Anoniem
Ik werk nu op school en thuis met het programma Protel 99 SE. Ik ben nu een print aan het ontwerpen, alleen het is gewoonweg niet mogelijk om het zonder draadbruggen te maken (enkelzijdig). Nu kan ik er wel weerstanden tussen gaan leggen (wat uiteindelijk een gewone draadbrug word). Maar dit werkt niet echt makkelijk, en niet efficient.
Ik wil als het kan niet aan dubbelzijdig beginnen.
Is het mogelijk om de rules zo in te stellen dat het programma tijdens het autorouten automatisch draadbruggen legt waar nodig?
Anoniem
Op 26 april 2003 00:11:08 schreef M14:
Ik werk nu op school en thuis met het programma Protel 99 SE. Ik ben nu een print aan het ontwerpen, alleen het is gewoonweg niet mogelijk om het zonder draadbruggen te maken (enkelzijdig). Nu kan ik er wel weerstanden tussen gaan leggen (wat uiteindelijk een gewone draadbrug word). Maar dit werkt niet echt makkelijk, en niet efficient.Ik wil als het kan niet aan dubbelzijdig beginnen.
Is het mogelijk om de rules zo in te stellen dat het programma tijdens het autorouten automatisch draadbruggen legt waar nodig?
Kick 
Weet echt niemand dit?
Freddy
Hompage: https://meettechniek.info
Protel 99 SE ken ik niet. Maar het maakt niet uit welk programma je ook gebruikt, maar de beste resultaten krijg je als je zelf de componenten plaatst en zelf het sporenplan uitpuzzeld. Die autorouters zijn niet de meest efficiente gereedschappen. Ik gebruik het nooit.
Door te schuiven met de componenten en sporen zijn meestal (afhankelijk van het onwerp) alle of in ieder geval de meeste draadbruggen te vermijden.
Misschien handig als je hier een link naar je schema en PCB plaatst
Anoniem
Op 27 april 2003 13:25:59 schreef Freddy:
Protel 99 SE ken ik niet. Maar het maakt niet uit welk programma je ook gebruikt, maar de beste resultaten krijg je als je zelf de componenten plaatst en zelf het sporenplan uitpuzzeld. Die autorouters zijn niet de meest efficiente gereedschappen. Ik gebruik het nooit.
Door te schuiven met de componenten en sporen zijn meestal (afhankelijk van het onwerp) alle of in ieder geval de meeste draadbruggen te vermijden.Misschien handig als je hier een link naar je schema en PCB plaatst
In dit ontwerp lukt het nooit never niet om geen draadbruggen te gebruiken. Het moet gewoon.
Freddy
Dat kan ik nog niet beoordelen, ik heb nog geen ontwerp gezien.
Eventueel kun je draadbruggen voorstellen als sporen op een tweede layer.
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
ik route tegenwoordig altijd zelf mijn printen.
ik heb zelf enkele keren voor school een project moeten maken waar ik op de autorouter vertrouwde. telkens waren er draadbruggen nodig. EN, er zaten fouten in de print, door het routen. dus vandaar ik die krengen niet vertrouw
voordeel wat je doet met het autorouten is dat je precies weet wat er met de print gebeurt, een betere controle kan je niet hebben.
en een mens is altijd nog slimmer dan een pc.
laatst nog een testje gedaan met ultiboard, ik heb de print zelf gemaakt, geen enkele via (draadbrug) terwijl het programma niet onder de 5 bruggen kwam.
dit zegt voor mijn genoeg. en het was nog geen eens zo'n ingewikkelde print.
succes!
Anoniem
Op 27 april 2003 20:38:49 schreef Jeroen Boere:
ik route tegenwoordig altijd zelf mijn printen.ik heb zelf enkele keren voor school een project moeten maken waar ik op de autorouter vertrouwde. telkens waren er draadbruggen nodig. EN, er zaten fouten in de print, door het routen. dus vandaar ik die krengen niet vertrouw
voordeel wat je doet met het autorouten is dat je precies weet wat er met de print gebeurt, een betere controle kan je niet hebben.
en een mens is altijd nog slimmer dan een pc.
laatst nog een testje gedaan met ultiboard, ik heb de print zelf gemaakt, geen enkele via (draadbrug) terwijl het programma niet onder de 5 bruggen kwam.
dit zegt voor mijn genoeg. en het was nog geen eens zo'n ingewikkelde print.
succes!
Ik heb al verschillende keren gewerkt met dit programma. Bij geen een print die ik hiermee heb gemaakt zaten fouten. En als er fouten in zaten, dan lag het aan hoe het schema getekend was (en raad eens wie dit maakt: De mens, niet de pc).
Maar bij de print die ik aan het maken ben, lukt het gewoon niet om dit zonder draadbruggen te maken.
Mijn vraag is gewoon simpel: Hoe kan ik dit programma zelf de draadbruggen laten leggen? En niet hoe ik zelf alle sporen moet leggen.
Het is misschien een idee om dit in een andere layer te doen. Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar zal ik binnenkort proberen.
Freddy
Mijn vraag is gewoon simpel: Hoe kan ik dit programma zelf de draadbruggen laten leggen? En niet hoe ik zelf alle sporen moet leggen.
Ik heb geen idee, ik ken Protel 99 SE niet. Ik werk met Ultiboard. Hier zou je eerst de print twee zijdig moeten routen. En dan met de hand de rommel moeten opruimen zodat je een enkelzijdige print overhoud met op de tweede zijde de sporen die de draadbruggen voorstellen.
Ik heb al verschillende keren gewerkt met dit programma. Bij geen een print die ik hiermee heb gemaakt zaten fouten. En als er fouten in zaten, dan lag het aan hoe het schema getekend was (en raad eens wie dit maakt: De mens, niet de pc).
Mensen kunnen veel beter het grote geheel overzien en daardoor veel efficienter de sporen leggen. Ja, je hebt helemaal gelijk als je zegt dat mensen daarbij fouten maken. Maar als je een illigale verbinding probeert te leggen begint de computer heel hard te piepen. En als ik de hele print geroute heb doe ik altijd een connectivity check, en daarmee haal ik de eventuele fouten eruit.
Het is altijd leuk om te zien waar mensen mee bezig zijn. Om wat van schakeling gaat het eigenlijk? Kun je niet wat online zetten? Mogelijk kunnen we nog met je meedenken.