achter elkaar die eraf brandden.Nou daar word je echt niet blij van.Ik moet t even uit t hoofd doen maar de fout zit grotendeels in de gelijkrichter en de manier van aansluiten.1 kant vd trafo wordt eerst gelijkgericht en dan in serie met de andere wikkeling gezet en dan weer terug door de gelijkrichter en krijg je 3200 volt uitgang.Ik dacht dat die 2de wikkeling altijd verbrand.Nogmaals,dit was ff uit t hoofd.Succes ermee.En nog even over de cd speler,ik heb even een dvd spelertje geprobeerd en die doet t perfect,kan ik ook mp3 draaien! Blokker 29 euro!

Ik weet niet of het bij die provision ook zo is ? Maar ik vind het mp3 geluid van de Medion dvdplayer beroerder klinken dan mijn Geluidskaart met optisch out.Mist gewoon een stukje dynamiek.Als ik divx of dvd zit te kijken valt het me niet zo op maar bij het luisteren wel.Ligt mischien wel aan de manier van luisteren.

[Bericht gewijzigd door Esoterist op ]

blijven we wel on toppic !!!Hebben we het over computers of mp3 spelers of Hifi ??????
Dit is toch CO HF de KG-uitdaging...

yup mijn fout |:( ,
maar zou zo iets niet hoorbaar zijn als je op de hf luisterd of is de band breedte daar te klein voor dat t niet opvalt.

op de KG en de MG heb je maar een paar Khz tot je beschikking als je het goed doet tenminste voor de MG 9 Khz en op de KG zitten ze soms maar 5 Khz uit elkaar.Ga je daar hifi draaien dan ben je gelijk een paar kanalen breed en dat maakt het er niet leuker op voor de rest.Dus in princiepe geef je dan audio door met een freq. van max 4.5 Khz dan doe je het goed er wordt wel eens wat gesmokkeld maar dan wordt er ook direkt geklaagd van wat was hij weer breed.Tegenwoordig pleegt men DRM op de KG en MG om toch de kwaliteit te halen en het voordeel van de betreffende etherband er bij te nemen( propagatie )

voor zover ik samples heb gehoord van DRM klinkt het niets beter dan een fatsoenlijke piratenzender...
veel te veel compressieherrie.
gewoon een 20khz kanaalspacing gebruiken, of desnoods 16. dan ben ik tevreden, het geluid is dan goed genoeg. kunnen we niet met alle piraten afspreken dat er een 16khz kanaalraster komt op de 48m 'piratenband'?
veel radio's zijn continu afstembaar en kunnen dus al veel beter klinken als je hem ietsje verstemd.
DRM is vaak al 18khz breed, en anders stoort het wel over een groot gebied...

Mooi zou zijn wanneer ieder zich aan het kanaal raster hield dit scheelt al een hoop interferentie. De volgende stap die dan naar mijn idee gedaan zou moeten worden probeer de modulatie diepte op peil te krijgen dit is ook al een hele toer bij wat hoger vermogen.Uitzonderingen daar gelaten.Liever de modulatie 100 procent met half vermogen dan 50 procent modulatie en veel power.trouwens dat hele vermogens verhaal is maar betrekkelijk.Ik hoorde onlangs nog een station op 80 mtr met een vermogen van 0.5 watt en bracht hier toch nog S 9 met prima audio zo zie je maar weer.

er worden condities voor dit weekend voorspeld s zien wat ik allemaal hoor.

Op 28 april 2006 22:38:15 schreef Weazel:
er worden condities voor dit weekend voorspeld s zien wat ik allemaal hoor.

:P Het weerbericht voor de radiofielen :D

Op 28 april 2006 19:28:17 schreef saturnus:
...@Orn,jammer van je voeding,zeker ook 1 kant vd trafo eruit gefikt? Kijk eens op het schema,ik vind persoonlijk dat een beetje vreemd zit.Inderdaad er zijn er meer die problemen mee hebben,een kennis van mij had 2 trafos achter elkaar die eraf brandden.Nou daar word je echt niet blij van.Ik moet t even uit t hoofd doen maar de fout zit grotendeels in de gelijkrichter en de manier van aansluiten.1 kant vd trafo wordt eerst gelijkgericht en dan in serie met de andere wikkeling gezet en dan weer terug door de gelijkrichter en krijg je 3200 volt uitgang.Ik dacht dat die 2de wikkeling altijd verbrand.Nogmaals,dit was ff uit t hoofd.Succes ermee.

Ja klopt, dit had ik al gezien, maar dacht zolang hij werkt niet aankomen. Nu ligt dr trafo er uit, de rest nog niet doorgemeten. Inderdaad worden er twee spanningen van 1600volt in serie gezet. Wat de gedachte hierachter is weet ik niet, waarschijnlijk om de condensatoren klein te houden, maar ze hadden beter gewoon de wisselspanning in serie kunnen zetten en dan gelijk richten. Nu even zoeken naar een geschikte trafo. Heb voor nood de hoogspannings voeding losgekoppeld en een externe voeding er aan gehangen, dus de zender werkt weer.

wie zit er op 6.305 met rni jingles?
http://www.globalxs.nl/home/w/weazel/rni.mp3

[Bericht gewijzigd door Weazel op ]

Zojuist gehoord:
Rob007 6295Khz S9 R4 met postbus nummer ... Jawel!!!Po-box 104 NL 2660 AC Bergschenhoek...
Westcoast 6295Khz S9+20 R5
kort radio Zoeloe. kilo..Marcel en hij bedankt Westcoast Rob gaat er nu overheen S9 nu en R5 .en de band zit vol net boven de 6300Khz signalen worden sterker naarmate de tijd verstrijkt.

jeps het was best druk
gehoord zender digitaal, westcoast, rob007, rni, quintis en ben de naam kwijt van de amtuer uit groningen op 6.314 (edit: was Blackbird)

3.910 radio borderhunter
3.925 radio galaxy (uk)
3.940 spaceman

Ja ja hard zijn ze he gaat super op 3910Khz Borderhunter S9+40Db R5+ uitstekend..... band is goed open.Ik heb een stukje van hem opgenomen..

PS WESTCOAST en ROB de groeten van Borderhunter!!!

Gisteravond was dé avond voor 76mtr.! De Spaceman (i.s.m. de Delmare) heeft zelfs nog reclame zitten maken voor het am-forum én Circuitsonline en dan met name Rob's "de KG-uitdaging!" Werkelijk snoeihard! Sympathieke vent ook, die Spaceman!
Ongeveer 70 km. van Moskou luistert regelmatig een Rus mee met zijn portable wereldontvangertje met telescoop-antenne! Maar de Spaceman draait dan ook met meer dan 2KW! Hala Nutta!!! ;)
Overigens heb ik gisteren op de rommelmarkt een plaat gevonden, waar ik al jaren om heb gezocht... Voor de oude lullen onder ons: MaggieMacNeal - When you're gone. Kippevelmuziek van de hoogste graad!
Nah! Nu maar weer on-topic (sorry MRF...) ;)

maggie mcneal heh is een oud collega van me moeder.

jep was keihard op 79 meter ik denk ligt dat nu aan mij is die band zoveel beter maarja met zoveel vermogen is het ook geen wonder. spaceman/borderhunter waren knalhard hier.
ik weet niet of borderhunter mee kijkt hier. toen je zender even uitviel kwam er een station voor je retour uit de uk op 3.908 maar toe je je zender weer aanschakelde was die verdwenen natuurlijk.

wie krijgt ons mee op 6.400?

6301. De eerste Belg. Weet iemand contactgegevens van deze zender of een naam? Hij is sterk te ontvangen in Zaandam en in Mechelen (B), weliswaar met een pieptoon er bij.
@Waezel, niets op 6400

jeps denk dat het signaal niet wegkomt ofzo
we zitten met een spoel antenne omgebouwde gpa
die belg komt hier 20 over 9 binnen

Een CB GPA? Waar je in de piek een spoel hebt geplaatst? Heb je de SWR al gemeten?