Kevinoud
Een zak tuinaarde opescheuren
Beste Co'ers,
Ik wil een versterker bouwen maar wil langzaam opbouwen.
Ik ben namelijk een basis persoon in elektronica techniek, Ik weet wat de onderdelen betekenen maar schema's zelf bouwen zover lukt het niet echt.
met de bc547b lukt het wel al goed, en met datasheets.
Ik wil graag een mosfet versterker bouwen van 50 watt RMS.
kan iemand mij vertellen welke mosfets dat aankunnen (eventueel meer aankunnen).
Of iemand mij voorbeeld schema's kan geven of links naar sites wel helpen aub en niet alleen maar verwijzen naar google en/of andere site's
hierna wil ik de voedingspanning bepalen en een omvormertje bouwen uit een 12 volt voeding
met een 555 ofzo een wisselspanning maken ??
Je zegt zelf al dat je een basis persoon in elektronica bent, dus mijn advies is om niet te gaan hollen voordat je kan lopen.
Zelf een schema ontwerpen kan je dus wegstrepen, kitje bakken wil je natuurlijk ook niet lijkt mij dus dan blijven er nog een paar opties over:
-Elektuur heeft vele versterkers gepubliceerd, transistor, mosfet, buis en IC. Het voordeel is dat je printen eenvoudig bestellen kan, de beschrijvingen in het Nederlands en uitgebreid zijn.
-Rod Elliot wijdt zijn leven aan versterkers, ook in diverse smaken, maar daar voor moet je printen uit Australie bestellen.
-Douglas Self is een andere audio guru, printen moet je wat vaker zelf ontwerpen.
www.elektuur.nl
http://sound.westhost.com
http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/ampins.htm
Zelf audioprinten maken gaat ook met een leercurve.
Dan de voeding, zelf een omvormer maken met basiskennis is ook niet een goede weg om op te gaan, voorlopig moet je het houden bij de trafo en elco's.
Succes, audio is mooi en het resultaat is meteen (on)hoorbaar. 
Vragen staan vrij natuurlijk 
Kevinoud
Een zak tuinaarde opescheuren
bedankt voor al je positieve informatie.
ik las net een uitgebreid topic over een labvoeding daar ga ik ook eerst maar eens aan beginnen kan eigelijk niet zonder.
ik vind de uitlezen voor stroom en spannin zo moeilijk
want als je een weerstand van 0,1 in serie zet verstook je zoveel
als je bijvoorbeeld 6 ampere door die 0,1 ohm steek
ik heb een pic16f628a kan ik hiermee alles meten en uitsturen op een segment display
[Bericht gewijzigd door Kevinoud op ]
Audio is een prachtig vak, het is nu nog veel analoog, maar dat is vrij rap aan het veranderen.
De sturende kant (mengtafels, effectapparatuur, voorversterkers, DACs) is in de professionele hoek al bijna helemaal digitaal, in de huiskamer gaat het komen.
De eindtrappen worden meer en meer klasse D (geschakeld MOSFET), de kwaliteit daarvan is zo stilletjes aan heel goed aan het worden (Hypex! ).
Ik ben nog een ouwerwetse analoog (zelfs buizen) man, alhoewel ik beroepshalve wel op de hoogte ben (moet zijn) van het nieuwste.
Maar goed, je wilt beginnen met MOSFETs?
Da's niet de makkelijkste keuze.
Ik werk er zelf graag mee, omdat de klank, mits goed in klasse A, wel wat op een goede buizenbak lijkt.
Ze zijn wel erg gevoelig voor oscillaties en instabiliteit, ik zou je eerder aanraden om met BJT s te beginnen (of buizen, da's ook lekker simpel).
De links van Henry zijn een goed begin, voor buizen kun je het forum hier wel eens af gaan snuffelen, en boeken kopen als "Valve Amplifiers" van Morgan Jones, en de boeken van Dieleman en Menno van der Veen (Elektuur).
Geschikte MOSFET types voor audio zijn het beste verticale MOSsen, zoals de 2SJ50/2SK135 (obsolete helaas), BUZ900/905 of 2SK1058/2SJ162.
Verticale MOSsen worden wel moeilijker verkrijgbaar, sinds het klasse D geweld er is, want dat kan gewoon met laterale MOSFETs.
Hier is een link naar een gratis artikel op de Elektuur site van een hybride eindversterker, een buis stuurt hier twee MOSFETs aan.
De MOSsen zijn de J50/K135, die je in dit geval kunt vervangen door de J162/K1058 (andere behuizing).
Of je probeert de oude typen nog te krijgen, toevallig biedt iemand die nu aan op vraag en aanbod (nee, ik niet, ik houd ze! ) 
Ik zou de lat wat lager leggen, begin eerst met een leuke transitor versterker. dat is even wat makkelijker te maken en klinkt prima.
http://sound.westhost.com/project3a.htm
Je kan ook darlingtons gebruiken in de eindtap, de BDX66 en 67.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
ik zelfs eens kijken naar de elcheapo van hem. desnoods lekker met 2N3055 MJ2055 of hoe noemd die tegenhanger
daarvoor een bd139 en bd140 dan nog iets voor biasinstelling en nog een klasse A spanningsversterker (iets met een bc549 ofzo).
ik denk dat el cheapo daar hard op trekt.
als voeding simpel een 2*12v of 2*20v trafo welke gelijkricht met een stevige brug. (vergeet de snubbers desnoods niet) daarachter dan 4700µF elco's voor een symmetrische voeding hé. de kant waar ze samenkomen ofwel de gnd gaat aan de middenaftakking van de trafo.vergeet voor de elco's geen 5w 0,1ohm weerstandjes te zetten scheelt een hoop voor je trafo en brug. parallel aan de elco's nog 100nF en dat is je voeding.
meer vermogen kan. je kan meerdere eindtorren parallel zetten. zo kan je ook enorm lage impedanties aansturen (=grote stromen) let wel voor je koeling dan. om een idee te geven. als je 16v rms op een 4ohm load zet heb je 4A wat resulteert in 64w rms! maar das hard ze ik zou in dat geval de eindtrap al dubbel uitvoeren. overigens met een trafo spanning van 20v AC kan je dat wel halen mits deze het juiste vermogen heeft.
en idd een hybride heb ik zelfs alles voor in huis denk ik
miss toch maar eens wat ontwerpen. wat zou een goede keus zijn als buis voor de spanningsversterking?
en mijn idee was om ook eens iets met mosfets te doen heb nog 4 maal irf540 en 4maal irf9540 liggen. de vraag is natuurlijk wat doen deze in audio.... ma swat das voor ander topic i guess 
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 15 juni 2006 22:56:00 schreef Kevinoud:
ik vind de uitlezen voor stroom en spannin zo moeilijk
want als je een weerstand van 0,1 in serie zet verstook je zoveel
als je bijvoorbeeld 6 ampere door die 0,1 ohm steek
6 ampere door 0.1 ohm is 0.6 volt ... maal 6 ampere is 3.6 watt... zo vele is dat niet hoor voor zo een grote stroom
en de spanningsval over die weerstand maakt niks uit . als je voeding goed intworpen is compenseert ze dat ook nog.
en waarom niet met een 0.01 ohm meten ?
pak zoe een AD8205 current sense opamp. dan ben je van die zever vaanf. alles zit erin
trouwens waarom wil iedereen labvoedingen van 6 ampere en 10 ampere ne 100 ampere ?
da is toch nergens goed voor ? ik werk al jaren met labvoedingen 0..25 volt en 0.1 ampere. en ik heb nog NOOIT behoefte gehad aan grotere stromen of spanningen .. ( toch niet voor labexperimenten )
en die keer dat je speciale spanningen en stromen nodig hebt is om zware audioversterker te bouwen en dan ben je met een labvoeding weer niks.
ik ben nu toevallig een speciale voeding aant maken. die wel straffe specs heeft. 4 kwadrant voeding. ( ze kan niet alleen stroom leveren maar ook opnemen . ze heeft dus ene constante uitgangsimpedantie , iets wat een gewone voeding niet heeft ( ene normale labvoeding kan alleen stroom leveren . ( alst een negatieve is dan kan ze ook allen leveren , de stroom loopt dan wel van grond naar -)
en das wel een flink bakbeest , niet zozeer in DC specificatie ( +40 tot -40 volt en 0 tot 4 ampere in full 4 quadrant ) maar wel in ac specificatie. De drive stage haalt 900 volt per microseconde stijg en daaltijden. ( max cap belasting 100pF )
wat wil zeggen dat ze van -40 naar +40 volt springt binnen de 100 nanoseconden.... ene stap van 9 volt doet ze in 10 nanoseconde. met andere woordne ik kan die vodeing zonder problemen een blokgolf laten maken van 25MHz met ene Vpp van 9 volt en de mogelijkheid om 4 ampere te pompen...
maar das geen labovoeding. dit ding heeft als doel het impulsgedrag van bepaalde belastingen te bestuderen.
bijvoorbeeld ene chip op 3.3 votl zetten en hem gedurende 30 nanoseconde overlasten met 12 volt.
de bedoeling is om protecticircuits te gaan karakteriseren.
volgende weke heb ik de printen voor de drivestage. ( 20 op 20 centimeter met flinke koelribben en ventilatoren erop. 27000uF op 90 volt condensatoren. en ene gans pak protecticircuits , een staging circuit voor de opstart. een monitoring systeem voor de powertrap ( je kan stroom meten door beide takken van de powerstage om te zien in welk kwadrant je draait en daaruit je impedantie uit te vlooien, je geleverde en opgenomen stroom te tonen. een thermal feedback die de powerstage beschermt en in shutdown kan brengen , en nog een nest andere interlocks.
die opamp die daarin zit ( der zitten er 2 op ene kaart ) kost tegen de 360 dollar per stuk ...
maar nog eens. das gene labvoeding. dit is een heel specifiek apparaat voor een bepaald doel. je kan daar trouwns ook niet continue bijvoorbeeld 5 volt uithalen bij 1 ampere want dan oververhit dat dat ding en schakelt het af.
Ontopic maar weer 
Rustig beginnen is ook mijn advies, de P3A is eigenlijk een kookrecept voor een eenvoudige versterker. Ook te maken met cheap ass 2N3055/2955's.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
een eenvoudige maar best deftige versterker. als je die full power laat blazen in een gewone ruimte thuis wordt je wrsch doof 
aan de andere lant als je de drivers zwaar genoeg maakt en meerdere uitgangstorren parallel plaats en de spanning hoger maakt dan kan je dit concept gebruiken voor zelfs enorme vermogens
Op 16 juni 2006 00:37:21 schreef beertje_01:
[...]
en mijn idee was om ook eens iets met mosfets te doen heb nog 4 maal irf540 en 4maal irf9540 liggen. de vraag is natuurlijk wat doen deze in audio.... ma swat das voor ander topic i guess
Ik ken ze die ze gebruiken, maar KT88 vindt ze stukken minder klinken in vergelijking met de bekende 2SJ/2SK.
Op 15 juni 2006 22:40:58 schreef Henry S.:
-Douglas Self is een andere audio guru, printen moet je wat vaker zelf ontwerpen.
Geweldig geschreven die site 
If a piece of gear is that fussy about its mains (and I don't believe any such gear exists) then drop it in the river.