Omdat ik wat meer geavenceerde dingen ga doen met electronica heb ik besloten om een scoop te kopen. Ik ga echter een nieuwe scoop kopen omdat ik toch de richting elektriciteit elektronica volg en em warschijnlijk nog veel nodig zal hebben. Ik had een boekje van Conrad in de bus gekregen en nu wil ik wel is weten wat jullie vinden van devolgende scoop:
30 MHZ OSCILLOSCOOP 630
Bestnr.: 129640 - 89

2 keer
PROBES MF 312
Bestnr.: 107077 - 89

Als je dit optelt is het toch voor een aardige som geld dus wil ik het direct goed doen,

Alvast bedankt,

Jan Cools

Als je hem echt lang en serieus wilt gebruiken zou ik niet gaan voor een scoopje waar 'voltcraft' op staat. ( mening )

Dan ben je een stuk beter af met een goede 2ehands 'echte' scoop voor een 100 a 200 E

Hp, philips, tektronix, fluke, en een paar merken die ik vast nog vergeten ben.

kuch, je kunt volgens mij beter een scoopje van markplaats oppikken, of een keertje eentje van een beurs meenemen, ik heb een hameg hm-312 en een pm3232, de eerste koste 35 euro, kan tot 35 mhz triggeren, heeft op 10mhz 2 divisies nodig per volledige sinus, de 2e gaat tot 10mhz, en is dubbelstraals, deze heeft 15 euro gekost.
ik wil niet meer zonder beide, en heb eigenlijk ook geen andere nodig.

Koop idd een tweedehandsje, dat scheelt bakken met geld en je hebt een beter apparaat.

fftjes een paar plekjes waar je mooie kan vinden:
bahco.nl
marktplaats.nl
speurders.nl

of een beursje, daar staan ze ook volop, daar heb ik mijn 15 euro pm3232 vandaan gehaalt.

in utrecht is er over een tijdje weer een.

//edit:
die bahco.nl klopt niet, ik ben de url ff kwijt.

[Bericht gewijzigd door pcnerd op ]

Baco heeft niet veel leuks staan op dit moment, misschien de goud dubbel straals scope als beginners bakje.

Een kleine greep van marktplaats ... maar er is vast nog meer te vinden :

philips

philips,storage

cossor bakbeest niet echt de ideale scope ( groot bakbeest ) maar militaire kwaliteit. Heb hem er alleen bij gezet omdat ik dat ding ooit gehad heb ;)

goerz,metrawatt ( stiekem gewoon een HAMEG )

heel mooi tek scoopje, daar heb ik een paar jaar geleden nog bijna 200E voor betaald << persoonlijke favoriet ..

op baco (djw voor de link kipmans) staat de pm3233 voor 85 euro, ik denk dat dat voorlopig wel een lekker scoopje is voor je, aangezien je wssg nog niet boven de 10mhz uitkomt.

Ik heb nu op het moment een Tektronics 465 op het oog voor 200€

Wat denken jullie daarvan ?
bedankt voor de vele reacties

Op 11 juni 2006 14:40:58 schreef pcnerd:
op baco (djw voor de link kipmans) staat de pm3233 voor 85 euro, ik denk dat dat voorlopig wel een lekker scoopje is voor je, aangezien je wssg nog niet boven de 10mhz uitkomt.

Mwaah, die is wat prijzig voor zijn leeftijd / bandbreedte.

@PcModder
Die tek ook trouwens, oerdegelijk, maar 200 euro zou ik er niet aan uitgeven, zeker niet als je die bandbreedte niet nodig hebt. ( 100MHz bak )

Op 11 juni 2006 14:47:08 schreef Sine:
[...]

Mwaah, die is wat prijzig voor zijn leeftijd / bandbreedte.

@PcModder
Die tek ook trouwens, oerdegelijk, maar 200 euro zou ik er niet aan uitgeven, zeker niet als je die bandbreedte niet nodig hebt. ( 100MHz bak )

als ik mij niet vergis, worden alle scoops van baco eerst nagekeken en gecallibreerd voor de verkoop, dan wordt het opeens een heel leuk prijsje voor een dubbelstraals 10mhz scoopje.

Helaash, daar vergis je je dus, ze worden enkel getest, als in "functie test"

Dat kan ook bijna niet anders, een kso callibreer je niet zomaar eventjes.

En 10MHz is voor audio leuk, voor verder serieus gebruik veel te krap.

boven audio ook wel leuk hoor, 10 mhz zit je niet zo gauw aan, zeker pcmodder wssg voorlopig nog niet.

en ja, zoek gewoon een goedkoop dingetje op, zo op of onder de 50 euro, gaat wssg wel mee vooruit, kun je na een tijdje goed voor je zelf beslissen wat voor eentje je nouw precies nodig hebt, en daar al je geld aan uitgeven.

Op 11 juni 2006 15:53:37 schreef pcnerd:
boven audio ook wel leuk hoor, 10 mhz zit je niet zo gauw aan, zeker pcmodder wssg voorlopig nog niet.

en ja, zoek gewoon een goedkoop dingetje op, zo op of onder de 50 euro, gaat wssg wel mee vooruit, kun je na een tijdje goed voor je zelf beslissen wat voor eentje je nouw precies nodig hebt, en daar al je geld aan uitgeven.

Op 11 juni 2006 14:04:31 schreef PcModder:
... elektronica volg en em warschijnlijk nog veel nodig zal hebben.

Als je dit optelt is het toch voor een aardige som geld dus wil ik het direct goed doen,

10 MEG kun je buiten audio geen drol mee ( punt )

Als je een tijdje met een scope wilt doen zou ik minimaal naar een 30 MHz bakje kijken, liever nog richting de 60MHz.

Als je dan toch perse bij baco wilt kopen kijk dan eens naar die gould scope op de laatste pagina, goedkoper EN meer bandbreedte.

kuch, audio, pwm, storingen, en andere aanstuur signalen, en ja, voor HF is ie gewoon niet geschikt, maar dan kun je beter een 10 gig scoop kopen, dan kun je iig fatsoenlijk alles erin stoppen.

Aaah, ik snap je weerstand opeens, je hebt zelf een pm3232 :P

Trust me, zodra wat spannenders gaat doen kom je met 10-MHz niet toe, en die 10MHz bij een scope is erg gunstig uitgedrukt ( voor de fabrikant )

Op 11 juni 2006 16:01:03 schreef Sine:
10 MEG kun je buiten audio geen drol mee ( punt )

Ik heb anders veel lol gehad van een 10 MHz scoop voor RS232, IR signalen, I2C, etc.

heb net mijn nieuwe scoopje binnen. Tektronics 455 voor 45 euro. 50MHz. kanaal2 is niet hoed. vertikale afbuiging moet ik nakijken.

gewoon marktplaats een tijdje in degaten houden en er dan snel bijzijn...

@pcnerd: 10 gigh scoop? leuk. maar als die bestaan is het een duur en (bijna) nooit gebruikt grapje. Op school hebben we 30 en 50 MHz staan en daar doen we gewoon alles mee. dus meer zal je niet heel vaak nodig hebben...

[Bericht gewijzigd door MAH op ]

Op 11 juni 2006 16:42:57 schreef Wouter van Ooijen:
[...]

Ik heb anders veel lol gehad van een 10 MHz scoop voor RS232, IR signalen, I2C, etc.

ik probeer 'm ook al te vertellen, dat je zolang je niet met zenden/ hf spul bezig gaat, dit een 10mhz scoop meer dan genoeg is.
zelfs schakelende voedinkjes e.d. kun je er mee bekijken.

Op 11 juni 2006 16:11:03 schreef Sine:
Aaah, ik snap je weerstand opeens, je hebt zelf een pm3232 :P

Trust me, zodra wat spannenders gaat doen kom je met 10-MHz niet toe, en die 10MHz bij een scope is erg gunstig uitgedrukt ( voor de fabrikant )

jep. bij 10MHz staan er 20 perioden op het scherm.....

Op 11 juni 2006 16:49:56 schreef pcnerd:
[...]
ik probeer 'm ook al te vertellen, dat je zolang je niet met zenden/ hf spul bezig gaat, dit een 10mhz scoop meer dan genoeg is.
zelfs schakelende voedinkjes e.d. kun je er mee bekijken.

Ik spreek jou oven een paar jaar nog eens hierover ok :P

Scopes boven de 10MHz zijn echt allen niet voor zend amateurs, Sterker nog, aan de HF kant ga je zelden met een scoopje prikken.

[Bericht gewijzigd door Sine op ]

Op 11 juni 2006 16:49:23 schreef MAH:
@pcnerd: 10 gigh scoop? leuk. maar als die bestaan ..

jep dat bestaat. en zelfs nog sneller dan dat.

Lecroy heeft er een met 100GHz bandbreedte ...
http://www.lecroy.com/tm/products/scopes/default.asp?mseries=18

ik gebruik dagelijks een Wavemaster 8000. die loopt 6GHz op zijn sokken ( ding sampled dan aan 20Gs/S). Kost rond de 85000$

dat spul zal idd niet goedkoop zijn.
maargoed, voorlopig kan ik nog met een 2 kanaals 10mhz scoopje toe, zal kijken hoe lang het zo blijft.

Op 11 juni 2006 14:04:31 schreef PcModder:
Omdat ik wat meer geavenceerde dingen ga doen met electronica heb ik besloten om een scoop te kopen. Ik ga echter een nieuwe scoop kopen omdat ik toch de richting elektriciteit elektronica volg en em warschijnlijk nog veel nodig zal hebben. Ik had een boekje van Conrad in de bus gekregen en nu wil ik wel is weten wat jullie vinden van devolgende scoop:
30 MHZ OSCILLOSCOOP 630
Bestnr.: 129640 - 89

2 keer
PROBES MF 312
Bestnr.: 107077 - 89

Alvast bedankt,

Jan Cools

Ik zou ook gene kopen waar er voltcraft op staat maar kijk eens in elektuur van de maand mei (met het WK daar) wel daar hebben ze ze allemaal eens op een rijtje gezet.

Een fatsoenlijke scoop kost je 80-150 euro op marktplaats. Denk daarbij ook even aan dingen als bedieningsgemak. Ik heb hier een philips PM3244 staan, maar dat ding is een pain in the ass qua bediening (en vooral qua triggering). Tektronix scoopjes zijn veel prettiger, is mijn ervaring. Maar die zijn vaak wel wat duurder. Daarnaast vind ik dat vooral de oudere modellen er erg goed uitzien.