Op 14 juni 2006 19:38:07 schreef Ibanez:
dus allebij de polen vd trafo met 470r naar de grond? of 2X470?
Beide aansluitingen via 470 ohm naar gnd., verder geen ground verbindingen aan de gloei aansluitingen leggen.
[quoe]
Als ik die 230V afvlak krijg ik dan wel onder de 300V dc?
[/quote]
Onbelast krijg je 325 volt.......belast kan ik niet zeggen, hangt van teveel variabelen af.
Iets zul je wel moeten droppen.
Als je verschillende trafo's hebt, bijv. 230 naar 15 en 230 naar 6 of 8 of 12, dan die laatste trafo als eerste zetten.
De hoge spanning komt dan evenredig lager uit.
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Whoe, lijkt me wel lastig.
In het schema van Chipje doen ze dat ook niet, er zit alleen een serieweerstand in de sec. HSP van 1 kohm/17 watt.......
Even een zeer simplistische berekening:
Stel dat je tweede trafo "secundair" 120 mA bij zeg 250 volt moet opbrengen (voor 2 kanalen), dan is dat "primair" 30 watt (even zonder verliezen gerekend).
De stroom bij 15 V is dan 2 A.
Wil je bijv. 5 V "wegwerken", dan moet de weerstand 2.5 ohm zijn bij minimaal 10 watt..........
Zonde, wat een kachel.
Het probleem blijft, je moet ergens overtollige energie kwijt.
Of je dat nu bij hoge spanning en lage stroom doet of bij lage spanning en hoge stroom.
Eleganter kan het dus met twee verschillende trafo's.
Ibanez
Op 14 juni 2006 19:20:49 schreef KT88:
[...]
Vervang alle capaciteiten maar, in ieder geval in voeding en eindtrap.
Check ook de diverse anode- en kathodeweerstanden op verloop, dan zit je al een eind in de goede richting denk ik.Als je het uiterlijk van bestaande onderdelen wilt behouden, zoals de voedingselco's, dan uitboren en nieuwe erin.
Heb ik laatst gedaan bij de restauratie van een McIntosh, eigenaar was zeer blij, was van buitenaf niet zichtbaar.
Langdurig project, ook omdat alles niet even goed bereikbaar is. Voedingselco's zo ik sowieso orgineel houden in de bekers, wat er onder het chassis zit gewoon uitwisselen met moderne exemplaren.
Maar goed, nu weet ik waarom de trafo pisheet werd. Deze versterker heeft tot 6-7 jaar terug regelmatig gespeelt bij de vorige eigenaar.
Even iets anders... ben ik goed bezig ?
Heb al vanalles gelezen, maar ik geraak er niet uit.
Ik heb een 11k/30 transfo. Op de secundaire 15 ohm hang ik een 8 ohm speaker.
Primair is mijn belasting dan plate to plate 3900.
Juist ?
Maar hoe vind ik dan mijn rustpunt ? Mijn UB+ is 380V.
Als ik dat uitzet op de grafiek van een 6V6GT klopt dit nooit.
Oh ja, 2x 6V6GT in klas A en triode mode.
henkhuitema
Overleden
380v als rustpunt lijkt me wat hoog voor een 6v6......., dan is de roosterruimte veel groter voor positieve signalen dan negatieve=vervorming. klasse A wordt dan wat moeilijk in verband met het beschikbare gebied.
m.i. kun je beter rond de 250v zitten, houd wel rekening dat er maar 12 watt mag lopen (iamax@200v=60ma, iamax@300v=40ma)
als je rustpunt op 250v@40ma zit, lijk je in een mooi gebied te zitten (even snel gekeken op datasheet, is benadering)met een zaa van 3900 loopt va dan van (vg=0, va=160) tot (vg=-35,va=328)
groetsels,
henk
Ibanez
Hoe reken je de spanning uit bij gelijkstroom??
ik weet nu dat 230Wissel dus 320Vdc krijg
dus 230/15=15.33 [transformator 230-15]
15.33x12=184V wissel spanning [transformator 12-230]
Hoe reken ik uit wat 184V wissel gelijk is???
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
@henk:
Tja maar mijn voeding is 380V...
En origineel lag de rooster aan 380
Oh ja, en ik zou de buizen in triode schakelen.
Als ik dat uitzet op een grafiek heb ik een loadlijn van 5500 (380V naar 69mA) en blijf ik onder de 9W.
Maar 5500 is dan 1/2 van Zaa=11k.
Dus moet ik m'n 8ohm speaker toch gewoon aan de 8ohm tap hangen ?
[Bericht gewijzigd door Lucske20035 op ]
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Nog een leuke linkje voor de geintereseerden.:
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/audioel.htm
Een heleboel schemas voor verschillende buizen.
Ibanez
henkhuitema
Overleden
@lucske20035:
een loadlijn van 5500 (380V naar 69mA) en blijf ik onder de 9W.
dat geld alleen als je een weerstand aan de anode hangt.....
nu hangt er een trafo aan, daar stop je de B+ in, het rustpunt van de buis is dan op 380v.
doordat je de buis hebt ingesteld, hoort daar een bepaalde stroom bij, als voorbeeld 30ma.
Doordat er een trafo aan hangt (inductie) kan de spanning veel hoger worden, de voedingsspanning is dus niet het uiterste wat er bereikt kan worden (380, 0ma) maar het middelpunt!!!
dus, bij 380v@30ma en 5500ohm (1/2zaa) kun je:
5500*0,030=165v signaal in negatieve richting aan, dus het maximum voltage dat op je anode komt is 380+165=545volt (@0ma)
Dan zit je dus op het rustpunt al bij vg=-32v , de roosterlijnen beginnen daar al aardig plat te lopen waardoor de negatieve helft van de sinus erg afgeplat zal worden.
max pd=12watt, bij 380v kom je dan op 31,5ma!
Ik hoop dat het wat duidelijker is nu, het is niet makkelijk om zoiets in tekst om te zetten 
groeten,
henk
OK, het begint door te dringen 
Maar dp=12W is voor pentode mode, ik wou graag in triode mode, da's 9W.
chipje
Nou, de eerste resultaten zijn er...
Versterkertje in elkaar gesoldeerd, en er komt geluid uit.
Maar nu:
- spanning is (te) hoog, zakt maar tot ca.305V.
Ik heb nu maar een 20V trafo aan de 12V trafo gehangen.(ik heb op dit moment geen andere trafo
)
Ik heb nu ca. 175V gelijk.
Wel weer aan de lage kant, maar gaan de buizen iedergeval niet stuk.
Hoge tonen zijn heel mooi en duidelijk, maar de bas komt niet echt goed door.
Daarbij komt ook nog dat de linker kanaal een ruis door de muziek laat horen.(beide kanalen zijn toch echt identiek).
Leg ik de linker ingang aan massa is die ten minste stil, en geeft de rechter kanaal wel een aardig geluidje.
Inderdaad een geluidje, want als ik de volume open draai vervormd die al heel snel. Leuk gekras op de boxen enzo.
Dat was het tot zover.
Heb ik deze weekend nog wat te doen.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
wel heb al lang het idee om eens een hybride bak te maken.
is een beetje goedkoper. ik heb de voedingstrafo's er voor liggen.
nu het idee is om de spanningsversterking dus met een lamp te doen. ik zelf dacht aan een ecc82 alleen vraag ik mij af of die genoeg gain heeft. volgens tdsl is 18 maal ongeveer de max.
hierachter zou ik een emittor volger willen zetten om de eindtrap deftig aan te sturen aangezien het bipolaire torren zijn hebben die stroom nodig. als eindtorren zou ik de 2N3772 willen gebruiken hier van heb ik er een paar liggen. echter heb ergens versterkers gezien waar men dezelfde eindtorren gebruikt hier trouwens ook http://sound.westhost.com/project12.htm. anders moet ik weer torren gaan bijhalen/bestellen en wil het een of the shelf project houden. bd139 en bd140 heb ik ook liggen
allé ja het idee is nog maar een begin. ik heb zelf nog geen ervaring met hybride versterkers. iemand nog voorstellen welke lamp te gebruiken? de 'hoogspanning' van de lamp wou ik rond de 300v houden.
[Bericht gewijzigd door beertje_01 op ]
Zo ook weer even een buizenvraagje van mijn kant.
Ik ben zoals sommigen hier weten bezig met een gitaar buizenversterker. Nu is deze zo goed als af alleen heb ik nu ruzie met de preamp.
De preamp is opgebouwd volgens dit schema.
schema
Nu vind ik ook dat er een paar rare dingen in het schema zitten.
Zo hangt bijvoorbeeld de grid van Ye2 aan de massa en doet de potmeter wie ervoor hangt wie de gain zou moeten regelen dus niets.
Het schema is zobiezo vrij onduidelijk getekend vind ik.
Ik heb nu de bovenste verbinding naar de massa weggelaten. Dus de verbinding van c14 terug naar de jackbus.
Maar de voorversterker werkt nu niet ik krijg een zeer vervormd signaal op de grid van Ye2 en daarna heb ik nog niet verder gemeten.
Maar op de uitgang is het signaal al helemaal niet goed. Het zit in het buizen deel want het deel daarna werkt wel goed.
Maar nu vraag ik me af of het eerste deel van het schema wel klopt omdat ik de gain potmeter wel redelijk raar aangesloten vind zitten. Misschien dat een van de buizenexperts hier zijn mening over wil geven.
beertje_01
ok das op het eerste zicht iets raar. de grid hangt aan de massa en de pot hangt aan de kathode. ik zou die massa wel terug verbinden. vind het een rare opbouw eigenlijk
doet me wat denken aan een grounded grid amplifier
[Bericht gewijzigd door beertje_01 op ]
Dus volgens jouw zou het schema wel moeten kloppen ook al hangt de grid rechtstreeks aan de massa ?
Hmm dan hang ik die wel is terug eens zien of het daar wat beter van word.
edit:
volgens mij kan dat toch echt niet omdat dan de anode van ye1 ook aan de massa hangt welliswaar via c14 en r13 maar dan kan er toch geen signaal op de grid van Ye2 komen ofwel ?
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
beertje_01
wel zie het zo de anode is ten eerste al capacitief gekoppelt. gaat dan via 100k naar de pot en zoals ik het zie gaat die pot deze precies naar de kathode brengen als die helemaal open staat ofwel gaat de pot deze naar massa brengen. then again en ook niet zeker en vind dit raar voor een gitaaramp
Vraagje:
Ik heb met een 12AX7 een preamp gemaakt. Heb een functiegenerator eraan gehangen en gemeten enz.
Ik kom op een versterking van de buis van ongeveer 44x bij verschillende frequenties.
Maar als ik de berekening theoretisch maak, zou ik op een versterking van 59 moeten zitten.
Nu is mijn vraag: kan de buis zoveel verschillen van de specificaties in de datasheets ? Ook de grafieken kloppen niet voor 100%.
grtz
Luc
Ibanez
beertje_01