Wounded in Action

Dit topic is gesloten

een ventilator (met ingebouwde led`s:7:9) aansluiten op 12V inplaats van 5V en dan proberen pakken om hem te verzetten,
resultaat een "schroef" (die dingen die ronddraaien kan nu niet op de naam komen) tussen mijn nagel.

deed pijn

onze site -- -- -- |Siemens - LOGO! rocks| "HELP! het werkt!!!"

Op 13 mei 2006 14:46:02 schreef Urlax:
[...]
ja, de beste man heeft het niet overleefd...

Een nieuw Topic?
Killed in Action?

Pfff daar kun je veel gedonder om krijgen lijkt me...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

IGBT kreeg het een beetje warm :(

http://home.deds.nl/~kipdev/troep/gesmolten1.jpg
http://home.deds.nl/~kipdev/troep/gesmolten2.jpg

Omdat ik niet precies kon zien waar het bijbehorende rookwolkje vandaan kwam, voelde ik maar even aan alle dingen of ze warm waren, deed pijn :7

Op 13 mei 2006 19:36:10 schreef kipmans:
IGBT kreeg het een beetje warm :(

[afbeelding]
[afbeelding]

Omdat ik niet precies kon zien waar het bijbehorende rookwolkje vandaan kwam, voelde ik maar even aan alle dingen of ze warm waren, deed pijn :7

haha, direct ook het nadeel van een breadbord ondervonden zie ik ;).

waarom antwoord je m'n mail niet ;)

Take a parachute, and jump!
Lucky Luke

Golden Member

ik heb er weer eentje hoor...

ga savonds ff knutselen aan dat voeding/ domoticasysteemding van me. dus ik zet een transistor voor het relais dat 'm aan/uit zet, met de bedoeling om 'm zo door de pic16f877 zelf uit te laten doen. maar die tor moet dus aan de + hangen om open te zijn, om de boel te kunnen inschakelen...
dat kan dus niet als de boel uit is en er geen + is...

dus ik zet er ff los stroom op uit een adaptertje, zodat ik tenmiste ff kan testen of ie dan wel zichzelf uit kan zetten.

adaptertje op 12V, voor de voltager regelaar, na wat kortsluitingkjes ff goed prutsen... maakt ie contact of niet...

dan maar ff aan de regelaar voelen: AUWIE, die is wel een beetje warm geworden... hoe kan dat nou...

blijk ik op de uitgang van die regelaar te zitten :+

pic16f877a naar de eeuwige magneetvelden, samen met een ds1621 thermometer, een ds1307 real time klok, en het duurste: een mooi alfanumeriek 4x20 display...

BOEHOEHOEHOEHOEHOE!!!!!!!!!! WHEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!
SNIK SNIK SNIK, arme ik.

nou, iemand nog wat ergs meegemaakt wat me dit doet vergeten en me vol goede moet laat kijken wat er nog goed is? iemand toevallig zijn pc te dicht bij zijn teslacoil gezet ofzo?

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 22 mei 2006 13:00:49 schreef Lucky luke:
nou, iemand nog wat ergs meegemaakt wat me dit doet vergeten en me vol goede moet laat kijken wat er nog goed is? iemand toevallig zijn pc te dicht bij zijn teslacoil gezet ofzo?

Nee, dat niet.. wel ooit een moederbord verkeerd vastgezet.. vlijkbaar had ik een busje verkeerd geplaatst en zat die de boel dus te kortsluiten.. en ik me maar afvragen waarom het niet werkte :(
Gelukkig kon ie onder garantie vervangen worden, maar de service (foutzoeken en vervangen) heeft wel 50 euro gekost.. :(

Henry S.

Moderator

Door een stomme actie, soms is breadboard niet 100% overzichtelijk, 2 DPM's (paneel DVM's) vermoord... De voeding moet je echt geisoleerd houden van de te meten spanning!

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Lucky Luke

Golden Member

Op 22 mei 2006 16:23:21 schreef Henry S.:
Door een stomme actie, soms is breadboard niet 100% overzichtelijk, 2 DPM's (paneel DVM's) vermoord... De voeding moet je echt geisoleerd houden van de te meten spanning!

dit was ook een puur stomme actie door verloren overzicht, dat domoticavoedingsding lijkt steeds meer op een bord spagheti. nouja, nu kan ik dus vrolijk overnieuw beginnen :( eens zien wat er nog goed is.

dat anderen ook stomme dingen doen is dan weer een hele troost (en gelukkig staat dit hele topic vol met rook, brandwonden en domme acties).

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Het aflezen van een weerstandswaarde in spiegelbeeld op je duim is nooit grappig.

Lucky Luke

Golden Member

het opmerken van een kruimel tin tussen de voeding van je pic, als je er 12V op hebt gezet is wel grappig.

yes, hoppelijk maakte dat ding ook echt sluiting. de pic en het display zijn iig nog heel :) nou de RTC nog testen.

en waarom het het bij de andere test niet deed is wel weer een wound in action: toch weer omgepoold.

* Lucky Luke is heel erg happy hiermee, maar zou graag willen etsen want lucky luke is die spaghettie zat

Op 22 mei 2006 19:10:34 schreef Henry S.:
Het aflezen van een weerstandswaarde in spiegelbeeld op je duim is nooit grappig.

Ach, heb ooit eens de letters van een vermogenweerstand (5W) op m'n huid getatooeerd, het ding was meer aan het dissiperen dan toegelaten en onwetend nog eens aan gevoeld. Geen moment later bekende hij zelfs kleur (oranje gloed over keramisch lichaam).
Bij deze temperaturen gaat het snel, van de moment dat ik het aanraakte kwam er een stootje rook uit m'n vingers, waarschijnlijk het vet en zweet in de huid dat onmiddelijk verschroeid. Huid zag er wit uit (op de tatoo na).
Ik moet zeggen dat het aanvankelijk niet pijnlijk was, dat deed het een paar uur daarna wél...

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ik probeerde vorige week de spanning over een 12V 7Ah accu te meten.
Dus ik zet de pennetjes van m'n multimeter op de accu, en kijk naar het display, waarop niks gebeurde...
Ik rommel wat aan de pennetjes, ik dacht : misschien slecht contact.
Wordt het ineens warm aan m'n vingers, ik snel de pennetjes van de accu af halen, en kijken waar het stekkertje van de + draad in zat.
Blijkt die in de ampere-meet aansluiting te zitten!
Gelukkig is alles nog heel, maar ik kijk voortaan wel wat beter uit!

Henry S.

Moderator

22V over een 16Ω ronde keramiekweerstand. Lekker heet zonder kleur te bekennen, weerstand kan het hebben, heet genoeg voor de afdruk.

Een 2n3055 als spanings regelaar laten werken
gaat ook niet echt goed word bloed heet
en de afdruk van me duim staat op de buizing van de transistor weer eeens wat anders dan op me duim

Cq3 cQ3

kipmans: wat voor breathbord is dat? ik ken alleen die velleman dingen en daar passen geen potmeters in(nouja, met grof geweld kan er een hoop natuurlijk).

veel draadjes op mijn beathbord prikken. waarom hebben die dingen toch de gewoonte om onder mijn nagel te schieten??

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 22 mei 2006 19:42:18 schreef Boet:
Ik probeerde vorige week de spanning over een 12V 7Ah accu te meten.
Dus ik zet de pennetjes van m'n multimeter op de accu, en kijk naar het display, waarop niks gebeurde...
Ik rommel wat aan de pennetjes, ik dacht : misschien slecht contact.
Wordt het ineens warm aan m'n vingers, ik snel de pennetjes van de accu af halen, en kijken waar het stekkertje van de + draad in zat.
Blijkt die in de ampere-meet aansluiting te zitten!
Gelukkig is alles nog heel, maar ik kijk voortaan wel wat beter uit!

een klasgenoot (hbo |:()van mij deed hetzelfde, maar dan met de 230V WCD :P

Life is waiting!

Op 22 mei 2006 21:57:28 schreef Urlax:
[...]
een klasgenoot (hbo |:()van mij deed hetzelfde, maar dan met de 230V WCD :P

En daarom mogen wij aan hoogspanning alleen maar met een 2-polige voltmeter meten.. Kun je die fout niet maken :)

klein is fijn

Moderator

Met de haakse slijper recht door de electrapijp gaan omdat de pijpen niet recht omhoog lopen maar diagonaal over de muur.. |:(

Ach, de halve muur lag toch al open, meteen maar even goed gemaakt.

haha,

voordat er nog meer ongelukken gebeuren door MAH die zijn stappenmotoren wil testen: hoeveel spanning en hoeveel stroom mag er door zo'n breadbordje?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Zo'n bordje kan nog tegen een grote stroom (relatief lage overgangsweerstand). Je moet eerder rekening gaan houden met het verstookte vermogen in je component waardoor je component te warm zal krijgen.

Staat dat er niet op? Meer dan een ampere zou ik er niet doorheen jagen.. Spanning.. Tja voor basis dingen zoals +/-15V gaat t allemaal goed :)

Ohja: punt van desoldeerbout wisselen: schroefje losdraaien, schroefje valt, punt eruit, andere erin.. Schroefje oprapen, AUW. Ohja 396°C.

klein is fijn

Moderator

1A is toch wel echt het uiterlijke hoor, die contactveren maken nou ook weer niet zo'n denderend contact..

Mijn verbazendste actie, met een 1A voeding een 75A mosfet aan het roken krijgen. Ja ik heb het gevoeld, hij was heet. ;)

klein is fijn

Moderator

Op 22 mei 2006 23:28:12 schreef smsmonster:
Ohja: punt van desoldeerbout wisselen: schroefje losdraaien, schroefje valt, punt eruit, andere erin.. Schroefje oprapen, AUW. Ohja 396°C.

Ik ben dus niet de enige. :) Ik wil gedesoldeerde dingen nog wel eens wat te snel weer oppakken..
Oja, daar had ik net een minuut met 400°C hete lucht op zitten stoken...

Dit topic is gesloten