Ik heef ne 74LS90, da's een tellerke, geschakeld als ne BCD-counter. De uitgangen sturen de selectieingangen van ne multiplexer.

Nu wil ik die teller gaan sturen met een drukknopje, maar ik heb al wat ge-experimenteerd, en bij 1 druk op de knop telt de 74ls90 meestal met meerdere stappen vooruit.
(door dendereffect van schakelaar of zoiets)

Hoe kan ik dat oplossen.
Ik had al gedacht aan een dubbelpolige drukknop, en de contacten parallel schakelen. (dan zou het al moeten lukken dat beide contacten op hetzelfde moment denderen???)

Op vr 05-04-2002 20:46:58 schreef Lionel:
Ik heef ne 74LS90, da's een tellerke, geschakeld als ne BCD-counter. De uitgangen sturen de selectieingangen van ne multiplexer.

Nu wil ik die teller gaan sturen met een drukknopje, maar ik heb al wat ge-experimenteerd, en bij 1 druk op de knop telt de 74ls90 meestal met meerdere stappen vooruit.

Hoe kan ik dat oplossen.
Ik had al gedacht aan een dubbelpolige drukknop, en de contacten parallel schakelen. (dan zou het al moeten lukken dat beide contacten op hetzelfde moment denderen???)

jij zegt dat bij 1 keer drukken hij meerdere stappen vooruit doet ,kan je niet met een ne555 een enkele pulsgever ofzo maken en die een beetje verwerken in je schemaatje zodat je zegmaar op het knoppie drukt en dat die ne555 1 pulsie geeft voor jou ic'tje
Groeten Erik

Op vr 05-04-2002 20:46:58 schreef Lionel:

Je ic ziet gewoon meerdere flanken en reageert daar op. Dat komt idd doordat je schakelaar niet in 1 keer overspringt maar ff wisselt.

Dit kun je oplossen door een andere schakelaar te nemen die dat niet heeft of door misschien ff een condensator erbij te hangen. Die vangt dan je hele korte wisselingen op lijkt me.

Op vr 05-04-2002 21:14:33 schreef Bastiaan:

[...]

Je ic ziet gewoon meerdere flanken en reageert daar op. Dat komt idd doordat je schakelaar niet in 1 keer overspringt maar ff wisselt.

Dit kun je oplossen door een andere schakelaar te nemen die dat niet heeft of door misschien ff een condensator erbij te hangen. Die vangt dan je hele korte wisselingen op lijkt me.

Klopt bastiaan, en wat mij al aardig vaak heeft geholpen (had hetzelfde probleem met reedcontacten en flipflops), is een pulldown weerstand van 10k en daaraan paralel een C'tje tussen de 100 en 1000nF afhankelijk van de dender, succes

Antoine

Op vr 05-04-2002 21:28:03 schreef Antoine:

[...]

Klopt bastiaan, en wat mij al aardig vaak heeft geholpen (had hetzelfde probleem met reedcontacten en flipflops), is een pulldown weerstand van 10k en daaraan paralel een C'tje tussen de 100 en 1000nF afhankelijk van de dender, succes

Antoine

nu ik dat berrichtje van mij lees inderdaad ja jullie hebben gelijk en dat van mij is geswets

Op vr 05-04-2002 21:41:30 schreef Erik:

[...]

nu ik dat berrichtje van mij lees inderdaad ja jullie hebben gelijk en dat van mij is geswets

NIET waar. Ik had laatst ook het probleem bij een tellertje met en reedrelais voor het project. bij een condensator eroverheen ging er door de kortsluiting van de condensator een te grote stroom lopen en "plakte"het reedrelais. dus dit was niet echt de oplossing.

Maar de pulsverbreding die je met de 555 timer kan maken wel. Je moet dus zorgen dat hij hoog blijft op het oment dat de schakelaar DENDERT. Pas als het signaal nog hoog is als hij afwil zakken gaat hij weer omhoog. dus blijft hij hoog. ofwel hij volgt met een kleing geheugentje.

Dus een 555-timer werkt perfect.

Groetjes

Sven

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]

Op vr 05-04-2002 21:41:30 schreef Erik:

[...]

Was een goed idee en werkt ook, alleen het is wat omslachtiger.

Op vr 05-04-2002 21:28:03 schreef Antoine:

[...]
is een pulldown weerstand van 10k en daaraan paralel een C'tje tussen de 100 en 1000nF afhankelijk van de dender, succes

Antoine

wat is ne pulldown weerstand??
ik vermoed een weerstandje in serie met een van de contacten?? of heb ik het verkeerd

een flip-flop heeft toch ook de eigenschappen die jij wilt?
(dendervrije schakeling)

Op di 09-04-2002 22:40:28 schreef Bernd:
een flip-flop heeft toch ook de eigenschappen die jij wilt?
(dendervrije schakeling)

idd, maar ik ben niet van zin nog een IC bij te plaatsen als het simpel op te lossen is met een weerstand en condensator!

Kmoet alleen weten wat een pulldown-weerstand is

Op ma 15-04-2002 17:19:50 schreef Lionel:

[...]

idd, maar ik ben niet van zin nog een IC bij te plaatsen als het simpel op te lossen is met een weerstand en condensator!

Kmoet alleen weten wat een pulldown-weerstand is

een weerstand die een punt met de massa verbindt.

(pullup-weerstand = punt verbinden met voeding)

Blijkbaar weer wa snel 'thx' gezegd

Welk punt moet ik met de massa verbinden??
heb even schetske gemaakt:
http://users.pandora.be/TechZone/ic.gif

Voor het gemak heb ik slechts 1 pin van de ic getekend
dat schuin lijntje moet een drukknop voorstellen

Op do 18-04-2002 19:43:41 schreef Lionel:
Blijkbaar weer wa snel 'thx' gezegd

Welk punt moet ik met de massa verbinden??
heb even schetske gemaakt:
[afbeelding]

Voor het gemak heb ik slechts 1 pin van de ic getekend
dat schuin lijntje moet een drukknop voorstellen

De draad die van de schakelaar naar het IC loopt, hang je daar een weestand aan die met een kant aan massa hangt is het een pull-down (omlaag trek naar massa), maakt je die weerstand aan VCC (voedingspanning), is het een pull-up weerstand (omhoog trek naar VCC)