Nieuw laser en dergelijke topic deel 11

Dit topic is gesloten

Op 12 juni 2006 14:09:35 schreef Dnstje:
@MaVaEe
komt dat het hier te heet is. me server heeft 2keer gecrasht :P
en me PC 3keer op 80grade.. terwijl ik een show aant maken was.(argh)

Dat probleem ken ik! :P
mn laptop vind dit weer ook niet leuk....

Met een normale spiegel werkt da ni zeker ?

Op 12 juni 2006 19:40:38 schreef Devos Kristof:
Met een normale spiegel werkt da ni zeker ?

Nope want die achterkant laat geen licht door! :)

werkt het wel met deze spiegel :

"Spiegels gemaakt van vlakglas. De aluminium spiegellaag wordt beschermd door een kwarts coating en is aan de voorzijde van het glas aangebracht (in plaats van aan de achterzijde zoals bij een gewone spiegel). Hierdoor ontstaat een zeer zuiver spiegelbeeld zonder hinderlijke dubbele spiegeling."

op deze site gevonden, http://www.ipacity.nl/paginas%20prod/om_optiekspiegels.htm (ken het bedrijf verders niet) ik heb weinig sloop onderdelen thuis liggen van spiegels en prisma enz, dus zal op internet moeten zoeken naar onderdelen, maar zeer moeilijk te vinden naar goedkope onderdelen.
google zoeken naar spiegels en optiek, aluminium spiegellaag kom je nergens, spiegels voor ruimtetelescopen ja a 400 euro per spiegeltje.

@aart bedankt voor goedzetten plaatje, maar de spiegellaag moet toch wel van speciaal materiaal zijn, aan de onderkant laat hij laserlicht door onder hoek 45% kaats hij straal bovenzijde door. of zie ik dat verkeerd ?

@aart "eerder behandelt" weet je mischien waar, heb alleen topic 5 pag 1 tot nu gelezen dat waaren enkele honderde pagina's dus kan het ook gemakkelijk gemist hebben.

[Bericht gewijzigd door IceWolFF op maandag 12 juni 2006 22:56:23

Op 12 juni 2006 22:50:26 schreef IceWolFF:
werkt het wel met deze spiegel :

"Spiegels gemaakt van vlakglas. De aluminium spiegellaag wordt beschermd door een kwarts coating en is aan de voorzijde van het glas aangebracht (in plaats van aan de achterzijde zoals bij een gewone spiegel). Hierdoor ontstaat een zeer zuiver spiegelbeeld zonder hinderlijke dubbele spiegeling."

op deze site gevonden, http://www.ipacity.nl/paginas%20prod/om_optiekspiegels.htm (ken het bedrijf verders niet) ik heb weinig sloop onderdelen thuis liggen van spiegels en prisma enz, dus zal op internet moeten zoeken naar onderdelen, maar zeer moeilijk te vinden naar goedkope onderdelen.
google zoeken naar spiegels en optiek, aluminium spiegellaag kom je nergens, spiegels voor ruimtetelescopen ja a 400 euro per spiegeltje.

@aart "eerder behandelt" weet je mischien waar, heb alleen topic 5 pag 1 tot nu gelezen dat waaren enkele honderde pagina's dus kan het ook gemakkelijk gemist hebben.

De spiegel die jij bedoelt heet een Dichro.
Deze kan je kopen bij Laserexpert(ps. dit is geen reclame ofzo hoor maar ik weet dat hij ze heeft :))

Dichro dat woordt zocht ik, google is er gek op.

shop is site nog niet werkende maar mail is de deur uit. ik ga toch niet schrikken van de prijs van een Dichro.

Dichro's kun je uit digitale camera's uit halen.
dat zijn eigelijk IR filters maar is ook bruik baar als RGY dichro.

en moet je dan es kijken wat voor beeld je heb op je cam :P

btw was het geen oppervlakte spiegels?

@icewolf
laserexpert zeg dattie al van af januarie online ging. dus niet :P stuur hem een mailtje naar de prijslijst of dergelijke.

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

hmm, zitten dichro's niet ook in cd/dvd spelers/branders? Die vierkante dingetjes met een diagonaal sterrpje erop? Heb ik nog wel een paar liggen kan ik meteen met groen aan de slag (wat nog wel even op zich zal laten wachten)

morgen komt de laatste zending onderdelen binnen:)

net heeft me vader een pc meegebracht, die zal ik eens gaan vorderen en tot laser pc ombouwen: 1.2 ghz, pentium weeknie (celeron) en een uber voeding erin. Met een beetje aanpassingswerk zal daar toch wel een redelijke laser pc van te maken moeten kunnen zijn.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Ik heb inmiddels een prijslijst ontvangen, en mij viel de prijs wel mee.

maar hebben jullie slechte ervaringen met dit bedrijf of maken jullie een geintje.

zal ook eerst is goed gaan zoeken naar sloop onderdelen zoals laserprinters en dvd brander etc. zit er in een gewone cdrom ook bruikbare spiegels ?

Ik heb er mn galvo's gekocht en dat was gewoon goed.
De ene dag besteld en betaald en de volgende dag in huis! :)

Ik doelde op de opmerking dat de webshop nog niet online is... Er staat al zo lang als de website online is dat de webshop e.d. "binnenkort" online komen. Hij zal verder wel te vertouwen zijn hoor... Persoonlijk geen ervaring mee maar ik heb nog niks vreemds gehoord.

Hallo mensen.Zie dat jullie toch wel vaak naar dure componenten opzoek zijn,maar probeer sommige componenten eens op te zoeken op National semiconductor en Texas instuments en vraag ze als sample aan,dit doe ik al jaren en werkt niet meer met Hotmail email,maar wel met andere mails.Die DAC0832 bv die krijg ik volgende week als het goed is,een SMS versie en DIL en dan ook gelijk 5!!!!!!
En zo kan je die NJM.... dual OPAMP ook bestellen bij TEXAS dus lekker googlen en dan kan je spec en alles ook vinden.
Ff update van mij defecte ALC60.
Mijn ALC60 werkt al tot dus ver dat er licht uit komt +/- 15mW op 8A en van de week mn unijunction transistors voor de electrische ontsteking van de buis.Dan maar eens zoveel mogelijk licht eruit zien te halen.Als ik die DAC's heb dan in ACAD print maken en bij mn oude stage (motortjes fabriek) met vriend van me galvo's maken.Dan kan ik ook leuk laseren als het lukt.
Heb helaas weinig tijd,dus duurt lang bij mij.
Probeer die samples maar eens scheelt veeeeeeeel geld!!!!
Grtz

Ik zal het eens proberen

Ik heb nu alle onderdelen binnen, ook voor de galvo's.
Etsen zal waarschijnlijk in de loop van volgende week gebeuren.

og wat links gevonden: http://sidewindervx.tripod.com/sidewinderslaserpage/index.html http://www.gento.de/index.htm

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

heeft er iemand mss nog een werkende DAC liggen ik ben al enige tijd aan mijn DAC aan het solderen maar ik krijg het ding niet aan de praat een print layout is ook al voldoende liefst in CAD getekend zodat ik hem metteen kan etsen

thx ps613

mail me even voor de print layout (van dj antoine)

die gast van laserexpert zegt dat ik zeker 20mW groen nodig heb voor bij mijn 100mW rood. Wat denken jullie? 110 euro vind ik eigenlijk een beetje duur...:(

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Ik vind je verongelijkte houding wat vreemd.
Vraag dan geen advies over het vermogen maar werk vanuit je budget, je kunt de rode diode natuurlijk altijd wat dimmen om een en ander in verhouding te krijgen.

Als je de golflengtes van `groen' en `rood' weet (650 / 630 scheelt uit mijn hoofd een factor drie ! ) kun je de relatieve helderheid opzoeken in de bekende tabel op de site van Medialas.
Een en ander is al diverse malen aan bod geweest. :)

En ik zoek nog steeds een DVD fikker 16x of een laserdiode 100mw :P (rood). (voor een laage prijs)

hmm komde week ga ik weer is laseren op een schoolfeest ;)

btw, heeft er nog iemand tips om bij de galvo meter de as te aarden?

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

als ik een "gewone" autoversterker wil gaan gebruiken voor m'n aansturing van galvo's is snelheid belangrijk.

de "chan" layout maakt gebruik van njm4580 die met een bandbreedte tot 15 Mhz is.

maar ik denk dat m'n zelfbouwgalvo's nooit zo snel zullen gaan. heeft iemand idee hoe snel "chan" zelfbouw galvo's aan kunnen.

weet iemand hoe snel max(Mhz) het uitgangsignaal van de dac met dac0832 kan zijn. aangestuurd met popelscan.

is er naast de snelheid nog meer dingen waar ik extra rekening mee moet houden.

Is er een van Kpps naar Mhz verhouding ?
( dus 30Kpps staat aan schakeling die 5 Mhz moet kunnen schakelen.)

Moet een lasermodule geschikt zijn voor ttl, of hebben alle lasers deze optie als men zelf de laserdriverboard maakt. ( kan ik met goedkope lasermodule uit pen een ttl aangestuurde lasermodule maken als ik zelf voor driver zorg )

Op 15 juni 2006 13:13:55 schreef IceWolFF:
als ik een "gewone" autoversterker wil gaan gebruiken voor m'n aansturing van galvo's is snelheid belangrijk.

veel te traag, een eindtrap als bijvoorbeeld de tda2030 zou een heel eind kunnen komen maar is ook niet echt een toppertje

de "chan" layout maakt gebruik van njm4580 die met een bandbreedte tot 15 Mhz is.

maar ik denk dat m'n zelfbouwgalvo's nooit zo snel zullen gaan. heeft iemand idee hoe snel "chan" zelfbouw galvo's aan kunnen.

staat op zn site, en die van hem zijn ook zelfbouw dus waar zou jij dat niet kunnen?

weet iemand hoe snel max(Mhz) het uitgangsignaal van de dac met dac0832 kan zijn. aangestuurd met popelscan.

is er naast de snelheid nog meer dingen waar ik extra rekening mee moet houden.

Is er een van Kpps naar Mhz verhouding ?
( dus 30Kpps staat aan schakeling die 5 Mhz moet kunnen schakelen.)

nee! 30kpps zegt alleen iets over de acceleratie van je complete systeem, als je dat naar elektronica wilt terugrekenen dan zul je eerst de mechanische parameters van je galvano moeten weten

Moet een lasermodule geschikt zijn voor ttl, of hebben alle lasers deze optie als men zelf de laserdriverboard maakt. ( kan ik met goedkope lasermodule uit pen een ttl aangestuurde lasermodule maken als ik zelf voor driver zorg )

de driver is essentieel, deze bepaald alles. Dus ja, je kan van een laser pennetje een ttl gestuurde laser maken (zou persoonlijk eerder voor de analoge variant kiezen.

zonder rook geen elektronica

Op 15 juni 2006 10:16:16 schreef muddy:
mail me even voor de print layout (van dj antoine)

die gast van laserexpert zegt dat ik zeker 20mW groen nodig heb voor bij mijn 100mW rood. Wat denken jullie? 110 euro vind ik eigenlijk een beetje duur...:(

Volgens mij is het anders wel zo ongeveer een bodem prijs.

Edit: Of het veel geld is hangt natuurlijk van iemand ze persoonlijke situatie af en interresses.
Edit2: Typo

[Bericht gewijzigd door Laserist op zondag 18 juni 2006 02:45:00

ja maar dan nog is het veel geld. Ik weet de golflengte niet maar ik weet wel dat hij duidelijk donkerder is dan mijn HeNe buis. Wat is dan ongeveer de verhouding rood (630 en 650)/ groen?

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

heej laser mannen.

Ik heb een rgy systeem met.
30mw groen en 100mw rood.
Als beide modules aanstaan is het mooi fel geel.
Maar als je met groen gaat blanken dan velies je vermogen.
Als ik een voorstel mag oden op je groene laser module.
Ik ga er van uit dat je 100mw rood heb.
Dan stel ik voor om 50 mw groen te pakken en die in de sterkte iets terug te draaien tot 40 mw.
Dat is ook beter voor de levens duur!
Dan heb je een zeer goeie set denk ik.

prijs verschil van 30 mw groen en 50 mw groen is 30€ geloof ik.
Maarja,

Grtzzz Dj Antoine.

Heb bijna alles spullen binnen om een mega laser te bouwen.
bestaande uit:

2x bilda
2x dac poppelscan mamba
1x steppers
1x mot1
4x elc chan driver.
1x zelfbouw galvo's capacitief
1x zelfbouw galvo's optisch
1x GSI z1827 galvo's

100mw rood
30 mw groen
16 mw rood hene(632.5nm)

maar das nog niet af!

ik denk dat ik toch maar rood op minder vermogen ga laten draaien, zodat ik maximaal een groene van 10mW nodig heb.

Ik heb nu even mijn galvo in elkaar gezet (nu nog openloop), ziet er allemaal veelbelovend uit. Ik ga hoogstwaarschijnlijk dinsdag etsen, wil iedereen mij nog een keer mailen wat hij wil? Want van sommige mensen krijg ik steeds andere bestellingen dus mail me even je definitieve bestelling. Ik ga ze ook boren, als je dat liever zelf doet mag je dat zeggen, dan kost het iig minder (nja het kost toch al bijna niks)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Dit topic is gesloten