Op 22 mei 2006 20:10:39 schreef killerbeezz16:
Wow....!
Dat is gewoon een monster!
(zeker geen vrouw in de buurt :>)

Waarschijnlijk geen vrouw nee, kijk maar:

http://www.73.ru/news/07_Krasnodar_sat_photo.jpg

Zie links bovenin!
(Je ziet op die satfoto zelfs het monster!)

Geinig, ik heb een paddle ingang zitten op mijn zender!
2M CW!
Ga ik eens effe proberen (heb zip ervaring dus ik zal laag vermogen gebruiken)
Ow nog even over de CO oproep freq.
Mischien 145.325 USB of ergens in de 20m band?
Groet
Bas

145.325, wat denk je van 144.iets, houden we het wel in het ssb stuk van de band, dus tussen 144.100 en 144.350 (dacht ik uit mijn hoofd)

die link is iets uitgebreider dan het bandplan dat de veron uit deelde na het examen, maar ik zat er dus niet veel naast.

En voor de liefhebber staat er nog ergens een schema van een 80M hf eindtrap met een paar irf230 oid

Op 27 mei 2006 11:08:47 schreef Esoterist:
En voor de liefhebber staat er nog ergens een schema van een 80M hf eindtrap met een paar irf230 oid

Kan hem niet vinden :-(

@ killerbeezz16

Je heb voor ruimtevaart communicatie niet zoveel nodig hoor.
Net als in een vliegtuig heb je altijd direct zicht verbindingen.
en op hoge freq gaat dat altijd heel erg goed.
(in vliegtuigen vaak te goed)
Als je hier in Limburg op een beetje leuke berg staat met een simpel antennetje (HB9CV of zo) dan werk je met 5 watt heel Nederland.
Mits er natuurlijk wel iemand zit te luisteren.
Ik zit zelf een 85km van Eindhoven vandaan maar ik kan de repeater daar met pakweg 3 Watt probleemloos werken.

Ohh ja wat CW betreft, er bestaat voor alle meeste banden een
bandplan.
Dat zijn afspraken van amateurs onderling over het gebruik van de frequenties.
Daarin is b.v. afgesproken dat van 144.000 t/m 144.100 CW gedaan word,
en van 144.1 t/m 144.4 SSB en dat de repeaters op 145MHz zitten enz.
kijk dat bandplan eens na en bepaal dan op welke frequentie je het best kunt expirimenteren.
Voor CW expirimenten op 2M ben ik altijd te vinden ;)

@DC2PCC
dat valt zelfs al buiten NVIS he, 40M moet wel lukken lijkt me
begin al bijna aan 20M te denken

Op 27 mei 2006 11:18:39 schreef echtepino:
[...]
Kan hem niet vinden :-(

Nee ik ook niet meer ,had em al te snel weggeklikt grr

ik ben weer aan het zoeken,
sorry maar het stond op een andere site waarvan de url op deze stond . http://www.saunalahti.fi/hohtola/ham/ham-projects.htm
sorry ik zie spoken,er zitten geen irf's in dat was weer van een andere schema.
er zit 2x stw60n10 in

[Bericht gewijzigd door Esoterist op ]

Jaaaa, die zag ik ook
http://www.saunalahti.fi/hohtola/ham/150W-MOS-PA

Edit: gadver smd solderen...

[Bericht gewijzigd door echtepino op ]

Capt501
Tis alleen effe lastig dat ik nog geen goede 70cm receiver heb.

Ps ik heb het bandplan hier hangen, dusse ik kan zo nalezen waar wat gebeurt.
Ik moet alleen nog een goede keyer/sleutel hebben en dan ga ik eens proberen.
Groet
Bas

Mensen, kansen op DX in de hogere banden! Zelfs 10m is open.

Op 3 juni 2006 12:07:55 schreef Rd12tf:
Mensen, kansen op DX in de hogere banden! Zelfs 10m is open.

10m is zeer druk bezet, met wat finke pile-ups.
De DeltaLima's en SugarPapa's komen hier 9+30 binnen.
Vooral rond de 28.500 is het zeer druk.

Op 3 juni 2006 13:36:18 schreef Hugo Welther:
[...]
10m is zeer druk bezet, met wat finke pile-ups.
De DeltaLima's en SugarPapa's komen hier 9+30 binnen.
Vooral rond de 28.500 is het zeer druk.

18m En 12m zitten ook vol signalen, op 10 hoor ik het een na het andere baken. Gisteren avond EA, SP gehoord op 6m! Hoezo geen zonnevlekken?

;)

Op 3 juni 2006 15:25:12 schreef Rd12tf:
[...]

18m En 12m zitten ook vol signalen, op 10 hoor ik het een na het andere baken. Gisteren avond EA, SP gehoord op 6m! Hoezo geen zonnevlekken?

;)

Jammer dat ik mij op die frequenties nog even stil moet houden.
Gelijk de aanvraag voor het F-examen maar ingevuld. Kan tegenwoordig met een web-formulier.

hmm jammer dat ik niet in Eindhoven ben.
Woensdag met 10 watt op de 20m wit rusland gewerkt op de achterkant van de antenne. Dat was een foutje, maar die Wit Rus was zo hard dat ik dacht hem maximaal te hebben, maar bleek helemaal de andere kant op te zitten. (toen ik de qso maakte wist ik nog niet waar hij vandaan kwam, pas toen ik zijn call opzocht.) ik kwam toch n0g 54 binnen.

Een italiaan op 28.500, tegen DL maar hoor alleen hem.

Ik heb net de bevestiging binnen van mijn N examen aanvraag. Heb ik nog een paar maandjes om te leren. 8 november moet ik op. Wel stom is dat op de bevestiging wel staat wanneer je je hebt opgegeven maar niet wanneer het examen is. De techniek begint nu redelijk te komen, nu de regels nog, ga binnenkort bij de Veron zo'n boek bestellen.

Ik wil alvast voor een 2m/70cm set gaan kijken maar ik wil zosnel mogenlijk ook voor F op (ik wil namelijk naar de KG) en ik wil niet twee sets moeten kopen. Mag ik ook een all band (of 80/40/20/10/2/0.70) tranceiver kopen (ik dacht van niet) en als ik dat doe is er een kans dat ik daar problemen mee krijg. (Ik ben echt niet zo stom om met licentie te gaan piraten, maar vanwege het feit dat ik er een heb)

Fred

Fred

Op 3 juni 2006 21:15:31 schreef Henry S.:
Een italiaan op 28.500, tegen DL maar hoor alleen hem.

Je zit waarschijnlijk tegen de achterkant of zijkant van de antenne van die "DL" te luisteren of de skip distance is dermate dat de "DL" over je heen hopt.

Op 3 juni 2006 22:07:37 schreef fred101:
Ik heb net de bevestiging binnen van mijn N examen aanvraag. Heb ik nog een paar maandjes om te leren. 8 november moet ik op. Wel stom is dat op de bevestiging wel staat wanneer je je hebt opgegeven maar niet wanneer het examen is. De techniek begint nu redelijk te komen, nu de regels nog, ga binnenkort bij de Veron zo'n boek bestellen.

Ik wil alvast voor een 2m/70cm set gaan kijken maar ik wil zosnel mogenlijk ook voor F op (ik wil namelijk naar de KG) en ik wil niet twee sets moeten kopen. Mag ik ook een all band (of 80/40/20/10/2/0.70) tranceiver kopen (ik dacht van niet) en als ik dat doe is er een kans dat ik daar problemen mee krijg. (Ik ben echt niet zo stom om met licentie te gaan piraten, maar vanwege het feit dat ik er een heb)

Fred

Fred

Als je de N-vergunnng in je bezit hebt mag je elke soort set/zender in je bezit hebben.
Zolang je aan de voorschriften van de N-vergunning (dus alleen 2m en 70cm) houdt is er niets aan de hand.
Dus niet stiekum uitkomen op de HF-banden, zoals hier in het dorp iemand deed via PSK31 op de 20m onder zijn PD-call.
Nee, ik was het niet!

[edit] Bestel dan bij de VERON (nee, geen aandelen) de uitgave:
702 Cursusboek voor de N-Zendmachtiging, 5de druk,
805 750 Examenvragen N-Zendvergunning, voorj. '96 t/m naj. '03 en
811 Cursusboek voor C en N Zendvergunning, voorschriften

Ook een aanrader is:
261 Vademecum voor de Nederlanse Radio Amateur 2006

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Op 3 juni 2006 22:08:48 schreef Hugo Welther:
[...]
Je zit waarschijnlijk tegen de achterkant of zijkant van de antenne van die "DL" te luisteren of de skip distance is dermate dat de "DL" over je heen hopt.

Uitleg + plaatje:

http://www.tpub.com/neets/book10/40f.htm

Ben daar bekend mee, was een vaststelling ;)

Op 3 juni 2006 23:00:56 schreef Henry S.:
Ben daar bekend mee, was een vaststelling ;)

Er lezen meer mee! (hoop ik).

;)