In navolging van KT88 met zijn buizenversterker in het buizenpraat Deel1-topic hier een day-to-day fotoreportage van de bouw van mijn labvoeding.
Het originele schema stamt uit de Elektuur van December 1982 en is gebaseerd op de vertrouwde 723 spanningsregulator, een paar goeie ouwe 741 Opamps voor de spanning-en stroominstelling, en drie parallelgeschakelde 2N3055 vermogenstorren (ik kan het schema hier om copyright redenen spijtig genoeg niet posten).
Ik ben met dit project gestart rond 1985 (voornamelijk samenrapen van beschikbare en bruikbare slooponderdelen).
Al snel wou ik de originele specificaties (0-35V/3A) iets opkrikken, en gezien de beschikbare onderdelen kwam ik uit op een 0-35V bij 6A of hoger.
De trafo komt oorspronkelijk uit een grote oude (en zware!) 132-koloms Transac P100 matrixprinter uit de jaren '70 en levert 2x33V, 2x8V en 2x16V:
De primaire kant is instelbaar op 210, 230 en 250V (hiermee kan ik de uiteindelijke secundaire spanningen nog iets beïnvloeden).
De 33V en 8V wikkelingen zijn gewikkeld van 1.4mm gelakt koperdraad (+/-1.5mm²).
Gezien de afmetingen (E-blik 11x9x6.5cm) is de trafo volgens Henry S. goed voor een 400VA aan (geschat) vermogen, normaal gezien zal ik hier ruim onder blijven.
Voor de labvoeding wordt enkel de 2x33V wikkeling gebruikt. De +16VDC en -16VDC voor de voeding van de 741 opamps komt uit een apart 2x12V/0.5A hulptrafootje.
Als gelijkrichtdioden worden twee enorme BBC (Brown Bovery) 595258 dioden gebruikt (uit een sloopvoeding).
Rond 1985 was ik ook begonnen met het ontwerpen van een nieuwe PCB layout voor de gemodifïeerde labvoeding:
Duidelijk zichtbaar zijn de zes 0.22R/5W emitterweerstanden voor de BDY58's en de twee BBC gelijkrichtdioden op hun koelplaat.
De twee trimpots zijn oorspronkelijk bedoeld voor het afregelen van twee (60x70mm) draaispoelmeters voor spanning-en stroomuitlezing, maar onderweg heb ik beslist digitale paneelmeters (DPM) te gebruiken.
Hierover later meer (mijn eerste DPM zou binnen enkele dagen per post moeten aankomen).
De drie originele 2N3055 eindtransistoren uit het Elektuurschema worden vervangen door zes stuks (gepaarde!) BDY58 transistoren, gerecupereerd uit een zware lineaire voeding uit de eerste generatie automatische geldverdelers in België uit 1979.
De drie parallelgeschakelde afvlakcondensatoren (3x6800µF-100V) komen uit een voeding van de tweede generatie geldverdelers (+/-1985):
Het koelprofiel komt wederom uit de 1e generatie geldverdelers: 200x140x40mm, 0.4K/W, zwart geanodiseerd:
Het montageprofiel voor de vermogenstransistoren bestaat uit een L-profiel met zes voorgeboorde TO3 montagegaten.
Ik heb een paar weken geleden een mooie instrumentatiekast via marktplaats op de kop getikt voor 32 Euro.
Buitenafmetingen: 33cm breed x 13cm hoog x 30cm diep (zonder de handgrepen vooraan):
Gezien de hoogte van het voor/achterpaneel (123mm) moest een 2-tal cm van de 140mm-hoogte van het koelprofiel afgezaagd worden.
Gelukkig heb ik een welwillende ziel gevonden bij Hobby Alu in Brussel die dit perfect uitgevoerd heeft met behulp van een professionele tafelcirkelzaag.
Het 3mm-dikke geanodiseerd achterpaneel van de behuizing is nog 'maagdelijk', het voorpaneel is zichtbaar (bestaande gaten) al eens gebruikt voor een vorig project.
Eén dezer dagen ga ik een nieuwe 3mm-dikke op maat gesneden plaat geanodiseerd alu gaan kopen ter vervanging.
Achterpaneel afgetekend voor montage van het koelprofiel, de net-entree, een 6x32mm zekeringhouder en een bijkomende 80mm koelventilator:
Na uitzagen (met een figuurzaag!):
Tijd om alles eens te monteren en te checken:
Binnenzijde:
Het L-profiel is via vijf geboorde/draadgetrokken gaten van 4mm en Allen schroeven verbonden met het ingekorte koelprofiel (slechts 3 schroeven aanwezig op de foto). Tussen het L-profile en de koelplaat komt een laag warmtegeleidende pasta.
Montage van de drivertransistor (BD911) en de zes BDY58 transistoren:
Alle transistoren zijn geïsoleerd t.o.v. van de koelplaat via siliconen isolators en alle collectoren van de torren zijn met elkaar verbonden:
Hier een voorlopig overzicht van hoe alle onderdelen in de kast zouden moeten gemonteerd worden:
Linksonder de feitelijke PCB van de labvoeding, rechtsonder de dubbele voeding voor de DPM's (trafo met gescheiden secundaire wikkelingen).
Linksachter de 3x6800µF afvlakcondensatoren. Deze zullen gezien hun hoogte via een L-profiel op de kastbodem gemonteerd worden.
Middenachter het EMF-filter en juist daarvoor de 2x12V hulptrafo.
Zijaanzicht:
Er blijft nog een hoop te doen:
- Aftekenen en uitzagen/boren van de benodigde openingen in het voorpaneel.
- Montage van de potentiometers, uitgangsbussen, netschakelaar, stroombegrenzingsLED en 2x DPM.
- Plaatsen van een 1.5-2mm dikke bodemplaat in de kast (over de gehele oppervlakte) voor montage van alle onderdelen en printen.
- Montage/kablage van alle onderdelen.
De gebruikte ventilator is voor het ogenblik een stil 230V/6W model.
Nadeel is dat de ventilator dus continu draait, zelfs indien niet nodig.
Ik ben aan 't nadenken i.v.m. een 12VDC ventilator en een temperatuursgestuurde regeling...
Tot nu toe gekochte onderdelen (al de rest is sloop):
- 5x 0.22R/5W weerstanden
- 2x12V/0.5A trafo
- Kast (via marktplaats)
- wat klein grut (IC-voetjes, soldeerlippen)
- 1x DPM (tweede volgt binnenkort)
To be continued...
CD
PS: Niet dat ik eigenlijk nòg een labvoeding nodig heb (ik heb reeds een EHQ Power(Velleman) 2x0-30V/2x3A + 5V/3A, een Bremi 0-30V/5A, een zelfbouw 0-40V/2.5A en een EHQ Power 0-15V/2A staan) maar een éénmaal begonnen project moet afgewerkt worden (zelfs al duurt het 20 jaar...)