niemand dan ?
Wat zegt die Ibanez hier onder nu weer ?

[Bericht gewijzigd door The Dutchman op ]

Snel gereageerd PcM>:)

[Bericht gewijzigd door Ibanez op ]

Op 26 juni 2006 19:42:30 schreef chopper:
[...]

Dat vind jij, ik heb diverse cnc files van meer dan 2000 line's

Ik ook, maar ik gebruik Turbocnc op de 2 kleinere machines en Mach enkel op de grote.
Turbocnc heeft geen lijn-aantal beperkingen maar wel enkele andere nadelen.

Mach3 heeft die nadelen niet en heeft bovendien een aantal bijkomende mogelijkheden zoals 2 motoren met aandrijfstangen voor een enkele as, mijn grote machine heeft 2 motoren op de X met een trapeziumdraadstang aan beide zijden, Turbocnc heeft een "verborgen" optie waarmee je in dit geval ook G-code kan uitvoeren op een dergelijke machine maar joggen op 2 motoren tegelijk heb ik nog niet gevonden.

Bovendien is er nog altijd de mogelijkheid om in sommige gevallen de G-code file op te splitsen in kleinere files en die een na een uit te voeren.
Dit kan misschien niet altijd maar het kan een oplossing zijn om toch Mach te gebruiken voor de hobbiest die het niet ziet zitten om Mach aan te kopen..

.

Op 27 juni 2006 18:25:58 schreef lucas:
[...]

Ik ook, maar ik gebruik Turbocnc op de 2 kleinere machines en Mach enkel op de grote.
Turbocnc heeft geen lijn-aantal beperkingen maar wel enkele andere nadelen.

Mach3 heeft die nadelen niet en heeft bovendien een aantal bijkomende mogelijkheden zoals 2 motoren met aandrijfstangen voor een enkele as, mijn grote machine heeft 2 motoren op de X met een trapeziumdraadstang aan beide zijden, Turbocnc heeft een "verborgen" optie waarmee je in dit geval ook G-code kan uitvoeren op een dergelijke machine maar joggen op 2 motoren tegelijk heb ik nog niet gevonden.

Bovendien is er nog altijd de mogelijkheid om in sommige gevallen de G-code file op te splitsen in kleinere files en die een na een uit te voeren.
Dit kan misschien niet altijd maar het kan een oplossing zijn om toch Mach te gebruiken voor de hobbiest die het niet ziet zitten om Mach aan te kopen..

.

OK, maar als ik 2 motoren op 1 drijfas zet, schakel ik de aansturing ook parallel, of wel in mijn geval verbind ik de step/dir van de L297 voor die motoren door aan elkaar en het probleem voor joggen is opgelost.
Ook omdat zo'n hardware 2-motor uitvoering om een hardware oplossing aan de elektronica simpel is te maken.

Ja TurboCNC is ook niet alles, bv cuttercompensatie werkt niet (commando G40 , G41 en G42 kent TCNC niet)
dus dat moet je tevoren in de tekening al vertekenen.

Maar de Service van Dave Kowalczyk van http://www.dakeng.com/turbo.html is ongekend, zelfs als je geen registratie bij hun hebt gekocht.
(uit eigen ervaring mee gemaakt)

Op 27 juni 2006 23:18:51 schreef chopper:
[...]

OK, maar als ik 2 motoren op 1 drijfas zet, schakel ik de aansturing ook parallel, of wel in mijn geval verbind ik de step/dir van de L297 voor die motoren door aan elkaar en het probleem voor joggen is opgelost.
Ook omdat zo'n hardware 2-motor uitvoering om een hardware oplossing aan de elektronica simpel is te maken.

Ja TurboCNC is ook niet alles, bv cuttercompensatie werkt niet (commando G40 , G41 en G42 kent TCNC niet)
dus dat moet je tevoren in de tekening al vertekenen.

Maar de Service van Dave Kowalczyk van http://www.dakeng.com/turbo.html is ongekend, zelfs als je geen registratie bij hun hebt gekocht.
(uit eigen ervaring mee gemaakt)

Turbocnc heeft nadelen maar ook veel voordelen, het draait onder DOS op een ouwe P100 zelfs 486, kost bijna niks en de "forum service" is idd geweldig, ook zelf meegemaakt.
In combinatie met de "trial" versie van Sheetcam kan je veel mooie dingetjes maken, Sheetcam is ook beperkt in het aantal lijnen maar door de taken op te splitsen in verschillende layers geraak ik er meestal toch.

2 motoren op een drijfas en step/dir tesamen op dezelfde LPT pinnen werkt idd.
Mijn machine heeft echter op de X as aan beide kanten een motor met drijfstang om scheeftrekken te verkomen, deze 2 assen hebben elk een home switch en met Mach3 is het mogelijk om via deze switches een "home" opdracht uit te voeren waardoor de machine automatisch gecalibreerd wordt, heel interresant na een of ander probleem.

Mach3 heeft dan wel minstens een P3 1GHz Pc nodig met Windows XP...

Waarom quoten julie elkaar steeds???

Geen Windows XP gebruiken, neem liever Windows 2000 net zo stabiel met veel minder toeters en bellen, dus vraagd minder van je processor en kan je de pc-specs ook lager nemen.
Ik denk dan aan een P3 700-800 Mhz.

[Bericht gewijzigd door chopper op ]

@Ibanez idd, ze reageren alleen op mekaar, mss beter een topic openen Lucas vs Chopper :) , willen jullie slimme kerels :D ook is antwoorden op mijn vragen ?
Alvast bedankt

Ik heb hier als het goed is nog een oude CNC bestuurings printplaat liggen (als ik mijn vader moet geloven, heeft hij van het werk mee genomen).
Ziet er wel grappig uit, misschien post ik nog een keer foto's.
Hij werkt nog perfect zij hij...
Ik snap alleen niks van de aansluitingen... :S

[Bericht gewijzigd door Nieko op ]

Op 28 juni 2006 21:10:22 schreef PcModder:
@Ibanez idd, ze reageren alleen op mekaar, mss beter een topic openen Lucas vs Chopper :) , willen jullie slimme kerels :D ook is antwoorden op mijn vragen ?
Alvast bedankt

Ik zou je best willen helpen, maar op jou vragen heb ik nog geen antwoord en hoop dat iemand ze kan beantwoorden zodat ik er ook wat van op steek.
Ben zelf met BobCad en TurboCNC aan het spelen op de frees-machine, en heb met Eagle nog niets gedaan.
Dus zo slim ben ik ook nog niet hoor :-)

Als je al een freesmachine hebt, welke elektronica sturing gebruik jij daarvoor ?
Alvast bedankt

Op 28 juni 2006 22:28:12 schreef PcModder:
Als je al een freesmachine hebt, welke elektronica sturing gebruik jij daarvoor ?
Alvast bedankt

Dezelfde steppermotor-driver kaart die ook in onze grote laserprinters gebruikt worden.
1 tot 6.5 A motorstroom bij 56 VDC.

http://members.lycos.nl/iochenk/cnc/stuurprint.jpg

Is dit de volledige sturing ?
http://members.lycos.nl/iochenk/cnc/ifcnc.gif
wat moet er aan de resterende uitgangen van de L298 ? alvast bedankt

Op 28 juni 2006 21:10:22 schreef PcModder:
Alvast bedankt

Nu snap ik het niet meer:
Ik heb een antwoord (mijn persoonlijke mening) gegeven op 2 van jou vragen over stappenmotor IC's en CNC software, vergeten?

Eagle gebruik en ken ik niet, dus kan je daar niet verder helpen, ik weet wel dat er een ULP bestaat om printontwerpen om te zetten naar G-code en dan te frezen.

Op 26 juni 2006 19:56:48 schreef PcModder:

Welke IC's worden er voor die sturingen gebruikt ? kun je beter zelf een bordje kopen of zelf maken ? waar ? kun je daar dan direct de ParPort aanhangen?
alvast bedankt,

Jan Cools

Hier heb ik niks op gezegd, vraag is veel te algemeen, er bestaan zoveel IC's en combinaties, welke motoren wil je gebruiken: uni of bipolair, maks. stroom, chopper, microstepping driver, prijs etc..?

Als je het kan dan bouw je het beter zelf, kopen is eenvoudig (duurder?) maar je leert er niks mee.
Ik heb drivers gebouwd met L297, UDN2917, TEA3718, LB1845, ULN2003, L293D en LMD18245 (Picstep).
Met bijna al deze kan je rechtstreeks de printerpoort gebruiken, maar dan alleen onder Turbocnc, deze ondersteunt wave drive, Mach darentegen heeft step/dir nodig en dan moet je enkele chipjes of een PIC tussen de PPpoort en de chip plaatsen.
En om het nog complexer te maken: Er bestaat ook nog EMC onder Linux, maar daar ken ik de ballen van..

Op 28 juni 2006 23:01:24 schreef PcModder:
Is dit de volledige sturing ?
http://members.lycos.nl/iochenk/cnc/ifcnc.gif
wat moet er aan de resterende uitgangen van de L298 ? alvast bedankt

Tja dat weet ik niet zo, die tekening heb ik gemaakt
(in eagle) zo dat ik de L297 aan kan sluiten aan de LPT poort. Ik gebruik dus op die stuurprint de L297 en de powertransistor's die onder het koelblok liggen.
http://www.xs4all.nl/~hpeters/cnc/17.jpg
Ik heb geen tekening van die kaart. Meer als Step (clock) en Dir (CW/CCW) en Enable heb ik niet aan die kaart gesoldeerd en dan op de connectors de motors en de 56 VDC natuurlijk.

Op 28 juni 2006 23:06:07 schreef lucas:
[...]

En om het nog complexer te maken: Er bestaat ook nog EMC onder Linux, maar daar ken ik de ballen van..

Ter (kleine) correctie en informatie:

"EMC onder Linux" is in feite onjuist -- EMC is een compleet linux systeem met een realtime kernel toegesneden op hardwaresturing zoals nodig is bij CNC, en met als belangrijkste applicatie een compleet CNC systeem.

Dus als je nog een oude PC hebt liggen is het aan te bevelen daarop eens EMC te installeren. Of koop een oude PC bij de kringloopwinkel.
Installatie van EMC is een fluitje van een cent.

Groet,

bjd

IK heb verschillende UNIPOLAIRE stappenmotors en de mogelijkheid om printplaten te boren en te etsen, de onderdelen kan ik kopen in een elektronica winkel dus zou een sturing maken moeten lukken, ik denk dat ik me dan ga baseren op de tekening van chopper en kijken waar de ontbrekende pootjes op af moeten, alvast bedankt, als ik het schema af heb dan post ik het wel is.

als ik dit:
http://www.fromorbit.com/projects/xyz/gamma/chopper_gamma_schema.png
3 keer maak, en aan de parport hang, zou dat dan kunnen kloppen als XYZ sturing ?
waar kun je die L298 en L297 halen ?
alvast bedankt,

Jan Cools

[Bericht gewijzigd door The Dutchman op ]

Op 29 juni 2006 09:48:11 schreef PcModder:
als ik dit:
http://www.fromorbit.com/projects/xyz/gamma/chopper_gamma_schema.png
3 keer maak, en aan de parport hang, zou dat dan kunnen kloppen als XYZ sturing ?
waar kun je die L298 en L297 halen ?
alvast bedankt,

Jan Cools

Hoi,
Kijk ook is naar de microstep kaarten van Alan, hij heeft perfecte microstep kaarten ontworpen, en ik ken meerderen die deze kaarten met veel plezier gebruiken. Het bouwen is een eitje, je kan de pic zo programmeren met zijn software en er valt zelfs chipjes te samplen.
Groeten!

Edit:
Ps. L297 en L98 te krijgen bij www.damencnc.nl (geen schaamteloze reclame)

Link werkt niet, moet het niet www.damencnc.nl zijn?

IK heb al iets beters en goedkoper gevonden:
http://www.aaroncake.net/circuits/stepper.htm met een beetje aanpassen kan ik hier makkelijk mijn XYZ mee besturen, als ik dan nog een PC neem voor windows 2000 optezetten om kellyware te draaien dan lukt het zeker, want daar kan je de poorten ook nog instellen.
Volgende probleem, hoe krijg ik mijn board files van eagle in GC code files
Alvast bedankt

Op 29 juni 2006 11:22:03 schreef PcModder:
IK heb al iets beters en goedkoper gevonden:
http://www.aaroncake.net/circuits/stepper.htm met een beetje aanpassen kan ik hier makkelijk mijn XYZ mee besturen, als ik dan nog een PC neem voor windows 2000 optezetten om kellyware te draaien dan lukt het zeker, want daar kan je de poorten ook nog instellen.
Volgende probleem, hoe krijg ik mijn board files van eagle in GC code files
Alvast bedankt

met zo een sturing kan je niet zoveel kracht uit je motoren halen als bij zo een chopper driver (L297 L298 e.d.).

Bwa, als je de power transistors gebruikt dan kun je al heel wat schakelen hoor, en dit is volgens mij toch wel een werkende oplossing, dat het dan een fractie van een seconde trager is zit ik ook niks mee in.
Nu ga ik beginnen aan men constructie, in alluminium van 0.5mm dik L ijzers en buizen. dit gaat lang duren eer ik een goede stabiele contstructie heb denk ik
Trouwens de L297 zijn voor bipolaire stappenmotors, ik heb unipolaire
Alvast bedankt,

Jan Cools

Op 29 juni 2006 12:22:40 schreef PcModder:
...
Nu ga ik beginnen aan men constructie, in alluminium van 0.5mm dik L ijzers en buizen. dit gaat lang duren eer ik een goede stabiele contstructie heb denk ik

veel te dun.
dat trekt langs alle kanten krom.

Trouwens de L297 zijn voor bipolaire stappenmotors, ik heb unipolaire
Alvast bedankt,

Jan Cools

dan stuur je je unipolaire toch aan als een bipolaire (doe ik ook bij de motor van men Z-as)